AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #61 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selv om du hadde målt i rektum så er 38 grader feber. Nei, ingen friske barn har 38 grader i pannen som normalen. Da er barnet ditt et medsinsk unikum. Ikke rart dere ikke er er "syke" når 38 grader ikke er innenfor hva du mener er syk. Anonymkode: 44fc5...490 Skjønner fortsatt ikke hvorfor du snakker om pannen… Man kan fint være febril på kvelden uten å bli syk🙄 Barn får fortere forhøyet temp, f eks hvis de har vært veldig mye i aktivitet , gråter eller er ekstra sliten. Anbefaler deg å lese litt om emnet før du uttaler deg så bastant. Jeg har jobbet med småbarn i flere år og har tilbringt veldig mye tid på sykehuset, hadde nok ikke risikert å sende et sykt barn i barnehagen. Anonymkode: 7c1f5...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #62 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan jo sende klage til produsenten... Anonymkode: 3342b...892 Det er jo veldig nærme feber og gjerne en pekepinn på at noe er på gang. 37 8 er ikke " vanlig" kroppstemperatur. Men det er jo individuelt. Jeg er iallfall ikke i støtet da. Men du kjenner ditt barn og det sies jo at 38 er feber. Men én som vanligvis ligger på 36,5 vil nok føle seg litt dårligere år den stiger over 1 grad. Anonymkode: fffc7...1a1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #63 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner fortsatt ikke hvorfor du snakker om pannen… Man kan fint være febril på kvelden uten å bli syk🙄 Barn får fortere forhøyet temp, f eks hvis de har vært veldig mye i aktivitet , gråter eller er ekstra sliten. Anbefaler deg å lese litt om emnet før du uttaler deg så bastant. Jeg har jobbet med småbarn i flere år og har tilbringt veldig mye tid på sykehuset, hadde nok ikke risikert å sende et sykt barn i barnehagen. Anonymkode: 7c1f5...0a4 Nå er det ikke lov å skrive arbeidstittlene sine på kvinneguiden, men jeg har nok mye høyere helsefaglig utdanning enn deg og jeg er bare så utrolig lei av at folk bagatelliserer feber og drar smitte med seg inn i barnehagen. Et barn får ikke magisk 38 grader av å løpe mye en dag eller gråte. Kropstempraturen er den samme og 38 grader er feber. Anonymkode: 44fc5...490 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #64 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå er det ikke lov å skrive arbeidstittlene sine på kvinneguiden, men jeg har nok mye høyere helsefaglig utdanning enn deg og jeg er bare så utrolig lei av at folk bagatelliserer feber og drar smitte med seg inn i barnehagen. Et barn får ikke magisk 38 grader av å løpe mye en dag eller gråte. Kropstempraturen er den samme og 38 grader er feber. Anonymkode: 44fc5...490 Siden du har så høy helsefaglig utdanning burde du vite at barn har svingende kroppstemperatur gjennom dagen, de har som oftest lavere temperatur på morningen, og høyere mot kvelden. Feber anses å være OVER 38,0 målt rektalt. Kroppstemperaturen øker når de er i aktivitet og når de gråter, små barn regulerer ikke kroppstemperatur på samme måte som oss voksne, de svetter heller ikke. Anonymkode: 7c1f5...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #65 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er det ikke lov å skrive arbeidstittlene sine på kvinneguiden, men jeg har nok mye høyere helsefaglig utdanning enn deg og jeg er bare så utrolig lei av at folk bagatelliserer feber og drar smitte med seg inn i barnehagen. Et barn får ikke magisk 38 grader av å løpe mye en dag eller gråte. Kropstempraturen er den samme og 38 grader er feber. Anonymkode: 44fc5...490 Da er det jo ekstra graverende at du tydelig hverken har lest eller følger fhi sine retningslinjer, eller hva? Anonymkode: 3342b...892
minister-mio Skrevet 30. januar 2023 #66 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det ikke lov å skrive arbeidstittlene sine på kvinneguiden, men jeg har nok mye høyere helsefaglig utdanning enn deg og jeg er bare så utrolig lei av at folk bagatelliserer feber og drar smitte med seg inn i barnehagen. Et barn får ikke magisk 38 grader av å løpe mye en dag eller gråte. Kropstempraturen er den samme og 38 grader er feber. Anonymkode: 44fc5...490 Jeg tror du har misforstått reglene på kg
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #67 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, det er det. Ikke på kveldstemperatur. Anonymkode: 3342b...892 Nei det er ikke normal temp, den er forhøyet Anonymkode: a2964...8ca
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #68 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo helt normal temperatur ? Er også helt vanlig at barna får høyere temp på kvelden. Ofte at barnet mitt har 38,0 på kvelden, men sender hu i barnehagen dagen etter så lenge hu ikke har feber på morningen eller har symptomer / nedsatt allmenntilstand… Anonymkode: 7c1f5...0a4 Eh hæ?38 er feber! Å noen lurer på hvorfor det alltid er sykdom i bhg.. Anonymkode: a2964...8ca
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #69 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvor står det at jeg måler i pannen? Som jeg skrev, det er helt vanlig at barn har høyere temp på kvelden. At du har mye sykdom har nok ingenting med barnet mitt å gjøre, vi har ikke vært syke det siste året 😅 Anonymkode: 7c1f5...0a4 Det er ikk vanlig med 38 på kvelden Anonymkode: a2964...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #70 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det er ikke normal temp, den er forhøyet Anonymkode: a2964...8ca Innenfor normal på kveldstemperatur Anonymkode: 3342b...892
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #71 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Innenfor normal på kveldstemperatur Anonymkode: 3342b...892 Nei absolutt ikke. Anonymkode: a2964...8ca
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #72 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Siden du har så høy helsefaglig utdanning burde du vite at barn har svingende kroppstemperatur gjennom dagen, de har som oftest lavere temperatur på morningen, og høyere mot kvelden. Feber anses å være OVER 38,0 målt rektalt. Kroppstemperaturen øker når de er i aktivitet og når de gråter, små barn regulerer ikke kroppstemperatur på samme måte som oss voksne, de svetter heller ikke. Anonymkode: 7c1f5...0a4 Du har misforstått. Barn har svingende tempratur som alle andre, men 38 grader er feber. Du kan jogge i 3 mil, tempraturen blir likevel ikke over 38 grader rektalt! Du jogger ikke på deg feber! Anonymkode: 44fc5...490 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #73 Skrevet 30. januar 2023 Over 38 om kvelden og 37,5 om morgenen regnes som feber. 37,8 om kvelden (eller 37,3 om morgenen) er altså IKKE feber. Ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: 97093...6f4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #74 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Over 38 om kvelden og 37,5 om morgenen regnes som feber. 37,8 om kvelden (eller 37,3 om morgenen) er altså IKKE feber. Ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: 97093...6f4 Om barnet normalt har en lavere temperatur på kvelden så er det jo det. Finnes jo ikke en mal her som passer alle, selv om det finnes en definisjon av hva som regnes som feber. For mange vil 38 på kvelden helt klart være indikasjon på sykdom. Også 37,8. Lise er kanskje ikke syk, mens Truls er det. Det er individuelt og man vurderer da deretter. Hvis mine barn har 37,8 om kvelden er det sykdom på gang. Garantert. De ligger normalt på rett under 37. Hvis man har oversikt over barnets normaltemp er det lettere å vurdere når barnet bør bli hjemme også. Anonymkode: 05bb9...6ff 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #75 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei absolutt ikke. Anonymkode: a2964...8ca Jo, absolutt. Lenke til kilde er allerede postet i tråden. Anonymkode: 3342b...892
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #76 Skrevet 30. januar 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Om barnet normalt har en lavere temperatur på kvelden så er det jo det. Finnes jo ikke en mal her som passer alle, selv om det finnes en definisjon av hva som regnes som feber. For mange vil 38 på kvelden helt klart være indikasjon på sykdom. Også 37,8. Lise er kanskje ikke syk, mens Truls er det. Det er individuelt og man vurderer da deretter. Hvis mine barn har 37,8 om kvelden er det sykdom på gang. Garantert. De ligger normalt på rett under 37. Hvis man har oversikt over barnets normaltemp er det lettere å vurdere når barnet bør bli hjemme også. Anonymkode: 05bb9...6ff Dette er et veldig godt poeng. Mine barn har en høyere normaltemp enn dine og ligger på rundt 37,3 om morgenen og 37,8 på kvelden til vanlig. Man må helt klart se an og kjenne sine egne barn. Anonymkode: 97093...6f4 1
tussi84 Skrevet 30. januar 2023 #77 Skrevet 30. januar 2023 Uten å vite hvor du har målt så er de5 vanskelig å si om barnet har feber. Målte du i rumpa så er det ikke feber. Målte du derimot i munnen, panna, øret eller feks under armen så viser det ikke korrekt temperatur. Måler du i øret skal du legge til 0,5, måler du I munnen 0,6, og måler du under armen 0,7 Så hvis temperatur er 37,8 grader i feks øre så har barnet feber.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #78 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jo, absolutt. Lenke til kilde er allerede postet i tråden. Anonymkode: 3342b...892 Da er barnet ditt i aller ytterste kant for hva som er normalt og nesten ingen har så høy normaltempratur. De færreste befinner seg i ytterkanten av normalspekteret. Mer sansynlig barnet er sykt. 95% av befolkningen har normaltempratur mellom 35,5- 37,2 grader. Anonymkode: 44fc5...490 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #79 Skrevet 30. januar 2023 tussi84 skrev (10 minutter siden): Uten å vite hvor du har målt så er de5 vanskelig å si om barnet har feber. Målte du i rumpa så er det ikke feber. Målte du derimot i munnen, panna, øret eller feks under armen så viser det ikke korrekt temperatur. Måler du i øret skal du legge til 0,5, måler du I munnen 0,6, og måler du under armen 0,7 Så hvis temperatur er 37,8 grader i feks øre så har barnet feber. Det kommer an på termometeret. Mange termometer som er laget kun for å brukes på panna, i øret, under armen eller lignende har allerede dette bygget inn, og da blir det feil å legge til noe. Anonymkode: 3342b...892
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #80 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da er barnet ditt i aller ytterste kant for hva som er normalt og nesten ingen har så høy normaltempratur. De færreste befinner seg i ytterkanten av normalspekteret. Mer sansynlig barnet er sykt. 95% av befolkningen har normaltempratur mellom 35,5- 37,2 grader. Anonymkode: 44fc5...490 Feber regnes fra 38 grader, så uansett normaltemperatur har ikke barnet feber før 38 grader. Anonymkode: 3342b...892
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå