Gå til innhold

Barn som kommenterer hudfarge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt fortalte at to av vennene i bhg har sagt at hen er brun som en bæsj. 

Altså.. jeg skjønner at de sier mye rart i den alderen, men føler at bhg burde snakke litt om mangfold og om å være snille med hverandre..

noen som har vært i samme situasjon, og kan fortelle litt om deres erfraringer?

Tror ikke det nytter å snakke om den situasjonen spesifikt, for da setter vi jo fokus på det negative. Men vet virkelig ikke om det finnes noe forskning eller fagkunnskap om dette. Anyone?

Anonymkode: f7e94...41b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er barn og sier det dem ser, blir selvfølgelig snakket til og da skjønner de det.

Anonymkode: b9a38...5a0

• Liker 2
Skrevet

Bare si at folk har ulike hudfarger, men at det ikke er hyggelig å sammenligne andre med bæsj. 

Det er jo naturlig at barn er nysgjerrige på folk som ser annerledes ut enn dem, men viktig å lære dem respekt også. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn kommenterer ting, sånn er det bare, de  mener ingenting vondt med det, de er bare  nysgjerrige.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barn er barn og sier det dem ser, blir selvfølgelig snakket til og da skjønner de det.

Anonymkode: b9a38...5a0

Okei, takk for svar.

Piggsopp skrev (Akkurat nå):

Bare si at folk har ulike hudfarger, men at det ikke er hyggelig å sammenligne andre med bæsj. 

Det er jo naturlig at barn er nysgjerrige på folk som ser annerledes ut enn dem, men viktig å lære dem respekt også. 

Det er sant. Takk for svar.

Ble bare så perpleks at jeg måtte få litt andre perspektiver.

Skrevet

Vi har nettopp hatt en runde med bruk av ordet «hudfarget» som en farge for hvit. Tror man kan bare kontre med «det riktige» uten å lage stort oppstyr av det. 

Anonymkode: 64d79...58d

• Liker 1
Skrevet

Tviler på at de legger så mye mer i det enn den kommentaren altså men er jo en rar kommentar men det var kanskje det første de kom på, er barnet ditt det eneste på avdelingen som ikke er blendahvit? 

Husker en bekjent av meg var så fortvilet fordi når hun var hjemme i hjemlandet med barnet så hadde hennes barn sagt at de andre barna var skitne og hennes barn ville ikke leke med de for hen var redd for å bli skitten... Altså hun døde jo innvendig, men hennes barn var eneste barnet på avdelingen som ikke var blendahvit og de første årene så var den avdelingen slik så hennes barn var vant til at man var lys i huden liksom. 

Barn er jo litt rare og kommenterer det meste så jeg hadde ikke tatt dette så tungt. :) Men kanskje det er på tide at barnehagen tar en prat om hva som er ok å kommentere og ikke. Hadde de sagt at huden så ut som sjokolade så hadde det vært en finere kommentar for eksempel. Her i hus så har vi alltid pratet om at man ikke kommenterer kroppen til folk, tjukk eller tynn, store ører eller små, er ikke nødvendig å kommentere det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Barn legger jo ikke noe negativt i det når de påpeker hvordan ting ser ut. De sier det de ser. Det være seg hudfarge, stor mage eller whatever. Det er vi voksne som - ved å respondere på slike observasjonelle kommentarer med «hysj ikke si sånn» ol legger inn at det skulle være noe negativt med stor mage eller den aktuelle hudfargen.

Folk ser jo forskjellige ut- så det beste man kan gjøre når barn påpeker det er å bekrefte at ja noen har sånn hud, noen har sånn, noen har stor mage noen har liten, noen har to armer og noen har en, uten å legge inn noen verdier ift noe av det. 

i ditt eksempel kan man jo evt si dette og så legge til at bæsj er noe annet og ikke noe man kaller folk. Men barn syns jo bæsj er gøy og kan kalle hvem som helst eller hva som helst for bæsj uten at det ligner heller, så jeg ville heller bare bekrefta at folk er forskjellige

Anonymkode: ca982...006

• Liker 3
Skrevet

Dere som sier dette er helt vanlig/de er bare nygerrige, nei dette skal man ikke akseptere! Ta det opp med barnehagen og krev at de snakker med barnegruppe om det. For en voksen er det lett å le av dette, men for barnehage barn er jo en bæsj omentrent det styggeste de kan kalle noen. 

Anonymkode: 5333b...e24

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere som sier dette er helt vanlig/de er bare nygerrige, nei dette skal man ikke akseptere! Ta det opp med barnehagen og krev at de snakker med barnegruppe om det. For en voksen er det lett å le av dette, men for barnehage barn er jo en bæsj omentrent det styggeste de kan kalle noen. 

Men å påpeke noens hudfarge- hvorfor er det stygt? Mener du at enkelte hudfarger er dårlig da?

når det gjelder å kalle noen bæsj er jeg enig i at man kan lære barna å ikke gjøre- akkurat som å kalle andre andre stygge ord. Men hvis du mener at det er stygt å si Noens hudfarge så er jo det fordi du synes hudfargen er negativ.  

• Liker 2
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (24 minutter siden):

Tviler på at de legger så mye mer i det enn den kommentaren altså men er jo en rar kommentar men det var kanskje det første de kom på, er barnet ditt det eneste på avdelingen som ikke er blendahvit? 

Husker en bekjent av meg var så fortvilet fordi når hun var hjemme i hjemlandet med barnet så hadde hennes barn sagt at de andre barna var skitne og hennes barn ville ikke leke med de for hen var redd for å bli skitten... Altså hun døde jo innvendig, men hennes barn var eneste barnet på avdelingen som ikke var blendahvit og de første årene så var den avdelingen slik så hennes barn var vant til at man var lys i huden liksom. 

