Gå til innhold

Klassekontakt og tilbakemeldinger fra foreldre angående lærplan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man egentlig når man får klager fra foreldre på lærer og læreplan? 

Har fått tilbakemeldinger fra to foreldresett i skolen nå at de er uenig i at barna skal lære om pubertet og seksualitet... Altså jeg lo når jeg fikk den første mailen for jeg trodde dette var tull. Disse foreldrene har til nå virket oppegående nok men de var helt i fra seg over hva barna har lært på skolen. 

Selv fikk mitt barn gutteboka med en gang den kom ut og han var da 9 og her har vi åpne samtaler om seksualitet og identitet og vi har pratet om dette siden barnehagen så for meg var jo dette helt merkelige tilbakemeldinger å få på så store barn, er jo på vei mot slutten av barneskolen liksom.

Jeg avspiste begge foreldresett med samme mail der jeg sa at hvis de hadde problemer med hva barna lærer så må de ta kontakt med lærerne og skolen for dette går ikke inn under mine plikter som klassekontakt og for min del så ser jeg det som naturlig at barna for informasjon om dette på skolen, er jo tydelig at noen foreldre forsømmer sine plikter når det kommer til å informere barna om naturlige forandringer i kropp og sjel. :P

Men ja, er det andre som har hørt slike ting i nyere tid, her i Norge liksom? Ble så satt ut for den ene forelderen jobber jo selv innen helse så skulle tro de visste bedre.

Anonymkode: 06c03...def

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Læreplanene kan selvsagt heller ikke lærerne endre. 

Anonymkode: a22e3...379

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Skolen vår har gitt beskjed at klassekontskter ikke skal ta opp klager fra enkeltforeldre med skolen, det får man ta selv. 

Anonymkode: 9be3e...024

• Nyttig 1
Skrevet

Klassekontakter/FAU skal ikke ta klager som gjelder enkeltelever. De skal forholde seg til gruppa. Personlige saker, får foresatte ta med skolen selv. Når det gjelder læreplan og innhold i den, må de henvende seg til utdanningsdirektoratet. Lærere har ikke noe påvirkning på utforming og innhold i den. 

Anonymkode: 9fb33...a79

• Liker 1
Skrevet

Til å være lærer har du et fryktelig dårlig skriftspråk, så... Troll.

Anonymkode: c7326...398

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til å være lærer har du et fryktelig dårlig skriftspråk, så... Troll.

Anonymkode: c7326...398

Nå har HI aldri påstått at hun var lærer heller…

Jeg ville nok også ha svart at dette ikke er noe du eller lærerne kan påvirke. Personlig hadde jeg nok også argumentert litt om hvorfor det er viktig, og hva forskning viser om sammenhengen mellom kunnskap og debutalder for sex.

• Liker 2
Skrevet

Skolen vår har gitt beskjed at klassekontskter ikke skal ta opp klager fra enkeltforeldre med skolen, det får man ta selv. 

Anonymkode: 9be3e...024

Dette er en hersketeknikk fra skolen, klart at man skal kunne drøfte ting med foreldrekontakt/skole.

Klassekontakter/FAU skal ikke ta klager som gjelder enkeltelever. De skal forholde seg til gruppa. Personlige saker, får foresatte ta med skolen selv. Når det gjelder læreplan og innhold i den, må de henvende seg til utdanningsdirektoratet. Lærere har ikke noe påvirkning på utforming og innhold i den. 

Anonymkode: 9fb33...a79

her klager de på undervisningen alle barna får, så det ikke en enkeltsak.

ts, du kan vise dem til kompetansemål e for samfunnsfag, læreren må lære barna om pubertet og seksualitet innen 7.klasse: https://www.udir.no/lk20/nat01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv79

så da må foreldrene ta det politisk, hverken lærer eller rektor vil avvike fra læreplanene😉

Anonymkode: 92669...12c

• Liker 2
Skrevet

Læreplanmålene må de ta med udir, ha. Hverken klassekontakt/ fau eller lærer kan gjøre noe med dette.

Anonymkode: 406d2...84e

• Liker 3
Skrevet

Ja, ikke ha.

Anonymkode: 406d2...84e

Skrevet

Vis til konkrete læreplanmål i læreplanen/generell del fra udir. Jeg har gjort det når foresatte ikke synes elevene skal skrive nynorsk, skrive analyser eller andre ting i både mine og andre læreres fag.

Anonymkode: 0901c...9d6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...