AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Har en samboer som fikk en prolaps før helga. Han har store smerter i ryggen og sete/ett bein. Var til lege fredag og fikk beskjed om å ta smertestillende og se det an, samt én uke sykemelding. Han er helt immobil og svært smertepåvirket trass han tar mye tabletter. Nettene er er herk hvor han bare ligger å vrir og klynker seg. Det har vart nå flere dager og han kjenner ikke antydning til bedring - selv om lege mente det skulle gå over av seg selv. Dere med erfaringer; hvor lang tid før det begynner å slippe? Står 4-6 uker før man er bra, på nettet, men er det like horrible smerter i seks uker?! Det vet jeg faktisk ikke om han klarer, han er helt utslitt.. Når begynner det å bli bedre som smått? Anonymkode: 9affd...bf3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har fremdeles nervesmerter, etter 2 mnd. Men selve prolapsen er på tur til å trekke seg tilbake. Anonymkode: fe089...1c2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 Min mann hadde det, han måtte opereres til slutt. Anonymkode: 13c96...a25
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Bare pass på at han ikke får lammelser, eller problemer med blære eller endetarm. Isåfall skal han akuttopereres. Anonymkode: 76204...1bd 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 Prolapsen jeg hadde endte med varig lammelse i den sensoriske nerven som går til en muskel i låret. Før det skjedde var det ofte vondt i 2-4 uker. Begynner han han å miste følelsen i beinet ( evnt tisser på seg)!må dere få ham inn på sykehuset. Anonymkode: e0b69...b77
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Jeg hadde sinnsyke smerter i over 3 mnd. Ble henvist til operasjon, men etter jeg fikk time der, begynte jeg å oppleve bedring, så avbestilte. Som sagt over her, opplever han problemer ift urin/avføring må han opereres. God bedring til han🙂 Anonymkode: 8e4be...11e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 De verste smertene varte i 2-3 dager. Mye fordi jeg også hadde kramper i muskulaturen rund. Så var jeg sengeliggende i halvannen uke ca. Etter fire uker kunne jeg trene veldig forsiktig igjen. Det var lette til moderate smerter de neste månedene, jeg hadde heller ikke ordentlig følelse i huden på tærne, utside legg og utside lår i denne perioden. Jeg har andre familiemedlemmer som har vert sengeliggende i månedsvis og som har måtte opereres og aldri blitt helt gode igjen. Så det kan bli bra veldig fort og det kan gå lang tid, man vet ikke helt. De aller fleste blir gode igjen etter noen uker, så ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: ed5da...07d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har holdt på siden i sommer, opp til et år før man er helt bra har både lege og kiropraktor sagt til meg. Jeg ble lagt inn fordi jeg ble lam i det ene beinet, var "oppe" etter fem dager, men måtte gå med krykker i tre uker. Anonymkode: 8b628...404
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fremdeles nervesmerter, etter 2 mnd. Men selve prolapsen er på tur til å trekke seg tilbake. Anonymkode: fe089...1c2 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min mann hadde det, han måtte opereres til slutt. Anonymkode: 13c96...a25 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har holdt på siden i sommer, opp til et år før man er helt bra har både lege og kiropraktor sagt til meg. Jeg ble lagt inn fordi jeg ble lam i det ene beinet, var "oppe" etter fem dager, men måtte gå med krykker i tre uker. Anonymkode: 8b628...404 Takk for svar, men var det like vondt hele tiden? Jeg vet det kan gå vinter og vår før han er bra, men ønsker så gjerne at han bare skal få slippe litt av smertene alle fall Var det like grusomme smerter i flere mnd? Anonymkode: 9affd...bf3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar, men var det like vondt hele tiden? Jeg vet det kan gå vinter og vår før han er bra, men ønsker så gjerne at han bare skal få slippe litt av smertene alle fall Var det like grusomme smerter i flere mnd? Anonymkode: 9affd...bf3 Jeg ble nakke operert for prolaps og da var det hyperventilering i ca 1,5 uke før det ble tatt. Morfin siste døgnet. Anonymkode: e0b69...b77
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Hvis dere bor i Oslo, ring Kåre Nordanger, nevrorefleksolog! Anonymkode: c9edf...ccc
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 Snart 4 år siden og sliter fortsatt med smerter til og fra. Når det skjedde kunne jeg så vidt gå på flere måneder. Førte til nerveskade, permanent. Legene mente prolapset var så «pent» at det ikke skulle opereres Anonymkode: 3e310...372
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #13 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 19.23): Takk for svar, men var det like vondt hele tiden? Jeg vet det kan gå vinter og vår før han er bra, men ønsker så gjerne at han bare skal få slippe litt av smertene alle fall Var det like grusomme smerter i flere mnd? Anonymkode: 9affd...bf3 Jeg brukte ca fire uker fra jeg fikk prolapsen og til jeg klarte å rette meg opp uten krykkene. Anonymkode: 8b628...404
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #14 Skrevet 31. januar 2023 Hadde ekstreme smerter som mannen din i 6mnd, gikk på veldig sterke smertestillende hele døgnet like lenge. Ble operert etter 9mnd. Er helt fin igjen nå! Operasjonen var i oktober. Anonymkode: 0114b...120
Tiuren Skrevet 31. januar 2023 #15 Skrevet 31. januar 2023 On 1/30/2023 at 5:44 PM, AnonymBruker said: Bare pass på at han ikke får lammelser, eller problemer med blære eller endetarm. Isåfall skal han akuttopereres. Anonymkode: 76204...1bd Dette er veldig viktig, ved endring i disse funksjonene (enten tisser på seg eller vansker med å tisse) må man kontakte lege umiddelbart. Da er det akuttbehandling. Hvor vondt og hvor lenge det står på er veldig variabelt- Jeg hadde prolaps for noen år siden, det var såpass ille at ortoped ga meg valget om å operere, noe jeg ikke gjorde. Jeg hadde vondt og tok det med ro med smertestillende i et par uker før øvelser og trening ble tatt opp igjen. Andre har invalidiserende smerter i lang tid og ender opp ufør. Det skal tilføres at jeg aldri ble helt bra, noe smerter sitter igjen, men ikke verre en at jeg har kunnet bruke kroppen på måter som de fleste vil betrakte som noe man kun gjør på film
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #16 Skrevet 31. januar 2023 Tiuren skrev (2 minutter siden): Dette er veldig viktig, ved endring i disse funksjonene (enten tisser på seg eller vansker med å tisse) må man kontakte lege umiddelbart. Da er det akuttbehandling. Hvor vondt og hvor lenge det står på er veldig variabelt- Jeg hadde prolaps for noen år siden, det var såpass ille at ortoped ga meg valget om å operere, noe jeg ikke gjorde. Jeg hadde vondt og tok det med ro med smertestillende i et par uker før øvelser og trening ble tatt opp igjen. Andre har invalidiserende smerter i lang tid og ender opp ufør. Det skal tilføres at jeg aldri ble helt bra, noe smerter sitter igjen, men ikke verre en at jeg har kunnet bruke kroppen på måter som de fleste vil betrakte som noe man kun gjør på film Jeg var på Stavanger legevakt pga dette. Den som tok tlf ville at jeg skulle komme inn fordi det var endring ved urinering. Jeg klarte å tisse, kuttet strålen men jeg klarte ikke å presse på en kraftig stråle, det bare rant liksom. Bæsjing visste jeg ikke noe om da jeg ikke hadde bæsja. Men jeg kjente at jeg hadde evnen til å lukke. Jeg proppa meg full i det jeg hadde av smertestillende ( altså det som var forsvarlig å putte i seg) slik vedkommende på tlf ba meg om å gjøre for å klare å sette meg i en bil. Dette var en mandag, prolapsen skjedde på søndagen. Jeg kom inn etter å ha stått der i seks timer siden jeg ikke klarte å sette meg, en lege fikk en sykepleier til å sette morfin og en annen smertestillende i musklene bak i setet. Legen sendte meg så til røntgen, det viste ingen brudd. Jeg gikk forresten ned fordi jeg fikk nesten mareritt av tanken på å sette meg i rullestolen de ville frakte meg ned i, i og med at det ikke var noe funn så måtte jeg gå opp igjen til legevakten.. Når jeg kom tilbake der var hun legen jeg hadde vært hos gått for dagen. Jeg ble så sendt ned til akuttmottaket, siden jeg ikke hadde brudd så måtte jeg gå tilbake til legevakten ( her var jeg på gråten). På legevakten måtte jeg vente, jeg fikk komme inn til en annen lege. Hun skulle sjekke blære innholdet mitt, mengden. Hun gikk rundt seg selv, sa plutselig at den maskinen hadde de ikke der, den måtte de få dit. For å så bare se bort fra det hele. Hun sa at hun kunne henvise meg til ortopedisk, men hun sa også at det var det nok ingen vits i. Hun ba meg om å legge meg på benken, ryggstøtten lå flatt og hun fikk ikke til å ta det opp, hun prøvde såvidt. Hun kikket bare dumt på meg når jeg kavet meg ned på benken. Idiotisk som jeg var så tråkka jeg av meg skoene, siden jeg er respektfull av meg og ville skåne benken. Når hun var ferdig med å bøye og tøye på meg meg så måtte jeg tigge henne om hjelp til å ta på meg skoene igjen. Så parkerte hun seg fremfor dataen, og det var da hun sa dette med ortopedisk. Jeg ble ganske fortvilet når hun sa at de ikke kom til å gjøre noe uansett. Men hun kunne jo legge meg inn. Jeg svarte at da går jeg heller hjem. Jeg var trøtt, sliten og på gråten. Jeg hadde stått og gått rundt der i timesvis, ikke hadde jeg vært på do da jeg ikke klarte å sette meg. Jeg sa det at jeg hadde jo ikke fått en form for løsning annet enn sprøyter i baken. Hun gikk også inn på journalen min og sa at ja du har ikke vært her mye du... Altså, jeg gikk derfra, jeg måtte betale for to besøk på legevakten den dagen uten engang å ha sjekket blæra som var grunnen til at vedkommende på tlf ble urolig og ville at jeg skulle komme inn. Og jeg dreit ikke på ei uke.. vanligvis gjør d hver dag. Vondt i ryggen hadde jeg i hvertfall tre mnd. Enkelte burde ikke ha lov til å praktisere som lege. Jeg må bli kjørt dit i tvangstrøye og i ambulanse om jeg må dit igjen. Jeg gråt når jeg gikk derfra, jeg følte meg så vannvittig liten. Og verst av alt så tenker jeg at den legen som jeg var hos sist, hun tenkte nok at jeg bare ville ha smertestillende eller noe sånt sterke greier. Men det hadde jeg allerede hjemme fra før da jeg er kronisk syk og har det på resept. Reseptene mine blir ikke brukt inn engang! Nei, Stavanger legevakt er ikke plassen å gå, jeg har null tillitt til dem når de har slike ansatte. Anonymkode: 625e4...84b 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #17 Skrevet 31. januar 2023 Hadde nerve i klem en mnde eller noe. Medisinene gjorde meg ikke bedre men var også noe betennelse dempende i som funket sakte men sikkert. Men smertestillende var det ikke i det heletatt får meg. Var like jævlig å våkne vær dag en stund der håpte jeg å ikke våkne. Ringte legen å spurte hva jeg kunne blande med av smertestillende Anonymkode: 85ba8...820
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #18 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hadde nerve i klem en mnde eller noe. Medisinene gjorde meg ikke bedre men var også noe betennelse dempende i som funket sakte men sikkert. Men smertestillende var det ikke i det heletatt får meg. Var like jævlig å våkne vær dag en stund der håpte jeg å ikke våkne. Ringte legen å spurte hva jeg kunne blande med av smertestillende Anonymkode: 85ba8...820 Har enda rygg smerter forresten. Ett å ett halvt år etter så bedre med en tur ekstra til legen vist det går an å unngå å ødelegge ryggen Anonymkode: 85ba8...820
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #19 Skrevet 31. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 17.41): Min mann hadde det, han måtte opereres til slutt. Anonymkode: 13c96...a25 Hvordan foregår den operasjonen? Hva konkret gjør de? Moren min har hatt det sånn i over 6 mnd nå og legene gjør ikke noe! Anonymkode: e594b...2cf
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2023 #20 Skrevet 31. januar 2023 Anbefaler operasjon hos Oslofjordklinikken Anonymkode: 66944...323
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå