Gå til innhold

Oppskrift på leverpostei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk nemlig lyst til å lage leverpostei nå. Så om du har en god oppskrift er det bare til å dele :)

Skrevet

Og det hadde ingen.....

Men da kan jeg dele den jeg lagde da, som sambo syns var kjempegod.

Basis:

400 g okse- eller svinelever

150 g okse- eller svinekjøtt, gjerne mørbrad eller flatbiff

250 g lettsaltet sideflesk uten svor

3 sjalottløk

Hvit saus:

40 g hvetemel

40 g smør

1 ss potetmel

3 dl melk

2 egg

Krydderblanding til klassisk dansk leverpostei:

2 ansjosfileter

1 ts pepper

1 ts allehånde

2 ts sukker

2 ss ansjoslake

ca 2 ts salt(evt. mer eller mindre)

Fremgangsmåte:

Basis:

Rens lever for hinner og årer og skjær i store biter. Kutt kjøtt, flesk og løk grovt. Ha alt i food processoren og kjør til jevnt finmalt masse.

Hvit saus:

Smelt smøret. Rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke et par minutter. Pisk inn potetmelet og sett til avkjøling. Pisk deretter inn eggene.

Bland det malte kjøttet og sausen veldig godt. Tilsett krydderblanding etter smak.

Krydderblanding til klassisk dansk leverpostei:

Finhakk ansjosen og bland med de øvrige krydrene. Ha dette i leverposteirøren.

Før du tilsetter saltet i krydderblandingen, og i hvert fall hvis du er følsom overfor salt enten den ene eller andre veien, kan det lønne seg å steke liten prøvekake i steikepanna for å sjekke smaken.

Fordel leverposteirøren i to brødformer. Stek i vannbad (fyll en større form med vann og sett brødformene oppi) ved 180 grader i 55 minutter. La stå i formene i minst 10 minutter før du skjærer leverposteien opp i skiver à 1 cm.

Fan oppskriften her

Skrevet

Jeg har flere oppskrifter, men har ikke prøvd noen av dem selv, så jeg kan ikke anbefale noen spesielle. Men kanskje de kan gi deg idéer/inspirasjon likevel?

Kyllingleverpostei

350 g kyllinglever

2 ts knuste einerbær

1,5 dl rødvin

3 sjalottløk

1,5 ss tomatpuré

1,5 ss kapers

salt/pepper

4-5 friske salvieblad, eller ¾ ts tørket

Rens og skjær lever i mindre biter.

Legg lever, knust einebær i en bolle og hell over rødvin. Sett kaldt i 3-4 timer, gjerne natten over.

Ta opp leveren og sil marinaden.

Stek leveren i litt smør, tilsett finhakket løk og la det steke i 2-3 min til løken er myk uten å bli brun. Tilsett tomatpuré, kapers, litt salt (kapers er salt), grovmalt pepper og hell over marinaden.

Kok opp og la småkoke uten lokk til marinaden er kokt inn. Bland inn hakket frisk salvie. Brukes tørket tilsettes denne sammen med marinaden. Avkjøl.

Ha massen i en foodprocessor og kjør den sammen til en litt grov masse. Pass på ikke kjør for lenge, da kan massen bli seig og for finmalt.

Form posteien til en pølse på et dobbelt stykke plastfilm og rull sammen. (Ikke bruk aluminiumsfolie, rødvin og folien kan gi en bismak). Oppbevar kaldt.

Luksus leverpostei

600 g okselever

400 g spekk

300 g okse- eller svinekjøtt

1 stor løk

3 ss hvetemel

3 eggeplommer

salt/pepper

½ ts allehånde eller revet muskat

3 dl kremfløte

3 eggehviter

Mal renset lever, kjøtt og løk. Bland inn mel og eggeplommer og rør inn fløte. Vend inn stivpiskede eggehviter. Smak til med salt, pepper og allehånde/muskat. Hell massen i en godt smurt brøsform og stekes i vannbad ved 170 grader i 45-50 minutter. Avkjøles før servering.

Julepostei

500 g lever

250 g spekk

½ løk

2-3 ansjosfileter

1-2 ss ansjoslake

1 dl hvetemel

2 egg

2 dl fløte

2 ts salt

½-¾ ts pepper

½ ts malt ingefær

1 ts timian

Rens og skjær lever i store terninger, spekk skjæres i små terninger. Forvell leveren og spekket i kokende vann i ca 3 minutter. Mal lever og spekk minst én gang sammen med løk ogf ansjos. Eller kjør alt sammen i en food processor. Bland inn resten av ingrediensene. Hell i en smurt 1,5 liters form og stek i vannbad ved 175 grader i ca 1 time, et steketermometer skal vise 76 grader. La posteien bli kald i formen og pynt med f.eks oliven og sylteagurk. Glaseres med avkjølet, nesten stivnet aspik. Settes kjølig til aspiken har stivnet.

Skrevet

Takk :dagens-rose:

Da har jeg noen til å teste ut. Den nederste blir jo ikke så ulik den jeg lagde og den likte til og med jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...