AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Er det noen som vet om dette programmet og deres fordeler. Er det noen som har gått på IB eller kjenner noen som går/har gått på IB? Jeg har lyst til å søke på IB, men vil høre om andres erfaringer. Jeg har lyst til å søke IB pga. fordeler til å studere i utlandet. Sånne universiteter som f.eks ivy leauge skoler (Princeton, Yale, Harvard) Anonymkode: 77870...948 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Enorm fordel å gå IB om du vil videre til et prestigeuniversitet i utlandet. Den ene sønnen min gikk IB og det er et enorm mye større fokus på fag og læring enn på vanlig norsk vdg, men også supert sosialt miljø. Han gikk deretter på et av universitetene som alltid ligger på top 10 lista i verden og ble sivilingeniør der. I dag har han doktorgrad og jobber i utlandet. Anonymkode: b4ebd...d86 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enorm fordel å gå IB om du vil videre til et prestigeuniversitet i utlandet. Den ene sønnen min gikk IB og det er et enorm mye større fokus på fag og læring enn på vanlig norsk vdg, men også supert sosialt miljø. Han gikk deretter på et av universitetene som alltid ligger på top 10 lista i verden og ble sivilingeniør der. I dag har han doktorgrad og jobber i utlandet. Anonymkode: b4ebd...d86 Hva var snittet hans i 10.? Hvilken vgs gikk han på?, hvis det er lov å spørre😅 Anonymkode: 77870...948
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Jeg vurderte det, men ombestemte meg da jeg på GK (vet ikke hvordan det er må, men IB kunne bare påstartes på VK1 i min tid). Da hadde jeg mitt nettverk og mine venner på allmenn. Venninna mi valgte IB, og trivdes, tror jeg. De hadde en drøss med internasjonale elever på linja - de var en litt annerledes gjeng, noen var rimelig spesielle (flere amerikanske) og de hang sjelden med folk på andre linjer. Det var jo litt trist da, for deres del, for de ekskluderte seg selv veldig fra resten av skolemiljøet som var kjempebra på min skole. Samtidig var de en veldig sammensveisa gjeng, så de savnet nok ikke noe, foruten om russetiden - de hadde eksamen 17. mai. Ingen av de norske studerte internasjonalt etterpå som jeg vet om, og venninna mi måtte ta opp fag hun hadde gått glipp av på IB linja da vitnemålet hennes ikke fikk henne inn på den utdannelsen hun ville ta etter vgs siden det hadde mangler. Men dette var back in the day, dette må jo ha blitt fiksa nå. Anonymkode: 4e1d8...517
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva var snittet hans i 10.? Hvilken vgs gikk han på?, hvis det er lov å spørre😅 Anonymkode: 77870...948 Han hadde bare 7-ere bortsett fra at han var ett poeng fra 7-er på én eksamen. Han gikk på Lillestrøm. Anonymkode: b4ebd...d86
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Jeg gikk IB ved normal norsk skole. Anbefales ikke. Linja er bra og krever mye av elevene, jeg kunne egentlig surfe gjennom de første matte og fysikkfagene på vanlig norsk universitet ettersom det i stor grad var repetisjon fra IB. Skal man studere i utlandet er det gull. Jeg ville personlig valgt IB på en internasjonal skole i Norge eller i utlandet. Norske lærere skjønner ikke systemet og klarer ikke å følge opp elevene godt nok. I klassen min startet mange med mellom 5 og 6 i snitt fra VG1, som såvidt sto IB og ikke hadde sjans til å søke seg inn på det de egentlig ville studere videre. Dette var folk som var vant til å gjøre det bra i det norske systemet med lite innsats, og slet veldig når man var i et system som krevde mer og hvor lærerene ikke fulgte oss opp. Vi hadde noen som starta sisteåret i klassen vår som hadde gått første året på IB i utlandet. De hadde fått mye bedre oppfølging og klarte seg veldig bra. De kunne og sammenlikne IB på norsk skole mot en internasjonal IB skole og sa ærlig at det var rævva oppfølging og lærere som ikke skjønte noe av programmet. For all del, vi hadde de som gjorde det bra og. Men de var veldig hardtarbeidende. De fikk dog lite hjelp av lærerne, og hadde nok gjort det enda bedre en annen plass.. Mange endte også med å måtte ta opp fag etterpå. Og det norske systemet har en ganske urettferdig omgjøring av poeng.. Men sett bortifra dette trivdes jeg veldig godt og lærte utrolig mye! Hadde et veldig bra klassebilde blant annet. Jeg er glad jeg gikk IB, men mest fordi jeg fortsatt kom inn på det jeg ønsket på universitetet. Anonymkode: 16142...e9c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk IB ved normal norsk skole. Anbefales ikke. Linja er bra og krever mye av elevene, jeg kunne egentlig surfe gjennom de første matte og fysikkfagene på vanlig norsk universitet ettersom det i stor grad var repetisjon fra IB. Skal man studere i utlandet er det gull. Jeg ville personlig valgt IB på en internasjonal skole i Norge eller i utlandet. Norske lærere skjønner ikke systemet og klarer ikke å følge opp elevene godt nok. I klassen min startet mange med mellom 5 og 6 i snitt fra VG1, som såvidt sto IB og ikke hadde sjans til å søke seg inn på det de egentlig ville studere videre. Dette var folk som var vant til å gjøre det bra i det norske systemet med lite innsats, og slet veldig når man var i et system som krevde mer og hvor lærerene ikke fulgte oss opp. Vi hadde noen som starta sisteåret i klassen vår som hadde gått første året på IB i utlandet. De hadde fått mye bedre oppfølging og klarte seg veldig bra. De kunne og sammenlikne IB på norsk skole mot en internasjonal IB skole og sa ærlig at det var rævva oppfølging og lærere som ikke skjønte noe av programmet. For all del, vi hadde de som gjorde det bra og. Men de var veldig hardtarbeidende. De fikk dog lite hjelp av lærerne, og hadde nok gjort det enda bedre en annen plass.. Mange endte også med å måtte ta opp fag etterpå. Og det norske systemet har en ganske urettferdig omgjøring av poeng.. Men sett bortifra dette trivdes jeg veldig godt og lærte utrolig mye! Hadde et veldig bra klassebilde blant annet. Jeg er glad jeg gikk IB, men mest fordi jeg fortsatt kom inn på det jeg ønsket på universitetet. Anonymkode: 16142...e9c Det kan ha skjedd noe siden jeg gikk ut for ca 12år siden da. Men det er min erfaring. Anonymkode: 16142...e9c
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Angående Harvard og andre eliteskoler. Det finnes mange nettforumer for de som ønsker å komme inn på eliteskolene. Ville meldt meg inn på et slikt forum og spurt hva som trengs. Mesteparten av oppskriften er selvsagt hardt arbeid, men det kan jo være en del andre ting også man bør gjøre for å komme inn. Disse forumene kan kanskje også virke som en slags motivasjon. Sjekker man Linkedin kan man også prøve å kontakte nordmenn og IB-elever som har kommet inn på de beste universitetene og spørre om de har noen erfaringer å dele. Ikke sikkert de svarer, men sosiale medier gir en enorm mulighet til å få erfaringer fra de som faktisk har den rette erfaringen. Magnus Grimeland(som er sjef for Antler) er nordmann som var elev på IB(i utlandet) og gikk på Harvard. Nå er det over 20 år siden. Men det er såpass lenge siden jeg studerte at det er han jeg husker og tenkte jeg bare skulle legge frem et eksempel på et man kan finne på Linkedin. Anonymkode: cf327...306 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå