Gå til innhold

Er overgangen barneskole - ungdomsskolen tatt nok på alvor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at overgang barnehage-skole jobbes det masse rundt, med førskoleklubb og mye forberedelser for overgangen. Dette fordi overganger kan innebære risiko og at det blir en god overgang har stor betydning for barns utvikling og trivsel. 

Men jobbes det nok med overgang barneskole-ungdomsskole? 

Leser ofte og kjenner til selv om ungdommer som får problemer/havnet på institusjon, der utfordringene startet det når de begynte på ungdomsskolen.Kunne dette vært unngått om det var et bedre overgangsarbeid? Er de kanskje i en for sårbar alder til en så stor overgang?  

Anonymkode: 4349c...55f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror mange sliter med den overgangen ja. Blir ofte splittet opp og slått sammen med andre skoler. Men må jo bare bli vant. Er det samme når de begynner på vgs 

Anonymkode: 80d1b...f60

Skrevet

Overgangen til ungdomskolen er litt lei fordi det er en alder hvor de ikke helt er på plass i seg selv. Mellomtrinnet på barneskolen er ofte en tid hvor det er en del som skjer. Samtidig tror jeg mange trives på ny skole og i nye klasser. Barn trenger også utfordringer og ofte er det nok noen foreldre som ødelegger litt for barna sine ved å være engstelige og "fyre" opp under hangups og problemer.

Jeg var på møte med rektor for ungdomskolen her av en annen grunn og hun fortalte meg at mange av mødrene var helt på styr i overgangen til ungdomskolen fordi barnet ikke fikk gå i klasse med akkurat bestevennen, eller fordi venner ble splittet.  Så sa rektor at de ba barna gi det en sjanse frem til høstferien og var det fortsatt krise så var det mulig å bytte da, men da var det nesten alltid greit.

• Liker 1
Skrevet

Foreldre stresser mer enn barna og overfører dette på barna.  Foreldre duller og stakkarsligjør barna mer enn de hjelper dem med å håndtere overganger. Puberteten hjelper ikke, men mer fornuftige foreldre hadde ikke vært å forakte heller.  Blir litt selvoppfyllende profetier, tror man det dksl bli dritt oppfører man seg ikke på en måte som hjelper situasjonen,, 

Anonymkode: 0e36d...63a

Skrevet

For min del var lærerne veldig flinke til å ivareta ungene i overgangen barneskole/ungdomsskole. Veldig oppegående og flinke lærere begge steder. Ppt derimot, de valgte å avslutte saken til det ene barnet like før han skulle over på ungdomsskolen. At han kunne hatt tryggheten i at saken lå åpen til vi så hvordan det fungerte faglig på ungdomsskolen synes jeg var fullstendig idioti. Senere på vgs var jeg i kontakt med fylkes ppt avdelign og de ble sjokkert over at han ikke hadde hatt noe oppfølging på ungdomsskolen og vgs.

Anonymkode: 73ff1...996

Skrevet

Vi ble ikke splittet, fortsatte i samme klasse da vi gikk over til ungdomsskolen for rundt 25 år siden. Er det vanlig nå?

Anonymkode: 0d7fc...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...