Gå til innhold

Det finnes ikke arkiv/journal på meg fra barndommen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå gjentatte ganger kontaktet kommunen for å få innsyn i arkivmappe/journal fra jeg var barn. Jeg vet konkret hva som har blitt gjort og av hvem, da mine foreldre har opplyst meg om dette. Jeg jobber selv med forvaltning så jeg vet at dette også skulle registreres da jeg var barn på 90-tallet, og selvsagt at jeg har rett til innsyn uavhengig av hvor lang tid som har gått. Men kommunen påstår at det ikke finnes noe på meg og henviser meg videre til et postmottak som ikke svarer meg. 

Er det noen som har egne erfaringer med dette og kan komme med noen råd? Hva gjør jeg dersom jeg ikke får svar eller innsyn, eller dersom de påstår at dette ikke eksisterer? Der jeg jobber hadde det vært grov systemsvikt å ikke journalføre og iallefall å ikke gi innsyn når man vet at det har vært gjort ting. Jeg vurderer å kontakte en journalist dersom jeg ikke når frem. 

Anonymkode: c7df2...6e6

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har nå gjentatte ganger kontaktet kommunen for å få innsyn i arkivmappe/journal fra jeg var barn. Jeg vet konkret hva som har blitt gjort og av hvem, da mine foreldre har opplyst meg om dette. Jeg jobber selv med forvaltning så jeg vet at dette også skulle registreres da jeg var barn på 90-tallet, og selvsagt at jeg har rett til innsyn uavhengig av hvor lang tid som har gått. Men kommunen påstår at det ikke finnes noe på meg og henviser meg videre til et postmottak som ikke svarer meg. 

Er det noen som har egne erfaringer med dette og kan komme med noen råd? Hva gjør jeg dersom jeg ikke får svar eller innsyn, eller dersom de påstår at dette ikke eksisterer? Der jeg jobber hadde det vært grov systemsvikt å ikke journalføre og iallefall å ikke gi innsyn når man vet at det har vært gjort ting. Jeg vurderer å kontakte en journalist dersom jeg ikke når frem. 

Hvem er det kommunen viser til ? (Dette postmottaket du nevner)

Skrevet

Med tanke på at det var fysisk arkiv før og gjerne digitalt nå kan mye fysisk ha forsvunnet i overgangen mellom system så man ikke finner alt gammel. 

Anonymkode: 44b15...aab

• Liker 1
Skrevet

Du kan klage til sivilombudet. 

Anonymkode: e6615...436

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig mye ble makulert på nittitallet. De trodde bedrev personvern.

Anonymkode: 7b765...aa9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Glem fortida og lev i nuet og fremtida!!  Hvorfor grave i fortida og hva skal du med det?

Anonymkode: 4c915...bb8

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du vært i byarkivet da? Det er der papirer fra skole og helsestasjon oppbevares.

Anonymkode: 1b95c...c7b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilket fylke er dette? Hvilke arkiv ønsker du innsyn i? Du må ta kontakt med kommunen og be om innsyn. 

Barnevern var ofte underlagt sosial, så informasjon om deg kan ligge på mappa på mor/far. Det kan også være mapper på skole, skolekontoret (oppvekst), PPT, helsestasjon og hos lege. 

Det kommer veldig an på hva dokumentasjon du mener finnes. 

Forvaltninga var svært sjelden digital på 90-tallet. 

Anonymkode: c629a...49e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Glem fortida og lev i nuet og fremtida!!  Hvorfor grave i fortida og hva skal du med det?

Anonymkode: 4c915...bb8

Alle har rett til innsyn i egen journal, det er ikke noe å diskutere på. - TS

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
mannor skrev (48 minutter siden):

Hvem er det kommunen viser til ? (Dette postmottaket du nevner)

Kommunens eget postmottak

Skrevet
mannor skrev (48 minutter siden):

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du kan klage til sivilombudet. 

Anonymkode: e6615...436

Tusen takk for tips! Da gjør jeg kanskje det før jeg evt kontakter journalist

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Med tanke på at det var fysisk arkiv før og gjerne digitalt nå kan mye fysisk ha forsvunnet i overgangen mellom system så man ikke finner alt gammel. 

Anonymkode: 44b15...aab

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er isåfall en skam hvis det har forsvunnet på den måten

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har du vært i byarkivet da? Det er der papirer fra skole og helsestasjon oppbevares.

Anonymkode: 1b95c...c7b

Takk for tips!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvilket fylke er dette? Hvilke arkiv ønsker du innsyn i? Du må ta kontakt med kommunen og be om innsyn. 

Barnevern var ofte underlagt sosial, så informasjon om deg kan ligge på mappa på mor/far. Det kan også være mapper på skole, skolekontoret (oppvekst), PPT, helsestasjon og hos lege. 

Det kommer veldig an på hva dokumentasjon du mener finnes. 

Forvaltninga var svært sjelden digital på 90-tallet. 

Anonymkode: c629a...49e

Jeg har jo tatt kontakt med kommunen, det fremgår av hovedinnlegget mitt. Ønsker ikke å gå i detalj på hvilken kommune osv. 

Takk for info/tips!

• Liker 1
Skrevet

Gå direkte til den aktuelle etat og legekontor. De plikter å gi deg det om de har. BV og BUP har nok lange arkiv og har brukt tid på å digitalisere endel som var papirmapper. Legekontor plikter vel bare å ha i ti år. Vil du ha noe fra kommunen sitt arkiv så må du søke innsyn og antagelig være ganske spesifikk. Det tar noe tid. 

Anonymkode: 404b6...b85

Skrevet

Min erfaring er at det meste som inneholder feilbehandling er borte, mens resten fortsatt eksisterer. Og at jo mer man maser, jo mer "blir borte".

Mitt råd er å få en som er noenlunde like gammel som deg og som har vært innom samme instanser (hvis du vet om noen, selvfølgelig) til å be om sitt først. Da vil vedkommende få vite om ting er makulert eller ikke, hvor ting eventuelt ligger lagret og hvem som er ment å hente det fram.

Deretter kan du spørre den aktuelle arkivaren direkte uten å gå gjennom kommuneadministrasjonen. Da hender det ting eksisterer likevel, selv om det visstnok var makulert, eller at side 39-52 kanskje ikke egentlig var borte likevel... 

Anonymkode: 6484d...3a9

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg husker jeg var hos legen en gang rundt årtusen skiftet, da ble jeg spurt om jeg ikke hadde vært hos legen før. Det hadde jeg, men det var noen år siden. De sa det stod ingenting i journalen min.

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kommunens eget postmottak

Da er det litt vanskelig å forsto hva du mener. Du skriver nemlig at kommunen sier at de ikke finner noe, men samtidig at de ikke svarer. 

Skrevet
mannor skrev (8 minutter siden):

Da er det litt vanskelig å forsto hva du mener. Du skriver nemlig at kommunen sier at de ikke finner noe, men samtidig at de ikke svarer. 

Jeg snakket først med den aktuelle instansen, som henviste meg til det kommunale postmottaket. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...