Gå til innhold

Dere som ikke har Sfo-tilbud på sommeren, hvordan løser dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2.klassing, neste år har vi en 1.klassing og en 3.klassing.

Det er ikke Sfo-tilbud i ferier her i kommunen. Både jeg og far har jobber der ferien er til faste uker. Har spurt om å få ta permisjon uten lønn i deler av ferien, men det får jeg ikke. Barnet er ikke stort nok/ moden nok til å være hjemme alene hele dager. 

Vi har ikke besteforeldre som kan passe hver dag, kanskje en dag innimellom (pga helseutfordringer). Vi har heller ikke annen familie som kan passe.

Barnet kan være med meg på jobb en sjelden gang, men det er ikke noen løsning heller. Far kan ikke ha med barn på jobb pga sikkerhet.

Noen vennepar har ferie mens vi jobber, men da er de på ferie og kan ikke passe (ikke at det er noe vi forventer av venner).

Vi har tenkt på å finne en ungdom som kan passe, men alle ungdommene vi kjenner som kan være aktuelle har sommerjobber med ganske god lønn, noe vi ikke har mulighet til å gi.

Sommerleir og den type tilbud finnes ikke her. 

Føler vi har tenkt på alle muligheter. Virker helt umulig. 
I fjor var jeg sykmeldt hele sommeren, så da var jeg uansett hjemme. 
Har spurt andre hvordan de løser det, men de får velge når de skal ha ferie selv så de får dekt opp mer av sommeren. Så har de besteforeldre eller annen familie som kan passe. Noen lar barna være hjemme alene fra 1.klasse.

Hvordan løser dere i samme situasjon det?

Anonymkode: 21409...2a0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi delte opp ferien , 1-2 uker sammen og  og resten hver for oss

Anonymkode: 934fe...9f2

Skrevet

Vi delte opp to uker av ferien til sammen, at far tok ut en uke før jeg startet, og jeg en uke etter at far var ferdig, men på grunn av at vi må spare ferie til andre skoleferier og forhold på arbeidsplassen ble det fortsatt bare fem uker til sammen, mens barna hadde syv uker ferie. 

En av disse ukene hadde jeg mulighet til å jobbe hjemmefra, den andre uka avspaserte far to dager, mens resten ble tilbrakt på hytte med barnets tante og onkel. 

Anonymkode: 0ede9...a6a

Skrevet

Besteforeldre har tatt noen 1-2 uler, har delt opp ferien litt og hatt mye hjemmekontor.  Har også tatt ulønnet fri noen ganger.  

Anonymkode: 46dad...ac8

Skrevet

Hvor lenge er sfo stengt? Hos oss er den stengt i 3 uker, men vi tar felles ferie for det. Folk med barn jobber jo, da trenger man jo noen uker med sfo på sommeren og! Folk kan ikke ta så mye ferie dem vil! Jeg hadde klaga!

Anonymkode: ecbe2...150

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor lenge er sfo stengt? Hos oss er den stengt i 3 uker, men vi tar felles ferie for det. Folk med barn jobber jo, da trenger man jo noen uker med sfo på sommeren og! Folk kan ikke ta så mye ferie dem vil! Jeg hadde klaga!

Klage? Hva i all verden skal du klage på

Anonymkode: 934fe...9f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

sfo er stengt hele sommerferien, like lenge som skolen har sommerferie.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

sfo er stengt hele sommerferien, like lenge som skolen har sommerferie.

Seriøst?? Sommerferien er jo 9 uker nå, det er jo umulig å dekke opp om man ikke har barnevakt

Anonymkode: 8f8e6...b18

• Liker 5
Skrevet

Vi brukte våren til å øve på å være hjemme alene. Det gikk helt fint. Skal sies, det var to uker før og to uker etter vår ferie, ikke fire uker i strekk, og jeg jobber turnus så det ble ikke fem dager på rad. Men det gadde gått om det måtte til.

Men at det i det hele tatt er lov å stenge hele sommeren er skandale. Noen barn trenger konstant tilsyn og har krav på SFO i høy alder. De barna kan ikke være alene hjemme før de er store, noen av dem aldri.

Anonymkode: 92c72...ab2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

1. Ta kontakt med media og samtlige politiske partier - start en debatt om behovet for SFOtilbud.

2. Del opp ferien mellom dere, og utover det: snakk med familier i området. Undersøk muligheter for felles «hjemmeSFO».

Det går jo ikke slik dere har det 🤷‍♀️

Anonymkode: 9b62b...432

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Her er det mange idrettslag og organisasjoner som benytter muligheten til å tjene ekstra penger siden kommunen har så dårlig tilbud. Så de arrangerer håndballskole, fotballskole, aktivitetsskole, friluftsskole, forskerskole, kodekurs +++. Så barna har valgt seg aktivitet etter interesse også har vi fått det til å gå opp slik.

Vi har også mulighet til å ha ferie når vi ønske, så vi har forskjøvet ferien til meg og faren og bare hatt 1-2 uker sammen hele gjengen. Men skjønner det ikke er slik for alle. 

Anonymkode: 8c310...5b5

• Nyttig 1
Skrevet

De var alene hjemme. Null problem :) 2 uker før jeg tok ferie og 2 uker etter jeg var ferdig med ferie. De var noen dager på friluftskole m/overnatting. Det likte de godt :)

Om de ikke klarer å være hjemme alene kan du sjekke ut friluftskole, fotballskole eller andre aktiviteter du kan melde dem på. 

Anonymkode: 7b4e3...21d

Skrevet

Vi hadde to felles ferieuke ifjor alle sammen, ellers delte jeg og far oss opp. I tillegg ble det en uke fotballskole, en uke friluftsskole og noen dager med besteforeldre så vi fikk dekka det opp.

Anonymkode: 38e93...368

Skrevet

Sjekk om det er noen sommerleirer du kan melde barna på. Da har du gjerne fikset 1-2 uker. Også må dere nok fordele ferie slik at du har ene delen og din mann den andre og kanskje 1-2 uker sammen.

Anonymkode: ccb2b...7e0

Skrevet

Hvilken kommune tilhører du?? 

• Liker 1
Skrevet

Som jeg skriver i hovedinnlegget får verken jeg eller mannen min velge ferie som vi vil, både min og hans jobb stenger når vi må ta ferie. Og det er de samme ukene hos oss begge. Vanskelig å få så mye mer fri enn dette på sommeren.

Sommerleir er ikke et tilbud her. Det er en fotballskole i 3 dager, men den er fra 9-12, og da trenges det transport til og fra. Så den hjelper ikke så mye. 

Hjemme alene er til nød et alternativ en og annen dagen,  men ikke hele dager. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Seriøst?? Sommerferien er jo 9 uker nå, det er jo umulig å dekke opp om man ikke har barnevakt

Ja, dessverre helt seriøst. 

Skrevet

Her, i Stavanger, har kommunen flere ulike og populære ferietilbud. Kanskje det også finnes der hvor du bor?

Anonymkode: 5d53e...f34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke noe felles ferie på foreldrene, og noe fri uten lønn. Man har rett på fri uten lønn når det må til for å passe egne barn. 

Anonymkode: 1bfe3...c91

Skrevet

Dette er en kjent problemstilling for alle utearbeidende foreldre på 70-, 80-, og 90-tallet: 8 ukers ferie på barna, ingen SFO, ingen sommerkurs, og 3-4 uker ferie for foreldrene  og gjerne også tvunget ferie (fellesferie).

Jeg var heldig, og hadde familie (tanter og onkler) jeg kunne reise til et par uker, og da hadde jeg gjerne med en venninne også. 

Ellers samlet vi oss gjerne hos hverandre, noen dager her, noen dager der.  Foreldrene snakket sammen, og ble enige om en timeplan.

Anonymkode: 85191...5c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...