Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Jeg er helt ny på dette, men har prøvd ut litt uten rådgivning. Per nå har jeg fordelt det meste på 2 indeksfond. 10' på hver. Og så har jeg mindre summer på 5 andre. (Sparer litt hver måned). Aksjer holder jeg meg unna. Fikk nettopp 200 000,- som jeg ønsker å sette på langsiktig sparing. Men ønsker liten risiko på desse pengene. Får 2,5% rente i banken min. Hva hadde du gjort? Tatt sjansen på noen solide fond?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Om du skal ha det i banken må du i hvert fall få deg en sparekonto med bedre rente. Anonymkode: 26a91...3ec
Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2023 Har time til rådg AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om du skal ha det i banken må du i hvert fall få deg en sparekonto med bedre rente. Anonymkode: 26a91...3ec Får man bedre rente i dag? Tenkte å benytte meg av en time rådgivning, men har allerede fått beskjed at 2,5% er av de beste innskuddsrentene du får i dag.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (Akkurat nå): Har time til rådg Får man bedre rente i dag? Tenkte å benytte meg av en time rådgivning, men har allerede fått beskjed at 2,5% er av de beste innskuddsrentene du får i dag. Bare tull, 2,5% sparerente nå er lavt. Anonymkode: 51eff...4f4
Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bare tull, 2,5% sparerente nå er lavt. Anonymkode: 51eff...4f4 Tips til banker som gir høyere rente? Og som du også kan anbefale i forhold til totalpakken.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Hvis du vil ha liten risiko er ikke fond noe for deg. Hvis du ønsker å ta liten risiko bør du sette pengene på høyrentekonto - men da vil de spises opp av inflasjon. I mellom der mtp risiko har du rentefond. Hvis det er snakk om langsiktig sparing (5+ år), ville jeg personlig satt pengene i et globalt indeksfond og glemt dem (du nevnte ikke hva slags indeksfond du har fra før - det finnes mange ulike indeksfond, med ulik risiko). Men da må du godta at risikoen ikke er liten. Anonymkode: c4f14...ef9
Portia Catonis Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 Hvis man er allergisk mot risiko, så setter man pengene i banken. Jeg sparer i 4 forskjelllige fond. Penger jeg vet jeg skal bruke innen 3 år har jeg på bankkonto. Har også noe penger investert i aksjer, men regner dem ikke som en del av sparepengene.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (1 time siden): Jeg er helt ny på dette, men har prøvd ut litt uten rådgivning. Per nå har jeg fordelt det meste på 2 indeksfond. 10' på hver. Og så har jeg mindre summer på 5 andre. (Sparer litt hver måned). Aksjer holder jeg meg unna. Fikk nettopp 200 000,- som jeg ønsker å sette på langsiktig sparing. Men ønsker liten risiko på desse pengene. Får 2,5% rente i banken min. Hva hadde du gjort? Tatt sjansen på noen solide fond? Ikke spar i fond, om du ikke er komfortabel med å tape 30 % over 3-4 måneder. Det var det som skjedde i 2020 og 2022. Det svinger opp og ned. Spar heller i sparekonto. Anonymkode: 72b70...557 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (43 minutter siden): Tips til banker som gir høyere rente? Og som du også kan anbefale i forhold til totalpakken. Finansportalen.no Der finner du en oversikt over alle bankene. Anonymkode: 72b70...557
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (53 minutter siden): Tips til banker som gir høyere rente? Og som du også kan anbefale i forhold til totalpakken. Ingen banker er hode på "totalpakken". Shop banktjenester der du får best vilkår og flytt når du får bedre vilkår andre steder. Google "best sparekonto 2023" og se på en av listene over dette(ikke se på tilbud fra enkeltbanker). Flere banker har over 3% på sparekonto uten noen vilkår nå. Selv har jeg 3,5 % på min bufferkonto, også den kontoen har fritt antall uttak og ingen vilkår, men det var et spesialtilbud for et mindre antall kunder i en av bankene jeg bruker. Jeg har bare en liten bufferkonto på sparekonto. Sparing har jeg i fond og crowdfunding. Anonymkode: 26a91...3ec 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ingen banker er hode på "totalpakken". Shop banktjenester der du får best vilkår og flytt når du får bedre vilkår andre steder. Google "best sparekonto 2023" og se på en av listene over dette(ikke se på tilbud fra enkeltbanker). Flere banker har over 3% på sparekonto uten noen vilkår nå. Selv har jeg 3,5 % på min bufferkonto, også den kontoen har fritt antall uttak og ingen vilkår, men det var et spesialtilbud for et mindre antall kunder i en av bankene jeg bruker. Jeg har bare en liten bufferkonto på sparekonto. Sparing har jeg i fond og crowdfunding. Anonymkode: 26a91...3ec Hvilken bank har 3,5 prosent uten binding? Anonymkode: 5d83a...6a3
Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvilken bank har 3,5 prosent uten binding? Anonymkode: 5d83a...6a3 Denne klarer ikke jeg heller å finne. Uten binding? Og på så "lave summer"?
Schmuhu Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 (endret) 5 hours ago, Hengebuksvinet said: Jeg er helt ny på dette, men har prøvd ut litt uten rådgivning. Velkommen til sparing 🍻 Å begynne uten rådgiving kan være en fordel du har opparbeidet deg. Mange rådgivere har ofte stygge interessekonflikter. 5 hours ago, Hengebuksvinet said: Per nå har jeg fordelt det meste på 2 indeksfond. 10' på hver. Og så har jeg mindre summer på 5 andre. (Sparer litt hver måned). Aksjer holder jeg meg unna. Du har ett portefølje med to indeksfond og en 50/50 fordeling. Har du lyst å dele hvilken fondprodukter det er snakk om? Indeksfond i seg selv kan være et godt valg men de bør være globalt. Det kan godt være at du ønsker å justere litt på fordelingen avhengig av fondprodukt. 5 hours ago, Hengebuksvinet said: Fikk nettopp 200 000,- som jeg ønsker å sette på langsiktig sparing. Men ønsker liten risiko på desse pengene. Får 2,5% rente i banken min. Hva hadde du gjort? Tatt sjansen på noen solide fond? Hva er solide fond? Jeg hadde sannsynligvis tatt en fullstendig gjennomgang av min økonomi og vurdert min risikoevne. Basert på det hadde jeg bygget en rentetrapp som består av en risiko del (global indeksfond) og en risikofattig del (fastrente med ulik løpetid). Du sier langsiktig sparing. Hva er horisonten da? 5år? 10år? 20år? 5 hours ago, Hengebuksvinet said: tips til banker som gir høyere rente? Synes DNB plasserer seg ikke så dårlig med fastrentetilbudet. 6 måneder med bindingstid er heller ikke all verden. Men de fleste banker vil nok matche det på forespørsel. Ett år med fastrente ligger på 3,65% i dette eksemplet. https://www.dnb.no/sparing/sparing-pa-konto/fastrenteinnskudd Husk at dette med DNB er kun et eksempel. Undersøk din egen bank først og sammenlign forskjellige banker. Det er ingen anbefaling om å benytte seg av DNB. Du fikk jo tips om finansportalen allerede. Håper det hjalp! Schmuhu Endret 29. januar 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (5 timer siden): Har time til rådg Får man bedre rente i dag? Tenkte å benytte meg av en time rådgivning, men har allerede fått beskjed at 2,5% er av de beste innskuddsrentene du får i dag. Santander har 3.1%. Best, tror jeg. Anonymkode: 915fd...e5b
Nevian Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (5 timer siden): Fikk nettopp 200 000,- som jeg ønsker å sette på langsiktig sparing. Men ønsker liten risiko på desse pengene. Får 2,5% rente i banken min. Hva hadde du gjort? Tatt sjansen på noen solide fond? Det hadde jeg absolutt gjort. Nå er det jo trøblete tider, men det er jo gjerne da man bør kjøpe også, i hvert fall når horisonten er langsiktig. For å spre risiko bør du jo sette det i ulike fond som også investerer i ulike markeder - og ikke gjør som jeg gjorde før jeg visste bedre, nemlig å sette pengene i flere fond som alle investerer i det samme
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har spart mine i fond med lav risiko. Dette er penger jeg ikke har tenkt å bruke før jeg blir pensjonist. Så langt har det gitt meg god avkastning, selv om det var røde tall i fjor, men har ikke tapt penger på det. Jeg har aldri vært hos noen rådgiver, selv om noen av de har tatt kontakt noen ganger. Anonymkode: 28f1d...f24
Schmuhu Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har spart mine i fond med lav risiko. Hva er fond med lav risiko? Hvilke fondprodukter refererer du til? Hva slags risiko refererer du til? Takk for svaret ! Endret 29. januar 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #18 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvilken bank har 3,5 prosent uten binding? Anonymkode: 5d83a...6a3 Som sagt et spesialtilbud fra en av bankene jeg har konto i, som ikke gjelder alle. Fikk denne på mail fra banken i begynnelsen av januar : "Fra 9. januar får du 3,50 % rente på din sparekonto. Dette tilbys kun et begrenset antall kunder, og du er blant de som får en god rentesats på din sparekonto. Hos oss har du i tillegg fritt antall uttak i året. " Anonymkode: 26a91...3ec
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #19 Skrevet 30. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (22 timer siden): Denne klarer ikke jeg heller å finne. Uten binding? Og på så "lave summer"? Som jeg sa er ikke dette noe alle får. Anonymkode: 26a91...3ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå