Gå til innhold

37,8 grader i kveld, bhg i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har du ikke møtt riktig helsepersonell..

Anonymkode: 44fc5...490

Det er helt rett. Subfebril betyr ikke feber. 

Anonymkode: 3342b...892

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt rett. Subfebril betyr ikke feber. 

Sub febril betyr lett feber! Står til om med i ordboka 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Meget mulig, men generelt sett er 37,8 på kveld innenfor normaltemp. 

Da kan du jo sjekke lenker lenger opp. 

Men generelt er da altså 37,8 på kveld innenfor normal. 

Og så kan du lese lenken jeg postet og siterte lenger opp. 

Her får vi være uenig, men 37,5-37,9 er subfebril, altså lett feber. Står i medisinske bøker. Her kan vi kaste linker frem og tilbake. 

Skrevet

Over 38 om kvelden og 37.5 om morgenen regnes som feber. Mine har ofte 37.9 om kvelden uten han har feber. Han har gjerne 37,4 om morgenen så er litt varmere av seg. Vært sånn hele livet. Hvis barne dine er kalde av seg vikle jeg tenkt at 37,8 var feber, men er de som mine varme av seg ville jeg ikke tenkt noe stort over det. Vi er forskjellige.

Anonymkode: 97093...6f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sub febril betyr lett feber! Står til om med i ordboka 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her får vi være uenig, men 37,5-37,9 er subfebril, altså lett feber. Står i medisinske bøker. Her kan vi kaste linker frem og tilbake. 

Og hvis du slår opp "feber", så står det tydelig at det regnes fra 38. 

Skrevet

Barnet har feber hvis du har målt noe annet sted enn rektalt. Har du målt i øret/munnen skal du legge på 0,5 grader. Har du målt under armen skal du legge på 0,6-1 grad. 

Dette er grunnen til at noen termometer lyser/piper ved lavere temperatur enn 38 grader. 

Anonymkode: bde77...82e

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvis du slår opp "feber", så står det tydelig at det regnes fra 38. 

Og som mye annet innen medisin er dette basert på normaltemperaturen til menn. Kvinner har gjerne en hel grad lavere normaltemperatur. Litt rart da at de må bli 2 grader varmere for å være definert som syk mens menn bare må øke med 1 grad?

Det mest praktiske i virkeligheten er jo å gå ut fra egen temperatur og allmenntilstand, ikke en lærebokdefinisjon på akkurat hva som betyr feber.

Anonymkode: cc99f...b09

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan målte du? Rektalt? Hvis ja, ikke feber. Hvis nei, og du målte i panne eller øre, så er det feber da du skal legge til noen desimaler.

Anonymkode: 8fae6...c6d

Legge på noen desimaler? Man kan jo ikke bare finne på noen tall for at det skal bli mer nøyaktig. 37,817 da for eksempel?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er dere som sender subfebrile barn i barnehagen som gjør vi har en uendelig strøm med smitte over alt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er så vanskelig. Allmenntilstanden var helt topp, men kjente at hun var bittelitt varm i kveld. 37,8 grader. Hvis tempen er normal i morgen, sender dere i bhg da? Er jo egentlig 24 timer feberfri som er regelen.. 

Anonymkode: c8586...486

Hun har lavfeber så mål igjen i morgen, feber er 38+

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan målte du? Rektalt? Hvis ja, ikke feber. Hvis nei, og du målte i panne eller øre, så er det feber da du skal legge til noen desimaler.

Anonymkode: 8fae6...c6d

Måler ikke i ræva men likevel har jeg alltid fått samme resultat som med ræv termometer på legevakt/sykehus

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Synes det er så vanskelig. Allmenntilstanden var helt topp, men kjente at hun var bittelitt varm i kveld. 37,8 grader. Hvis tempen er normal i morgen, sender dere i bhg da? Er jo egentlig 24 timer feberfri som er regelen.. 

Anonymkode: c8586...486

Det er jo helt normal temperatur ? Er også helt vanlig at barna får høyere temp på kvelden. Ofte at barnet mitt har 38,0 på kvelden, men sender hu i barnehagen dagen etter så lenge hu ikke har feber på morningen eller har symptomer / nedsatt allmenntilstand… 

Anonymkode: 7c1f5...0a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er dere som sender subfebrile barn i barnehagen som gjør vi har en uendelig strøm med smitte over alt.

Nei, det er det ikke. Kanskje på tide å lese seg opp på fhi sine retningslinjer for når man sender barn i barnehage og når man holder dem hjemme mtp. smittespredning?

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt normal temperatur ? Er også helt vanlig at barna får høyere temp på kvelden. Ofte at barnet mitt har 38,0 på kvelden, men sender hu i barnehagen dagen etter så lenge hu ikke har feber på morningen eller har symptomer / nedsatt allmenntilstand… 

Igjen, det kommer an på barnets normaltemperatur.. 

Anonymkode: 05bb9...6ff

Skrevet

De aller fleste har ikke normaltempratur på over 37,5 målt i panna! Da har dere svært unike barn! Over 37,5grader er subfebrilt og helt i ytterkanten av normalområdet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Herregud, har barnet ditt 38 grader i pannen på kvelden så har barnet feber! Ikke rart vi er syke med alt mulig rart. Jeg er helt oppgitt over menneskeheten!

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Atte hva? 37,8 er normaltemperatur🤪

Nei, 37,8 er svak feber, helt tydelig hun brygger på noe. Hadde aldri sendt et barn i barnehagen med temperatur på 37,8. Men skjønner jo hvordan det alltid er sykdom i alle barnehager, når foreldre sender syke barn i barnehagen, enten om de brygger på noe, eller ikke orker å ha barna hjemme lenge nok til at de er helt friske etter sykdom. Barnehage = smittegaranti..

Anonymkode: cc49d...369

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Varierer. For mine barn betyr 37,8 definitivt feber på vei og sykdom, uten unntak. Normaltemp for dem er lavere. 

Anonymkode: 05bb9...6ff

Samme her. Jeg har selv såvidt 36 grader og evt litt under som normalen, så når jeg bikker 37/ 37.5, har jeg alltid vært syk og følt meg syk. Foreldre må bruke litt skjønn når barna er i grenseland på temperaturmålinger, har barnet ditt vanligvis lavere temperatur enn det som måles, så er det et eller annet på gang av sykdom.

Anonymkode: cc49d...369

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Herregud, har barnet ditt 38 grader i pannen på kvelden så har barnet feber! Ikke rart vi er syke med alt mulig rart. Jeg er helt oppgitt over menneskeheten!

Hvor står det at jeg måler i pannen? Som jeg skrev, det er helt vanlig at barn har høyere temp på kvelden. At du har mye sykdom har nok ingenting med barnet mitt å gjøre, vi har ikke vært syke det siste året 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor står det at jeg måler i pannen? Som jeg skrev, det er helt vanlig at barn har høyere temp på kvelden. At du har mye sykdom har nok ingenting med barnet mitt å gjøre, vi har ikke vært syke det siste året 😅

Selv om du hadde målt i rektum så er 38 grader feber.

Nei, ingen friske barn har 38 grader i pannen som normalen. Da er barnet ditt et medsinsk unikum. Ikke rart dere ikke er er "syke" når 38 grader ikke er innenfor hva du mener er syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...