Gå til innhold

Kjøpe første bolig med foreldrepenger som lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får foreldrepenger ut sommeren, har ikke jobb etter endt permisjon. Mannen tjener middels. Vi fikk uplanlagt et barn, og ser at det er vanskelig å få et godt lån når man har barn. 

Kan man få lån og kjøpe bolig med foreldrepenger som lønn? Vi leier nå og betaler 10-13k i mnd, noe vi kan klare alene på mannens lønning. 

Anonymkode: ae121...18c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere kan få lån kan kun banken svare på. Skader ikke å spørre en bankrådgiver.

Om dere før påta dere lån i deres situasjon er jo et helt annet spørsmål, men siden du ikke spør skal jeg ikke synse noe særlig om det. 

• Liker 2
Skrevet

Banken vil spørre om jobb, og det er lite lurt å fremstille det som at du har jobb når du faktisk ikke har det etter endt permisjon. Ikke ta opp et lån du vet du kan få problemer med å betale!
Men når det er sagt, banken KAN se bort fra det. Jeg var (veldig) gravid med nummer to da vi søkte lån. Vi hadde flyttet, så jeg hadde ingen jobb etter permisjonen. Dette sa vi rett ut, vi ønsket at de kun skulle beregne lån etter min manns inntekt. Den ene banken insisterte på å regne ut lån etter kun ett barn, selv om jeg var meget åpenbart gravid OG vi hadde med vårt eldste barn i banken, og de ønsket å regne med min inntekt også, siden «du har jo så god utdannelse, det blir ikke noe problem for deg å få jobb». 

Anonymkode: 38687...ed6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Banken vil spørre om jobb, og det er lite lurt å fremstille det som at du har jobb når du faktisk ikke har det etter endt permisjon. Ikke ta opp et lån du vet du kan få problemer med å betale!
Men når det er sagt, banken KAN se bort fra det. Jeg var (veldig) gravid med nummer to da vi søkte lån. Vi hadde flyttet, så jeg hadde ingen jobb etter permisjonen. Dette sa vi rett ut, vi ønsket at de kun skulle beregne lån etter min manns inntekt. Den ene banken insisterte på å regne ut lån etter kun ett barn, selv om jeg var meget åpenbart gravid OG vi hadde med vårt eldste barn i banken, og de ønsket å regne med min inntekt også, siden «du har jo så god utdannelse, det blir ikke noe problem for deg å få jobb». 

Anonymkode: 38687...ed6

Det spiller ingen rolle om du er gravid, vi regner kun med barn som faktisk eksisterer med personnummer, så det er standard så lenge lånesaken kjøres på et tidspunkt hvor dere faktisk bare har et barn 😊

I dagens situasjon så ville du ikke fått lån i banken hvor jeg jobber TS, vi setter ikke kundene i en situasjon hvor de belåner seg uten fast jobb. Du kommer sikkert til å få mange svar, som vanlig på Kvinneguiden, hvor "alle" har fått lån likevel pga sånn og sånn og alle kan fortelle deg om unntakene som blir gjort. Situasjonen i dag er likevel noe helt annet enn for et år siden for eksempel, hvor vi nå også har avslagsplikt og ikke bare frarådningsplikt. Før kunne vi, innenfor en visse situasjoner, legge ansvaret over på kundene slik at de signerte på at de forstod at banken frarådet lånet også tok det på egen risiko. Nå er vi pliktige til å avslå. Og takk gud for det når man ser på alle de som såvidt har eller totalt mangler betjeningsevne nå som renter og prisene ellers skyter i været. Folk har skylapper på når det kommer til å overvurdere egen økonomi, dessverre. 

Jeg skjønner forøvrig heller ikke hvorfor dere skal være interesserte i å belåne dere uten trygge inntekter mtp at som skjer med økonomien på landsbasis (og verdensbasis) for tiden.

Søk når du har fått jobb igjen 😊

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: c1b9f...bdc

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Får foreldrepenger ut sommeren, har ikke jobb etter endt permisjon. Mannen tjener middels. Vi fikk uplanlagt et barn, og ser at det er vanskelig å få et godt lån når man har barn. 

Kan man få lån og kjøpe bolig med foreldrepenger som lønn? Vi leier nå og betaler 10-13k i mnd, noe vi kan klare alene på mannens lønning. 

Anonymkode: ae121...18c

Kommer an på hva dine jobbutsikter er.

Er du utdannet lærer eller sykepleier feks, så kan de fint regne inn lønn.

Er du statsviter, så stiller det seg helt annerledes.

Men snakk med banken dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...