AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Er det noen som har erfaring med dagslyslampe mot mild depresjon? Fungerer det? Og har noen anbefalinger i forhold til hvilken lampe som er best? Anonymkode: 33f07...21b
Meadow Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Hadde en fra Phillips som jeg brukte mye for noen år siden, men jeg merket ikke fotskjell. Fungerte bedre med tilskudd av d-vitamin. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Meadow skrev (7 minutter siden): Hadde en fra Phillips som jeg brukte mye for noen år siden, men jeg merket ikke fotskjell. Fungerte bedre med tilskudd av d-vitamin. Enig. D vitamin-tilskudd i gode doser er det som gjelder. Helst sammen med magnesium. Dessverre snakkes det fortsatt mest om hvor viktig d vitamin er for ben og skjelett, og altfor lite hvor viktig det er for mental helse og immunforsvar. Lave verdier kan faktisk også gi nattesevette og hetetokter. Anonymkode: 557d1...a5c 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Ts her, takk for svar. Jeg har 150 i d-vitamin, har nettopp sjekket hos fastlegen og forstod at det var høyt, så får ikke gjort noe der.. Magnesium har jeg ikke tatt, kan det hjelpe? Anonymkode: 33f07...21b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ts her, takk for svar. Jeg har 150 i d-vitamin, har nettopp sjekket hos fastlegen og forstod at det var høyt, så får ikke gjort noe der.. Magnesium har jeg ikke tatt, kan det hjelpe? Anonymkode: 33f07...21b Ja det var mer enn høyt nok. Hvis du ikke har tatt magnesium så kan det absolutt hjelpe, for magnesium er viktig for at kroppen klarer å bruke d vitamin - i tillegg til at magnesium i seg selv er viktig for nervesystem og psykisk helse (for å nevne noe). Jeg har normale nivåer av magnesium, har skjønt det er vanskelig å påvise mangel per blodprøver. Likevel tar jeg 350 mg daglig, og det sammen med d-vitamin, har vært veldig positivt både for fysisk og psykisk helse. Ikke minst søvnproblemer. Tar litt tid før kroppen responderer, men etter 1-2 mnd så merket jeg stor forskjell. " Magnesium er nødvendig for opptaket av D-vitamin Magnesium hjelper med å aktivere D-vitaminet, som bidrar til å regulere kalsium- og fosfatnivåene i kroppen. Et høyt inntak av D-vitamin uten tilstrekkelig magnesium kan derfor gjøre at kalsium- og fosfatnivåene øker uten å bli tatt opp i skjelettet hvor de hører hjemme." Anonymkode: 557d1...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det var mer enn høyt nok. Hvis du ikke har tatt magnesium så kan det absolutt hjelpe, for magnesium er viktig for at kroppen klarer å bruke d vitamin - i tillegg til at magnesium i seg selv er viktig for nervesystem og psykisk helse (for å nevne noe). Jeg har normale nivåer av magnesium, har skjønt det er vanskelig å påvise mangel per blodprøver. Likevel tar jeg 350 mg daglig, og det sammen med d-vitamin, har vært veldig positivt både for fysisk og psykisk helse. Ikke minst søvnproblemer. Tar litt tid før kroppen responderer, men etter 1-2 mnd så merket jeg stor forskjell. " Magnesium er nødvendig for opptaket av D-vitamin Magnesium hjelper med å aktivere D-vitaminet, som bidrar til å regulere kalsium- og fosfatnivåene i kroppen. Et høyt inntak av D-vitamin uten tilstrekkelig magnesium kan derfor gjøre at kalsium- og fosfatnivåene øker uten å bli tatt opp i skjelettet hvor de hører hjemme." Anonymkode: 557d1...a5c For å legge til, nå er det ikke bare d-vitamin/magnesium som er viktig for psykisk helse. Omega fettsyrer, andre b vitaminer, er også noe som er viktig. Prøv magnesium først en stund, jeg bruker fra solaray eller biolife (helsekosten). Gode produkter. Men ha også særlig b-12 og folat i bakhodet. Jeg merker godt hvis jeg er i nedre del av referanseverdien på b-12, da sliter jeg både med angst og depresjon. I mørketida tror jeg også mange er mer inne. Viktig å komme seg ut i frisk luft selv om det er mørkt. Gå tur i lysløype eller bare i gatene, og komme seg ut i naturen i helgene. Anonymkode: 557d1...a5c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har brukt lampen bare i en uke ennå. Jeg har den på mens jeg spiser frokost, og av og til mens jeg leser i en bok litt senere på dagen. Føler at jeg får mer energi og er gladere😊 En lys start på dagen gjør meg godt i hvert fall. Jeg kjøpte min på Enklere liv, Beurer tror jeg er merket. Veldig stor lampe. Anonymkode: bad77...176
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå