Spirito Skrevet 20. desember 2005 #1 Skrevet 20. desember 2005 Hvis du hadde blitt invitert i et bryllup der bruden og gommen skulle hatt bunad, festen var på en stor gård i typisk gammeldags bondebryllupstil og det sto kleskode bunad i invitasjonen, ville du respektert det til tross for at du ikke eide en bunad? Ville du lånt/leid bunad, eller ville du gitt blaffen og tenkt ditt og dukket opp i kjole?
Gjest emei Skrevet 20. desember 2005 #2 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har bunad og ville stilt i den. Jeg ville allikevel reagert hvis det kun stod bunad i innbydelsen, fordi det å leie bunad kan bli en kostbar fornøyelse for noen. For de som ønsker mange bunadskledde bryllupsgjester, vil jeg heller anbefale at man skriver kleskode: mørk dress/bunad.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #3 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har ikke bunad, men da ville jeg prøvd å leie/låne en
Gjest emei Skrevet 20. desember 2005 #4 Skrevet 20. desember 2005 Jah!! Var det å svare på spørsmålet da. Leste innleggt ditt en gang til nå Spirito og legger inn svar nr. 2: Hadde jeg takket ja til invitasjonen så hadde jeg leid bunad - siden det stor på innbydelsen (men jeg synes altså at det er noe frekt å skrive det da ) .
Shea Skrevet 20. desember 2005 #5 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har bunad men min mann har ikke bunad. Synes det blir meget snevert å kun skrive bunad. Har ingen mulighet for å låne en herrebudad og da har vi takket nei. Synes det er å gå litt langt når en forlanger at alle gjestene skal ha bunad på seg, men det er nå min mening. Det går sikkert å innkludere noe med herregåds/gammeldags festanntrek eller liknende. Har vi skrevet det i vår innvitasjon ville det utelatt mange i vår familie/ommgangskrets da vi vet at mange ikke eier eller har mulighet til å låne seg et slikt anntrek.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #6 Skrevet 20. desember 2005 Både jeg og sambo er heldige nok til å kunne ha lånt bunad, så vi hadde nok kommet. Hadde det ikke vært en mulighet, hadde jeg kommet i en vanlig kjole som ikke var for glitrende og stakk seg veldig ut.
Gjest gjest1 Skrevet 20. desember 2005 #7 Skrevet 20. desember 2005 (endret) Jeg har bunad, så for meg hadde det ikke vært noe problem - men om jeg ikke hadde hatt bunad tror jeg kommet i en annen kjole. Men muligens i en litt annen stil enn om jeg skulle i bryllup på et kjempefancy sted. Jeg tror heller at de har vært litt uheldig med utformingen av invitasjonen sin enn at de virkelig mener at alle gjestene MÅ komme i bunad. Som emei skriver - de burde heller skrevet mørk dress/bunad eller på en annen måte oppfordret de som har bunad til å bruke den (uten å eksludere de som ikke har) Jeg har hvertfall vært i flere brylluper hvor ikke en eneste gjest har hatt bunad på seg - selv om jeg vet at mange av gjestene har en hengende i skapet hjemme - så jeg skulle tro at det helst er ment som en oppfordring til denne gruppen å ta på seg bunaden. Jeg er jo enig i at om dette er et bondebryllup så er nok gjerne bunad mer riktig enn gallakjole. Du kan ikke spørre bruden/brudgommen da? Endret 20. desember 2005 av Titta
Gjest gjest1 Skrevet 20. desember 2005 #8 Skrevet 20. desember 2005 Vel, jeg hadde funnet fram bunaden og pusset sølvet. Men for sambo blir det verre, han har ikke bunad.Jeg hadde i allefall prøvd å få tak i en herrebunad. Men om jeg ikke hadde lyktes, hadde jeg tatt en prat med brudeparet om mørkdress hadde vært i orden.
Gjest Turi Skrevet 20. desember 2005 #9 Skrevet 20. desember 2005 Ville forsøkt å finne en stakkelignende sak og skjorte til i "bunadsstil" for å ikke skille meg ut. Vadmelsbukse og skjorte til mannen, begge med silkeskjerf i halsen. Det er nok en stemning de er ute etter, ikke akkurat bunaden. Jeg syns brudepar skal få lov til bestemme rammene rundt sin dag, men at dette var å dra det vel langt. Det de ikke ønsker er vel side ballkjoler og korte coctailkjoler, da det er feil setting, og akkurat det er det vanskelig å skrive i en invitasjon.
Spirito Skrevet 20. desember 2005 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2005 Takk for svar! Dette er altså ikke en invitasjon jeg har fått, det er en jeg kan komme til å skrive om et par år. Selvsagt skal man jo ikke ekskludere gjester, og det var derfor jeg spurte om hvordan dere ville tolket det. Ønsket mitt er jo ikke at folk stiller i en "korrekt" bunad, men at det blir litt kul stil over det hele. Spiller ingen rolle om folk kommer i dressbukse og skjorte hvis de bytter ut slipset med tørkle, liksom. Og at ingen kommer i rosa coctailkjole. Hvordan kan man formulere det uten å få folk til å føle seg ekskludert pga. antrekket? Kan man skrive en lengre dresskode og forklare det skikkelig? "Vi ønsker en sånn og sånn stil, og ønsker blablabla.."? Jada, jeg er tidlig ute. Jeg er sånn i tvil om jeg vil gifte meg i bunad, og det må jeg liksom finne ut nå. Det tar noen år å sy brurestakk, må vite! :D
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #11 Skrevet 20. desember 2005 Jeg hadde ikke tolket det slik at en nødvendigvis måtte komme i bunad. Dresskoden forteller noe om stilen en skal stille i - da tenker jeg at bunad ikke er smoking og ballkjoler, men enkelt og stilflt antrekk. Tror nok du allikevel må regne med at folk kommer i vanlig dress med slips da... g jeg tror nok heller jeg hadde oppfordra folk til å bruke bunad enn å skrevet det som kleskode jeg da...
tommeline Skrevet 20. desember 2005 #12 Skrevet 20. desember 2005 Vi giftet oss i bunad på en gammel gård, og ønsket at de som hadde bunad stilte i det. Men vi vistte jo at mange ikke hadde bunad, og ønsket ikke at folk skulle bruke penger på å leie seg det (hvis de ikke hadde veldig lyst selvsagt). Vi skrev noe sånt som: "Antrekk: Bunad hvis du har, ellers pent." Vi fikk en del spørsmål. Vi sendte ut et infobrev litt nærmere bryllupet (ikke pga antrekket), og her presiserte vi litt mer med det, siden vi hadde fått så mange spørsmål. Skrev vel noe sånt som at lys/møk dress eller smoking var passende hvis man ikke hadde bunad. De som ikke stilte i bunad hadde på seg dress/smoking eller pene kjoler. Ikke nødvendigvis i "bondsk" stil, men det hadde engentlig uuuutrolig lite å si. Men det er jo veldig flott med mange bunadskledde mennnesker.
Gjest Melk Skrevet 20. desember 2005 #13 Skrevet 20. desember 2005 Jeg ville lånt mammas bunad. Hadde ikke hun hatt, så ville jeg ringt brudeparet og sagt at jeg ikke har bunad og om det var ok. Forresten; ikke helt sikkert jeg hadde giddet å ringe å spørre, med mindre det var noen jeg uansett snakket ofte med. Ville tatt det som en selvfølge at jeg kunne hatt på meg noe annet.
Gjest Melk Skrevet 20. desember 2005 #14 Skrevet 20. desember 2005 Kjenner noen som skrev: "Mørk dress, gjerne bunad" som dresskode. Og det synes jeg var en hyggelig måte å si det på. Forøvrig kan man jo utforme invitasjonen på annet vis slik at gjestene forstår, nevne bondebryllup/låvefest eller hvordan man nå skal gjøre det. Men min mann hadde nok stilt med slips. Å plutselig ta på seg tørkle i halsen, når han ellers synes bunad er stygt, hadde han nok ikke funnet på.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #15 Skrevet 20. desember 2005 Det er greit å lage bryllup i en viss stil, ned til sted, bordpynt og andre dekorasjoner, underholdning etc, men å be gjestene holde seg til samme stil er litt drøyt. Sjøl syns jeg ikke jeg kler bunad. Mye av gleden ved å feire brudeparet ville bli borte for meg hvis jeg måtte gå i et antrekk som fikk meg til å føle med som en feit, gammaldags bondetuppe. Og med det mener jeg ikke at andre ikke kan kle bunad!
aline Skrevet 20. desember 2005 #17 Skrevet 20. desember 2005 går det an å skrive noe slikt som: "dresskode: Tema/bondebryllup" da viser du at alt er lagt opp til å være rettet mot temaet bondebryllup, noe som vel gjør at de fleste som har bunad eller tilgang til bunad velger dette, og ingen kommer i rosa coctailparty. jeg har heller ikke bunad enda, men som sissan sier, så hadde jeg forsøkt å finne noe som holder seg mer til den stilen dersom det ble opplyst om at det ble siktet mot å være ett godt gammeldags bondebryllup.
Helene Skrevet 20. desember 2005 #18 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har bunad, så det hadde ikke blitt noe problem. Men om jeg ikke hadde hatt det, ville jeg ikke leid meg det heller. Ser det sånn at om det står bunad som kleskode, betyr det at de som har bør bruke den. De som ikke har bunad da bør iallefall ikke komme i gallakjole eller noe i den stilen. Jeg ville heller sett om jeg fant noe annet som kunne passe til et bondebryllup; røft skjørt, gjerne mørkt, og en passende topp til.
Gjest 2324 Skrevet 20. desember 2005 #19 Skrevet 20. desember 2005 Hadde jeg ikke hatt bunad, hadde jeg ringt og hørt med brudeparet om det var greit at jeg kom i noe annet.
Snuppelure Skrevet 20. desember 2005 #20 Skrevet 20. desember 2005 Ønsket mitt er jo ikke at folk stiller i en "korrekt" bunad, men at det blir litt kul stil over det hele. Spiller ingen rolle om folk kommer i dressbukse og skjorte hvis de bytter ut slipset med tørkle, liksom. Og at ingen kommer i rosa coctailkjole. Da tror jeg at jeg ville skrevet antrekk: Bunad / bonderomantikk For rosa coctailkjole er faktisk hakket under bunad på kleskodestigen, og de som ikke har bunad kan komme til å stille i hakket under på nevnte stige. (og vil da være korrekt antrukket i hht skikk og bruk) Det samme problemet har du om du vil at guttene skal ha Cravat istede for slips. Slips til dress og cravat til bukse og jakke. Bukse og jakke er langt nede på samme stig og derfor ikke et naturlig alternativ til bunad. Lykke til med forberedelsene til det store brudefølget :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå