Gå til innhold

Kjøpe katt? Har to barn på 4,5 år og 5,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Barna elsker dyr! Tror kanskje det er sunt for barn å ha dyr, men hund er for mye jobb. Hvor mye jobb er det med katt? Og hvor dyrt? I så fall hvilken rase bør man ta? Hvilke er kjent for å være kosete? Erfaringer?

Takk på forhånd!!!

Endret av mammaemma
Skrevet

Rimg dyrebeskyttelsen så kommer de med en katt som passer deres hjem. Anbefales!

Anonymkode: 5d048...dcd

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

De beste kattene kommer fra dyrebeskyttelsen :) Kattunger er topp for de vil venne seg til en barnefamilie fra de er små, men velg den modigste i gjengen. Eller velg en voksen katt i kategorien "familievennlig". 

Jobb; lite. De må holdes inne første året, det vil nok være krevende for en småbarnsfamilie. Fylle på mat og gi våtfor en gang i døgnet, bytte vann daglig, tømme kattedo daglig. Veterinær en gang i året. Kloklipp annenhver måned, mulig litt pelsstell.

Kostnader; veterinær ca 600 kroner i året. Mat; ca 200 i måneden. Sand; ca 100 i måneden. Bur; 300 kroner. Litt leker og utstyr. Jeg har ikke forsikring, men velger du det koster det ca 350 i måneden samt egenandel om det skjer noe. Høyeste enkeltregningen jeg har hatt er på 8000. Og har nok brukt opp mot 15 000 per katt fra kattunge til avliving. 

Det er noe styr å reise bort med mindre man har noen som kan være innom jevnlig, og katten er relativt avslappet til at det ikke er noen der. Det er det jeg liker minst ved å ha katt. 

Anonymkode: f0a3b...bf7

• Liker 4
Skrevet

Velg en robust omplasseringskatt som går sammen barn var min første tanke. Katten jeg har her er for nervøs for å være sammen barn. Og de ville ikke hatt glede av hverandre. Finnes endel engstelige puser.  Kjekt å ha slikt i bakhodet også

Anonymkode: 746f2...dfb

• Liker 2
Skrevet

Ikke kjøp katt til barna. Det er ikke leketøy. Barna er for små. 

Anonymkode: 06476...b65

• Liker 4
Skrevet

Kjøper du en kattunge er du aldri garantert en spesiell type personlighet, verken når det gjelder hvor kosete den er eller hvor tålmodig den vil være med barn. Å ha kattunge er også ganske mye jobb. Derfor er det suverent beste alternativet å adoptere en voksen katt, da får du den også ferdig kastrert/chippet. Når det er sagt - ikke kjøp et dyr for barnas skyld. Dyret er ditt fulle ansvar, så det bør være noe DU ønsker.

Anonymkode: 40eb6...677

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om en katt er kosete eller ikke kommer Ann på personlighet. Dette er det umulig å vite før man blir kjent med katten. Dessverre ender da noen opp med å ta gi bort mindre kosete katter, fordi den var ikke kosete nok!

Jeg syns ikke noe om det. Har man tatt til seg en katt/katter så har man ansvaret for dem så lenge de lever (15-20år), med få unntak (sterk allergi, alvorlig sykdom hos eier eller død)

Katter krever derimot ikke mye Jobb. Det er mat, vann, kos, rent kattetoalett, leke litt, tømme kattedo på daglig basis. Kjøp forresten mat fra dyrebutikk. Ellers er det veterinær for årlig sjekk/vaksine, ormekurer, stelle pels med jevne mellom rom. Utenom er det veterinær i tilfelle skade/sykdom. Og for all del kastrere katten!

Det lønner seg å ha forsikring. Plutselig kan katten feks få urinveisstopp og må ha helse hjelp. Eller kanskje den ble påkjørt og må amputere halen. Jo eldre katten er jo mer sjanse for sykdom, og hyppigere veterinær besøk. Uten forsikring kan det hende man må betale et 5 sifret beløp i verste fall, men med forsikring så betaler man kun egenandel. Mange forsikrings selskap har direkte oppgjør med veterinær klinikker.

Utstyr man trenger til katten: skåler Til vann og mat, toalett, reisebur, klorestativ, noen leker. 

To siste anbefalinger:

Det lønner seg å skaffe to katter, så de kan ha selskap i hverandre. 

Ville også sjekket deg og barna for allergi, før dere får katt. Dumt å skaffe katt og så viser det seg at noen er allergisk.

.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dyr skal ikke være leketøy for barn.

Anonymkode: 25ff1...fbe

• Liker 3
Skrevet

Du skriver ikke noe om du har lyst på katt selv, eller om det er mest for barnas skyld. Katt kan være et flott kjæledyr for barn, men jeg vil advare deg på det sterkeste å skaffe dere katt kun fordi barna har lyst på. Dere kan få en koseklump som er glad i barna, ligger i fanget,  og som følger etter dem og sover i senga med dem. (Hadde selv en slik) Men dere kan også ende opp med en "sær" katt som liker best å være alene og som ikke liker høye lyder, brå bevelgelser og barnelek. Du er sikkert klar over det, men det er ingen garanti for at dere får en kosete katt, uansett hvilken rase (eller blandingskatt) dere velger. Beklager negativitet, ville bare nevne det siden jeg får vondt i hjertet av alle annonsene med katter som blir gitt bort pga "allergi" fordi de ikke går så godt sammen med barn. 

