Gå til innhold

Baby i leilighet med bare ett soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp!

Vi kjøpte akkurat ei leilighet som har bare ett soverom, og selvfølgelig har jeg blitt gravid nå, og fant det ut bokstavelig talt noen dager etter overtakelsen :fnise:

Er nå ca. en måneds tid på vei i graviditeten, og bekymrer meg for hvordan dette skal bli med bare et soverom. Blir ikke det litt lite plass for et barn? Noen som har vært gjennom det samme og som har erfaringer? Eventuelt noen som har noen meninger? 

Setter pris på innspill!! 

Anonymkode: cfe71...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med graviditeten!

Det går kjempefint! Babyen trenger ikke eget soverom. Det anbefales at barnet sover på samme rom som foreldrene i minst 6 måneder, eller var det hele det første året? Våre tre barn har kun villet samsove, og det har de gjort i mange år. Sprinkelseng og sengen på barnerommet har stått urørt. Fint om det er plass til en ekstra kommode eller tilsvarende til klær. I starten holder det med en skuff, men etter hvert trenger man mer.

Anonymkode: 8d0a5...ff7

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Gratulerer med graviditeten!

Det går kjempefint! Babyen trenger ikke eget soverom. Det anbefales at barnet sover på samme rom som foreldrene i minst 6 måneder, eller var det hele det første året? Våre tre barn har kun villet samsove, og det har de gjort i mange år. Sprinkelseng og sengen på barnerommet har stått urørt. Fint om det er plass til en ekstra kommode eller tilsvarende til klær. I starten holder det med en skuff, men etter hvert trenger man mer.

Anonymkode: 8d0a5...ff7

Tusen takk! 💕

Ble litt letta nå, haha. Da kan vi nok forhåpentligvis vente litt enda år før vi bytter hjem en gang til 🤞🏼Ja, vi har heldigvis et walk in skap der, hvor vi har plass til diverse! 

• Liker 1
Skrevet

Vi samsover og barnet er 2 år :) Så lenge dere selv orker og ønsker så behøver ikke barnet eget rom på noen år. Men, det kan være krevende netter det første året hvis babyen våkner mye. Tenker da ift at dere ikke kan bytte på hvem som ligger der med babyen, men da kan dere jo eventuelt sove litt på sofaen i stua 🙂

Anonymkode: 7d0dc...c0b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det går nok fint, men helt ærlig, vi flyttet fra vår leilighet med ett soverom med en gang vi fant ut vi ventet barn. Man klarer det meste uansett, ikke for å skremme deg, og barnet fysisk trenger ikke større plass, men vi planla med en gang å ikke sove sammen slik at vi har optimalt med søvn for avlastning. En av partene skal jo på jobb. En av partene må evt være våken unødvendig hvis man sover sammen (bare se på en av trådene her inne!). Vi hadde nok ikke visst hvor mye det har å si og man savner ikke det man har. Men når vi ser på hvor mye mer enkelt det er med flere soverom og avstand, så ville vi aldri bodd i leilighet med ett rom med baby. Jeg sier bare dette for dere må belage dere på at mannen, eller du, sover på sofaen i flere år, så kjøp en god sofa / sovesofa. I tillegg burde dere virkelig finne ut hva dere trenger og ikke trenger til baby, for det blir mye ting enten man vil det eller ei. Jeg tenkte man alltid trengte så lite plass, for det er små klær og hva enn, men man bruker en god del skuffer på baby uansett. Om dere i tillegg ender med flaskebaby, er det mye utstyr. Det går nok fint om man er forberedt på at det kan bli tøft for dere; og forhåpentligvis har dere ikke jobb med hjemmekontor også :) 

Anonymkode: 29f09...675

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er anbefalt at babyen sover på foreldrenes rom det første halvåret. 

Med første barnet bodde vi i leilighet med bare ett soverom. Det gikk veldig bra. Hun sov med oss til hun var litt over 1 år, da flyttet vi. Kunne helt fint bodd sånn lenger, men drømmehuset dukket opp. 

Nå har vi kjøpt oss hus med flere soverom. Men minstemann sover fortsatt på vårt soverom, i egen seng. Han er 2,5 år nå. 

Dette kommer til å gå helt fint! 

Anonymkode: 87e69...244

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Dette er en veldig vestlig tanke. Det er ikke så naturlig at barn har egne rom som vi skulle tro. I byen jeg bor i er det helt normalt at man har både ett, to og tre barn i en liten to roms leilighet. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet

Vår er 11,5 mnd og sover fremdeles på vårt rom. Vi har og bare ett soverom men skal gjøre om litt så baby får rom snart.

Min mann sover godt gjennom babyens oppvåkninger 🙄 Og de gangene han har våknet så har han jo likevel sovet nok for jobb. Jeg er jo i jobb nå men er fremdeles oppe med baby flere ganger om natta. Ingen av oss er hjernekirurger eller kjører tunge maskiner på jobb. Noen ganger har en av oss sovet litt på sofaen i stua. Så å ha annet soverom her har så langt bare kunne vært for at jeg kunne sovet der med lukket dør og kanskje ikke hørt baby, og mannen kunne tatt mer på natt, kanskje.

Anonymkode: 2d184...c9d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det kommer også an på hvor mange kvadratmeter denne leiligheten er? Hvor stort er soverommet? Kan dere som voksne klare dere med 120 bred seng for å gi plass til en barneseng? Er det mulig å lage sovealkove i stuen?

Om leiligheten er ca 40-50 kvm burde det gå helt fint.

Anonymkode: 4ed59...2ad

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei og hopp!

Vi kjøpte akkurat ei leilighet som har bare ett soverom, og selvfølgelig har jeg blitt gravid nå, og fant det ut bokstavelig talt noen dager etter overtakelsen :fnise:

Er nå ca. en måneds tid på vei i graviditeten, og bekymrer meg for hvordan dette skal bli med bare et soverom. Blir ikke det litt lite plass for et barn? Noen som har vært gjennom det samme og som har erfaringer? Eventuelt noen som har noen meninger? 

Setter pris på innspill!! 

Tar vel ganske lang tid før dere MÅ ha eget soverom til knøttet.

Skrevet

Vi hadde hus med tre soverom da minste ble født. Likevel sov vi i samme rom til han var godt over to år. Nå har vi enda et barn, og bare to soverom. 😄 

Vi planlegger å bo her til minste er ihvertfall 1,5. Så for oss funker det :)

Anonymkode: ad5ea...4fd

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Vi samsover med begge barna (2 og 5 år). Rommet til 5-åringen er nesten urørt så det kunne vi egentlig spart oss for 😂 Ville ikke stresset med det.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Går helt fint å ha barnet boende på rommet deres i 1-2 år. Så kan dere bruke den tiden å se dere om etter ny leilighet. Kanskje en med 3 soverom hvis dere skal ha flere barn

Anonymkode: 5a834...fc5

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke babyen/barnet som trenger plass, det er alt utstyret. Hvis dere har god bodplass og ok med kvm. så er mye løst. 

Anonymkode: 7f567...0db

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir null problem 😊 med min første delte vi rom i nesten 6 år til jeg fikk kjøpt min første leilighet med 2 soverom (var alene med han). Fordelen der var jo naturligvis at jeg ikke hadde noe sexliv å hensynta da jeg bodde alene 🤪 men det å ha barnet på samme rom var egentlig bare fint for begge. Kunne fortsatt hente han inn på mitt rom da vi flyttet bare fordi det var koselig også. 

Anonymkode: 0fe19...22f

• Hjerte 2
Skrevet

Tusen takk for svar alle, veldig beroligende :fnise: :hjerte:

Leiligheten vi har kjøpt er ca 50 kvm, og har forøvrig en god planløsning, så vi får fint plass til babyutstyr og slikt. Vi funderer på å kjøpe en sovesofa vi kan ha i stua, slik at det vil være mulig å sove der også når vi trenger avlastning osv. 

Da satser jeg på at det blir litt knotete men at det kommer til å gå helt fint kanskje noen år til 🤞

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har en venninne som bor i en 2-roms med 2 barn, på 57 kvm, Stor stue og grei størrelse på soverom og bad og stor innebod. Hun har 2 jenter i skole alder, mor sover på stua. De trives veldig bra, og det var det hun hadde råd til når hun flyttet fra mannen. Jentene har fått venner og går på skolen rett i nærheten, har pr.idag råd til å kjøpe noe større, men de får det allikevel til å funke og det har ingen hast med å komme seg i noe større. Ikke så mye til salgs rundt der de bor, så de avventer. De trives superbra, så det trumfer at de bor litt trangt. En må ikke ha stor plass, soverom til hvert av barna etc. Vi nordmenn er veldig bortskjemte sånn sett

Anonymkode: 54d1c...06d

• Liker 1
Skrevet

Vi bodde helt fint i leilighet med ett soverom da første barnet kom. Vi bodde der til største var ca 2,5 og nestemann kom. Trangt men helt greit.

• Liker 1
Skrevet

Vi har hus på 160kvm, 4 soverom. To barn i barnehagealder. Alle ender opp i samme senga (vår) i løpet av hver natt😂

vi bodde i en 45 kvm leilihet med ett soverom da største ble født. Var trangt, men ingen problem. 

Anonymkode: 1e81a...f0c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er alenemor til ett barn på 3 år og vi har ett soverom, og vi samsover (noe barnet trives veldig med). Men nå er jo jeg alene, så det går fint! Vi ser etter andre leiligheter med to soverom først nå fordi det er på tide. Men du har ingenting å stresse med. Da jeg var sammen med barnefar og hadde 2 soverom sov barnet inne hos oss til 9 mnd alder. 

Anonymkode: 3f04e...3e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...