Gå til innhold

37,8 grader i kveld, bhg i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Feber regnes fra 38 grader, så uansett normaltemperatur har ikke barnet feber før 38 grader. 

Anonymkode: 3342b...892

Du er subfebril fra 37,5-37,9. Altså lavgradig feber.

Uansett er det skikkelig dårlig gjordt å la et barn med forhøyet tempratur går i skole eller barnehage! Dere ødelegger andre familier ved å være en viktig driver til smitte!

Anonymkode: 44fc5...490

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du er subfebril fra 37,5-37,9. Altså lavgradig feber.

Uansett er det skikkelig dårlig gjordt å la et barn med forhøyet tempratur går i skole eller barnehage! Dere ødelegger andre familier ved å være en viktig driver til smitte!

Nei, nå er det virkelig på tide du slutter å spre feilinformasjon. Fhi har veldig tydelige retningslinjer, barn med over 38 grader har feber og bør være hjemme fra barnehage. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, nå er det virkelig på tide du slutter å spre feilinformasjon. Fhi har veldig tydelige retningslinjer, barn med over 38 grader har feber og bør være hjemme fra barnehage. 

Det er du som sprer feilinformasjon. FHI er ikke eneste kilden til informasjon i verden og et barn med forhøyet tempratur er sansynligvis smittsomt. Men ja, ingen vil avvise deg i porten å barnehagen, men du er likevel en viktig driver til smitte.

Skrevet

Det står jo på NHI:

Sitat

Barns normale temperatur kan variere. Temperatur mer enn 37,5 °C om morgenen og 38 °C på kvelden anses å være forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til det er feberfritt. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn.

Anonymkode: c0134...d14

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er du som sprer feilinformasjon. FHI er ikke eneste kilden til informasjon i verden og et barn med forhøyet tempratur er sansynligvis smittsomt. Men ja, ingen vil avvise deg i porten å barnehagen, men du er likevel en viktig driver til smitte.

Nei, det er du som sprer feilinformasjon. Fhi er de som rådgir barnehager og foreldre om sykdom og smittevern, det er de man skal høre på i saker som denne. 

De har laget en egen informasjonsartikkel som heter "Når må barnet være hjemme fra barnehagen? Informasjon til foreldre og barnehagepersonell", og der står det jeg viser til, og som er sitert i posten rett over.

Så slutt å spre feilinformasjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er du som sprer feilinformasjon. Fhi er de som rådgir barnehager og foreldre om sykdom og smittevern, det er de man skal høre på i saker som denne. 

De har laget en egen informasjonsartikkel som heter "Når må barnet være hjemme fra barnehagen? Informasjon til foreldre og barnehagepersonell", og der står det jeg viser til, og som er sitert i posten rett over.

Så slutt å spre feilinformasjon. 

Lenke og sitat fra artikkelen, nok en gang:

Sitat

Feber

Barns normale kroppstemperatur kan variere. Mer enn 38° C målt i endetarmen er forhøyet temperatur. Barn med feber bør først og fremst av hensyn til seg selv holdes hjemme til barnet er feberfri. I noen sammenhenger kan det være ønskelig av smittevernhensyn. https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

Skrevet

Takk for interessen for temaet! Det er ikke rart man blir usikker, for det er åpenbart veldig forskjellige meninger. Til info er hun helt feberfri idag, men synes hun virket litt vanskeligere å vekke enn normalt og kanskje litt slapp, så hun fikk være hjemme fra bhg :) 

ts

Anonymkode: c8586...486

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for interessen for temaet! Det er ikke rart man blir usikker, for det er åpenbart veldig forskjellige meninger. Til info er hun helt feberfri idag, men synes hun virket litt vanskeligere å vekke enn normalt og kanskje litt slapp, så hun fikk være hjemme fra bhg :) 

ts

Mange som mener mye rart her, ja. Blås i hva folk mener, og forhold deg fhi sine retningslinjer som du finner her: https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sykepleier, og nok litt old fashioned 🤭 Men når barnet mitt har symptomer og temp. over 37,5 på dagtid, er jeg tilbakeholden med å sende i barnehagen - fordi kroppen trolig brygger på noe, og det er svært travelt og slitsomt for et halvfriskt barn å være der. Ikke minst mtp fare for smittespredning, som i mange (ikke alle) tilfeller er størst før skikkelig symptomutbrudd og feberøkning. 

Bruk sunn fornuft, TS. Det er i stor grad barnets allmenntilstand som avgjør dette. 

PS: Én feberfri dag hjemme, er bare godt for barn! 

Anonymkode: 5f49a...323

Skrevet

Hvis jeg av en eller annen grunn sjekker, da har jeg jo gjerne en mistanske, og tempen er mellom 37.5 og 38 på morgenen, sender jeg ikke i barnehagen. Jeg pleier å ha rett i at de brygger på noe da. Men på kveldstid er det helt normalt, jeg har oppdaget at jeg nesten alltid har over 37.5 på kveldstid selv etter at vi fikk barn og skaffet oss nytt termometer som jeg testet. På morgenen har 36.8 - 37. 

Anonymkode: 7fdc7...05d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ts

Tenker at hvordan du oppfattet henne i morges var det viktigste, og da er det fint å ta en dag hjemme og se an litt😊

Anonymkode: 54901...868

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes det er så vanskelig. Allmenntilstanden var helt topp, men kjente at hun var bittelitt varm i kveld. 37,8 grader. Hvis tempen er normal i morgen, sender dere i bhg da? Er jo egentlig 24 timer feberfri som er regelen.. 

Allmenntilstanden sier mer enn feber, om hun er helt topp hele dagen hadde jeg sendt. Hadde jeg lurt på om hun var i form nok til 8-9t med lek så hadde jeg hatt henne hjemme eller evt tatt en halv dag. Det er gjerne nok etter en runde sykdom. Det er fort å være fin i formen hjemme i forhold til i barnehagen med mye lek og anstrengelse. 

Anonymkode: c61e9...cec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...