Gå til innhold

Hvor ille er din migrene, og hvor lenge varer et anfall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor plaget er dere som har migrene, og hvordan er forløpet? 

Anonymkode: 98288...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke ofte plaget, kanskje 3-4 ganger i året. Denne gangen  har anfallet vart i 2 døgn. Kaster ikke opp men må ligge i senga.

Anonymkode: 7f18f...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vært variabel. En gang var den så ille at jeg visste ikke engang at det var fysisk mulig å ha så vondt uten å dø. Jeg har god effekt av imigran, så jeg vet ikke hvor lenge et anfall varer uten medisinering, men jeg må være helt i ro den dagen jeg har migrene fordi jeg får vondt i hodet f.eks av å gå i trappa selv om jeg har tatt imigran. Dagen etter kan jeg også være trøtt osv(kalles postdromal fase). Etter jeg startet med betablokkere har jeg mer bare aurafase og så ingen hodepine etterpå.

Anonymkode: b0582...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene mellom 15-25 dager i mnd. Smerten varierer fra moderate til så kraftige at jeg har måtte oppsøke legevakten for å få hjelp, men det er jo mange flere symptomer enn smerte som er plagsomme. 

Anonymkode: b2569...4e3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter smerten deres? Er det slik at den må være på en av sidene for at det skal være migrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må heldigvis (hittil) aldri kaste opp. Tidligere hadde jeg bare aura uten hodepine, men hadde til gjengjeld aura mange ganger i løpet av dagen noen dager på rad. Nå kan jeg for eksempel våkne med en dundrende ensidig hodepine, og den er sånn at jeg ofte er usikker på om det er migrene... Ofte er det "bare" veldig vondt, blir litt lyssky og får litt kortere lunte pga smerte. Har Imigran, og det hjelper ofte. Dersom jeg har mulighet til å legge meg og faktisk får sove, så blir det raskere bedre.

Det kan gå over etter én Imigran, men ofte kommer og går det i 2-3 døgn. Føler meg ganske sjaber på døgn 3 da, og også på døgn 4 når hodepinen har gått over, kroppen er helt gåen... Er jo som regel på jobb disse dagene, og det bidrar sikkert til at det blir slitsomt. Det hender at jeg må kaste inn håndkleet sånn litt utpå dagen også, men som regel går det akkurat å bli på jobb...

Min mor måtte ligge i et mørkt rom, kastet opp og kunne ikke snakkes til, så i forhold til henne har jeg det mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynner med hodepine og nakkesmerter på formiddagen som blir bare verre og verre. Noen ganger kommer oppkasten tidlig, mens andre ganger kommer den på ettermiddagen. Må bare ligge rolig i et stille og mørkt rom. Tar en blandingg av ibux og paracet. Pleier å være i normal form dagen etter.

Anonymkode: 33f6b...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å beskrive. Det er en altoppslukende smerte, jeg har det på venstre side og det kjennes ut som hjernen pulserer og er for liten for skallen samtidig som det trykker utenfra. Som tannverk i hjernen🤷‍♀️ Det er så vondt at jeg kaster opp.

Noen ganger blir det bedre etter jeg har kastet opp. Akkurat som man sliter seg ut på en måte, er jeg heldig så sovner jeg av utmattelse etter å ha kastet opp. 

Heldigvis har jeg det veldig veldig sjeldent, noen få ganger i året bare. 

Anonymkode: ff4fc...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor sitter smerten deres? Er det slik at den må være på en av sidene for at det skal være migrene?

Nei, det var det før, men så har vel legevitenskapen gått fremover. 

Anonymkode: b0582...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes ut som et lokk på toppen av hodet. Kan komme snikende, før kvalmen plutselig slår til. Har hatt aura noen ganger i forkant, da kommer anfallet innen 30 min ca. 

Pleier også å bli utrolig trøtt et par timer før, men ikke alltid jeg skjønner at det er derfor, før jeg får migrene. 

Har brukt imigran med variabel effekt. Relpax har virket greit. Nå tester jeg ut Vydura. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid på høyre side. En intens og konstant smerte. Som kommer i bølger, som stråler/knivstikk. Varer alltid i 3 døgn. Uten unntak, har vært på randen til å ville dø fra dag 2 for det er så vondt, lyssky. Er også veldig sliten når det endelig er over. Men etter jeg fikk medisin som fungerer kjapt så har det gått raskt over. 

Anonymkode: 4dde7...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29_j skrev (10 minutter siden):

Så kroppen bare endrer seg med tiden? 🤔 det er mest kjent at det begynner på venstre side, men bygger seg opp hos noen. Google det du.. 

Dette stemmer ikke. Min er på høyre side i 99% av anfallene. Og det går ikke ut på at kroppen endrer seg, men at legevitenskapen utvikler seg og man lærer mer. Stoler heller på nevrologer og hodepinespesialister enn dine google-ferdigheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvsidig migrene med aura. Alltid høyre side. Ikke alltid hodepine. Ekstremt ømfintlig for lys og lyd. Noen ganger kvalm. Har hatt et så kraftig anfall at jeg ble hentet av ambulanse. 

Fikk migrene etter en svært betent arbeidskonflikt, som varte i mer enn 6 mnd. Ekstremt stress og stress er må utløser. Dette er fire år siden.

Når auraen kommer, legger jeg meg på mørkt soverom. Greier ikke spise. Gir seg eller bryter ikke ut etter 5-10 timer.

Migrenen er ene og alene trigget av stress. 
Har gode medisiner som jeg tar om ikke mørkt rom fungerer. Jobber i lederstilling og er nå godt kjent med migrenen min og dette går bra.

Anfall kanskje annenhver mnd. 

Anonymkode: a56b6...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har migrene mellom 15-25 dager i mnd. Smerten varierer fra moderate til så kraftige at jeg har måtte oppsøke legevakten for å få hjelp, men det er jo mange flere symptomer enn smerte som er plagsomme. 

Oj!! Det var mye! Stor klem til deg.

Anonymkode: a56b6...228

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar medisin i rett tid kan anfallet vare i et par dager. Best å være på mørkt, stille og kaldt rom da.

Har migrene periodevis. Nå er det noen uker siden sist, og da hadde jeg det 3 ganger i løpet av en uke.

Før jeg begynte å ta medisin som funka pleide jeg å ha langvarig vondt, kaste opp osv. Føltes mye bedre rett etter oppkast, men så ble det verre igjen etter en stund.

Anonymkode: f8ec4...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min er noen ganger på høyre side, noen ganger på venstre og av og til på toppen av hodet. 

Det er ikke et kriterie at hodepinen må være halvsidig, for å være migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har migrene minimum to ganger i måneden, i forbindelse med eggløsning og menstruasjon. Vil si at jeg har anfall mellom 2-6 ganger i løpet av en måned. Når det ikke er syklusrelatert kommer det av stress. 

Anfallene varer vanligvis en dag, men kan også vare et par-tre dager. Får ofte forvarsel i form av at jeg blir ekstremt trøtt dagen i forveien, men ikke bestandig jeg skjønner at det er snakk om migrene. :P Får aura og kjempevondt i nakken, som regel på høyre side. Dette utvikler seg etter en stund til en intens stikkende hodepine bak øyet, som ofte gjør meg kvalm. 

Kjenner de som har det mye verre enn meg, men opplever dette som ille nok.

Anonymkode: 94382...236

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet varer anfallene fra 2 - 3 døgn.

Med anfallsbehandling (triptaner) varer det 1 - 2 timer etter at jeg har tatt medisinen, så er jeg i full funksjon igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlet er det 2-3 døgn. 

behandlet er vi nede i døgnet. 

Hos meg starter det alltid bak høyre øye. Fascinerende greier. Føles som om tennene på høyre side skal falle ut. Er et TYDELIG skille mellom fortennene. 
Jeg syns hodepinen er grusom, men sliter også med nervesmerter i resten av kroppen under anfall. Får dobbeltsyn. Er avhengig av mørkt rom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrikke skrev (2 timer siden):

Det kan gå over etter én Imigran, men ofte kommer og går det i 2-3 døgn. Føler meg ganske sjaber på døgn 3 da, og også på døgn 4 når hodepinen har gått over, kroppen er helt gåen... Er jo som regel på jobb disse dagene, og det bidrar sikkert til at det blir slitsomt. Det hender at jeg må kaste inn håndkleet sånn litt utpå dagen også, men som regel går det akkurat å bli på jobb...

Ååh, det høres ut som du trenger mer effektiv anfallsbehandling. 

Migreneanfall er en nevrologisk prosess som starter i hjernen. Det gjelder å stanse anfallet helt den første dagen, så det ikke blusser opp igjen dagen etter.

Det er vanlig å bruke en type triptan (f.eks. Sumatriptan) til å stanse anfallet, og så ta en med lengre virketid (f.eks. Naratriptan) senere samme dag, for å unngå tilbakefall. 

Dette kan du be om å få skrevet ut av fastlegen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...