Gå til innhold

Fritidsaktiviteter fra 5 år der foreldre får se på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp med ridning og håndball, hvor det var en selvfølge at foreldre så på og stilte opp på arrangement, dugnader o.l.

Har gode minner fra turene hjem fra trening, hvor mamma eller pappa og jeg pratet om opp- og nedturer, hva som var bra, at de var stolte, hva vi kunne øve mer på og så videre. En av de så alltid på, og da var det ekstra moro å gjøre det bra, og om det var en dårlig dag var det fint med trøstende ord.

Nå er min eldste litt over 4, og hun elsker å synge, danse og kle seg ut. Sjekket kulturskolen, hvor de har mye som passer men det står at foreldre ikke får se på, men må vente utenfor. Det stusser jeg veldig på, må bare understreke at jeg kun ønsker å se på - aldri blande meg, for de som måtte lure på det. 

Hvordan kan man da engasjere seg og dele dette sammen, vite at kvaliteten på opplegget er bra osv? Da jeg var ung byttet jeg ridelærer en gang fordi hun behandlet folk dårlig/svært lite pedagogisk mot barn. 

Jenta liker ridning også, men der er mulighetene færre hvor vi bor da det er nesten 1 time til nærmeste rideskole (for mye kjøring på hverdager), så da blir det privattimer noe som gjør at hun ikke får fellesskapet med barn på samme alder. 

Håper noen kan dele erfaringer med slike opplegg hvor foreldrene må sitte utenfor. 

Anonymkode: 40316...516

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ja gjerne tips om andre aktiviteter som sang, dans, teater hvor man kan involvere seg litt mer :)

Skrevet

Her kan du se på gym, dans, karate etc 

• Nyttig 1
Skrevet

Jenta mi i første klasse er med på teater og dans. Ingen tillater at foreldre ser på. Det går helt fint og det er moro for henne å fortelle meg om hva de har holdt på med. Jeg ser ikke problemet egentlig…. Engasjer deg i foreldrearbeid i barnehagen eller skolen da?

Anonymkode: e452f...3aa

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Sofakona said:

Her kan du se på gym, dans, karate etc 

Er det kulturskole eller private? Håper jeg finner et alternativ for hun hadde elsket det, bor i en liten by så begrenset utvalg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jenta mi i første klasse er med på teater og dans. Ingen tillater at foreldre ser på. Det går helt fint og det er moro for henne å fortelle meg om hva de har holdt på med. Jeg ser ikke problemet egentlig…. Engasjer deg i foreldrearbeid i barnehagen eller skolen da?

Anonymkode: e452f...3aa

Prøvde å beskrive problemet, eller hva vi vil savne i første post. Helt greit å være uenig så klart - men for vår familie er dette viktig. Vi stiller alltid opp i barnehagen også men det er dugnad 1-2 ganger i året og luciatog - det blir uansett noe annet. 

Skrevet

Mange av de som har dans her har også den at foreldre må vente utenfor. Turn og kampsport også. Har en veninne som jobber på kulturskolen og hun sier det er fordi foreldre er forstyrrende element. Og barn ofte oppfører seg bedre uten mamma til stedet. Ikke alle foreldre er et problem men fordi så mange skal blande seg må man stenge ute alle. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ofte er det kombinasjon av lite tid, liten plass og manglende konsentrasjon som gjør at foreldre ikke får se på.

Har vært håndballtrener og for enkelte barn var det problematisk og forstyrrende at foreldre var der, for andre barn var det til hjelp for alle at foreldre var til stede. 

Å kreve å se barnet vær gang er ikke alltid oppfølging.  Dess større gruppe med barn jo mer problematisk med foreldre for de tsr gjerne med seg bråkete småsøsken

Anonymkode: 3d5fe...4af

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg sitter i styret i et stort idrettslag med flere forskjellige idretter.

Vi har lagt oss på en linje med ingen foreldre i hallene.

Dette er det to hovedgrunner til.

1. De fleste barn mister fokus når foreldrene er tilstede, og trekkes mot foreldrene i tide og utide. Enten fordi ting er vanskelig, eller at stolte foreldre  vinker for å vise at de har sett osv.

2. Det blir veldig synlig for barna hvem som har foreldre som møter opp. Ikke alle har tid/ anledning/ lyst osv. Dette er ofte veldig sårt for de barna som sjelden/ aldri har foreldre tilstede.

Anonymkode: adcc6...92f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres litt rart ut at foreldrene skal være publikum.. greit når det er forestilling. Det å kunne gjøre noe uten foreldre tilstede må da være med på å utvikle selvstendighet også? Og det å snakke om opplevelsen etterpå vil være annerledes enn om foreldren allerede vet.. 

Er ikke alltid alle foreldre ser på hver en trening i fotball osv, er det det?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg sitter i styret i et stort idrettslag med flere forskjellige idretter.

Vi har lagt oss på en linje med ingen foreldre i hallene.

Dette er det to hovedgrunner til.

1. De fleste barn mister fokus når foreldrene er tilstede, og trekkes mot foreldrene i tide og utide. Enten fordi ting er vanskelig, eller at stolte foreldre  vinker for å vise at de har sett osv.

2. Det blir veldig synlig for barna hvem som har foreldre som møter opp. Ikke alle har tid/ anledning/ lyst osv. Dette er ofte veldig sårt for de barna som sjelden/ aldri har foreldre tilstede.

Anonymkode: adcc6...92f

#2. Sønnen har spilt fotball i 11 år, han har lagkompiser hvor foreldrene ikke har vært på eneste trening eller kamp, så ja det er synlig. 

Som trener merket jeg det på barna når foreldre ikke fulgte opp. Men verst var alle foreldre som blandet seg inn i alt og ga råd til eget barn på alle treninger.

Anonymkode: 3d5fe...4af

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Prøvde to ganger på dans, og da satt foreldrene i et annet rom. Jeg ville jo følge med og se hvordan det gikk, så jeg satt inne og fikk ikke noen kommentarer på det. Glad jeg var med, for ellers hadde jeg ikke visst at det var alt for vanskelig koreografi, mye venting og lite dansing. Fant ut at det ikke var verdt å betale for det når barnet ikke var interessert i det hele tatt. Tror nok du får være med første gang hvis du vil se hva det går i? 

Kan hende er reglene slik fordi noen barn synes det er litt skummelt med fremmede foreldre som publikum? Eller plassmangel? 

Min førsteklassing går på fotball og klatring. De aller fleste har foreldrene med seg. 

Anonymkode: 98b8b...a4b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ballsport og riding feks. I dans og musikk er det ikke verken vanlig eller ønskelig, med mindre barnet har spesielle behov. 

Skrevet

Takk for mange svar. Jeg er vant til at foreldre ser på, og er klar over at det er veldig trist for de som ikke har noen der (men 5-6 åringer kommer seg vel gjerne ikke på "trening" alene uansett). Men, hadde aldri tenkt at det var grunn nok til å ekskludere alle foreldre. 

Veldig synd at noen ikke greier å oppføre seg. Hadde jo håpet at de som forstyrrer heller fikk en advarsel eller ble bedt om å vente utenfor. På håndball var vi 3 jenter hvor foreldrene byttet på å kjøre, og da så den som kjørte på mens vi trente. På ridningen var det slik at alle ble kjørt og en forelder så på enten fra kantina med vindu mot hallen eller tribunen inne eller ute avhengig av årstid. 

Mine foreldre og de andre ble gode venner, ble med i klubben og stilte alltid opp - litt vanskeligere om alle satt alene i hver sin bil. 

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Prøvde to ganger på dans, og da satt foreldrene i et annet rom. Jeg ville jo følge med og se hvordan det gikk, så jeg satt inne og fikk ikke noen kommentarer på det. Glad jeg var med, for ellers hadde jeg ikke visst at det var alt for vanskelig koreografi, mye venting og lite dansing. Fant ut at det ikke var verdt å betale for det når barnet ikke var interessert i det hele tatt. Tror nok du får være med første gang hvis du vil se hva det går i? 

Ja jeg vil se hva det går i, og være med på reisen så klart - ikke sitte og vente som om jeg ikke bryr meg. Tror kanskje ikke slike opplegg passer for oss da, og ser fra mange svar her at det dessverre er helt vanlig. Spesielt når barna er så unge synes jeg det er ekstra viktig å være der. 

Skrevet

Jeg har barn i småskolealder, og begge har deltatt på organisert aktivitet fra 4-års alder. 

Praksis har variert litt fra klubb til klubb. 
- barneturn (4 år): forelder måtte være en aktiv deltaker sammen med barnet

- idrettsskole/allidrett: foreldre fikk være i salen første året, etter det måtte vi sitte på gangen/gå

- fotball: barna spiller i over sin klubb. I den ene klubben får foreldre stå å se på alle treninger om man ønsker (mange gjorde det i 1.klasse og så har det blitt færre og færre etterhvert)  Det andre barnet fikk vi følge med på de første treningene, men ble etter det bedt om å holde oss unna. I begge tilfeller får vi være med på kamper

- svømming: dette har variert mellom de ulike klubbene, der de svømmer nå får vi se på, men der de svømte før fikk vi se på en gang i mnd.

- dans: vi får ikke se på annet enn på forestillinger

- kor: vi får ikke se på utover konserter

Jeg forstår ønsket om å følge opp barnet sitt og å ha en aktivitet sammen. Men samtidig er det viktig å gi barnet rom for å ha noe for seg selv også. La de heller få ha noe å fortelle, og i de fleste aktiviteter er det kamper, forestillinger eller annet hvor man får sett litt. Og, stort sett (gjerne med unntak av riding, dans osv) er aktivitetene foreldrestyrt så det kommer fort spørsmål om man kan bidra som trener. Så vil man dele aktiviteten med barnet er det ofte mulig hvis man kan virkelig bidra og ikke bare stå å se på

Anonymkode: a291e...cc5

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ønsket om å følge opp barnet sitt og å ha en aktivitet sammen. Men samtidig er det viktig å gi barnet rom for å ha noe for seg selv også. La de heller få ha noe å fortelle, og i de fleste aktiviteter er det kamper, forestillinger eller annet hvor man får sett litt. Og, stort sett (gjerne med unntak av riding, dans osv) er aktivitetene foreldrestyrt så det kommer fort spørsmål om man kan bidra som trener. Så vil man dele aktiviteten med barnet er det ofte mulig hvis man kan virkelig bidra og ikke bare stå å se på

Jeg jobber 7,5 timer hver dag, som mange andre. Barnehage og skole er noe de gjør alene, den lille tiden som er igjen vil jeg gjerne bruke med de :)

• Liker 1
Skrevet

Svømming🙂

Anonymkode: d27e1...29d

Skrevet

Mine barn går på dans, og jeg må si jeg har fryktelig lyst til å se på. Som du beskriver skulle jeg visst mer om aktiviteten deres, delt det med dem. Jeg syns også det er veldig koselig å se på, det vet jeg fra forestillingene de har. 

Men når det er sagt, så syns jeg de har gode argumenter når de ønsker at foreldrene venter ute. Det er delvis fordi barna, særlig de yngste, gjerne løper til foreldrene sine innimellom og blir litt forstyrret av at vi er der. Vi har vært med inn helt i starten, før de ble trygge, og erfarte det selv da, det ble en del uro. Og delvis fordi en del barn syns det er ubehagelig med publikum. Enkelte kan synes det er lettere å danse uten at egne foreldre ser på, men langt flere blir nervøse eller forstyrret av at flere andre barns foreldre, som er fremmede for dem, skal se på. 

Vi har altså fått et inntrykk av hvordan det er på dansingen ved å være med inn under et par timer helt i starten. Samt gjennom forestillinger. Men først og fremst merker jeg på barna hvordan de opplever det. Begge mine gleder seg til aktiviteten, de viser meg hva de har lært og snakket om det som noe positivt. Så jeg har en god følelse av at det er et bra opplegg, og bra for mine barn, selv om jeg ikke har vært tilskuer.

Anonymkode: 5a3c3...a08

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Takk for mange svar. Jeg er vant til at foreldre ser på, og er klar over at det er veldig trist for de som ikke har noen der (men 5-6 åringer kommer seg vel gjerne ikke på "trening" alene uansett). Men, hadde aldri tenkt at det var grunn nok til å ekskludere alle foreldre. 

Veldig synd at noen ikke greier å oppføre seg. Hadde jo håpet at de som forstyrrer heller fikk en advarsel eller ble bedt om å vente utenfor. På håndball var vi 3 jenter hvor foreldrene byttet på å kjøre, og da så den som kjørte på mens vi trente. På ridningen var det slik at alle ble kjørt og en forelder så på enten fra kantina med vindu mot hallen eller tribunen inne eller ute avhengig av årstid. 

Mine foreldre og de andre ble gode venner, ble med i klubben og stilte alltid opp - litt vanskeligere om alle satt alene i hver sin bil. 

Ja jeg vil se hva det går i, og være med på reisen så klart - ikke sitte og vente som om jeg ikke bryr meg. Tror kanskje ikke slike opplegg passer for oss da, og ser fra mange svar her at det dessverre er helt vanlig. Spesielt når barna er så unge synes jeg det er ekstra viktig å være der. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg jobber 7,5 timer hver dag, som mange andre. Barnehage og skole er noe de gjør alene, den lille tiden som er igjen vil jeg gjerne bruke med de :)

Foreslår du heller leter etter familieaktiviteter. :)

Barnas turlag, familiespeiding, familiekor er f.eks jeg vet finnes her vi bor.

Du er ikke klar til å la barnet gå på aktiviteter uten deg. Da er det sunnere for dere begge å gjøre aktiviteter myntet på familien.

For det er ikke andre foreldre som forstyrrer - det er sånne som deg.

Veldig involverte og engasjerte foreldre som ikke er klare til å slippe barnet sitt. Som vil diskutere øvelsen med barnet sitt etterpå osv. Det gir barn som har alt for mye fokus på mamma/pappa under trening - ser de på meg nå?

Barn blir også mye mer hjelpesløse når foreldre er tilstede, bare spør de i barnehagen, hva ungene fikser selv når foreldre ikke er der, men må ha hjelp til hjemme.

Det gjør noe med hele dynamikken i barnegruppa, og hvor mottakelige barna er for å lære, når foreldre er tilstede. Og det er ikke nødvendigvis ‘slemme’ foreldre som ikke skjønner sin rolle som forstyrrer mest…

Dessuten - personlig er jeg generelt sett imot organisert aktivitet for så små barn som 5 åringer, men det er nå litt på siden her. De har, som du sier, veldig kort tid igjen av dagene sine hjemme. Tid med familie, fri lek og aktiviteter sammen med de nærmeste er som oftest det de har best utbytte av. Våre begynte ikke på organisert aktivitet før de ble skolebarn, og da i andre klasse.

Nei, jeg foreslår heller familieaktiviteter som sagt :) da får dere fine opplevelser sammen, og kan være engasjerte og delta på reisen sammen

Anonymkode: 6debd...6bd

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye det forstyrrer at foreldrene er der handler også mye om lokalene.

Er det egne tribuner, tilskuerplasser så fungerer det ofte bedre. Enn når øvingen skjer i et stort rom eller sal, hvor foreldrene må sitte eller stå langs vegger og blir mye nærmere barna.

Mindre sal eller rom, mer forstyrrende. Mindre adskilt tilskuerplasser, mer forstyrrende.

Anonymkode: 6debd...6bd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...