aceania Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Hei! Jeg har lenge tenkt på å anskaffe valp. Nå er jeg straks ferdigstudert og går en ganske forutsigbar hverdag i møte. Arbeidstidene mine varierer, men har en samboer - så en eventuell hund kommer svært sjelden til å være alene mer enn 5-6 timer. Når det er sagt skjønner jeg at man på planlegge valpetiden. Hvor lenge burde man være hjemme med en "ny" valp? Vi kan skaffe fra høsten allerede, men da blir det jo ikke lagt inn en ferie. Er det da lurt å vente til neste sommer og legge det til ferien? Og er det nok med tre uker? Jeg eller samboeren har ikke mulighet til å ta noe mer enn det. Noen med erfaringer? Det er viktig at hunden ikke får separasjonsangst, da vi leier leilighet og ikke kan ha en gneldrete hund i hus med tanke på naboer. Til info så er tenkt rase bichon havanais.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Bichon Havanais er herlige hunder, jeg har en selv 🥰 tenkte bare å nevne at de lett får separasjonsangst, så vær nøye med tilvenningen til å være alene ❤️ jeg ville absolutt lagt til ferie ja, og prøv å ha minst mulig ferie sammen så dere kan få så mange uker som mulig sammen med hunden! Tviler på 3 uker er nok med denne rasen dessverre Anonymkode: 96db0...426 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Vi sliter med hund på 8 måneder som ikke klarer være hjemme. Trener, trener og trener…. Dette er heldigvis ikke normalen, men det skjer. Spesielt blandt mindre selskapshunder, som vi har. Du burde ha så mye ferie som mulig å ta ut. Og en back-up hvis tilvenningen tar lengre tid enn forventet. Anonymkode: 15a29...13c 2 3
aceania Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bichon Havanais er herlige hunder, jeg har en selv 🥰 tenkte bare å nevne at de lett får separasjonsangst, så vær nøye med tilvenningen til å være alene ❤️ jeg ville absolutt lagt til ferie ja, og prøv å ha minst mulig ferie sammen så dere kan få så mange uker som mulig sammen med hunden! Tviler på 3 uker er nok med denne rasen dessverre Anonymkode: 96db0...426 Jaokei, det er veldig nyttig info! Hvor lang fri hadde du/dere? Kan det hjelpe om jeg og samboeren tar ferie til forskjellig tidspunkt og det blir for eksempel 5 uker? Og kan det fungere om den får 3 uker og så får bli med meg på jobb i et par uker, tror du? Hehe mange spørsmål, men er så kjekt å høre fra noen som faktisk har rasen selv!
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 Det er veldig individuelt, valpen min er hjemme ca 30 min nå, den er 14 uker og jeg har en annen hund, så helt alene er den ikke. Jeg har tidligere overtatt en hund med separasjonsangst, den var 9 måneder og jeg brukte nesten to år på å få den komfortabel med å være "alene" hjemme med en annen hund. Etter dette bruker jeg heller god tid i starten enn å skulle fikse opp i problemene siden. Tommelfingerregelen sier 3 mnd - 3 timer, 4 mnd - 4 timer osv. Men igjen, det er veldig individuelt, litt genetisk og ikke minst en god del opp til oppdretter. Anonymkode: 8d58d...b82 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har en valp på 11 uker. Er nok en god stund før jeg reiser fra han. Anonymkode: d146a...836 2 1
Tabris Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 Det er veldig forskjellig, men tre uker er nok for lite. Som tommelfingerregel bør man tenke seg minimum fire uker for at en valp skal kunne være alene så lenge. Det forutsatt at man trener jevnlig og at valpen ikke er spesielt redd for å være alene. Hvis mulig så kan ferie kombineres med hjemmekontor, evt ha valpen med i bilen frem til den klarer å være alene så lenge som trengs.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 Jeg ville absolutt planlagt minimum 3 måneder. Kanskje går det fortere enn dette, men det er langt i fra sikkert, det kan også ta lenger tid. Ta ferie etter hverandre, det blir i alle fall 6 uker. Så må dere enten ta med hunden på jobb, eller få pass til den hjemme deler av dagen. Eller ta til dere en voksen hund som har trening i å være hjemme alene. Anonymkode: b7571...162 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Jeg har øvd på alenetrening siden jeg fikk hunden, sakte og forsiktig fremgang men han kan fortsatt ikke være alene hjemme og han er 15 uker. Så her tar det lengre tid. Dere må ta ut ferie hver for dere og ha en plan B dersom dere får en valp som min. Anonymkode: 16502...d03
Badebuksa2.0 Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Kjøp ferdig voksen hund som tåler å være alene etter 3 uker 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Det er umulig å svare på, men mest sannsynlig er både 3 og 5 uker altfor kort. Min hund kunne ikke være alene før hun var 2 år. Frem til da måtte hun være i hundebarnehage, hos hundepasser eller ligge i bilen når jeg var på jobb. Veldig lurt å ha en plan b, så er det ikke krise hvis noe ikke går etter planen. Anonymkode: e6994...63d 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 Det er veldig forskjellig hvordan valper responderer på alene hjemme treningen. Noen klarer seg helt fint etter 5-6 uker, andre trenger lengre tid, og vil utvikle separasjonsangst om de blir pushet for fort for tidlig. Separasjonsangst kan være helt forferdelig å få trent vekk. Det beste er å sørge for at man har minst 5 uker (gjerne mer), og også har en plan for hva man skal gjøre om valpen trenger mer tid på seg: valpepass eller at man kan dra hjem i lunsjen om valpen kan være hjemme i et par timer men ikke en hel dag når man begynner på jobb igjen. Anonymkode: 288c4...670 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå