Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 På våreminnersider.no så får man lest dødsannonsen som ofte blir annonsert i flere aviser. På de aller fleste så har de også en minneside hvor man kan tenne et lys eller skrive noen ord. Er det noen (spesiell) grunn til at noen pårørende dropper den biten? Koster det ekstra? Ekstra administrasjon? Jeg har ennå ikke hatt pårørende som har dødd etter tusenårsskiftet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Sikkert frivillig og noe man selv må aktivere Anonymkode: c6692...ad1 4 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Jeg ønsket ikke oppmerksomhet rundt dødsfallene og hadde verken annonse eller minnesider. I tillegg var dette eldre mennesker som ikke selv var på nett eller ville ønsket oppmerksomhet på nett. Og de fleste de kjente var heller ikke på nett. Min tante blant andre var veldig lite begeistret for dette "vee vee vee" og klaget på at alt måtte foregå der. Anonymkode: 39870...42f 8
Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #4 Skrevet 29. januar 2023 I de tilfellene jeg tenker på så var det forholdsvis unge folk som døde brått og uventet, og den andre uten at det ble antydet dødsårsak. Må pårørende selv gå inn og moderere minnesiden?
Fru Uperfekt Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 Pipaluk skrev (10 minutter siden): På våreminnersider.no så får man lest dødsannonsen som ofte blir annonsert i flere aviser. På de aller fleste så har de også en minneside hvor man kan tenne et lys eller skrive noen ord. Er det noen (spesiell) grunn til at noen pårørende dropper den biten? Koster det ekstra? Ekstra administrasjon? Jeg har ennå ikke hatt pårørende som har dødd etter tusenårsskiftet. Ikke alle ønsker det, jeg skal ikke ha en minneside når jeg havner i penalet 8
GammelKaktus Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Det er vel ikke alle som ønsker å ha slikt, jeg vil ikke ha slikt tull, er jeg død så vil jeg ha fred. 8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har kun sett minnesider for babyer, barn og unge voksne. selv ville jeg ikke ønsket en minneside, og det tror jeg de fleste rundt meg vet Anonymkode: cde72...416 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Finnes det noe sted å reservere seg for all fremtid, mon tro? Anonymkode: 39870...42f 7 1
Taluno Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Jeg håper virkelig ikke mine pårørende lager det for meg... De jeg har kontakt med vil få vite om det. At folk jeg ikke har kontakt med skal sitte å skrive om hvor trist de er, og at de savner meg, og annet fullstendig svada er jeg absolutt ikke interessert i. 12
Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har kun sett minnesider for babyer, barn og unge voksne. selv ville jeg ikke ønsket en minneside, og det tror jeg de fleste rundt meg vet Anonymkode: cde72...416 Du får skrive en fullmakt mens du ennå kan.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 Ja, det er de pårørende som må administrere. De etterlatte - som ønsker det - får et passord for å logge seg inn for å lage en sånn side. Til dere som sier at dere absolutt ikke vil ha det etter at dere er døde: Dere er døde, dere har fått fred og ro. Minnesiden er for de som sitter igjen, og jeg syns det er en fin tanke med å tenne lys osv. Det er de etterlatte som får se og de får minnes osv. Moren min titter fortsatt innom minnesiden etter broren min som ble borte for noen år siden og hun får trøst av det. Anonymkode: 0fcd4...862 6
Anciol Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Fordi enkelte ikke vil belemre familien , etter de er død! Og det syns jeg er litt trist, fordi den ene av grandtantene mine som var råkul og klok valgte en anonym grav, så har ikke peiling på hvilken gravplass hun hviler! Siden hun mistet mann og barn for mange år siden og levde alene resten av livet! 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 Pipaluk skrev (19 minutter siden): På våreminnersider.no så får man lest dødsannonsen som ofte blir annonsert i flere aviser. På de aller fleste så har de også en minneside hvor man kan tenne et lys eller skrive noen ord. Er det noen (spesiell) grunn til at noen pårørende dropper den biten? Koster det ekstra? Ekstra administrasjon? Jeg har ennå ikke hatt pårørende som har dødd etter tusenårsskiftet. Man har minnesider på begravelsesbyrået sine hjemmesider. Der kan man legge igjen kommentaren til den avdøde, legge til lys og blomster. Anonymkode: cf234...b17 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Jeg skjønner virkelig ikke poenget. "Turid, du og jeg gikk i samme klasse for 30 år siden og du var alltid så hyggelig. Hilsen Birgitte" Kan ikke Birgitte like gjerne si det ut i lufta? Større sjanse for at de døde hører oss enn at de sitter og nileser på internett liksom. Eller var poenget å vise ANDRE hvor snill og empatisk man er? Anonymkode: adc65...497 12 2
Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #15 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man har minnesider på begravelsesbyrået sine hjemmesider. Der kan man legge igjen kommentaren til den avdøde, legge til lys og blomster. Anonymkode: cf234...b17 Det er det jeg mener. Men ikke alle avdøde har en slik minneside.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 Herregud, hvis noen lager en minneside over meg kommer jeg til å vri meg i grava og hjemsøke dem for å få en slutt på det. Anonymkode: 7f3a4...ff7 3 1
Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 29. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner virkelig ikke poenget. "Turid, du og jeg gikk i samme klasse for 30 år siden og du var alltid så hyggelig. Hilsen Birgitte" Kan ikke Birgitte like gjerne si det ut i lufta? Større sjanse for at de døde hører oss enn at de sitter og nileser på internett liksom. Eller var poenget å vise ANDRE hvor snill og empatisk man er? Anonymkode: adc65...497 Det er vel først og fremst med tanke på pårørende at man har en slik side. Når mine foreldre går bort så håper jeg at noen skriver noe hyggelig der enn at jeg ikke hører noenting fra dem hvis eneste mulighet er å dukke opp i begravelsen eller sende blomster med et kort. Så at noen tenner et digitalt lys, skriver en hilsen hadde jeg syntes var rørende. Moren min vil ikke være med i noe program alla helene sjekker inn hvis hun blir dement. Det har hun sagt tydelig i fra om. Minneside har hun ikke nevnt noenting om. Endret 29. januar 2023 av Pipaluk 1
Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud, hvis noen lager en minneside over meg kommer jeg til å vri meg i grava og hjemsøke dem for å få en slutt på det. Anonymkode: 7f3a4...ff7 Hva er galt med det? 1
Pipaluk Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #19 Skrevet 29. januar 2023 Anciol skrev (11 minutter siden): Fordi enkelte ikke vil belemre familien , etter de er død! Og det syns jeg er litt trist, fordi den ene av grandtantene mine som var råkul og klok valgte en anonym grav, så har ikke peiling på hvilken gravplass hun hviler! Siden hun mistet mann og barn for mange år siden og levde alene resten av livet! Men da må de ha sagt det til pårørende før de døde, hvis det er slik du tenker. I det ene tilfellet var det en ung småbarnsmor som plutselig døde. Kan ikke tenke meg at det å ikke ha minneside var noe hun allerede hadde ytret seg om.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud, hvis noen lager en minneside over meg kommer jeg til å vri meg i grava og hjemsøke dem for å få en slutt på det. Anonymkode: 7f3a4...ff7 Det var da voldsomt. Føler ikke akkurat at jeg trenger noen minneside på nett jeg heller. Ikke trenger jeg begravelse engang. Kremer meg og strø meg på vinterglatte veier eller hva som helst. Men, om de etterlatte ønsker det annerledes så bryr jeg meg da ikke om det når jeg er borte. Anonymkode: 0fcd4...862 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå