Gå til innhold

Jeg tror fåtallet forstår hvor underbemannet hjemmetjenesten egentlig er... jeg nekter å stå i det lenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som helsefagarbeider og var på jobb i kveld.

Det var flere som ringte seg inn syk, sykemeldinger er blitt levert. Over 25 pasienter ble avlyst og vurdert som de som var minst viktig, pasienter hadde ikke fått hjertemedisiner og blodtrykksmedisiner hele helgen pga jeg vet ikke/ikke nok tid/ikke fått utlevert dosett. Jeg nekter å stå i dette lenger. 

Fikk ikke inn noen for morgendagen, og jeg er for sen til 7 stk kl 8:00 i morgen tidlig. Kjenner dette tærer på hele meg, og jeg orker snart ikke mer. 5 kollegaer er sykemeldt, sjefen får ikke inn folk og vi andre står igjen med dobbelt opp, til også vi ender med sykemelding.

Kommer til å slutte. Holder ikke ut mer. Nok er nok!

Anonymkode: 88793...b9c

• Liker 11
  • Hjerte 36
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig situasjon. Stå frem i media, dette må ut i lyset, så folk forstår. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvorfor jobber du i helsesektoren når du vet at situasjonen er slik?

Anonymkode: d84dd...210

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det et dette jeg føler jeg kan, og har gjort i en del år. Jeg har barn, og blir liksom låst i den daglige rutinen.

• Liker 10
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg jobbet som assistent i hjemmesykepleien i 10 år mens jeg studerte... Jeg var ung, frisk og godt trent så jeg pløyde gjennom listene som en gal.  Freste rundt i den lille yarisen i 30 km over fartsgrensen. 
Jeg kunne ikke klart det samme tempoet i dag nei. Og kunne ikke klart det dag inn og dag ut. 

Anonymkode: 16c24...9e6

• Liker 9
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Høres det ut som om situasjonen har vært så ille hele tida?

Eller tror du kanskje heller at situasjonen har blitt verre og verre litt etter litt, hvis du tenker deg litt om før fingrene lever sitt eget liv?

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobbet som assistent i hjemmesykepleien i 10 år mens jeg studerte... Jeg var ung, frisk og godt trent så jeg pløyde gjennom listene som en gal.  Freste rundt i den lille yarisen i 30 km over fartsgrensen. 
Jeg kunne ikke klart det samme tempoet i dag nei. Og kunne ikke klart det dag inn og dag ut. 

Anonymkode: 16c24...9e6

Forstår deg godt.

Jeg blir 30 i år, har to småbarn, og har puls på 300 hver eneste vakt. Helt sinnsykt stressende. Og den kjeften og utakknemligheten.

• Liker 10
  • Hjerte 11
Skrevet

Men det hjelper ikke å si på KG.

Dere må fortelle om hverdagen til beslutningstakerne 🤷‍♀️

Anonymkode: fe2fa...d75

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff så trist, forstår godt at det tærer på. Vi m bare håpe at de skrekkeksemplene vi har sett i mediene skaper vilje til endringer i bevilgninger og system, men spørs vel.. 

Jeg sluttet som pedagogisk leder i fjor på samme grunnlag, det gikk ikke lenger. Trist å se at omsorgsyrkene sliter med bevilgninger, bemanning etc. 🥲

Anonymkode: d5e09...c64

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Tviler ikke et sekund. Min mor mottar hjemmesykepleie akkurat nå, og trengte hjelp til å få vasket håret i håndvasken(kan ikke dusje enda), og hun ble vasket i en farlig fart, ingen balsam, fikk håndduk "slengt" over hodet, og så forsvant dama ut døra for å rekke nestemann på lista.

Jeg var(understreker var) helsepersonell i botilbud for utviklingshemmede. Det jeg ble forespeilet under utdanning var det ikke snev av i virkeligheten. Grusomt nedprioritert gruppe. Vi hadde sånn gjennomtrekk av personale, at jeg hadde noen på opplæring hver eneste vakt. Vi varslet både tjenestevei og annen vei til vi var lilla i trynet. Etter 6 år i yrket gav jeg opp. Da stod jeg med en fot i (uføre)grava og tenkte at enten måtte jeg bytte jobb, eller så kom jeg til å bli ufør. Jeg valgte det første og jobber nå med noe helt annet.

Så klisje som det høres ut har det gjort meg til et nytt menneske. Jeg har gått ned 15 kg uten å gjøre noe som helst. Jeg sliter ikke med angst, depresjon, selvskading, søvnproblemer, overspising, hodepine, heller ikke med diare og hard mage om hverandre. Jeg har finere hud og hår, negleproblemene mine som legen trodde var psoriasis er borte. Jeg trenger mindre dose stoffskiftemedisin. Jeg har bedre helse av å ikke jobbe i helse rett og slett.

Det er så mye tomprat om at vi ikke skal ha et sorteringssamfunn, at vi ikke skal ta abort bare fordi barnet er sykt, det er like mye verdt likevel osv. Men den verdien forsvinner sekundet du er trykka ut. Skal vi sette mennesker som trenger masse omsorg til verden, så må vi gi dem den omsorgen også, ikke bare stue dem vekk i brannfarlige, mugne leiligheter med maur invasjon.

Anonymkode: c21de...a2b

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Jeg håper dere skriver avvik for alle pasientene dere ikke rekker. Og alle medisinene som ikke blir gitt. Avvik på hver ting pasientene har rett på, men det ikke blir tid til.

Ellers er også et alternativ å forlate samvittigheten hjemme og ikke stresse. Du rekker det du rekker i et selvfølgelig effektivt, men ikke hinsides tempo, og sånn er det bare. Sykepleierne på sykehjemmet jeg jobber på gjorde det sånn en uke, og hele avdelingen holdt på å kollapse. De pårørende krevde forandring og sjefen måtte ta tak der hvor skoen trykket mest. Fortsatt hektisk og langt fra bra, men sykepleierne har det overkommelig igjen. 

La alt av skrekkhistorier komme ut i media. Å klage på kg anonymt hjelper ingen, annet enn at det er godt å få ut frustrasjon.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jobber som helsefagarbeider og var på jobb i kveld.

Det var flere som ringte seg inn syk, sykemeldinger er blitt levert. Over 25 pasienter ble avlyst og vurdert som de som var minst viktig, pasienter hadde ikke fått hjertemedisiner og blodtrykksmedisiner hele helgen pga jeg vet ikke/ikke nok tid/ikke fått utlevert dosett. Jeg nekter å stå i dette lenger. 

Fikk ikke inn noen for morgendagen, og jeg er for sen til 7 stk kl 8:00 i morgen tidlig. Kjenner dette tærer på hele meg, og jeg orker snart ikke mer. 5 kollegaer er sykemeldt, sjefen får ikke inn folk og vi andre står igjen med dobbelt opp, til også vi ender med sykemelding.

Kommer til å slutte. Holder ikke ut mer. Nok er nok!

sykepleier ska kunna ta over slikt arbeid. Synd at så mange jobber på private klinikker isteden for offentlige. Klart mange steder blir underbemannet så at rike folk kan nyte det private :) trivelig.

Anonymkode: 74e31...b80

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men det hjelper ikke å si på KG.

Dere må fortelle om hverdagen til beslutningstakerne 🤷‍♀️

Anonymkode: fe2fa...d75

👏👏 Og dere må si det igjen og igjen. Takk for innsatsen, forresten! 🌺

Anonymkode: 75abb...ad7

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt beste tips; Jobb i det tempoet du klarer og ikke dekk over for hvor travelt det egentlig er. Skriv AVVIK.

Anonymkode: 7baa9...b9c

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet

Motsvar til tråden om SYKEPLEIERENE?  Hva med å vidreutdanne deg?

Anonymkode: ad86a...ce0

Skrevet

Skjønner deg godt! Jeg sluttet også, etter 6 år. Anbefaler ikke videreutdanning (du får maks 10000 kr ekstra og ingen nye oppgaver). Jeg er nå i gang med master innen et helt annet felt, og jobber administrativt. For din egen del så anbefaler jeg deg det samme. Ikke søk noe helserelatert. 

Anonymkode: e0f38...d21

• Liker 3
Skrevet

Det er jo selvsagt synd på dere som har en slik arbeidshverdag og at alle pleietrengende ikke får behandlingen de har behov for og trenger. Og i en ideell verden så fungerer det å bare si ifra. Men det er bevist at det ikke gjør det. Så lenge det finnes folk som villig tar disse jobbene, til disse lønningene og under disse arbeidsforholdene, vil bare situasjonen forbli ille.

Det er på tide at de ansatte i helsevesenet slutter, finner andre jobber og ikke returnerer før arbeidsgiverne skjerper seg. Ingen andre arbeidstakere ville funnet seg i å bli behandlet så dårlig.

Det som ikke fungerer er å klage og klage i det uendelige. Sett handling bak ordene. Helsearbeidere er nødvendige, og det vil man raskt merke om dere bare setter ned foten.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvem skal jobbe der da mener du?

Anonymkode: 53eb6...7e9

Det er jo ikke hennes problem.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvem skal jobbe der da mener du?

Anonymkode: 53eb6...7e9

Ingen? Kollektiv oppsigelse og at en haug av mennesker dør er nok e este måte å få presset gjennom fornuftig grunnbemanning og levelige turnuser.

Anonymkode: 4a5e2...818

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...