Gå til innhold

Hvilke aksjer og aksjefond er det folk her inne har troa på i 2023?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt "inni" i aksjemarkedet og med fond, men synes det er vanskelig å finne de "riktige".

Har pr i dag rene aksjer i følgende selskap;

Kahoot, Europris, Selvaag, PGS, Anora Group, Vår energi, MPCC, Rana Gruber, og 5th Planet ganes (siste bare for moro skyld).

Er dette en fin balanse, eller hva er deres tips?

Fondene jeg har er globale, men søker etter mere tips/"råd" om mulig andre gode fond...

Skrevet

Inverse Cramer

Anonymkode: 52ec3...c5e

Skrevet

Personlig synes jeg alle de selskapene er crap. Hva er årsaken til at du har valgt de?

Skrevet

De færreste "aksjeplukkere" klarer vel å slå indeksfond?

Hvorfor har du valgt deg ut akkurat de aksjene?

Skrevet
9 minutter siden, Mr.Biff said:

Fondene jeg har er globale, men søker etter mere tips/"råd" om mulig andre gode fond...

Jeg synes at et globalt aksjefond har for mye eksponering mot USA. Derfor overvekter jeg norden litt. Jeg er investert i DNB Global Indeks (80%) og DNB Norden Indeks (20%). Akkurat nå vurderer jeg å ta et bransjeveddelmål innen helse med DNB Healthcare de neste 8 måneder.

Jeg har solgt fremvoksende markeder rett før koronakræsj og har ikke angret siden.

Anonymkode: 26cfa...97f

Skrevet (endret)
Mr.Biff skrev (25 minutter siden):

Jeg er litt "inni" i aksjemarkedet og med fond, men synes det er vanskelig å finne de "riktige".

Kahoot, Europris, Selvaag, PGS, Anora Group, Vår energi, MPCC, Rana Gruber, og 5th Planet ganes (siste bare for moro skyld).

Selv har jeg satt pengene i.

Norsk Hydro
Norske skog
Elkem
Kongsberggruppen
Høeg Autoliners
Walenius Wilhemsen
Ensurge Micropower
Vår Energi
Aker Solution

Begynte på slutten av fjoråret så ikke hatt det veldig lenge. Foreløpig er Hyrdo og Aker i pluss. Men hvis vi ser bort fra kurtasjen så har og Elkem og Skog økt i verdi. Men ikke når man regner med kurtasjen. Hyrdo er best ut av det. Grunnet krigssituasjonen i Ukraina skulle jeg gjerne kjøpt aksjer i Nammo men deres aksjer er ikke på børs og heller ikke tilgjengelig. Men har troa på at vedvarer situasjonen i Ukraina så vil Kongsberg aksjene på sikt være en god innvestering.

Endret av Kjetil E
Skrevet

Norske Skog

Elopak

• Liker 1
Skrevet
Mr.Biff skrev (24 minutter siden):

Ville ikke hatt noen av de i porteføljen min. 

Her går det i ; Norsk Hydro, Aker Carbon Capture ASA, Yara, Kongsberg, Protector. 

På fondssiden går det mye i index spesielt Danmark/Sverige/Finland/USA. Ellers noen bransjen fond som teknologi o.l. 

Anonymkode: 61dcc...f3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg synes at et globalt aksjefond har for mye eksponering mot USA. Derfor overvekter jeg norden litt. Jeg er investert i DNB Global Indeks (80%) og DNB Norden Indeks (20%). Akkurat nå vurderer jeg å ta et bransjeveddelmål innen helse med DNB Healthcare de neste 8 måneder.

Jeg har solgt fremvoksende markeder rett før koronakræsj og har ikke angret siden.

Det er risikabelt å ha for lite i amerikanske aksjer. Du kan si mye rart om USA, men business og innovasjon kan de.

Skrevet

Kjenner ikke alle de selskapene, men basert på dem jeg kjenner er det jo ikke akkurat en balansert portefølje, men en med høy risiko. Det spørs jo hvor risikovillig du er, og hvor stor andel disse aksjene utgjør av totalen. 

Anonymkode: 6dff6...2dc

Skrevet

Polight.

Anonymkode: cfe32...26e

Skrevet
Kjetil E skrev (4 timer siden):

Selv har jeg satt pengene i.

Norsk Hydro
Norske skog
Elkem
Kongsberggruppen
Høeg Autoliners
Walenius Wilhemsen
Ensurge Micropower
Vår Energi
Aker Solution

Begynte på slutten av fjoråret så ikke hatt det veldig lenge. Foreløpig er Hyrdo og Aker i pluss. Men hvis vi ser bort fra kurtasjen så har og Elkem og Skog økt i verdi. Men ikke når man regner med kurtasjen. Hyrdo er best ut av det. Grunnet krigssituasjonen i Ukraina skulle jeg gjerne kjøpt aksjer i Nammo men deres aksjer er ikke på børs og heller ikke tilgjengelig. Men har troa på at vedvarer situasjonen i Ukraina så vil Kongsberg aksjene på sikt være en god innvestering.

Fett jeg har 150 000 i kongsberg aksjer

Anonymkode: 11937...94b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Personlig synes jeg alle de selskapene er crap. Hva er årsaken til at du har valgt de?

Fordi jeg ikke har peiling....men noen av de er utbytteaksjer da, så det er vel egentlig hovedårsaken

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Enig. Men... DNB health Care? Har ikke helt følelsen av at de tar av.

• Liker 1
Gjest Automagisk
Skrevet
Mr.Biff skrev (23 timer siden):

Pgs og vår energi har ikke framtida for seg..For de som ikke har fått det med seg er verden midt oppi det største teknologiske skiftet på 130 år.elurt å være på den riktige siden i historien da..

Tesla, Byd, Jinko solar, Daqo new energy, Elkem..

Skrevet

Jeg har satt inn ca 250’ som jeg leker meg litt med på Nordnet. Jeg kjøpte aksjer i salmar i november. Var ikke helt på bunn, men ikke så langt unna. Opp nesten 40% siden da. Litt dumt at jeg bare kjøpte 50stk, så gevinsten er bare rundt 7000kr. Men penger det også. Ellers har jeg for øyeblikket aksjer i Nod og prosafe. De er i pluss, men ikke veldig mye. 

Har nettogevinst på rundt 70’. Har ikke brukt hele beholdningen pt, tidene er usikre og jeg er litt risikoaversjon.

Anonymkode: 7a9b6...948

Skrevet
23 minutter siden, Automagisk said:

Pgs og vår energi har ikke framtida for seg..For de som ikke har fått det med seg er verden midt oppi det største teknologiske skiftet på 130 år.elurt å være på den riktige siden i historien da..

Tesla, Byd, Jinko solar, Daqo new energy, Elkem..

Vi står også midt i en energikrise, hvor det er behov for mer olje og gass. Dette er en av grunnene til at PGS har steget med 450% på ett år. Skal nevnes at jeg ikke eier PGS.

Jeg er egentlig litt overrasket over at ikke flere nevner oljerelaterte aksjer for 2023. De fleste oljeselskaper skuffer inn penger for tiden. Jeg velger heller selskaper som faktisk tjener penger, fremfor selskaper som kanskje kommer til å tjene penger i fremtiden.

Det er umulig å spå hva oljeprisen vil være om et år, men jeg er rimelig sikker på at oljerelaterte selskaper er tryggere enn mye annet. De tjener i det minste penger.

De fleste såkalte grønne selskaper vil gå konkurs. Mange av dem er priset ut fra forventet teknologi om 10 år, og her er det muligheter for å bomme stygt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Averyx skrev (1 minutt siden):

Vi står også midt i en energikrise, hvor det er behov for mer olje og gass. Dette er en av grunnene til at PGS har steget med 450% på ett år. Skal nevnes at jeg ikke eier PGS.

Jeg er egentlig litt overrasket over at ikke flere nevner oljerelaterte aksjer for 2023. De fleste oljeselskaper skuffer inn penger for tiden. Jeg velger heller selskaper som faktisk tjener penger, fremfor selskaper som kanskje kommer til å tjene penger i fremtiden.

Det er umulig å spå hva oljeprisen vil være om et år, men jeg er rimelig sikker på at oljerelaterte selskaper er tryggere enn mye annet. De tjener i det minste penger.

De fleste såkalte grønne selskaper vil gå konkurs. Mange av dem er priset ut fra forventet teknologi om 10 år, og her er det muligheter for å bomme stygt.

Jeg tenker det samme som deg - olje- og gasselskaper graver inn penger, og verden vil være avhengig av olje og gass i mange tiår fremover. 
Men i motsetning til deg investerer jeg også i grønne selskaper, for det er fremtiden. Men da via fond, jeg kjøper ikke enkeltaksjer (med et par små aksjeposter som unntak). Det er mine høyrisikolodd.

Anonymkode: 6dff6...2dc

Gjest Automagisk
Skrevet
Averyx skrev (28 minutter siden):

Du tar feil om oljen.

Og vi trenger ikke engang være der at inntjeningen har gått ned for at hele bransjen kollapser kollektivt..Når fremtidsutsiktene til alt av fossil energi går opp for hvermannsen og i særdeleshet hvermannsen som jobber i investeringsbanker og finans verden rundt kommer fallet..

Se på bilindustrien og utviklingen der..35% av nybilsalget i verdens største bilmarked, Kina, var Elbiler i desember..I de fleste europeiske land rundt 50 %...Utviklingen nå tilsier at produksjonen av fossile biler er konkurs/ nedlagt i 2027...27!...de fleste bilmerkene du kjenner navnet på vil være borte før 2030..

Og det står ikke bedre til for kull og gass...det er billigere å anlegge et solkraftverk med samme kapasitet på nabotomta enn å kjøre kull til kullkraftverk i dag...og det er i dag..I morgen er sol/ vind og batterilagring 50 % billigere ... 

Oljen er ferdig i dette 10året og offshore ryker først..og som sagt, vi trenger ikke røde tall på bunnlinja før fallet kommer. Kan godt starte i år..

Skrevet
18 minutter siden, Automagisk said:

Du tar feil om oljen.

Og vi trenger ikke engang være der at inntjeningen har gått ned for at hele bransjen kollapser kollektivt..Når fremtidsutsiktene til alt av fossil energi går opp for hvermannsen og i særdeleshet hvermannsen som jobber i investeringsbanker og finans verden rundt kommer fallet..

Se på bilindustrien og utviklingen der..35% av nybilsalget i verdens største bilmarked, Kina, var Elbiler i desember..I de fleste europeiske land rundt 50 %...Utviklingen nå tilsier at produksjonen av fossile biler er konkurs/ nedlagt i 2027...27!...de fleste bilmerkene du kjenner navnet på vil være borte før 2030..

Og det står ikke bedre til for kull og gass...det er billigere å anlegge et solkraftverk med samme kapasitet på nabotomta enn å kjøre kull til kullkraftverk i dag...og det er i dag..I morgen er sol/ vind og batterilagring 50 % billigere ... 

Oljen er ferdig i dette 10året og offshore ryker først..og som sagt, vi trenger ikke røde tall på bunnlinja før fallet kommer. Kan godt starte i år..

Da er vi svært uenige.

Jeg er fullastet med oljeaksjer for 2023, så da gjenstår det bare å minne deg på dette den 29. desember.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...