AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Hei! Jeg skal flytte,og ser i kontrakten at strøm ikke er inkludert. Dette har jeg aldri som leietaker vært borti,og kjenner derfor naturligvis ikke til ulemper og fordeler med å stå ansvarlig for tegning av strøm utenfor husleien. (Internett vann og avløp er inkludert) Jeg kjenner ikke til de andre i bofellesskapet,og virker til at det er relativt nytt bofellesskap. En jente på 19 år(med 3 jobber ved siden av,sa hun aldri var hjemme) og en annen gutt som jeg ikke møtte da jeg var på visning. Jeg har leiekontrakt på 1 år til å starte med,og lurer på om dette er en god,trygg og grei deal å inngå? Noen med erfaringer rundt tegning av strømabonoment i bofellesskap? Jeg aner ikke grunnen for utflytting av tidligere leietaker,men legger til at husutleieren virker til å la oss styre selv,men i annonsen stod det at denne jenta og kjæresten bodde sammen,dete viste seg å ikke stemme. Liten bagatell,men hvis han ikke holder seg oppdatert der,så kan det være andre,mer alvorlige ting som kansje overses. Hører gjerne fra andre med erfaring og innspill rundt tegning av strømabomonentmed et fremmed bofellesskap Anonymkode: 6c65e...732
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Det er helt vanlig at kollektiv styrer strømavtalene sine selv, og da er det viktig at man blir enig om hva som er fornuftig strømforbruk. Er det noen som dusjer i 30 min hver dag, slik at strømregningen blir ekstremt høy, så blir det veldig dårlig stemning. Folk som har samvittighet til å la andre betale for sine luksusvaner og sløsing finnes mange av altså, så du må være forberedt på det. Kanskje hun som jobber mye liker den 30 min dusjen og ha det ekstra varmt på rommet den lille tiden hun er hjemme. Så det sier ingenting om hvor høy strømregninga blir. Men som regel er folk greie, og man deler da regningen på antall personer. Anonymkode: 66a7e...bcb 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Når det står at strøm ikke er inkludert så betyr ikke det nødvendigvis at dere leietagere må ordne med abonnement men hvis det er tilfellet så er det bare positivt siden dere da har kontroll over forbruket og kan bytte leverandør selv, hvis det er tilfellet så står jo en av de som allerede bor der som abonnement. Kan også være at utleieren står som abonnement men at dere må betale strømmen utenom, da er det viktig å få oversikt over strømforbruket i deres bolig og spesielt hvis det ikke finnes egen måler. Er også viktig at strømregningen deles likt på antall personer uavhengig av hvor mye de andre oppholder seg i boligen. Kan legge til at internet inkludert er en uting siden utleier er juridisk ansvarlig for nettet og hva det brukes til, en annen ting er at utleier kan overvåke nettbruken til en viss grad og at det kan være enkelt å få tilgang til andre brukere sine enheter. Råder deg til å skaffe eget internett eller i det minste bruke VPN på alle enheter. Anonymkode: bf12e...39b 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Ulempen for den som står oppført som eier av abonnementet er hvis en av de andre leietakerne ikke vil betale sin del. I tillegg er det ganske kjipt å måtte mase på andre om penger til strømregningen… Anonymkode: a6bba...350 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt vanlig at kollektiv styrer strømavtalene sine selv, og da er det viktig at man blir enig om hva som er fornuftig strømforbruk. Er det noen som dusjer i 30 min hver dag, slik at strømregningen blir ekstremt høy, så blir det veldig dårlig stemning. Folk som har samvittighet til å la andre betale for sine luksusvaner og sløsing finnes mange av altså, så du må være forberedt på det. Kanskje hun som jobber mye liker den 30 min dusjen og ha det ekstra varmt på rommet den lille tiden hun er hjemme. Så det sier ingenting om hvor høy strømregninga blir. Men som regel er folk greie, og man deler da regningen på antall personer. Anonymkode: 66a7e...bcb Alle er nye i kollektivet, har bare møtt 1 av 2 personer,og vi er 3 stykker Ingen er villige til å stå med navn,fordi du låser deg til strømmen,lenger enn stedet,og er spnnsett låst uansett,så kjenner ingen hverandre hat snakket med den ene jenta i nokollektivet, og hun vil heller ikke stå juridisk ansvarlig ovenfor strømregning med navn. Husutleier viser seg å ha tegnet abomoment,men har visst dprlig erfaring med tidligere manglende betaling via vipps fra de som bodde der tidligere. Han virker tilstrekkelig til å prøve på samme løsning,ellers så synes jrg det hirker som en dårlig deal å singere paga atbjeg ikke har noen erfaring ig stpr da ansvarlig iovenfor noen jeg ikke kjenner,og det blir jeg som må irnde det meste. Eneste jeg ser, er å få huseier til å gjenoppta et strømabonoment I hans navn med vipps overføring,på nytt. Noen tips og råd? Anonymkode: 6c65e...732
Ænema Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 har vært borte i dette problemet før. jeg stod på strømregningen og noen betalte aldri. hadde ALDRI giddet dette. men eneste løsningen jeg har er at utleier står på abonnementet, og så fører inn i leiekontrakten at strømmen står i utleiers navn, men at leietakerne skal betale denne.
origin Skrevet 3. februar 2023 #7 Skrevet 3. februar 2023 Støtter det som sies her, at huseier står på abonnementet og dere betaler en sum hver når regningen kommer. Husk å opprette egen brukskonto for strøm hos deg selv i nettbanken og sett av et fast beløp hver måned. Da blir det ikke noe sjokk eller overraskelse når regningen kommer. I disse tider er det dyrt og for å ha en buffer ville jeg satt av 750kr pr måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå