Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en samboer som både samler på mye rart og har en tendens til å kjøpe litt mye rart. Dere vet, ting man kanskje ikke nødvendigvis har bruk for, men som blir liggende. Han har rett og slett for mye ting, og selv om vi innimellom tar runder hvor vi kaster litt, føles det likevel som at det aldri minsker.

Og jeg blir sprø. Har et rom jeg ofte stuer ting vekk i, men det rommet blir jo fullt til slutt det også. Og trenger han noe, hentes det i rommet og legges ikke tilbake igjen. Jeg blir dermed gående rundt å hele tiden rydde opp etter han. 

Soverommet vårt er også et eget kapittel. Her hoper det seg også opp en del ting og MYE klær som ligger slengt overalt. Han skylder på at jeg legger klærne hans på sengen når jeg rydder opp det som havner på stua osv, men grunnen til at det hoper seg opp, er jo fordi han ikke tar det og legger det skapet eller skittentøyskurven om det skal vaskes, og de gjerne havner på gulvet istedet.

Jeg gjør akkurat det samme for meg selv; legger brukte klær på sengen eller en stol, men så går jeg gjennom det flere ganger i uka, slik at det ikke hoper seg opp.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få slutt på dette rotet? Jeg skjønner at man må tilpasse seg hverandre osv og at alle ikke er like ordensmennesker, men jeg orker ikke alt dette rotet. Hva gjør man egentlig? Har selvsagt snakket med han om dette hundre ganger, uten at det hjelper. Det er faktisk så ille at vi nesten ikke kan gå i butikker sammen fordi jeg blir irritert over alt han får for seg å kjøpe. Ubrukelig småting som man IKKE trenger.

Anonymkode: 0e322...7ab

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt.

Skrevet

Og hva er responsen hans?

Skrevet

Jeg hadde først og fremst vært tydelig med samboer på at dette ikke lenger kan fortsette. Dette går ut over deg og din trivsel hjemme, og det er ditt hjem og. Og nå går hans ting ut over deg. Ikke legg noe i mellom her. Vær tydelig på at dette ikke er greit for deg.

Så må dere prøve å bli enige om noe dere begge kan leve med. Et av de første tingene dere må etablere er at hans ting = hans ansvar. Ingenting annet. Du skal ikke rydde opp i rotet hans. Du skal ikke måtte flytte på hans ting for å bo der. Det er hans ting, og hans ansvar.

Deretter må du sette hardt mot hardt og si at enten rydder han hans ting tilbake selv, eller så kaster du de.

Jeg er selv skrotnisse men er da voksen nok til å ta ansvar for det selv.

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Og hva er responsen hans?

At han skal ta det, men det kan ta dager og til og med uker før han rydder det opp. Akkurat nå har vi masse rot liggende på stuegulvet (spill, kabler og duppeditter), fordi han begynte å rydde i noe som aldri ble fullført. Det har ligget der i 2-3 uker nå. Har flere ganger sagt han skal ta det, uten at det blir gjort. 

Bare i dag fant jeg en bukse, en genser, en skjorte og en t-skjorte slengt rundt i stua etter han. Disse la jeg på hans side av semgen, som alt annet av klær jeg finner etter han. Dette gidder han aldri rydde sammen, så det har hopet seg opp så mye at det knapt går an å se gulvet på hans side av rommet. For det er der alt havner. For ikke å snakke om alt av rot og duppeditter som ligger her også.

Har prøvd å si til han at han er nødt til å rydde opp etter seg når han roter med noe, slik at det ikke hoper seg opp, men det ligger bare ikke i hans natur, så det blir liggende lenge før han tar det. Han vet også veldig godt at jeg mistrives veldig i slikt rot. Det verste er at han selv kan kommentere at det er rotete. Og da er det ikke oppvasken på kjøkkenet han snakker om, men sitt eget rot. Sier da til han at det er jo kun hans rot som ligger slengt rundt. Det hadde aldri sett slik ut om jeg bodde alene. Selv med små barn.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Du har allerede prøvd det jeg ville foreslått. Har du en bod eller et rom du bruker lite? Hva med å legge alle tingene du ser flyte rundt inn på et rom og lukke døren. Tilslutt vil han savne noe og da er det bare å geleide han bort og ønske han lykke til 😂 

Anonymkode: 85b7f...34c

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

At han skal ta det, men det kan ta dager og til og med uker før han rydder det opp. Akkurat nå har vi masse rot liggende på stuegulvet (spill, kabler og duppeditter), fordi han begynte å rydde i noe som aldri ble fullført. Det har ligget der i 2-3 uker nå. Har flere ganger sagt han skal ta det, uten at det blir gjort. 

Bare i dag fant jeg en bukse, en genser, en skjorte og en t-skjorte slengt rundt i stua etter han. Disse la jeg på hans side av semgen, som alt annet av klær jeg finner etter han. Dette gidder han aldri rydde sammen, så det har hopet seg opp så mye at det knapt går an å se gulvet på hans side av rommet. For det er der alt havner. For ikke å snakke om alt av rot og duppeditter som ligger her også.

Har prøvd å si til han at han er nødt til å rydde opp etter seg når han roter med noe, slik at det ikke hoper seg opp, men det ligger bare ikke i hans natur, så det blir liggende lenge før han tar det. Han vet også veldig godt at jeg mistrives veldig i slikt rot. Det verste er at han selv kan kommentere at det er rotete. Og da er det ikke oppvasken på kjøkkenet han snakker om, men sitt eget rot. Sier da til han at det er jo kun hans rot som ligger slengt rundt. Det hadde aldri sett slik ut om jeg bodde alene. Selv med små barn.

Ts

Så du er altså moren hans?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har allerede prøvd det jeg ville foreslått. Har du en bod eller et rom du bruker lite? Hva med å legge alle tingene du ser flyte rundt inn på et rom og lukke døren. Tilslutt vil han savne noe og da er det bare å geleide han bort og ønske han lykke til 😂 

Anonymkode: 85b7f...34c

Putt alle tingene i en søppelsekk som du setter i en bod eller garasjen. 

Anonymkode: 4952c...87b

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (1 time siden):

Så du er altså moren hans?

Han mener vel aller helst at JEG skal brette sammen klærne jeg finner rundtom i stua og legge dem i skapet. Men jeg orker ikke gå å rydde etter en voksen mann på den måten.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta alt av hans rot, enten det er klær eller kabler, og legg det i sengen hans. Bort fra stua og fellesrom og rett i hans side av sengen. Så får det være rot på hans side av soverommet, men resten av huset ser i hvert fall greit ut.

Anonymkode: 9e542...739

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ta alt av hans rot, enten det er klær eller kabler, og legg det i sengen hans. Bort fra stua og fellesrom og rett i hans side av sengen. Så får det være rot på hans side av soverommet, men resten av huset ser i hvert fall greit ut.

Ja, men det er jo det som er, rotet hans havner på hans del av soverommet eller i en liten bod som vi har. I boden er det så fullt nå at det ikke går an å bevege seg inn (dumt at det blir så overfyllt der, fordi vi har litt andre ting der også), og på soverommet hoper det seg innimellom opp så mye at jeg ikke engang får opp skapdøra mi..

Ts

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, men det er jo det som er, rotet hans havner på hans del av soverommet eller i en liten bod som vi har. I boden er det så fullt nå at det ikke går an å bevege seg inn (dumt at det blir så overfyllt der, fordi vi har litt andre ting der også), og på soverommet hoper det seg innimellom opp så mye at jeg ikke engang får opp skapdøra mi..

Ts

Kast alt over på hans side av sengen, evt gulvet ved sengen, slik at det blir han som får problemer med å komme seg frem.

Evt advar ham om at det som er i veien for deg fra og med neste uke blir kastet. Også gjennomfører du det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var sånn som samboeren din før. Hun jeg var sammen med da fant en løsning som hjalp meg til å ta vare på tingene mine, rydde etter meg og ha system på tingene mine. Fikk en advarsel om at om jeg ikke ryddet så kom hun til å kaste de tingene mine som lå i veien! Ja særlig tenkte jeg, brydde meg ikke om det og dro heller på hyttetur. Kvelden etterpå fikk jeg masse videoer av at hun og noen venninner kastet tingene mine i plastposer og dro å kastet det i konteinere. Har etter det, selv om jeg bor alene nå, aldri rot! Lærte det den harde veien og er glad for at hun gjorde det😊 

• Liker 3
Skrevet

Har du et godt forhold til foreldrene hans? Jeg hadde gjort som flere her sier og puttet alle tinga i en søppelsekk også reist til foreldrene og levert det der. Også hadde jeg bare sagt det som det var til de at du er drit lei at alt bare ligger å flyter. Kan jo hende at foreldra tar en prat med han, hvem vet. Eller så kaster de det, hans tap.

Også hadde jeg plukka opp klærna hans og lagt de ved siden av senga hans. Oogså hadde jeg bare gitt F i å vaske klærna hans. Du vasker dine egne klær, og han får ordne seg selv. Om han ikke tar ansvar da, så vet jeg ikke om jeg hadde giddi å hatt noe mer med han å gjøre.

Sier ikke direkte at du skal gå i fra han, men du må ihvertfall veie det opp mot alt det positive med mannen.

• Liker 1
Skrevet

Ville prøvd en runde med forslaget til Harstad her, gi en advarsel om at ting som er i veien kommer til å bli kastet, og gjennomfør det.

Fungerer ikke det så kan det hende du rett og slett må vurdere om dette er mannen i ditt liv eller ei. Folk har veldig ulike vaner og standarder, og er ikke alle som er mottakelige for å endre seg. Om dette ikke er noe du kan leve med så er det helt fair. 

Anonymkode: 75b37...363

Skrevet

Du tar ansvar du ikke har.
Lei en container, og legg tingene hans der - om han ikke har lagt de dit de skal i boligen.

Hadde en regel en periode her, om at alt som ligger på gulvet blir kasta. Det forsvant mye dyre klær og leker, som aldri ble erstatta. Det hjalp. Om voksne ikke ter seg voksent må man kanskje kjøre samme strategi.

• Liker 2
Skrevet
Harstad85 skrev (12 minutter siden):

Jeg var sånn som samboeren din før. Hun jeg var sammen med da fant en løsning som hjalp meg til å ta vare på tingene mine, rydde etter meg og ha system på tingene mine. Fikk en advarsel om at om jeg ikke ryddet så kom hun til å kaste de tingene mine som lå i veien! Ja særlig tenkte jeg, brydde meg ikke om det og dro heller på hyttetur. Kvelden etterpå fikk jeg masse videoer av at hun og noen venninner kastet tingene mine i plastposer og dro å kastet det i konteinere. Har etter det, selv om jeg bor alene nå, aldri rot! Lærte det den harde veien og er glad for at hun gjorde det😊 

Åhåj, min samboer hadde klikka i vinkel om jeg kastet tingene hans 🙉 ble du sint?

Ts

• Liker 1
Skrevet
Tuppeluri skrev (9 minutter siden):

Har du et godt forhold til foreldrene hans? Jeg hadde gjort som flere her sier og puttet alle tinga i en søppelsekk også reist til foreldrene og levert det der. Også hadde jeg bare sagt det som det var til de at du er drit lei at alt bare ligger å flyter. Kan jo hende at foreldra tar en prat med han, hvem vet. Eller så kaster de det, hans tap.

Også hadde jeg plukka opp klærna hans og lagt de ved siden av senga hans. Oogså hadde jeg bare gitt F i å vaske klærna hans. Du vasker dine egne klær, og han får ordne seg selv. Om han ikke tar ansvar da, så vet jeg ikke om jeg hadde giddi å hatt noe mer med han å gjøre.

Sier ikke direkte at du skal gå i fra han, men du må ihvertfall veie det opp mot alt det positive med mannen.

Moren hans er på besøk jevnlig og er like oppgitt som meg over rotet hans. Innimellom får hun til og med satt han i gang til å rydde, men hjelper lite når det er like ille kort tid etterpå. Og hun vil IKKE ha rotet hans hos seg… 

Nei, jeg vasker ikke klærne hans med mindre de ligger i skittentøyskurven der de skal være, så de vasker han stort sett selv. Legge klærne på senga/gulvet på hans side er det jeg gjør i dag, men det blir så rotet til slutt at ikke engang jeg kommer meg frem til skapet mitt.

Ts

Skrevet

Dessuten skylder han på at det havner på gulvet fordi jeg kaster alt på hans side… så det er liksom min feil.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åhåj, min samboer hadde klikka i vinkel om jeg kastet tingene hans 🙉 ble du sint?

Ts

Med det samme ja.. Men når jeg fikk tenkt meg om så innså jeg at det var min feil. Var 30 år og på tide at jeg ble voksen! Den jeg var mest sint på var meg selv! Det funket for å få meg til å endre meg, men jeg var åpen for endring😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...