Gå til innhold

Inkasso på legetimer, får man tilbake egenandelen når inkasso er betalt og man har frikort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk frikort tidlig i fjor (2022) på grunn av mange legebesøk og mye medisin på blå resept.

Ser at jeg har glemt å betale en regning (betalingsautomaten var ute av drift da jeg var hos legen). Så ble det inkasso av det, dessverre - bare min egen feil at det ble slik.

Inkassoen er betalt. Får jeg da tilbake egenandelen for legetimen, siden jeg hadde frikort store deler av 2022? Man får jo tilbake for mye betalt egenandel når man får frikort, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer når en regning har gått til inkasso.

Anonymkode: 03b1b...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, hvis du får gebyr fordi en regning ikke er betalt innen fristen, hjelper det ikke å ha frikort. Du vil ikke få igjen noe da. Men hvorfor lot du det gå helt til inkasso? Du får jo ganske mange varsler før en regning går til inkasso. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Nei, hvis du får gebyr fordi en regning ikke er betalt innen fristen, hjelper det ikke å ha frikort. Du vil ikke få igjen noe da. Men hvorfor lot du det gå helt til inkasso? Du får jo ganske mange varsler før en regning går til inkasso. 

Feil. Mine regninger har gått direkte til inkasso, uten noen varsel, eller purre. Og jeg fikk slettet dem, fordi jeg ikke skulle betalt i utgangspungtet. Legekontoret sa unnskyld. 

Anonymkode: dac80...185

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ringte inkasso, og fikk slettet tabbene sine😁 

Det tok en hel dag med telefonering frem og tilbake. Masse arbeid helt unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok stå for din egen feil. Og forsøke å søke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (21 timer siden):

Takk for svar på det jeg spurte om. For å svare på det du spør om: jeg var syk. I flere måneder. Fullstendig utslitt; klarte knapt å komme meg ut av senga for å følge opp timeavtaler med helsevesenet. Sov i 16-18 timer hver dag. Måtte ha hjelp til å få mat i hus. Var innlagt på grunn av smerter i et par kortere perioder. Det gikk ut over psyken, og jeg hadde mer enn nok med å prøve å holde hodet sånn nogen lunde over vann.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du må nok stå for din egen feil. Og forsøke å søke. 

Jeg tar fullt ansvar for mine egne handlinger. Jeg håper det gikk fram i hovedinnlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Selvsagt ikke

Anonymkode: dadb7...7cc

Ok? Hvorfor er det selvsagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk frikort tidlig i fjor (2022) på grunn av mange legebesøk og mye medisin på blå resept.

Ser at jeg har glemt å betale en regning (betalingsautomaten var ute av drift da jeg var hos legen). Så ble det inkasso av det, dessverre - bare min egen feil at det ble slik.

Inkassoen er betalt. Får jeg da tilbake egenandelen for legetimen, siden jeg hadde frikort store deler av 2022? Man får jo tilbake for mye betalt egenandel når man får frikort, men jeg vet ikke hvordan dette fungerer når en regning har gått til inkasso.

Nei det går ikke imot egenandelskort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (23 timer siden):

Helseregninger går faktisk fort til inkasso, har ikke (enn så lenge) opplevd det for egen del men har hjulpet andre med å håndtere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Nei det går ikke imot egenandelskort 

TS her. Takk for svar.

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Helseregninger går faktisk fort til inkasso, har ikke (enn så lenge) opplevd det for egen del men har hjulpet andre med å håndtere det

Jeg tror dette stemmer, ja. Mener jeg fikk en SMS med 24 timer betalingsfrist og en lenke. En SMS jeg ikke så før det allerede hadde gått mer enn 24 timer. Jeg var veldig syk, så jeg husker kanskje ikke helt riktig, men jeg tror ikke jeg fikk noen flere varsler før det ble inkasso av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...