Gå til innhold

Er man i stand til å jobbe når man får kjempevondt av det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber for tiden to dager i uka og er sykmeldt resten, pga ryggsmerter. Klarer egentlig ikke å gjøre jobben min, må stoppe og ta pause hele tiden. Etter jobb har jeg veldig vondt, ryggen verker og jeg føler meg mørbanket. Bruker så to-fire dager på å komme meg skikkelig igjen (da er jeg nesten symptomfri), før det er på an igjen med jobb og smerter. Har ikke så mye erfaring med å være sykmeldt, så jeg lurer på om dette er noe jeg bare må tåle? Jeg ba om å ikke bli mer enn 60% sykmeldt selv, og ser på det som et nederlag om jeg skulle bli 100% sykmeldt, men det tærer så veldig på å ha det sånn...

Anonymkode: 484b5...0f8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er et nederlag å ta ansvar for egen helse og gjøre det som skal til for å bli arbeidsfør igjen så får du vel bare gønne på til krampa tar deg.

Anonymkode: 32638...4d3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan det være ett alternativ å jobbe kortere dager enn færre dager? 

Anonymkode: cba52...ffd

• Liker 3
Skrevet

Hvordan har du egentlig tenkt at kroppen din skal få tid til å bli frisk, TS, når du tyner den til det ytterste på denne måten? 

Klartekst: Nei, dette er ikke slik det skal være.

Og så må du bare legge fra deg den tanken om at det er et nederlag å tillate deg å være syk. Du er faktisk bare et menneske, og mennesker blir i blant syke. 

Anonymkode: a7d92...26d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om det er et nederlag å ta ansvar for egen helse og gjøre det som skal til for å bli arbeidsfør igjen så får du vel bare gønne på til krampa tar deg.

Hehe, det kan du si. Og du har rett, så klart. Har bare så lite lyst å være "hun der". Aner ikke hvordan jeg skal bli bra igjen heller, verken fysio eller kiropraktor er noe til hjelp. (Og ikke har jeg råd til å gå dit to dager i uka heller!)

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan det være ett alternativ å jobbe kortere dager enn færre dager? 

Anonymkode: cba52...ffd

Får sikkert mindre vondt etter arbeidsdagen om jeg jobber korte dager, men da rekker jeg jo aldri å komme meg til igjen. Så da blir det å ha litt vondt hele tiden, og det er egentlig verre.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan har du egentlig tenkt at kroppen din skal få tid til å bli frisk, TS, når du tyner den til det ytterste på denne måten? 

Og så må du bare legge fra deg den tanken om at det er et nederlag å tillate deg å være syk. Du er faktisk bare et menneske, og mennesker blir i blant syke. 

Vet det :( Takk for pushen, det trenger jeg. 

Skrevet

Du nevner ikke trening her?

En bra rygg må trenes.

Anonymkode: 4d98f...524

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe, det kan du si. Og du har rett, så klart. Har bare så lite lyst å være "hun der". Aner ikke hvordan jeg skal bli bra igjen heller, verken fysio eller kiropraktor er noe til hjelp. (Og ikke har jeg råd til å gå dit to dager i uka heller!)

Får sikkert mindre vondt etter arbeidsdagen om jeg jobber korte dager, men da rekker jeg jo aldri å komme meg til igjen. Så da blir det å ha litt vondt hele tiden, og det er egentlig verre.

Vet det :( Takk for pushen, det trenger jeg. 

Har du vurdert å bare ta det med ro? Gi kroppen tid til å heles på naturlig vis? Du sier du er "nesten symptomfri" etter fire dager. Hva skjer om du gir det *gisp* en uke? To uker? Eller tror du det er bedre å være delvis sykemeldt og gå på stumpene i evigheter, til kroppen sier stopp og du blir langtidssykemeldt? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fysioterapi hjelper men det tar jo tid å bli bra i ryggen. Jeg ble bra etter et år med trening og det må vedlikeholdes resten av livet. Sier ikke at det vil ta et år for deg, men det er ikke gjort over natta.

Anonymkode: 214c2...274

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke være "hun der"? Hva mener du egentlig? Fordømmer du kollegaer like mye når de har behov for sykemelding? Hvis du er så fordomsfull så er det kanskje ikke så rart at du har det vanskelig. Kanskje justere holdningene dine litt, og så kan du ta et helsefremmende valg om å bli helt frisk før du blir helt ufør. 

Anonymkode: fe273...94c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det folk ikke helt forstår er at fysio,kiropraktikk osv er starten på jobben man selv må gjøre. Du trenger ikke gå til de to ganger i uka. Jeg har dårlig nakke selv og fysioterapauten hjalp meg igang med hvilke øvelser og hvilken mosjon og trening er gunstig for meg. Det er min jobb å gjøre dette daglig og legge inn en god vane slik at jeg blir helt bra igjen og så vedlikeholde det deretter. Det koster ikke masse penger slik folk tror, for jobben ligger i hovedsak på deg selv.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du vurdert å bare ta det med ro? Gi kroppen tid til å heles på naturlig vis? Du sier du er "nesten symptomfri" etter fire dager. Hva skjer om du gir det *gisp* en uke? To uker? Eller tror du det er bedre å være delvis sykemeldt og gå på stumpene i evigheter, til kroppen sier stopp og du blir langtidssykemeldt? 

Har hatt det sånn i ett og et halvt år og vært 100% sykmeldt av det tidligere. Kan føle meg  helt fin etter en lang pause fra jobb, men så kommer jeg på jobb igjen og så blir det verre enn noen gang. Har gitt det mye tid og følt meg bra, men jeg tåler ganske åpenbart ikke belastningen på jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du vil ikke være "hun der"? Hva mener du egentlig? Fordømmer du kollegaer like mye når de har behov for sykemelding? Hvis du er så fordomsfull så er det kanskje ikke så rart at du har det vanskelig. Kanskje justere holdningene dine litt, og så kan du ta et helsefremmende valg om å bli helt frisk før du blir helt ufør. 

Anonymkode: fe273...94c

Nei, jeg tenker ikke sånn om andre som er sykmeldt. Men jeg vet jo godt at andre på arbeidsplassen gjør det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det folk ikke helt forstår er at fysio,kiropraktikk osv er starten på jobben man selv må gjøre. Du trenger ikke gå til de to ganger i uka. Jeg har dårlig nakke selv og fysioterapauten hjalp meg igang med hvilke øvelser og hvilken mosjon og trening er gunstig for meg. Det er min jobb å gjøre dette daglig og legge inn en god vane slik at jeg blir helt bra igjen og så vedlikeholde det deretter. Det koster ikke masse penger slik folk tror, for jobben ligger i hovedsak på deg selv.

Dette er sånn behandlerne bør si, synes jeg 😅 For jeg er litt sånn at jeg ikke gidder  å betale dyre dommer for noe jeg ikke føler funker rimelig kjapt, og det hjelper jo ikke når fysioterapeuten sier at "dette skal bli bra snart", men så blir det ikke det.

• Liker 2
Skrevet

Først må man sjekke om ryggsmertene er kun muskulære eller ikke. Veldig ofte så er det kun muskulære smerter. For alle del, det er vondt nok i seg selv. Men da er behandlingen lettere. Trening og tøying, mest sannsynlig lenge og kanskje livet ut. 

Kanskje må du også se på om det er bedre for deg å finne en annen type jobb. 

Anonymkode: 3ecc8...a5d

• Liker 3
Skrevet

Hva jobber du med? Hvis du får vondt i ryggen av arbeidet, er det kanskje en ide å bytte yrke? 

Anonymkode: f3569...434

• Liker 2
Skrevet

Hva gjør du av trening da ts, for å styrke rygg, rumpe og kjerne?

Anonymkode: 728e3...7be

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ryggsmerter blir stort sett ikke bedre av å ligge på sofaen, så å være litt i jobb er ikke alltid negativt. 

Anonymkode: 39074...d47

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Først må man sjekke om ryggsmertene er kun muskulære eller ikke. Veldig ofte så er det kun muskulære smerter. For alle del, det er vondt nok i seg selv. Men da er behandlingen lettere. Trening og tøying, mest sannsynlig lenge og kanskje livet ut. 

Kanskje må du også se på om det er bedre for deg å finne en annen type jobb. 

Anonymkode: 3ecc8...a5d

Er under utredning og har nylig fått påvist litt skoliose, og de mener plagene jeg har kan komme av det, selv om hovedplagene sitter i bekkenet og ikke så mye langt oppe i ryggraden der skoliosen er. Har skjevt bekken også, men smertene jeg kjenner der mener jeg er muskulære, ja. Søker aktivt etter ny jobb :)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør du av trening da ts, for å styrke rygg, rumpe og kjerne?

Anonymkode: 728e3...7be

Alt for lite. Går på treningssenter en gang i blant, men som regel skriker ryggen at den trenger hvile. Vet jeg bør gjøre mer, men synes det er vanskelig å vite hva jeg kan og bør gjøre, og hvor grensa går mtp. smertene. Det blir nok en tur til fysioterapeut om ikke lenge, men akkurat nå har jeg ikke penger til der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ryggsmerter blir stort sett ikke bedre av å ligge på sofaen, så å være litt i jobb er ikke alltid negativt. 

Anonymkode: 39074...d47

Delvis sykemeldt er vel og bra, av og til. Men for å finne helt ut av ting bør man ta full sykemelding en stund og kjenne på hvordan kroppen responderer på det. Først da kan man begynne å trappa opp forsiktig for å finne ut hvor smertegrensen går . Å trene med riktig bevegelser hjemme eller i naturen er mye sunnere enn en jobb der bevegelser kan være statiske og repeterende 

Anonymkode: b1bc5...e59

• Nyttig 1
Skrevet

Fysioterapeut får du dekket. Ta ansvar for egen helse. Begynn å trene. Og hold deg i jobb. Ser ingen grunn til at du skal ligge sykemeldt på sofaen kun fordi det er litt tungt å ta tak. 

Anonymkode: 4beab...621

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...