Gå til innhold

Reparere bulket bil i Sverige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har dessverre klart å bulke bilen flere steder etter noen uheldige sammenstøt i en garasje. 
Foruten en skadet baklykt er det kun kosmetiske skader, slik som en liten bulk i panseret og en lakkskade. 
Har fått bilen taksert på et norsk verksted, og de skulle ha 25 000 kroner for å reparere skadene. Kan sikkert sjekke flere steder i Norge, men skal til Sverige (Gøteborg) neste uke og begynte å tenke på om det kunne være rimeligere der. Kjører fra Oslo over Svinesund. Noen tanker? Er en 10 år gammel bil, forresten..

Anonymkode: e874d...77f

Skrevet

Du må betale toll på den reparasjonen så det er ikke sikkert det blir noe billigere.

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (5 minutter siden):

Du må betale toll på den reparasjonen så det er ikke sikkert det blir noe billigere.

Jeg vet, men har sett at det finnes verksteder som tilbyr momsfritak i Sverige. Skal jo uansett bare betale moms i ett land, så om det gjøres i Sverige eller Norge er ett fett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet, men har sett at det finnes verksteder som tilbyr momsfritak i Sverige. Skal jo uansett bare betale moms i ett land, så om det gjøres i Sverige eller Norge er ett fett. 

Det et greit, men erfaringsmessig blir kostnaden ikke særlig mye bedre. Dessuten gir du fra deg muligheten til å klage med norsk kjøpsloven i bakhånd om noe skulle være feil siden. 

• Liker 1
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (7 minutter siden):

Det et greit, men erfaringsmessig blir kostnaden ikke særlig mye bedre. Dessuten gir du fra deg muligheten til å klage med norsk kjøpsloven i bakhånd om noe skulle være feil siden. 

Nei, tenkte at når vi uansett skal til Sverige og være der flere dager kunne jeg se på muligheten. Så lenge bulkene blir rettet ut og lakkskaden og lykta byttet er det greit. Er ikke snakk om større reparasjoner på motor, service eller noe sånt..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nei, tenkte at når vi uansett skal til Sverige og være der flere dager kunne jeg se på muligheten. Så lenge bulkene blir rettet ut og lakkskaden og lykta byttet er det greit. Er ikke snakk om større reparasjoner på motor, service eller noe sånt..

Er lakkarbeid og sånt jeg er mest kritisk på om de roter det til. Dårlig arbeid kan fort være døden på verdien på en bil om det blir gjort elendig. Motordeler og motor kan lettere byttes ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Putt kvitteringa i en konvolutt og send hjem så finner de ikke noe i bilen 🙂 sjekka smart Repair ? 🙂

• Liker 1
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (15 timer siden):

Er lakkarbeid og sånt jeg er mest kritisk på om de roter det til. Dårlig arbeid kan fort være døden på verdien på en bil om det blir gjort elendig. Motordeler og motor kan lettere byttes ut

Takk for svar:) Har ikke tenkt på det sånn! Gjelder ikke reklamasjonsretten i Sverige? Tenker på at hvis jeg henter bilen og det ser helt ræv ut, så sier jeg i fra på stedet. 

Skrevet
Maskinfører skrev (12 timer siden):

Putt kvitteringa i en konvolutt og send hjem så finner de ikke noe i bilen 🙂 sjekka smart Repair ? 🙂

Ikke sjekket Smart Repair, men driver med en søkerunde og sjekker ut nå! Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke sjekket Smart Repair, men driver med en søkerunde og sjekker ut nå! Takk for tips!

Det er bra er det innenfor ett A4 Ark kan det repareres med smartrepair på flere steder 🙂 bor du i Vestfold er det E18 Skadesenter  og Kepler som driver med dette om jeg ikke husker feil lykke til 🙂 

Skrevet
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Det er bra er det innenfor ett A4 Ark kan det repareres med smartrepair på flere steder 🙂 bor du i Vestfold er det E18 Skadesenter  og Kepler som driver med dette om jeg ikke husker feil lykke til 🙂 

Stemmer, det er to skader (en på panser og en på siden av bilen) og alt er mindre enn et A4-ark. Vil si at bulkene er på størrelse med et eple og trykket inn maksimalt 1 cm (beste analogien jeg kom på) 🍎

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer, det er to skader (en på panser og en på siden av bilen) og alt er mindre enn et A4-ark. Vil si at bulkene er på størrelse med et eple og trykket inn maksimalt 1 cm (beste analogien jeg kom på) 🍎

2 småbulker ja da kan du lese litt om det det her sånn.       https://e18skadesenter.no/              Bor du i Oslo kan du sjekke denne   https://www.bilkosmetikk.no/smart-repair/                                          Generell Artikkel   https://www.klikk.no/motor/bil/moller-bil-ryen-23-850-kroner-bilkosmetikk-4500-kroner-3208785 

• Liker 1
Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (På 29.1.2023 den 19.51):

Hvor mye toll er det på en bilrearasjon?

Skrevet (endret)

Er noen at punktene du har bulket plastikk? For da kan du kanskje utbedre det selv...

Ei bøtte med ganske varmt vann og en stor klut/håndkle, vaske over stedet og press ut bulken fra innsiden om du kommer til. Og riper er ofte ikke mer enn overflate riper som man kan bruke f.eks WD40 og en klut og rubbe, evet bruke Jif Skurekrem der det er litt mer. Funker fantastisk bra.

Dog er dette traktorpanser, men det er lett å se forskjell på hva som er rubbet og ikke, bare ved hjelp av Jif Skurekrem

7D057FC2-D86C-4CE6-B300-F12E1970B33A.jpeg

12481801-2F8C-4E64-BADB-AD4CCAE6BB4A.jpeg

Endret av Einus
Skrevet
Einus skrev (16 timer siden):

Er noen at punktene du har bulket plastikk? For da kan du kanskje utbedre det selv...

Ei bøtte med ganske varmt vann og en stor klut/håndkle, vaske over stedet og press ut bulken fra innsiden om du kommer til. Og riper er ofte ikke mer enn overflate riper som man kan bruke f.eks WD40 og en klut og rubbe, evet bruke Jif Skurekrem der det er litt mer. Funker fantastisk bra.

Dog er dette traktorpanser, men det er lett å se forskjell på hva som er rubbet og ikke, bare ved hjelp av Jif Skurekrem

7D057FC2-D86C-4CE6-B300-F12E1970B33A.jpeg

12481801-2F8C-4E64-BADB-AD4CCAE6BB4A.jpeg

Har prøvd å utbedre slik du beskriver; først kjøle ned med is og deretter helle over kokende vann og omvendt. Alt til ingen nytte, men verdt et forsøk. Nei, er ikke plasten forresten. Den ene bulken er i panser og den andre på siden/karosseri. 

Ellers er lakkskaden en avskalling, og ikke en ripe. All lakken er borte slik at det opprinnelige metallet synes. 

Annonse
Skrevet
Mannisinbestealder skrev (16 timer siden):

Hvor mye toll er det på en bilrearasjon?

Er det ikke 25%? 

Skrevet

Hva slags bil er det snakk om? Kommer reperasjon til å øke bilens verdi? Er det verdt å gjøre jobben?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det ikke 25%? 

Merverdiavgift på 25%. Men da kan du søke om refusjon av utenlandsk mva. Det er ikke meningen at man skal betale avgiften i 2 land

Skrevet
Mannisinbestealder skrev (1 time siden):

Merverdiavgift på 25%. Men da kan du søke om refusjon av utenlandsk mva. Det er ikke meningen at man skal betale avgiften i 2 land

Stemmer! Så sånn sett blir det ikke nødvendigvis dyrere fordi man må betale toll på grensen fra Sverige til Norge. 

Skrevet
Einus skrev (3 timer siden):

Hva slags bil er det snakk om? Kommer reperasjon til å øke bilens verdi? Er det verdt å gjøre jobben?

Svaret er sikkert nei på begge de siste spørsmålene dine 🤣 Den ene lakkskaden vil nok ruste om det ikke blir gjort noe med, da lakken har skallet av. Den bør derfor fikses. 

Ellers er det en Toyota Avensis 2014-modell. Gammel bil.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...