Barn er jo litt rare og kommenterer det meste så jeg hadde ikke tatt dette så tungt. :) Men kanskje det er på tide at barnehagen tar en prat om hva som er ok å kommentere og ikke. Hadde de sagt at huden så ut som sjokolade så hadde det vært en finere kommentar for eksempel. Her i hus så har vi alltid pratet om at man ikke kommenterer kroppen til folk, tjukk eller tynn, store ører eller små, er ikke nødvendig å kommentere det.

Jeg syntes blendahvit er et ganske nedlatende og rasistisk uttrykk. "Hvit som sikkert bare omgås andre hvite" virker det til å bety. Uten noe belegg for å hvite hvordan disse lever livene sine og hvor tolerante de er annet enn at de kjenner mange andre hvite. Det blir litt det samme som å skille afrikaner og ghetto-afrikaner for å si at han bor og kjenner bare sine egne. Det siste blir betydelig mer nedlatende. På lik måte ordet blendahvit blir brukt. 

Barn bemerker fakta. Stygt å sammenligne noen med en bæsj men slik sier barn for å erte eller tulle uten å ha begrep om omfanget. Det er en av de tingene voksne tilstede der og da må forklare at ikke er greit og hvorfor. 

Anonymkode: b2925...817

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Barn sier det de ser og tenker, uten filter. Det er vår jobb å lære dem hva som er greit eller ikke. Jeg ville derfor tatt opp med barnehagen at de tar opp det med mangfold, at ingen er like og det er greit. Jeg syns eksemplet om at ingen liker å bli sammenliknet med bæsj, er et godt eksempel å bruke. Det er konkret og barna forstår det, når de får litt hjelp. 

Anonymkode: 5acaa...867

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Barnet mitt fortalte at to av vennene i bhg har sagt at hen er brun som en bæsj. 

Altså.. jeg skjønner at de sier mye rart i den alderen, men føler at bhg burde snakke litt om mangfold og om å være snille med hverandre..

Tror ikke det nytter å snakke om den situasjonen spesifikt, for da setter vi jo fokus på det negative. Men vet virkelig ikke om det finnes noe forskning eller fagkunnskap om dette. Anyone?

Barn pirker på alt. Hudfarge, briller, føflekker, tenner, neglelakk, høyde, absolutt alt. 

De har ikke utvikla sosial intelligens i særlig grad. 

Det er jo dette man lærer av. Så må man lære at man ikke kaller andre for bæsj.

Anonymkode: 7acce...be1

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Snakker deres barnehage ikke med barna om ulike land, kulturer, hudfarge, osv?

Jeg trodde det var en del av planen barnehagene fulgte å snakke om det. Vår barnehage har stort fokus på det og de kommer til å snakke om det igjen i forbindelse med samenes dag selv om det ikke er så mange ikke-hvite barn som går der. 

Barna omgås andre barn og ser at noen ser annerledes enn andre. Vi har også snakket mye hjemme om dette - at barn og voksne er forskjellige, noen har den fargen øyne, andre en annen, noen har den fargen hår, andre en annen, noen har lysere hud, andre mørkere, osv. Vi har snakket også om ulike land og språk, ikke minst om ulike funksjonshemninger - noen sitter i rullestol, andre kan ikke snakke, noen kan ikke spise og andre kan ikke se eller høre, osv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Barn sier det de ser, og mener stort sett ikke noe vondt med det. Men, når de sammenligner hudfargen til et barn med bæsj, da tenker jeg at de har hørt noen andre også gjøre det - som foreldre, større søsken, og det er ikke greit.

Jeg husker første ganger min niese så en n***r, hun var vel ca 1 1/2-2 år, å hun så på personen med store øyne og sa bare ojjj. Vi synes den reaksjonen var artig, og det var absolutt ikke vondt ment, men hun ble overrasket da dette var første gang hun så en så mørk person. 

Anonymkode: a6421...0ab

Skrevet

Min toåring sier hele tiden om et barn i barnehagen at «William er sjokolade» 🙈 Og sjokolade er det beste toåringen min vet, så det er kompliment! Samtidig blander han ordet brun og sjokolade, kan gjerne si at jord er sjokolade også, fordi han tror fargen heter sjokolade. 

Jeg svarer ja, akkurat som at håret ditt er rødt og ligner på gulrot! De mener det jo ikke på den måten vi voksne er redde for.

Anonymkode: 0c193...2a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men å påpeke noens hudfarge- hvorfor er det stygt? Mener du at enkelte hudfarger er dårlig da?

når det gjelder å kalle noen bæsj er jeg enig i at man kan lære barna å ikke gjøre- akkurat som å kalle andre andre stygge ord. Men hvis du mener at det er stygt å si Noens hudfarge så er jo det fordi du synes hudfargen er negativ.  

Det er stygt når de sammenligner hudfargen med bæsj! Hvordan kan du tolke det som noe annet enn noe stygt? Det er greit å være nysgjerrig på hudfarge, men det tenker jeg helt ærlig barnehagen burde vært litt i forkant på, og ga snakket med barna om. Det har de gjort mange ganger i vår barnehage. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg husker jeg på den tiden sammenlignet svarte med mørk sjokolade :sjenert: og spurte om jeg kunne spise dem for sjokolade var jo så godt. 

(Hvit sjokolade er jo ikke ekte sjokolade en gang, det er laget av kakaosmør.) 

Anonymkode: af028...bae

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 timer siden):

Ja, er dessverre en veldig hvit bhg.

Skal ta en prat med de.

Skrevet

Det er jo uansett ikke pent å si slike ting. Men jeg vet om barn som sier "jeg er en bæsj!" På spørsmål om hva han vil spise sier han "bæsj". Så fra barnets perspektiv trenger det ikke å være så vondt ment

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...