AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #21 Del Skrevet 29. januar 2023 Alltid venstre side av ansiktet. Får også nakkesmerter venstre side litt i forkant. Må legge meg, veldig lyssky og lysømfintlig. Kvalm, men aldri oppkast. Umulig å sove pga smertene, og jeg trykker konstant over øyet for lettelse. Uten Imigran, varer i type 3 døgn. Tar jeg Imigran tidlig nok i anfallet så ca 2-3 timer. Har det ca 4-13 ganger i mnd. Utløsere: stress, dårlig søvn og alkohol. Anonymkode: 147a0...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #22 Del Skrevet 29. januar 2023 Får migrene ved eggløsning og menstruasjon, og ved stress eller for lite søvn. Starter ofte med ekstrem trøtthet eller at jeg får skikkelig cravings på noe søtt. Andre ganger med auraer i form av synsforstyrrelser eller nummenhet i hedene eller fingrene. Får problemer med å konsentrere meg. Får ikke med meg hva folk snakker om. Og finner heller ikke ordene selv når jeg skal prate. Høres sikkert ut som en komplett idiot. Så kommer hodepinen, som regel bak venstre øye først, før det rammer hele venstresiden. Noen ganger også kvalme. Varer noen timer til et døgn. Men fungerer dårlig dagen etter. Da kjennes det ut som jeg har dott i hele hodet, akkurat som om man har «dotter» i ørene. Jeg hadde migrene ca 1 gang i året før. Så byttet jeg jobb for to år siden med mye tøffere turnus enn det jeg hadde. Mye nattevakter og høyt stressnivå. Så nå har jeg migrene ca 2-8 ganger per mnd 😕 Tror noe ble trigget av denne endringen, for jeg fikk for eksempel ikke migrene av eggløsning eller menstruasjon tidligere. Anonymkode: 63bad...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #23 Del Skrevet 29. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Får migrene ved eggløsning og menstruasjon, og ved stress eller for lite søvn. Starter ofte med ekstrem trøtthet eller at jeg får skikkelig cravings på noe søtt. Andre ganger med auraer i form av synsforstyrrelser eller nummenhet i hedene eller fingrene. Får problemer med å konsentrere meg. Får ikke med meg hva folk snakker om. Og finner heller ikke ordene selv når jeg skal prate. Høres sikkert ut som en komplett idiot. Så kommer hodepinen, som regel bak venstre øye først, før det rammer hele venstresiden. Noen ganger også kvalme. Varer noen timer til et døgn. Men fungerer dårlig dagen etter. Da kjennes det ut som jeg har dott i hele hodet, akkurat som om man har «dotter» i ørene. Jeg hadde migrene ca 1 gang i året før. Så byttet jeg jobb for to år siden med mye tøffere turnus enn det jeg hadde. Mye nattevakter og høyt stressnivå. Så nå har jeg migrene ca 2-8 ganger per mnd 😕 Tror noe ble trigget av denne endringen, for jeg fikk for eksempel ikke migrene av eggløsning eller menstruasjon tidligere. Anonymkode: 63bad...857 Høres ut som vi har mange av de samme symptomene. Kjenner meg spesielt igjen i det med å slite med konsentrasjonen og ikke finne ordene. Føler meg som en komplett idiot ja. Anonymkode: 94382...236 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #24 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Høres ut som vi har mange av de samme symptomene. Kjenner meg spesielt igjen i det med å slite med konsentrasjonen og ikke finne ordene. Føler meg som en komplett idiot ja. Anonymkode: 94382...236 Noe jeg nylig har lært, er at når man får cravings, så er jo anfallet allerede i gang. Det er noe jeg ikke kjenner igjen når jeg er i situasjonen, men etterpå. Fikk migrene etter jobb på fredag. Da jeg kom hjem spiste jeg , nærmest panisk, en POSE med sånne sprø sjokoladeputer fra Coop 🙈🙈 Hadde vel knapt svelget siste biten før migrena kom. DEN burde jeg strengt tatt sett komme 😄🤯 Anonymkode: 63bad...857 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #25 Del Skrevet 30. januar 2023 29_j skrev (7 timer siden): Tror det er veldig individuelt, noen får på venstre, andre på høyre. Intens smerte er det iallefall. Ja, det var det jeg ville frem til, men sikkert ikke tydelig nok😊 Det er veldig stor variasjon hvor smerten sitter og det er derfor flere kan få hjelp fordi flere nå får rett diagnose og dermed rett medisin/behandling. Det er også veldig vanlig ned nakkesmerter under migreneanfall. Det tok meg mange år å finne ut at det ikke var nakkesmertene som ga migrene da den smerten kom før selve hodesmerten, men har heldigvis lært meg nå at det er et veldig vanlig symptom som ikke har noe med nakkeproblemer å gjøre. Når det gjelder smertenivået så varierer også det fra moderat til veldig kraftig, men det er (for meg) lett å skille migrene fra vanlig hodepine siden smerten både sitter en annen plass, kjennes veldig annerledes ut (som regel mye kraftigere) og det følger med en drøss andre symptomer. Anonymkode: b2569...4e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #26 Del Skrevet 30. januar 2023 29_j skrev (11 timer siden): Tror det er veldig individuelt, noen får på venstre, andre på høyre. Intens smerte er det iallefall. Og noen får den på begge sider. Det er ikke et kriterie for migrene at den er halvsidig. Jeg har selv ikke ensidig hodepine under migreneanfall og smerten er mest på toppen av hodet og bak øynene. "Et mindretall av pasientene har tosidig hodepine, og barn med migrene har ofte tosidig smerte. " https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-symptomer/ Anonymkode: b0582...5af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 30. januar 2023 #27 Del Skrevet 30. januar 2023 Kalevala skrev (11 timer siden): Ååh, det høres ut som du trenger mer effektiv anfallsbehandling. Migreneanfall er en nevrologisk prosess som starter i hjernen. Det gjelder å stanse anfallet helt den første dagen, så det ikke blusser opp igjen dagen etter. Det er vanlig å bruke en type triptan (f.eks. Sumatriptan) til å stanse anfallet, og så ta en med lengre virketid (f.eks. Naratriptan) senere samme dag, for å unngå tilbakefall. Dette kan du be om å få skrevet ut av fastlegen din. Takk for tips! Det har jeg ikke visst at finnes... Skal google litt, har tilfeldigvis legetime i slutten av uka for noe helt annet, så kan evt ta det opp da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 30. januar 2023 #28 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Og noen får den på begge sider. Det er ikke et kriterie for migrene at den er halvsidig. Jeg har selv ikke ensidig hodepine under migreneanfall og smerten er mest på toppen av hodet og bak øynene. "Et mindretall av pasientene har tosidig hodepine, og barn med migrene har ofte tosidig smerte. " https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-symptomer/ Anonymkode: b0582...5af Har du erfaring med at hodepinen kan flytte på seg? Ikke i samme anfall, men etter en stund i et nytt anfall? Jeg pleier alltid å ha vondt på høyre side av hodet, bak øyet til bak øret er det verst... Men i dag har jeg noe som minner veldig om migrenevondt egentlig, men den sitter jevnt bak øynene og foran i hodet. Og jeg har aldri hatt migrene der før.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #29 Del Skrevet 30. januar 2023 Jeg har det veldig sjelden, sjeldnere enn årlig nå. I forfjor hadde jeg det flere ganger på sykehus da jeg skulle ta noen undersøkelser som gjorde at jeg ikke fikk spise og drikke på veldig mange timer. Det er veldig triggende for migrenen min. Også hvis det er veldig varmt, som da jeg var i syden og ikke hadde drukket nok. Ofte kombinasjon mangel på hydrering og feks varme/mangel på mat/mye stress. Da begynner hodepinen over øyet og halvparten av hodet, og blir et superintenst trykk. Jeg blir ømfientlig for lys og lyd, og om jeg ikke får tatt smertestillende, lagt meg i et mørkt rom eller spist/drukket hvis det er det som er problemet, blir jeg kvalm og kaster opp. Så det bygger seg opp, og det er liksom et punkt der jeg vet at det ikke er noen vei tilbake, at jeg kommer til å spy til slutt. På sykehuset kom de med en pokkers Paracet etter at jeg hadde gått over det punktet. For meg sitter smerten alltid på den ene siden, jeg kjenner forskjell på hodepine som bare er vanlig og på en som er potensiell migrene ved at det gjør vondt på halve panna. Som oftest på høyre side. Anonymkode: 80556...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #30 Del Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Noe jeg nylig har lært, er at når man får cravings, så er jo anfallet allerede i gang. Det er noe jeg ikke kjenner igjen når jeg er i situasjonen, men etterpå. Fikk migrene etter jobb på fredag. Da jeg kom hjem spiste jeg , nærmest panisk, en POSE med sånne sprø sjokoladeputer fra Coop 🙈🙈 Hadde vel knapt svelget siste biten før migrena kom. DEN burde jeg strengt tatt sett komme 😄🤯 Anonymkode: 63bad...857 Men greia med migrene er nettopp at man IKKE ser den komme, selv om det i ettertid er åpenbart. Idiotiske hjernesykdom! 🤪 Anonymkode: 2f5a3...cb7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #31 Del Skrevet 30. januar 2023 takk for svar alle. Har vært litt usikker på om det er migrene jeg har, men kjenner meg igjen i mye av dette. Har nevnt for lege flere ganger at jeg av og til får veldig vondt i hodet + oppkast, men aldri fått tilbud om nå medisiner, annet enn råd om å ta 1 g paracet og 600 mg ibux.. Når jeg var i tidlig 20 årene husker jeg at jeg en periode hadde mye hodepine. Da hadde jeg en annen fastlege som ba meg skrive hodepinekalender. Men selv om det var hodepine flere ganger i måneden husker jeg at det kvalifiserte ikke til å få noe annen medisin. Men dette er sikkert 15 år siden, mulig det var strengere med medisin for migrene da.. ts Anonymkode: 98288...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå