Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en god flyt nå føler jeg, har de siste 6 mnd gått jevnt nedover i vekt. Nå faster jeg ca 20-24 timer, og har et stort måltid som utgjør dagsinntaket. Det har fungert fint, men nå føler jeg at jeg bare ikke blir mett. Må ta meg en til appelsin eller et eple til. Jeg spiser mye! Men det er mye grønnsaker og frukt, så lavt på kalorier og innenfor budsjett. Drikker mye vann også. Flere som har erfaring med å ikke føle seg "mett" til tross for relativt stort inntak?

Føler på skam/overspising  selvom kaloriene er innafor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har kanskje blitt underernært, og kroppen din skriker etter næring. 

Anonymkode: 639d6...5f4

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde hvertfall vært dødssulten om jeg kun spiste en gang i døgnet. Uansett hvor mye jeg da spiste. Min kropp trenger regelmessige måltider. Kanskje kroppen din reagerer fordi den tror det er litt lite mat (selv om du kalorimessig spiser nok). Hva med å fordele det på to måltider en stund? Et måltid når du begynner å kjenne sult. Mulig du ikke blir så desperat etterpå dersom du vet at du kan spise igjen om 4 timer…

Anonymkode: 2e358...976

Skrevet

Proteiner? Og fett? 

Anonymkode: 639d6...5f4

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med de over, men utover det er det proteiner som holder meg mett. Passer på at jeg får i meg mye protein i måltidene mine.

Skrevet

Det går veldig opp og ned (jeg spiser som deg). Men min erfaring er at metthetsfølelsen kommer en god stund etter at jeg har sluttet å spise, selv om det frem til siste bit føles ut som om jeg aldri skal bli mett. 

Anonymkode: 36742...a75

Skrevet

Uansett så er det jo ikke krise å ta en appelsin eller et eple i tillegg?!! Min apetitt varierer ganske kraftig gjennom en måned, kan ikke forvente at kroppen vil ha nøyaktig samme mengde hver dag?

Men jeg hadde også følt at jeg hadde overspiser om jeg spiste hele dagsbehovet i ett måltid altså, så forstår deg jo sånn sett. Prøv å spise to ganger i døgnet du. Så roer kroppen seg med å vite at det er tilgang på mat, den trenger ikke overdrive..

Skrevet

Proteiner og fett! Viktig! 

Jeg kan ikke faste. Da har jeg ikke nok energi ut dagen til alt jeg skal gjøre og trening. For min del funker det gull med regelmessige måltider med nok proteiner og fett til hvert måltid. 

Er man kvinne mener jeg å lest at fasting ikke skal vare like mange timer som menn. Da har det negativ virkning på en del hormoner. Mulig ny forskning har funnet noe annet. 

Anonymkode: 546fc...e21

Skrevet

Spiser fu nok fett?

Anonymkode: dea58...282

Skrevet

Takk for gode svar. Jeg har blitt bedre på å spise mer proteiner, men har endel å gå på enda. Fett spiser jeg svært lite av, så kansje jeg burde øke på proteiner og inkludere en avokado feks. Skal prøve på dette, og håper det vil hjelpe på.

Skrevet
Rake1 skrev (1 time siden):

Jeg er i en god flyt nå føler jeg, har de siste 6 mnd gått jevnt nedover i vekt. Nå faster jeg ca 20-24 timer, og har et stort måltid som utgjør dagsinntaket. Det har fungert fint, men nå føler jeg at jeg bare ikke blir mett. Må ta meg en til appelsin eller et eple til. Jeg spiser mye! Men det er mye grønnsaker og frukt, så lavt på kalorier og innenfor budsjett. Drikker mye vann også. Flere som har erfaring med å ikke føle seg "mett" til tross for relativt stort inntak?

Føler på skam/overspising  selvom kaloriene er innafor.

Har du telt kalorier? Skal man kun spise et måltid om dagen, så må man spise veldig mye. Jeg faster iblandt 20t i døgnet, og da spiser jeg ekstremt mye iløpet av de 4t, vanskelig å få nok på så kort tid, men klarer man det, så går man ikke konstant sulten. Husk at det er veldig lite kalorier i grønsaker, og metter ikke lenge, så pass på å få deg nok proteiner og fett, er det som metter lenge

Skrevet

ETT måltid til dagen? Herregud, disse nymotens kostholdsgreiene! 

Anonymkode: f3854...0e6

• Liker 1
Skrevet
Arild37 skrev (20 minutter siden):

Har du telt kalorier? Skal man kun spise et måltid om dagen, så må man spise veldig mye. Jeg faster iblandt 20t i døgnet, og da spiser jeg ekstremt mye iløpet av de 4t, vanskelig å få nok på så kort tid, men klarer man det, så går man ikke konstant sulten. Husk at det er veldig lite kalorier i grønsaker, og metter ikke lenge, så pass på å få deg nok proteiner og fett, er det som metter lenge

Ja, jeg teller og loggfører kaloriene. Spiser store mengder grønnsaker, men lite fett, så må nok kjøre på med mer proteiner og litt fett.

Skrevet
Rake1 skrev (54 minutter siden):

Takk for gode svar. Jeg har blitt bedre på å spise mer proteiner, men har endel å gå på enda. Fett spiser jeg svært lite av, så kansje jeg burde øke på proteiner og inkludere en avokado feks. Skal prøve på dette, og håper det vil hjelpe på.

Det er fett som gir langvarig metthet. Hvertfall hos meg. Etter at jeg byttet til fete meieriprodukter og unngikk lettprodukter begynte jeg å gå ned i vekt og var ikke lenger sulten. Spiser du yoghurt spis gresk eller tyrkisk yoghurt med 10% fett ikke Tine sin med 2%. Osv. stek maten i smør f.eks. Test ut og se hvordan det fungerer for deg, om det ikke hjelper kan du slutte. Lykke til!

Skrevet
Rake1 skrev (1 time siden):

Så du får i deg mest karbo? Da er det ikke rart du ikke føler deg mett.

Fett er viktig. Det holder meg mere mett enn proteiner, men de er også viktige. Karbo er minst viktig av alt.

Anonymkode: 65fae...1b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Så du får i deg mest karbo? Da er det ikke rart du ikke føler deg mett.

Fett er viktig. Det holder meg mere mett enn proteiner, men de er også viktige. Karbo er minst viktig av alt.

Anonymkode: 65fae...1b2

Enig i denne. Fett er viktig. Spesielt når man vil ned i vekt uten å være sulten.

Skrevet

Jeg spiser ett måltid klokken 16.30-17.00, og så litt snacks i form av ost eller noe sånt (fett) 20.15. Har bare holdt på 14 dager da, men har ikke følt meg sulten i det hele tatt. Jeg tror at fett er bra for å holde på metthetsfølelsen.

Men jeg tror også at folk er forskjellige :) For noen funker det bra og man blir ikke sulten, mens andre blir mer eller mindre hysteriske allerede etter 5-6 timer.

Du sier du har gått ned jevnt og trutt det siste halvåret, applaus for det :) Men hvis du nå plages med et så kort spisevindu, hvorfor ikke utvide til to måltider?

Skrevet

Jeg tror at jo større du er, jo lettere er det å ha ett måltid om dagen. Særlig om du er kvinne. Så da er det ganske naturlig at kroppen trenger mat oftere når du nå er tynnere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...