kronblad Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Om det er forkjølelse eller influensa vet jeg ikke. Stikkordet her er hoste. Uansett, kvinne 38 år. Ikke hatt influensa siden jeg ikke på barnskolen og har vært forkjølet ca hvert fjerde år. Hadde covid i oktober, ikke covid nå. Jeg vet ikke om influensa vs forkjølelse er relevant for spørsmålet mitt, men jeg lister symptomene i tilfelle: (evt hopp over for TLDR) Startet med kraftig hodepiner torsdag 19. Mat smakte rart den 20. Lørdag 21: Var ute hele dagen. Ble brått og kraftig dårlig rundt 18 tiden som utviklet seg til feber og frysninger. Søndag til torsdag: Vekslet mellom kraftige hosteanfall, tett nese, vonde bihuler, feber, hodepine. Av og til kommer det slim opp, andre ganger er det heeelt tørt. Kanskje litt slimete på morgenen. Våknet med vond hals som har utviklet seg til halsbetennelse (mandlene er helt hvite, og fra det jeg husker så er det halsbetennelse?) Den kraftigste hodepinen jeg har hatt på år kom på torsdag. Jeg ble helt slått ut av den og gråt og hostet. Hodepinen var konstant og ble verre av hostingen. Annenhver dag har jeg vært bra og dårlig. Ikke oppkast, men mye dårlig mage og magesmerter. De siste to dagene har jeg følt meg litt bedre, MEN, der et stort men. Jeg har brukt smertestillende, hostedempende og halslindring til i dag. Jeg føler meg litt bedre i dag og har lyst til å forsøke å ri av stormen uten noe mer smertestillende eller lindring. Kjenner at jeg enda har feber og har vondt i brystkassen av all hostingen. Svak svak hodepine, og kun tørrhoste. Noe slim i nese/bihuler. Spørsmålet mitt er: Hosten er fremdeles ganske vond. Vil behandling av hosten (feks Noskapin) føre til at jeg bruker lenger tid på å bli bedre? TLDR: Jeg har vært skikkelig dårlig i en uke og lurer på om lindring av hosten fører til at jeg bruker lenger tid på å bli frisk? Bør jeg evt ta kontakt med lege?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Tørrhoste kan du fint behandle med hostedempende medisin uten at det har noe å si for lengen på sykdommen, men dersom du har slimhoste bør slik medisin unngås siden slimet da kan bli liggende i lungene og føre til en lungebetennelse. Anonymkode: 93c2d...3b4 1
kronblad Skrevet 30. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 30. januar 2023 Takker for svar! I natt hostet jeg opp noe gummiaktig samtidig som jeg kjente hele brystkassa "eksploderte" i smerter. Ringte legen i dag som ba meg komme inn. Etter lytting på lungene og andre undersøkelser tror legen det er lungebetennelse, så nå er jeg satt på antibiotika. Håper dette tar knekken på hosten fordi nå gjør absolutt alt vondt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå