AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Et av barna våre ble dessverre veldig syk i tenårene, og vil trolig aldri bli helt frisk. Per nå klarer han å møte på skolen 2 timer i uken, og er da totalt utslitt. (Prioriterer dette, da det er viktig for han). Med tilrettelegging klarer han nå å fullføre 1-2 fag i året. Men dette krever at både jeg og far gir mye støtte, også med tanke på all oppfølging i helsevesenet. (Nå får vi ikke permisjon med lønn, og han orker ikke stille på alt alene). Han blir 18 nå i februar. Kan han da søke ufør? Og har han en sjanse for å få det gjennom? Eller vil han få avslag siden han er litt på skolen? Anonymkode: 72787...fb5 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Har dere vært i kontakt med NAV? Har de gitt klar signal om å søke uføretrygd? Hvis ikke, er dette første prioritet. Umulig å gi tips og råd, basert på så lite informasjon. Uføretrygd er ikke noe bare man søker om, men det er en lang prosess - og man må ha klar signal fra NAV veileder. NAV anbefaler nok at han søker om AAP først, der behandling kan være et tiltak for å komme seg ut i jobb. Anonymkode: 66f4e...b50 8 4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Han må søke AAP først også må dere være i god dialog med Nav hele veien. Regner med at sykdommen er godt dokumentert og at han har jevnlig kontakt med fastlegen? Anonymkode: 6a366...01d 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Kontakt NAV kontoret ja, fortell om situasjonen til en veileder sønnen deres får der. Må nok søke AAP først ja, som andre sier; for kartlegging av hva han klarer og ikke, hvor mye/lite. All dokumentasjon er bra og en god legeærklæring er supert. Anonymkode: e702b...470 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 Han må nok søke om AAP først, men kan hende han har en såkalt kurantsak, der han får ufør etter kort tid. Men han må uansett i kontakt med Nav og lege, og Nav må åpne opp for at han kan søke om ufør. Anonymkode: 3929d...a7d 1
Wilma89 Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Det kommer helt an på hvor syk han er. Feks sønnen til en venninne som er multihandikappet fikk uføretrygd da han ble 18, men tenker at hvis sønnen dere klarer litt, blir det nok først AAP og noe form for tiltak for å kartlegge hva han klarer. Klarer han litt kan det jo hende han ikke skal ha 100 prosent uføretrygd. Men som andre sier, ta kontakt med nav. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 Har du en skriftlig uttalelse fra spesialisthelsetjenesten om at han er blitt minst 50% ufør? Viktig å få det dokumentert og at uføregraden nevnes spesifikt. Anonymkode: 38b31...8dc
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Tror man kan søke på mitt nav eller noe, sikkert regne med 4-6 uker behandlingstid på å få innvilget ufør Anonymkode: cd714...b0f
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror man kan søke på mitt nav eller noe, sikkert regne med 4-6 uker behandlingstid på å få innvilget ufør Anonymkode: cd714...b0f Du kan ikke bare søke selv om at søknaden ligger der fritt for alle å søke. Ingen av oss kan svare på om denne personen vil få det innvilget eller ikke. Ikke en gang NAV. Sykdommen må nøye dokumenteres, arbeidsevnen må dokumenteres, alt av behandling må forsøkes etc etc. Alt etter hva slags diagnose det er snakk om. Anonymkode: 73dc1...1be 2
Sofakona Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Du kan ikke bare søke uføretrygd. Du må søke aap først, melde sønnen din inn i nav og få en veileder
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror man kan søke på mitt nav eller noe, sikkert regne med 4-6 uker behandlingstid på å få innvilget ufør Anonymkode: cd714...b0f Du kjenner ikke systemet skjønner jeg. Det hjelper ikke å slenge inn en søknad uten at det er papiret fra nav og lege med. Blir som å sende en lånesøknad uten personinformasjon. For det andre er behandlingstidene opp i flere måneder, ikke uker. Jeg fikk ett estimat på 9mnd behandlingstid men fikk svar etter 6 mnd. Ts må ta kontakt med nav og få ett møte med behandler så de kan få i gang prosessen. Det står ikke noe annet enn at han er syk og sliten, jeg går da ut ifra han må gjennom det vanlige løpet med arbeidsvurdering. Anonymkode: 241b9...5ab 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Bare søke aap tar 11 uker Anonymkode: 4a689...8c4
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Et av barna våre ble dessverre veldig syk i tenårene, og vil trolig aldri bli helt frisk. Per nå klarer han å møte på skolen 2 timer i uken, og er da totalt utslitt. (Prioriterer dette, da det er viktig for han). Med tilrettelegging klarer han nå å fullføre 1-2 fag i året. Men dette krever at både jeg og far gir mye støtte, også med tanke på all oppfølging i helsevesenet. (Nå får vi ikke permisjon med lønn, og han orker ikke stille på alt alene). Han blir 18 nå i februar. Kan han da søke ufør? Og har han en sjanse for å få det gjennom? Eller vil han få avslag siden han er litt på skolen? Anonymkode: 72787...fb5 Har selv en sønn på 23 år som har slitt hele livet sitt med ting. Det er så ille at vedkommende ikke har klart å fungere skikkelig verken på skole eller jobb. Men han har aldri fått uføre eller AAP. Vi i familien hjelper han med penger slik at han klarer seg. Tung situasjon. Anonymkode: 169f0...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Han er ikke syk nok, men noen får det. Er du multihandicappet eller har downs med lav funksjonsevne så kommer trygd på 18 årsdagen. Anonymkode: 8ce5a...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har selv en sønn på 23 år som har slitt hele livet sitt med ting. Det er så ille at vedkommende ikke har klart å fungere skikkelig verken på skole eller jobb. Men han har aldri fått uføre eller AAP. Vi i familien hjelper han med penger slik at han klarer seg. Tung situasjon. Anonymkode: 169f0...c6e Du gjør han og dere en kjempediger bjørnetjeneste. Hva når dere blir syke eller dør og han ikke har et eneste papir eller en krone. Anonymkode: 8ce5a...9f3 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du gjør han og dere en kjempediger bjørnetjeneste. Hva når dere blir syke eller dør og han ikke har et eneste papir eller en krone. Anonymkode: 8ce5a...9f3 Ja det er bekymringen. Men vi vet ikke hva vi skal gjøre? Står helt fast. Han får ingen støtte fra det offentlige. Anonymkode: 169f0...c6e
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Han er ikke syk nok, men noen får det. Er du multihandicappet eller har downs med lav funksjonsevne så kommer trygd på 18 årsdagen. Anonymkode: 8ce5a...9f3 Min er nok ikke syk nok på papiret. Men det er slitsomt for han fungerer ikke verken i jobb eller skole, og har tydelige adferdsproblemer. Det er veldig tungt for oss pårørende. Anonymkode: 169f0...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 Ta kontakt med ungdomskontakten på Nav og be om et møte. Gjerne før han fyller 18 år. Det er noen som blir uføretrygdet når de fyller 18 år, men om din sønn fyller disse kriteriene, kan ingen her svare på. Min sønn var det man kaller "kurrantsak" da går uføretrygden igjennom uten aap/arbeidsutprøving eller liknende. Han fikk innvilget uføretrygd på 4 uker. Vi hadde god dialog med nav fra han fylte 17 år. Det er mye god hjelp og veiledning å få. Det er graden av arbeidsførhet som bestemmer og ikke diagnose. At han klarer å være litt på skolen, har ingen betydning. Min gikk fulltid på skolen, men har dessverre ikke noe i et ordinært arbeidsliv å gjøre. Anonymkode: 4c0ae...b95 2
Sofakona Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min er nok ikke syk nok på papiret. Men det er slitsomt for han fungerer ikke verken i jobb eller skole, og har tydelige adferdsproblemer. Det er veldig tungt for oss pårørende. Anonymkode: 169f0...c6e Men han fikk ikke aap?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja det er bekymringen. Men vi vet ikke hva vi skal gjøre? Står helt fast. Han får ingen støtte fra det offentlige. Anonymkode: 169f0...c6e Så lenge dere fortsetter å finansiere han, får han ingen ting av det offentlige. Slutter dere med det, så vil han få støtte. Alle har krav på et minimum. Mulig han ikke kvalifiserer til aap, men sosialstønad vil han få. Enig med hun som sier at dere gjør han en bjørnetjeneste. La kommunen og gutten finne løsninger sammen. Anonymkode: 4c0ae...b95 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå