Gå til innhold

Jeg var i dag i et lite trafikkuhell i kø i oppoverbakke, bilen bak sto nesten helt oppå hengerfestet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

blir litt rotete skrevet sikkert for at jeg enda er ganske opprørt over hendelsen.

Jeg var i dag uheldig da jeg skulle bakkestarte i oppoverbakke i køkjøring. Bilisten bak meg lå klistret til støtfangeren omtrent hele tiden som stresset meg og spesielt da det ble bakke, jeg prøvde da å kjøre sakte fremover i håp om å slippe å stoppe helt, da ble vedkommende sur og både blinket og tutet på meg, tok allikevel igjen køen og måtte stoppe og ble da veldig stresset pga bilen var helt oppå meg. Når jeg da skulle starte måtte jeg ruse bilen for hadde ingen ting å gå på ved bakkestart.

jeg klarte å starte/rykke frem uten å sige bakover men klarte rett etterpå å kvele motoren når jeg hadde kommet meg noen cm opp. Vet ikke hva som gjorde det, må sikkert ha holdt inne kløtsjen og gasspedal iogmed bilen da trillet bakover og traff bilen. Bilen var jo i 1 gir så hvis ikke kløtsjen var trykket ned ville vel bilen stått på giret? 
jeg og han gikk så ut av bilene da min bil var inntil hans, han var da helt rasende og skrek til meg, jeg ble da helt fra meg og fikk meg ikke til å si noe annet enn beklager og prøvde å roe han ned men uten hell.

etter litt tid hvor han tok bilder av bilene sa han at vi skulle kjøre til en busslomme eller sidevei og skrive skademelding. I all redsel mot å gjøre det samme igjen sa han heldigvis at han skulle rygge bakover først så jeg ikke gjorde det samme igjen. 

vi fikk skrevet skademelding hvor jeg tokk på meg all skyld, men lurer på om det kan bli delt eller at han får alt pga han kjørte helt oppå meg? Skal snakke med forsikringsselskapet mitt i morgen og fortelle de det samme. 
ble ikke store skadene på hans bil heller, kun en sprekk som jeg kunne se men han var det ikke måte på hvor mye skade det var og hvor dyrt dette ble og hvor mye han har pusset og stelt med den bilen. 

vet noen her om jeg har noe sak eller ikke? Dette hadde jo aldri skjedd om han holdt normal avstand bak og ikke tutet og blinket på meg så jeg ble stresset og derfor gjorde feil

Anonymkode: 5b91f...da1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forresten ingen skader på min bil da hengerfestet tok hele støyten for meg så ved skylddeling går det vel på egen bil? At jeg står for min og han for hans, ikke at vi deler totalkostnaden?

Skrevet

Mange står omtrent inni rævholet mitt når vi står i bakke, og jeg tenker at sjåføren bak meg har sinnsjuk tiltro til mine evner til å bakkestarte, flaks for dem kan jeg bakkestarte på stedet og det har alltid gått bra, men selv stopper jeg 1 meter til bilen foran meg. Jeg TROR regelen om å holde avstand også gjelder her, men tror det blir mest din skyld her, men vet ikke. 

Anonymkode: 7e150...b97

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange står omtrent inni rævholet mitt når vi står i bakke, og jeg tenker at sjåføren bak meg har sinnsjuk tiltro til mine evner til å bakkestarte, flaks for dem kan jeg bakkestarte på stedet og det har alltid gått bra, men selv stopper jeg 1 meter til bilen foran meg. Jeg TROR regelen om å holde avstand også gjelder her, men tror det blir mest din skyld her, men vet ikke. 

Takk for svar.

har opplevd mange som parkerer nært men ikke så nært som han her og ikke som blinker og tuter. Vanligvis klarer jeg også bakkestart, men i dag ble jeg så stresset så jeg gjorde feil.

Jeg tror og håper det jeg også men skal høre med forsikringsselskapet i morgen da jeg ikke turte å skrive noe annet enn det han krevde på skademeldingen, jeg ville helst skrevet det annerledes men ville ikke ha mere bråk med han. Skademeldingen kan vel endres eller er jeg nå bundet av den pga begge har skrevet under?

Skrevet

Synes ikke du burde tatt på deg skyld, han skulle jo holdt avstand. Men det koster deg vel maks 500 kr uansett? Ikke så mye å fortvile over.

Anonymkode: a7cd0...7e5

• Liker 3
Skrevet

Blir neppe skylddeling om du skrev under på at du tok på deg all skyld, og om han ikke i skademeldingsskjema innrømmer å ha vært for nær opptil din bil. Synd det finnes slike idioter i trafikken, men det er dessverre en del av de så du bør så absolutt jobbe med deg selv så du ikke blir stresset til å gjøre flere feil og i hvertfall så du ikke signerer på en skademelding som kun går i idiotens favør

• Liker 3
Skrevet

Er jo din skyld nor du har clutchen inne og ikke bremser når du triller bakover i en annen bil

Anonymkode: c7b34...162

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar.

har opplevd mange som parkerer nært men ikke så nært som han her og ikke som blinker og tuter. Vanligvis klarer jeg også bakkestart, men i dag ble jeg så stresset så jeg gjorde feil.

Jeg tror og håper det jeg også men skal høre med forsikringsselskapet i morgen da jeg ikke turte å skrive noe annet enn det han krevde på skademeldingen, jeg ville helst skrevet det annerledes men ville ikke ha mere bråk med han. Skademeldingen kan vel endres eller er jeg nå bundet av den pga begge har skrevet under?

Å faen nei den kan ikke endres hvis dere sender den inn sånn som dette... har dere ett eksemplar hver eller hvem har det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Synes ikke du burde tatt på deg skyld, han skulle jo holdt avstand. Men det koster deg vel maks 500 kr uansett? Ikke så mye å fortvile over.

Anonymkode: a7cd0...7e5

Vet ikke hva det vil koste, jeg vet bare at han gjør det så dyrt som det kan bli. Han kjørte en bmw og var svært opptatt av bilpleie, vet ikke hvilken frontfanger han hadde men han snakket om at det var en dyr en. Han får de nok til å gå over hele fronten på bilen. 
blir en egenandel på 8000 pluss at jeg mister 10% bonus. Er på 75% så hvor mye det tilsier vet jeg ikke, det er noe jeg må ta med forsikringen og om det heller lønner seg for meg å betale han direkte uten bruk av forsikringen hvis jeg taper

Skrevet
Mt3 skrev (28 minutter siden):

Blir neppe skylddeling om du skrev under på at du tok på deg all skyld, og om han ikke i skademeldingsskjema innrømmer å ha vært for nær opptil din bil. Synd det finnes slike idioter i trafikken, men det er dessverre en del av de så du bør så absolutt jobbe med deg selv så du ikke blir stresset til å gjøre flere feil og i hvertfall så du ikke signerer på en skademelding som kun går i idiotens favør

Jeg skrev det var min skyld ja men det var for at jeg var redd for han og hva han kunne finne på. Det bør da kunne endres pga redsel for vold og eller tvang/press fra han sin side?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er jo din skyld nor du har clutchen inne og ikke bremser når du triller bakover i en annen bil

Anonymkode: c7b34...162

Jeg vet som sakt ikke om jeg gjorde det men regner med det da bilen trillet bakover i 1 gir, men det var pga han sto alt for nærme at skaden skjedde 

Skrevet

Du kan skrive hva du vil på skademeldingens side 2, men jeg ser ikke helt for meg at dette kommer til å endre utfallet. Ikke har det så mye å si heller siden dette går på ansvarsforsikringen din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å faen nei den kan ikke endres hvis dere sender den inn sånn som dette... har dere ett eksemplar hver eller hvem har det? 

Har hver for oss dessverre, det var noe han var svært opptatt av å få med seg. Jeg føler det litt som at han truet meg til å skrive det slik, trodde det kunne endres ved å beskrive det senere. 
hadde ikke han vært sinna/aggressiv hadde jeg skrevet det på en annen måte

Skrevet

Ring forsikringsselskapet ditt. Du kan helt sikkert få levere ny skademelding, sannsynligvis til og med på nett.Forklar hvordan han var, og at du var redd. Jeg var nylig i et uhell hvor motparten ikke var i stand til å fylle ut skademelding, og det gikk helt fint. Man skal forøvrig oppføre seg hensysnfullt i trafikken, og dette var ikke hensynsfullt av han. Jeg tipper det blir skylddeling. Ny støtfanger på en BMW kommer fort på 20 000...

Og du, neste gang noen oppfører seg slik mot deg, så ringer du politiet. Forklar at motparten opptrer så skremmende at du trenger hjelp

Anonymkode: 71521...63a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke hva det vil koste, jeg vet bare at han gjør det så dyrt som det kan bli. Han kjørte en bmw og var svært opptatt av bilpleie, vet ikke hvilken frontfanger han hadde men han snakket om at det var en dyr en. Han får de nok til å gå over hele fronten på bilen. 
blir en egenandel på 8000 pluss at jeg mister 10% bonus. Er på 75% så hvor mye det tilsier vet jeg ikke, det er noe jeg må ta med forsikringen og om det heller lønner seg for meg å betale han direkte uten bruk av forsikringen hvis jeg taper

Hvis det kun er skade på motpartens bil som skal erstattes så er det ingen egenandel og hvis du har hatt 75% bonus noen år så vil du normalt ikke få noe merkbart bonustap heller. Litt forskjellig praksis blant selskapene, men alle har en eller annen form for "bonusfri" skade hvis du stort sett kjører skadefritt.  

• Liker 1
Skrevet
Leo skrev (2 minutter siden):

Du kan skrive hva du vil på skademeldingens side 2, men jeg ser ikke helt for meg at dette kommer til å endre utfallet. Ikke har det så mye å si heller siden dette går på ansvarsforsikringen din. 

Takk for svar

kan jeg skrive min versjon nå der selv om det da ikke blir lik som den han har? Vil ikke bli beskyldt for dokumentforfalskning osv på toppen av dette. 
ja den går på forsikringen min, men vil såklart slippe 10% bonustap og egenandelen på 8000

jeg kan vel også betale alt selv hvis skadene på hans bil blir under egenandelen og bonustapet? Eller må jeg nå bruke forsikringen når jeg har skrevet skademelding? 

håper uansett det blir endret til skylddeling

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for svar

kan jeg skrive min versjon nå der selv om det da ikke blir lik som den han har? Vil ikke bli beskyldt for dokumentforfalskning osv på toppen av dette. 
ja den går på forsikringen min, men vil såklart slippe 10% bonustap og egenandelen på 8000

jeg kan vel også betale alt selv hvis skadene på hans bil blir under egenandelen og bonustapet? Eller må jeg nå bruke forsikringen når jeg har skrevet skademelding? 

håper uansett det blir endret til skylddeling

Du må ikke bruke forsikringen, men jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Støtfanger/spoiler etc. på en forholdsvis ny bil er overraskende dyrt og noen egenandel blir det, som nevnt i en senere innlegg, ikke. Dette er en fillesak i forsikringssammenheng så å bruke mye tid på å få til skylddeling etc. ser jeg på som bortkastet. La forsikringsselskapene håndtere skaden og rist det av deg! 🙂

• Liker 1
Skrevet

Skriv din egen skademelding. Ta der med hvor tett han var, og hvor aggressiv framferd han utviste i forkant. Skriv også at du følte deg tvunget til å signere hans del av skademeldingen, fordi du oppfattet ham som truende.

I verste fall ryker egenandelen og 10% av bonusen. I beste fall blir det skylddeling, og du slipper noe av det.

-Han er ikke hensynsfull når han stresser deg bumper til bumper for full musikk.

-Han er ikke spesielt varsom eller aktpågivende, når han stopper tett bak en bil i bakke på vinteren.

-Du hadde ikke "til enhver tid kontroll over kjøretøyet".

-Oppstillingen på skademeldingen stemmer jo. Det er kun deler av hendelsesforløpet dere er uenig om.

Forbered deg på bonustap og tapt egenandel, så vil alt bedre enn det bli en lettelse. La ditt og hans forsikringsselskap ta krangelen. Og sjekk grundig at ikke hengerfestet ditt er bøyd ; )

• Liker 4
Skrevet

Kjære TS, pust med magen! Jeg kjenner hvor stresset du er her på andre siden av skjermen. Dette går fint! :) 

Jeg kan ikke reglene rundt forsikring, men uansett så er det verdt å kontakte forsikringsselskapet ditt snarest mulig i morgen og forklare situasjonen. Da sier du hva som skjedde når du trillet i ham, at han lå for tett oppi deg, og at du følte deg presset til å skrive skademeldingen slik på grunn av truende atferd. Jeg vil tro dette er noe som forsikringsselskapene har vært borti før, og de kan nok hjelpe deg videre. Kanskje blir det skyldfordeling, kanskje må du ta det på din kappe uansett - men da har du gjort det du kunne, iallefall! Jeg skjønner godt at du ble stresset når han holdt på slik, det er skikkelig ubehagelig å bli satt i en slik situasjon. Men uansett hvilket utfall saken får, så går det fint til slutt :) Du får trøste deg med at en person som ham neppe har det så godt uansett, når han lar seg provosere så voldsomt over et uhell som kan skje alle. 

Anonymkode: b1ad4...51b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Man kan jo ikke bare rygge bakover i en bakke uten å unngå å treffe biler bak, og være feilfri, samtidig skal man også ha god avstand til bilene foran. Skademelding kan fylles ut via nettet og så man trenger ikke  skrive de sammen. Så lenge ts har skrevet under, har hun nok ingen sak, og må tegne med å tape både bonus og være ansvarlig. 

Anonymkode: 442f8...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...