AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Kjæresten min det siste året hadde forrige uke en ulykke, som medførte brudd og påfølgende operasjon. Vi bor 50 mil fra hverandre, og han vil heller ikke at jeg skal reise til ham. Ingen av oss svømmer i penger. Vi skal møtes om tre uker, og han «vil ikke at jeg skal bruke penger unødvendig (!)». Jeg har stått som pårørende, slik at jeg har kunnet ringe og få info om hvordan det går med ham, når han har vært satt ut av bedøvelse eller sovet. I går fikk jeg vite av ham, at han har fjernet meg som pårørende, fordi jeg hadde snakket med en sykepleier, Hvordan ville dere reagert? Anonymkode: af510...0e3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Han har vel tatt til vett. Er jo spinnvilt å sett opp en så fersk kjæreste som pårørende. Anonymkode: 7313a...620 16 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Ville tenkt at det ikke er så praktisk at du er hans pårørende når dere bor så langt fra hverandre. Anonymkode: fa266...38f 12 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Så han vil ikke se deg på en mnd. Og syns ikke du skal snoke i ting når han sover. (Som er litt spesielt.....han kan da melde deg når han er våken) Er nok ikke så alvorlig forhold. Kanskje ulykken har satt ting i perspektiv. Anonymkode: ea9de...5de 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Ville ha tenkt at det var en fornuftig avgjørelse. Anonymkode: 7fe29...a44 5
Fighter83 Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Hans valg! Du må nok prate med han om dette og hvordan ikke tråkke over hans private grenser i en slik setting. Noen ser på pårørende som en som kun er der på papiret for å ringes om noe alvorlig er skjedd mens andre ønsker at pårørende tar en større rolle og innhenter informasjon mm. 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen av oss svømmer i penger. Vi skal møtes om tre uker, og han «vil ikke at jeg skal bruke penger unødvendig (!)». Jeg hater når folk sier sånne ting, de later som at de vil mitt beste, samtidig som de bestemmer på mine vegne, når de egentlig har en agenda selv. Hadde han ønsket å hatt deg der så hadde han spurt. Anonymkode: 4313e...d8b 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Vi satte ikke opp hverandre som nærmeste pårørende før vi hadde bodd sammen i over et år. Kunne ikke falt meg inn å ha en kjæreste som ikke er samboer som nærmeste pårørende så lenge jeg har foreldre og/eller søsken. Kunne ha vurdert det hvis jeg var enebarn med gamle/demente foreldre eller hadde brutt med resten av familien. Anonymkode: 9d506...7b5 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Skrevet 16. august 2023 Noen som vet hvilke rettigheter utviklingshemmede personer har som pårørende? Har en søster som er pårørende til en av mine forelde, kan hun være dette? Hun har jo liten forståelse til verden, utenom sladder om naboen og nabokatta. Redd hun etter vår foreldres død rett og slett kan legg ut dens journal på facebook.. Så lite forstår hun. Anonymkode: 2f266...5e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Skrevet 16. august 2023 Du snakket med en sykepleier bak hans rygg? Kanskje han innså hvor inngripende det er å ha noen som pårørende Anonymkode: 20232...04e 4
Mt3 Skrevet 16. august 2023 #11 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen som vet hvilke rettigheter utviklingshemmede personer har som pårørende? Har en søster som er pårørende til en av mine forelde, kan hun være dette? Hun har jo liten forståelse til verden, utenom sladder om naboen og nabokatta. Redd hun etter vår foreldres død rett og slett kan legg ut dens journal på facebook.. Så lite forstår hun. Anonymkode: 2f266...5e7 Hvorfor skulle hun fått journalen etter at forelder er død? Det er jo ikke slikt at de overgir den uten at det er søkt om det. Å være oppnevnt som pårørende betyr jo bare at hun kan få informasjon om tilstanden om vedkommende havner på sykehus. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Skrevet 16. august 2023 Personen er dessuten manipulativ og har slått foreldrene våres for å få penger og eiendeler, men har desverre ingen bevis. Kun foreldrene mine som forteller meg dette, men de nekter å anmelde søskenet mitt til politiet. Jeg har prøvd å forklare meg til eldresentre der den ene av mine foreldre bor, men de tror ikke på meg. For mitt søsken virker jovial og tilmøtekommende og forståelsesfull, noe denne personen ikke er. Pga utviklingsvansker. Jeg har prøvd så godt jeg kan å ha kontakt med mine foreldre, men bor mange timer unna. Personen har tilogmed blokkert meg på mine foreldres telefon, så jeg må låne mine stebarns telefon for å få kontakt. Anonymkode: 2f266...5e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Skrevet 16. august 2023 Mt3 skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle hun fått journalen etter at forelder er død? Det er jo ikke slikt at de overgir den uten at det er søkt om det. Å være oppnevnt som pårørende betyr jo bare at hun kan få informasjon om tilstanden om vedkommende havner på sykehus. For det er de rettighetene pårørende har. Anonymkode: 2f266...5e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Noen som vet hvilke rettigheter utviklingshemmede personer har som pårørende? Har en søster som er pårørende til en av mine forelde, kan hun være dette? Hun har jo liten forståelse til verden, utenom sladder om naboen og nabokatta. Redd hun etter vår foreldres død rett og slett kan legg ut dens journal på facebook.. Så lite forstår hun. Anonymkode: 2f266...5e7 Hvis du starter din egen tråd, med en relevant overskrift, heller enn å skrive i en gammel tråd som handler om noe helt annet. øker det sannsynligheten for å få gode og relevante svar. Anonymkode: 94a5f...f4e 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Skrevet 16. august 2023 Hvorfor ringe instanser og ikke direkte til kjæreste? Jeg er nærmeste pårørende for min og vært det de siste 4 årene og jeg har aldri ringt andre enn han og lurt på hvordan det går? Han jobber i nord og jeg Østlandet, og det har vært flere helseutfordringer, men kunne virkelig ikke falt meg inn å ringe rundt med mindre han ber meg om det. Anonymkode: 9b75c...84f 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #16 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du snakket med en sykepleier bak hans rygg? Kanskje han innså hvor inngripende det er å ha noen som pårørende Anonymkode: 20232...04e Han er demment,de forstår ikke sin egen sykdom. Anonymkode: 2f266...5e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #17 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ringe instanser og ikke direkte til kjæreste? Jeg er nærmeste pårørende for min og vært det de siste 4 årene og jeg har aldri ringt andre enn han og lurt på hvordan det går? Han jobber i nord og jeg Østlandet, og det har vært flere helseutfordringer, men kunne virkelig ikke falt meg inn å ringe rundt med mindre han ber meg om det. Anonymkode: 9b75c...84f Er mange sykdommer. Min far er demment og han forstår jo ikke det. Han hadde ikke hatt egen leilighet hvis ikke pårørende hadde fått han til det bare fordi personen skal ha ro til at han skriver eiendeler og gir henne penger. Og han har ikke så veldig god råd. Er pårørende som utnytter situasjonen. Anonymkode: 2f266...5e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #18 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis du starter din egen tråd, med en relevant overskrift, heller enn å skrive i en gammel tråd som handler om noe helt annet. øker det sannsynligheten for å få gode og relevante svar. Anonymkode: 94a5f...f4e Jeg er fjernet som pårørende. Så hvorfor ikke gjenbruk? Anonymkode: 2f266...5e7
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #19 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er mange sykdommer. Min far er demment og han forstår jo ikke det. Han hadde ikke hatt egen leilighet hvis ikke pårørende hadde fått han til det bare fordi personen skal ha ro til at han skriver eiendeler og gir henne penger. Og han har ikke så veldig god råd. Er pårørende som utnytter situasjonen. Anonymkode: 2f266...5e7 Jeg synes du skal kontakte din fars lege (ev. om du ikke vet hvem som er hans fastlege, kontakt kommunelegen, som kan videre formidle for deg til din fars fastlege), og forklare at din far er såpass dement som han er, og også at han blir utnyttet av din søster som har for store utfordringer selv til å fungere forsvarlig som verge, og at din far blir utnyttet. Din fars fastlege, ev. sykehjemslegen, om din far bor på sykehjem, bør få utført en geriatrisk utredning av din far, og der bør det også vurderes hvilken samtykkekompetanse din far kan ha. Du bør også kontakte Statsforvalteren og høre om det ev. kan oppnevnes verge til din far, da din utviklingshemmede søster i dag synes å utnytte ham. Siden din far er så dement er det ikke sikkert han lenger bare kan skrive over eiendeler på din søster og gi henne uhemmet med penger - det kommer an på om han er samtykkekompetent ang. økonomi å gjøre eller ikke. (Ps - jeg tror også at du bør starte din egen tråd om dette, for da kan du få langt flere reelle svar på akkurat din problemstilling.) Anonymkode: e63ff...639 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #20 Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Noen som vet hvilke rettigheter utviklingshemmede personer har som pårørende? Har en søster som er pårørende til en av mine forelde, kan hun være dette? Hun har jo liten forståelse til verden, utenom sladder om naboen og nabokatta. Redd hun etter vår foreldres død rett og slett kan legg ut dens journal på facebook.. Så lite forstår hun. Anonymkode: 2f266...5e7 Hvordan skulle søstera di fått tilgang på journalene til forelderen deres? Det får man normalt ikke som pårørende, med mindre det er søkt om tilganger eller personen har fått en verge på dette området. Pårørende skal informeres om det pågående men heller ikke mer. Anonymkode: fa266...38f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå