Gå til innhold

Det er ingen menneskerett å få barn. Eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moralsk dilemma. Jeg har flere ufrivillige barnløse, single kvinner rundt meg. Kollegaer, familiemedlemmer og venner. Mange av disse er også litt oppi årene og dårlig biologisk tid.

Kan det være skadelig for samfunnet med sæddonor, med tanke på donorbarna? Mange halvsøsken? Skal en barnløs kvinne sitt ønske om barn settes høyere enn donorbarnet sitt ønske om å kjenne til og være godt integrert i sitt biologiske opphav?

Hva synes dere?

Legger til noen relevante artikler: 

https://www.kk.no/livet/malene-38-min-sonn-har-ingen-far/78291054

https://www.kk.no/mamma/det-tok-single-karin-12-forsok-a-fa-to-barn/73642041

https://www.nrk.no/norge/_julie_-har-rundt-20-halvsosken_-_-jeg-foler-meg-masseprodusert-1.16263748

Anonymkode: ab263...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal en barnløs kvinne sitt ønske om barn settes høyere enn donorbarnet sitt ønske om å kjenne til og være godt integrert i sitt biologiske opphav?

Anonymkode: ab263...964

Nei.

Anonymkode: cd46a...33a

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Syns ikke det er skadelig med sæddonor. Vet ikke hvordan det gjøres for barna som vokser opp, om de får vite hvem donor er osv, det varierer vel. Ikke alle har et forhold til begge foreldre uansett. Jeg har ikke forhold til pappa og har hatt det kjempefint for det. Normalen min er å ikke ha en. 

Når det kommer til mange, mange halvsøsken, kan jo heller klinikken sette grenser på hvor mange som får bli befruktet av samme donor. Vet ikke om det finns regler

• Liker 7
Skrevet

Nei, det er selvsagt ingen menneskerettighet å få barn. Det er derimot en menneskerettighet å ha en god oppvekst og kjenne til sitt biologiske opphav.

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Nei, det er selvsagt ingen menneskerettighet å få barn. Det er derimot en menneskerettighet å ha en god oppvekst og kjenne til sitt biologiske opphav.

Helt enig.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Rosakatt skrev (9 minutter siden):

Syns ikke det er skadelig med sæddonor. Vet ikke hvordan det gjøres for barna som vokser opp, om de får vite hvem donor er osv, det varierer vel. Ikke alle har et forhold til begge foreldre uansett. Jeg har ikke forhold til pappa og har hatt det kjempefint for det. Normalen min er å ikke ha en. 

Når det kommer til mange, mange halvsøsken, kan jo heller klinikken sette grenser på hvor mange som får bli befruktet av samme donor. Vet ikke om det finns regler

Tror det er maks 6 familier på en donor. Og de familiene kan vel få søsken på samme donor. 

Jo, barna får vite om donor hvis de ønsker det når de er 16 eller 18. 

Jeg synes ikke sæddonor er et særlig heldig system hvert fall 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker at det kan være fint å vokse opp som donorbarn i en trygg og stabil familie, og jeg støtter derfor at trygge gode par som er ufrivillig barnløse, kan få hjelp til å få barn.

Tror det kan være mye verre å oppleve at ens biologiske foreldre ryker i tottene på hverandre, flytter fra hverandre og sloss om hvem som skal være mest sammen med barna og hvor barna skal bo, får nye kjærester som trekker nye "søsken" i hus og alt det kaoset som voksne kan stelle i stand for uskyldige barn.

• Liker 6
Skrevet
Tvillingsjel skrev (16 minutter siden):

Rett meg hvis jeg tar feil, men å ha mulighet til å stifte familie og reprodusere seg er vel nedfelt i menneskerettighetserklæringen?

Så på en måte er det en menneskerett ja. Derfor tvangssterilisering ikke var greit bla.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns alle kvinner får barn, jeg.. Ser store mager overalt.

Skrevet

Jeg skulle ønske menn kunne kjenne mere av sin verdi slik at de sluttet og donere sæd til sædbankene. Menn må sette høyere krav til seg selv enn å være donor og pengebok. Menn må ta mere ansvar for  livet sitt på dette punktet. 

Anonymkode: fee4a...fe4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (8 minutter siden):

Rett meg hvis jeg tar feil, men å ha mulighet til å stifte familie og reprodusere seg er vel nedfelt i menneskerettighetserklæringen?

Så på en måte er det en menneskerett ja. Derfor tvangssterilisering ikke var greit bla.

Ja. Men kvinnen må da finne en mann som kan gjøre henne gravid. Ikke en sprøyte på et kontor. Det må være et minstekrav. 

• Liker 2
Skrevet
aksase skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker at det kan være fint å vokse opp som donorbarn i en trygg og stabil familie, og jeg støtter derfor at trygge gode par som er ufrivillig barnløse, kan få hjelp til å få barn.

Tror det kan være mye verre å oppleve at ens biologiske foreldre ryker i tottene på hverandre, flytter fra hverandre og sloss om hvem som skal være mest sammen med barna og hvor barna skal bo, får nye kjærester som trekker nye "søsken" i hus og alt det kaoset som voksne kan stelle i stand for uskyldige barn.

Dette er vel like stor sjangse for kan skje med alle par ? Også for par som får donorbarn ?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer jo ikke, da: Forskere varsler befolkningsnedgang - vi får stadig færre barn – NRK Nordland 

Tallene synker vel stadig... Men det er mer synkende tall for menn, så er vel det du kanskje tenker på? (særlig mtp nicket ditt).

Anonymkode: 39041...495

Av kolleger, bekjente, familemedlemmer osv kommer jeg knapt på en eneste kvinne uten barn. Vet om en som ikke rent biologisk kan få.

Menn må snart være supermennesker for å få reprodusert seg, dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er vel like stor sjangse for kan skje med alle par ? Også for par som får donorbarn ?

Ja, det er klart alle parforhold kan havarere.

Jeg tror imidlertid at ufrivillig barnløse par har vært sammen og stabile en del år før de går til det skritt å få donorbarn. Det tar jo som regel tid å finne ut at man ikke kan få barn og prosessene på fertilitetsklinikker tar tid og foreldrene får god tid til å finne ut om det er dette de vil.

Jeg tror,(men har ingen statistikk) at par med donorbarn har større sjanse til å være stabile foreldre enn par som får barn på naturlig vis, ofte kort tid etter at de ble sammen. Noen flytter sammen også etter at de oppdager at de er gravide. Det er nok mange par som går fra hverandre etter at forelskelsesperioden dabber av og hverdagen kommer, men foreldre til donorbarn er nok som regel over denne sårbare fasen før de får barn.

Jeg leste en artikkel på NRK.no i dag om hvordan det er å være donorbarn. Hun som var intervjuet der opplevde det som vanskelig å ikke vite hvor mange halvsøsken hun har. Hun hadde funnet mer enn 20 halvsøsken gjennom DNA-analyser, men det kunne jo være mange flere. For henne var det en belastning å møte folk på gata som liknet henne, og som kunne være hennes halvsøsken uten at hun visste det. Dette er noe å tenke på for de som velger å få donorbarn.

• Liker 2
Skrevet

Donorbarn som blir til nå får vite hvem donor er når de blir 15 år. De som ble født i de siste årene før når de blir 18. Det er regler for hvor mange barn en donor kan gi opphav til samt i hvor mange familier. Så det med 20 halvsøsken er ikke et problem for de nye som kommer til. 

Anonymkode: 0009f...24e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Donorbarn som blir til nå får vite hvem donor er når de blir 15 år. De som ble født i de siste årene før når de blir 18. Det er regler for hvor mange barn en donor kan gi opphav til samt i hvor mange familier. Så det med 20 halvsøsken er ikke et problem for de nye som kommer til. 

Anonymkode: 0009f...24e

Det er utrolig hva folk forteller seg selv for å rettferdiggjøre dette. Donorbarna syntes ikke det er greit, men foreldrenes behov trumfer alt. Pur egoisme.

Anonymkode: 92aab...90d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Mymlen skrev (11 timer siden):

Tror det er maks 6 familier på en donor. Og de familiene kan vel få søsken på samme donor. 

Jo, barna får vite om donor hvis de ønsker det når de er 16 eller 18. 

Jeg synes ikke sæddonor er et særlig heldig system hvert fall 

Det er uheldig for barn som lengter etter å kjenne sitt biologiske opphav og å møte sin far når han ikke er interessert. En donor vil sjelden være interessert i å møte et par dusin barn som kommer av sæd han har donert bort. Tanken om at "far ønsker meg ikke" blir veldig sann, og den er veldig skadelig. 

Anonymkode: 8f144...261

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er uheldig for barn som lengter etter å kjenne sitt biologiske opphav og å møte sin far når han ikke er interessert. En donor vil sjelden være interessert i å møte et par dusin barn som kommer av sæd han har donert bort. Tanken om at "far ønsker meg ikke" blir veldig sann, og den er veldig skadelig. 

Donor er donor, ikke en far. I Norge har sæddonasjon foregått siden 1920-tallet.  Da var det gifte par som fikk hjelp. Nå som sæddonasjon og hjelper lesbiske og single blir det mer synlig. Da er det godt det skjer i ordna former

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men donor er ikke far. 

Anonymkode: 21194...c75

• Liker 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...