AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Dere som er på leilighetsjakt i Oslo, ser dere på strømpriser ved boligkjøp? Vi er på boligjakt, og så en leilighet på Finn.no som går over to plan (1. etg og kjeller) i et område vi liker. Reagerte på at eier har valgt å ikke opplyse om strømforbruket. Ligger to soverom og et bad i kjeller, som opprinnelig nok ikke er ment for varig opphold (er murvegger). Dette må da utgjøre en prismessig stor forskjell i forhold til en isolert kjeller? Anonymkode: 968ca...663
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Strømbruk er veldig individuelt, og ikke noe man må opplyse om. Jeg har lav kroppstemperatur og bruker langt mer enn gjennomsnittspersonen. Hvis dere ønsker å vite hva selger hadde i strømforbruk for 2022, så be megler innhente informasjonen. Dette får selger vite på 1-2-3 fra strømselskapet han bruker. Står det noe om at kjelleren er uisolert eller ikke? Slike ting er det greit å spørre takstmannen om, i forhold til om dere bør forvente at uetg skal være kald. Anonymkode: 60535...b92 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Jeg hadde kanskje reagert på om feltet hvor man som regel oppgir strømforbruk står tomt. Samtidig tar jeg slike tall med en stooor klype salt. Forrige leilighet jeg bodde i hadde jeg et årlig strømforbruk som var cirka halvparten av hva selger oppga å hadde brukt selv. De må ha hatt panelovn-fest eller minet krypto for å få et slikt tall. Når jeg er på boligjakt er jeg mer interessert i om det er fellesfyring, vedfyrt etc. enn hva eier påstår hen har brukt. Anonymkode: e2078...f52 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Strømbruk er veldig individuelt, og ikke noe man må opplyse om. Jeg har lav kroppstemperatur og bruker langt mer enn gjennomsnittspersonen. Hvis dere ønsker å vite hva selger hadde i strømforbruk for 2022, så be megler innhente informasjonen. Dette får selger vite på 1-2-3 fra strømselskapet han bruker. Står det noe om at kjelleren er uisolert eller ikke? Slike ting er det greit å spørre takstmannen om, i forhold til om dere bør forvente at uetg skal være kald. Anonymkode: 60535...b92 Det er murvegger som er malt, så nok ikke en isolert kjeller. Skal spørre megler om det er mulig å få den infoen Anonymkode: 968ca...663
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde kanskje reagert på om feltet hvor man som regel oppgir strømforbruk står tomt. Samtidig tar jeg slike tall med en stooor klype salt. Forrige leilighet jeg bodde i hadde jeg et årlig strømforbruk som var cirka halvparten av hva selger oppga å hadde brukt selv. De må ha hatt panelovn-fest eller minet krypto for å få et slikt tall. Når jeg er på boligjakt er jeg mer interessert i om det er fellesfyring, vedfyrt etc. enn hva eier påstår hen har brukt. Anonymkode: e2078...f52 Vi tør ikke ta dette med en stor klype salt. Selv om det er vedovn i 1. etg, så er kjeller av mur og vinduene i kjeller var ikke i spesielt god stand. Det er heller ingen fellesfyring Anonymkode: 968ca...663
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Det er murvegger som er malt, så nok ikke en isolert kjeller. Skal spørre megler om det er mulig å få den infoen Anonymkode: 968ca...663 Men da kanskje kjelleren kan etterisoleres? Snakk heller med takstmann som har undersøkt boligen. Og hvis dette er en leilighet dere ellers har veldig lyst på, så kan dere jo legge inn bud i forhold til hva etterisolering og nye vinduer vil koste. Men mest sannsynlig gjenspeiler prisen allerede at vinduer er gamle osv. Anonymkode: 60535...b92 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Men da kanskje kjelleren kan etterisoleres? Snakk heller med takstmann som har undersøkt boligen. Og hvis dette er en leilighet dere ellers har veldig lyst på, så kan dere jo legge inn bud i forhold til hva etterisolering og nye vinduer vil koste. Men mest sannsynlig gjenspeiler prisen allerede at vinduer er gamle osv. Anonymkode: 60535...b92 Det er borettslag, så ikke mulig å skifte vinduer på egen hånd. Når det gjelder isolasjon, så er det fare for mugg om man isolerer, fikk jeg vite av en bygningskyndig venn nå i sted. Mest sannsynlig er det også høye strømutgifter (har snakket med noen som har greie på det). Så vi bestemte oss i dag for ikke å by på den. Men takk for svar ❤️ Anonymkode: 968ca...663
Leo Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Men er rommene i kjelleren godkjent for varig opphold nå eller er dette noe nåværende/tidligere eier har ordnet på egenhånd uten å ha papirarbeidet i orden?
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 Dette Leo skriver her må dere sjekke. Jeg kjøpte nylig bolig og fikk en lei overraskelse da det viser seg at selger tilbakeholdt informasjon om at kjellerdelen bare var en ombygd bod og ikke godkjent som oppholdsrom, tvert imot hadde han fått pålegg fra kommunen om å fjerne/plombere rørlegginga på badet og kjøkkenet der nede.. Anonymkode: 76f88...79a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 Leo skrev (48 minutter siden): Men er rommene i kjelleren godkjent for varig opphold nå eller er dette noe nåværende/tidligere eier har ordnet på egenhånd uten å ha papirarbeidet i orden? Ja, rommene er godkjente Anonymkode: 968ca...663
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Dette Leo skriver her må dere sjekke. Jeg kjøpte nylig bolig og fikk en lei overraskelse da det viser seg at selger tilbakeholdt informasjon om at kjellerdelen bare var en ombygd bod og ikke godkjent som oppholdsrom, tvert imot hadde han fått pålegg fra kommunen om å fjerne/plombere rørlegginga på badet og kjøkkenet der nede.. Anonymkode: 76f88...79a Så leit. Dette er et borettslag. Virker som det er i orden. Men vi kommer ikke til å by på leiligheten likevel. Ser at det blir for klaustrofobisk i kjeller og murvegger er bare trist. Og dyrt, med tanke på strømmen Anonymkode: 968ca...663
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #13 Skrevet 30. januar 2023 At det er murvegger betyr ikke at det ikke er isolert Anonymkode: 0fa1e...120 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #14 Skrevet 30. januar 2023 Ser du har bestemt deg for ikke å by allerede - akkurat som jeg tenkte å skrive. Kjellere er ofte kalde, rå og lite innbydende. Ville ikke kjøpt hus med oppholdsrom i kjeller hvis jeg hadde noe alternativ. Anonymkode: 54c94...253
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #15 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): At det er murvegger betyr ikke at det ikke er isolert Anonymkode: 0fa1e...120 Det er teglstein på utsiden, og malt mur inne i kjelleren. Er det da isolert? Anonymkode: 968ca...663
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #16 Skrevet 30. januar 2023 Denne masinga her inne på forumet må ta slutt. Anonymkode: 10769...9cd 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #17 Skrevet 30. januar 2023 Jøss - har du ikke annet å fordrive tiden med? Du må ha det kjedelig som føler du må henge her inne og leke forumpoliti. Til din orientering: jeg maser når det passer meg! Anonymkode: 968ca...663 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 Du må sjekke energimerkingen, den sier veldig mye. Bør være C, minimum D. Anonymkode: 2d9a2...88d
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Du må sjekke energimerkingen, den sier veldig mye. Bør være C, minimum D. Anonymkode: 2d9a2...88d Den er energimerket med G Anonymkode: 968ca...663
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå