Gå til innhold

Kleskode bunad

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Hvis du hadde blitt invitert i et bryllup der bruden og gommen skulle hatt bunad, festen var på en stor gård i typisk gammeldags bondebryllupstil og det sto kleskode bunad i invitasjonen, ville du respektert det til tross for at du ikke eide en bunad? Ville du lånt/leid bunad, eller ville du gitt blaffen og tenkt ditt og dukket opp i kjole?

Hadde jeg ikke hatt bunad, ei heller noen å låne av, ville jeg ikke leid en bunad. Det koster mye penger, og brudeparet kan ikke forvente det av gjestene sine. Det er arrogant og frekt.

Jeg hadde nok ikke stilt i en lang kjole, men heller valgt en sommerkjole eller noe lignende.

Endret av Piper
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bunad, men hadde jeg ikke hatt det hadde jeg heller ikke leid bunad for å gå i bryllup. Da hadde det blitt kjole.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hvordan kan man formulere det uten å få folk til å føle seg ekskludert pga. antrekket? Kan man skrive en lengre dresskode og forklare det skikkelig? "Vi ønsker en sånn og sånn stil, og ønsker blablabla.."?

Har tenkt litt på dette selv, siden vi allerede er fast bestemt på at dersom vi først skal gifte oss så skal det skje med vikingstil. Jeg synes ordet "kleskode" høres så strengt ut, og ville vel skrevet noe sånt som: "Vi skal ha ett gammeldags vikingbryllup, og vil gjerne at de av gjestene som har mulighet til det møter opp med viking/middelaldertøy/bunad." Da åpner man for at ikke alle må møte i slikt tøy, samtidig som man forhåpentligvis unngår de rosa cocktailkjolene...

Skrevet

Men er det så farlig med en rosa cocktailkjole eller to i et vikingbryllup? Det viktigste er vel at gjestene er feststemt og har pynta seg for å feire bryllup?

Skrevet

Jeg ville formulert det slik at man oppfordret de som har bunad til å bruke den, hvis ikke er antrekk mørk dress.

Man kan nesten ikke forlange at folk skal leie seg en bunad. Det er DYRT!!! Det er ofte dyrt nok å reise i bryllup, særlig hvis det inkluderer overnatting og lang reisevei. Jeg ville følt det som frekt hvis det ble forventet at jeg fant meg en bunad.

Skrevet

Jeg hadde hatt et seriøst problem da.. Fordi jeg har ikke bunad, vil ikke ha bunad og kommer aldri til å eie en bunad...

Så om det sto dresskode "Bunad" så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Å leie en bunad kan bli veldig dyrt, og det pluss bryllupsgave kunne blitt en veldig dyr affære, så jeg hadde nok hatt et problem der. Har heller ingen jeg kunne lånt bunad av.

Hadde nok ikke følt meg ekskludert, men hadde fått veldige kvaler om hva jeg skulle gjort. Ville nok gjerne gått i bryllupet, men det begrenser også hvor mye penger jeg ville lagt i å leie en bunad for en dag... Ville heller ikke vært den eneste som kom i noe annet enn bunad.. Liker ikke å stikke meg ut på den måten...

Skrevet (endret)

Enig i at kleskode høres veldig strengt og formelt ut. Ville nok lagd en litt lettere invitasjon hvor man kanskje sier noe om "å finne frem bunad/ bluse og stakk, tørkle i halsen og å stryke hvitskjorta for å delta i et ekte bondebryllup på....gård".

Om invitasjonen er litt mer uformell så inviteres det til en litt mer uformell stil. Kanskje bruke bilder med folk i samsvar med den stilen dere ønsker, både bunad og "alternativt" antrekk, slik at folk mot/uten bunad kan hente ideer.

edit: skrive leifen snek seg inn :frustrert:

Endret av shi
Gjest Varg-Menja
Skrevet
Men er det så farlig med en rosa cocktailkjole eller to i et vikingbryllup? Det viktigste er vel at gjestene er feststemt og har pynta seg for å feire bryllup?

Det er ikke så farlig om noen "bryter" litt med det man legger opp til, men poenget er vel å unngå at alle gjør det.

Skrevet
Enig i at kleskode høres veldig strengt og formelt ut. Ville nok lagd en litt lettere invitasjon hvor man kanskje sier noe om "å finne frem bunad/ bluse og stakk, tørkle i halsen og å stryke hvitskjorta for å delta i et ekte bondebryllup på....gård".

God ide!

Skrevet

Hvorfor i all verden vil du bestemme hva gjestene skal ha på seg??? Det kan da ikke være så viktig at alle er kledd i bunad? Har fokuset for giftemål og feiring forsvunnet litt her?

Skrevet

Om invitasjonen er litt mer uformell så inviteres det til en litt mer uformell stil. Kanskje bruke bilder med folk i samsvar med den stilen dere ønsker, både bunad og "alternativt" antrekk, slik at folk mot/uten bunad kan hente ideer.

edit: skrive leifen snek seg inn  :frustrert:

Kjempelurt!

Foreldrene mine var i et slikt bryllup en gang. Jeg husker ikke hva som sto i invitasjonen, men de fleste mennene hadde mørk dress/smoking, og nesten alle damene hadde bunad. Min mor med flere fikk lånt bunader, men de som ikke hadde mulighet kom i vanlig kjole. Uten at det gjorde noe. Poenget var jo at gjestene kom!

Skrevet

Må si jeg ville reagert negativt hvis det var formulert som eneste alternativ, men også hvis det var et alternativ som tilsa at de som ikke hadde bunad måtte ut og kjøpe seg et spesielt antrekk.

Det er ikke noe morsomt å legge ned penger tilsvarende en ferie på andres bryllup (og det blir det ofte med gaver, utdrikkingslag, reise og evt antrekk), og jeg kan ikke skjønne at det spiller så stor rolle hva gjestene har på seg.

Hadde helt klart fått problemer med hva jeg skulle ha på meg hvis jeg ble invitert i et bondebryllup (skulle alltids klart det, og jeg ser jo helt klart sjarmen med bondebryllup), og hvis jeg da visste at det var forventet at jeg stilte i bunad så hadde jeg nok fått mer negative enn positive tanker omkring opplegget.

Oppfordre gjerne de som har bunad til å bruke det, og konsentrer deg så om det som faktisk betyr noe.

tingeling

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg hadde spurt bruden om det var greit at jeg kom i kjole istedenfor.

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg har bunad og hadde møtt opp i det. Om jeg ikke hadde hatt ville jeg forsøkt å få låne en.

Skrevet
Jah!! Var det å svare på spørsmålet da. :ler:

Leste innleggt ditt en gang til nå Spirito og legger inn svar nr. 2:

Hadde jeg takket ja til invitasjonen så hadde jeg leid bunad - siden det stor på innbydelsen (men jeg synes altså at det er noe frekt å skrive det da  ;) )  .

Det er vel ikke frekt å ønske en spesiell standard sin egen fest...?

Jeg har bunad, så for meg hadde det ikke vært noe problem. Men min mann kommer aldri i verden -dessverre- til å ikle seg bunad :tristbla: så der hadde det nok stoppet seg.

Jeg syns man skal anstrenge seg svært for å imøtekomme de kjøreregler som vertskapet setter for sin tilstelning.

Jeg ville aldri ha stilt opp i noe annet enn bunad dersom det stod

Antrekk: Bunad

i invitasjonen.

Skrevet

Hvis bunad var eneste alternativ så hadde hverken jeg eller min mann gått. Jeg har ikke bunad - og har ikke noe ønske om å eie en bunad heller - og jeg hadde aldri i livet gått hen og leid meg en bunad for å delta i et bryllup - slike krav synes jeg er utidige og ved å gjøre det slik vil man gå glipp av masse gjester. Skal love deg at mannen min ikke hadde gått utfor døren i en bunad - det tror jeg han har til felles med veldig mange andre menn. Gjester bør selvsagt få lov til å gå i klær de har og føler seg vel i ... Er bunad viktigere enn gjestene i seg selv - det kan virke slik hvis man skriver en slik invitasjon.

Skrevet
Det er vel ikke frekt å ønske en spesiell standard sin egen fest...?

Jeg har bunad, så for meg hadde det ikke vært noe problem. Men min mann kommer aldri i verden -dessverre- til å ikle seg bunad :tristbla: så der hadde det nok stoppet seg.

Jeg syns man skal anstrenge seg svært for å imøtekomme de kjøreregler som vertskapet setter for sin tilstelning.

Jeg ville aldri ha stilt opp i noe annet enn bunad dersom det stod

Antrekk: Bunad

i invitasjonen.

Mener du da det er bedre å takke nei til invitasjonen fremfor å stille i noe annet enn bunad?
Skrevet

Jeg er også av de heldige som har bunad, men om jeg ikke hadde hatt det så ville jeg ikke leid en. Bunader er jo sydd etter eieren så jeg tror jeg ville slitt litt med å finne en som passet. Tror jeg ville gått for et litt mørkt, sidt og vidt skjørt og hvit bluse/skjorte, og kanskje et pent sjal utenpå. Da hadde jeg holdt meg til stilen som best jeg kunne, uten å måtte leie en bunad som kanskje ikke kledde meg i det hele tatt.

Skrevet
Hvis du hadde blitt invitert i et bryllup der bruden og gommen skulle hatt bunad, festen var på en stor gård i typisk gammeldags bondebryllupstil og det sto kleskode bunad i invitasjonen, ville du respektert det til tross for at du ikke eide en bunad? Ville du lånt/leid bunad, eller ville du gitt blaffen og tenkt ditt og dukket opp i kjole?

Som bondebryllup, så kommer de som har, i bunad.

Om jeg var invitert og det var kun bunad, så har jeg takket NEI.Ikke har jeg bunad,ikke har jeg råd å kjøpe og ikke råd til å leie.

Syns det er litt frekt å skrive bunad....

Skrevet

Jeg har ikke bunad, men ville kanskje prøvd å lånt en. Det er ikke helt lett å spørre om å låne et så dyrt plagg så dersom bunad var et krav ville jeg fått problemer...............

Er bedt i bryllup nå og kravet er sorte penklær og mørkt ytterplagg. (Vielsen skal foregå ute).

Har kvaler her. Sort er den fargen jeg liker minst, kler aller,aller dårligst og som jeg absolutt ikke har eller har tenkt å bruke masse penger på for å skaffe meg for noen få timer en kveld.

Må ut på låneferd blant bekjente, men det er ikke noe moro å stille til fest i en farge jeg vet gjør meg blek og fargeløs.......................... :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...