Mine erfaringer: Vokste opp med blandingskatt som var veldig sky og skvetten og som klorte mye. Har hatt to Maine coon'er, der den ene var veldig glad i baby/barn og lot seg trille rundt i dukkevogna. Dette hører nok til sjeldenhetene. Den andre holdt seg mer på avstand. Mine foreldre har også en Maine coon, som gjemmer seg hver gang barnebarnet kommer på besøk. Opplever generelt at Maine coon er noe "pysete" og forsiktige, og mange blir gitt bort pga dette, så vil ikke anbefale rasen til barnefamilier. 

Det koster i utganspunktet ikke mye å ha katt, men er du uheldig, kan det fort balle på seg med dyrlegeregningner. Er ikke alt som dekkes av forsikringer. Er du motivert for at det kan en god del jobb og utgifter ut over det du har regnet med, så kjør på. Men sjekk i hvert fall barna for allergi først. 

Anonymkode: 1df72...513

Skrevet

En ting til, viktig: dere må ha en kattepasser tilgjengelig. Har dere tenkt gjennom hvem som skal ta seg av katten når dere er på ferie?

Anonymkode: 1df72...513

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dyr skal ikke være leketøy for barn.

Anonymkode: 25ff1...fbe

Hvor leser du at TS har tenkt at dyret skal være leketøy for ungene?

Anonymkode: 05321...70e

Skrevet

Hvis du vil ha katt for barnas skyld, så anbefaler jeg å vente en stund. Har to katter selv. Begge to har jeg hatt en stund før  jeg og mannen kom sammen og han hadde barn fra før. De to yngste barna tok det tid før kattene aksepterte, nettopp pga den energien og kaoset det er med små barn. Og de to yngste barna er nå 8 år gamle, så har tatt noen år.

Den ene er ganske kontaktsøkende og har veldig høy toleranse for aktivitetet rundt seg. Kan fint ligge og chille eller leke med bonusbarna uten problem nå. Men han er en veldig omgjengelig katt, og eneste han reagerer på er veldig høye lyder. Den andre er en omplasseringskatt, som allerede i utgangspunktet ikke har toleranse for mye støy og galskap. Å ha en verden med barnekaos og støy ble en STOR omveltning, og ungene forsto ikke helt når katten hadde fått nok. Dermed har det endt opp med at ungene har fått mer en ett klaps og klor av katten fordi de rett og slett ignorerte at katten ville til helvete vekk fra dem, og vi ikke var raske nok til å hoppe i mellom.

Med yngstemann på nå 2 år har det nesten vært litt enklere, fordi kattene har fått oppleve ham helt i fra magen, babytiden og alt sammen. Pluss at han har fått det inn med morsmelken å la de være i fred

Skrevet

Vi har 2 maine coon, de var 3 og 6 år da ungene kom og det har fungert veldig fint. Ungene leker med de, legger ut godbiter, koser og prøver å lure de med seg på rommet om kvelden.

Lær opp ungene til å være rolige rundt kattene, la de sove/spise i fred, men gjerne la de mate - styrk båndet så blir det kjempekoselig. 

Vi har rasetypiske maine coon med friske linjer, de er litt klumsete, store, snille og rolige i hodet. Vil absolutt anbefale denne rasen til småbarnsfamilier. 

Anonymkode: dad36...ef2

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si at mine barn er 3 og 4 år nå :)

Anonymkode: dad36...ef2

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De beste kattene kommer fra dyrebeskyttelsen :) Kattunger er topp for de vil venne seg til en barnefamilie fra de er små, men velg den modigste i gjengen. Eller velg en voksen katt i kategorien "familievennlig". 

Jobb; lite. De må holdes inne første året, det vil nok være krevende for en småbarnsfamilie. Fylle på mat og gi våtfor en gang i døgnet, bytte vann daglig, tømme kattedo daglig. Veterinær en gang i året. Kloklipp annenhver måned, mulig litt pelsstell.

Kostnader; veterinær ca 600 kroner i året. Mat; ca 200 i måneden. Sand; ca 100 i måneden. Bur; 300 kroner. Litt leker og utstyr. Jeg har ikke forsikring, men velger du det koster det ca 350 i måneden samt egenandel om det skjer noe. Høyeste enkeltregningen jeg har hatt er på 8000. Og har nok brukt opp mot 15 000 per katt fra kattunge til avliving. 

Det er noe styr å reise bort med mindre man har noen som kan være innom jevnlig, og katten er relativt avslappet til at det ikke er noen der. Det er det jeg liker minst ved å ha katt. 

Hvilken mat kjøper du for 200kr i måneden?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Katter lever opp til 20 år og trives best to sammen og da gjerne søsken.

De må ha skikkelig mat fra dyrebutikk, vaksiner og ormekur, kastrering osv.

Katter er ikke leketøy for barn, og det er de voksnes ansvar 100%!

Anonymkode: 76209...4af

• Liker 1
Skrevet
mammaemma skrev (12 timer siden):

Barna elsker dyr! Tror kanskje det er sunt for barn å ha dyr, men hund er for mye jobb. Hvor mye jobb er det med katt? Og hvor dyrt? I så fall hvilken rase bør man ta? Hvilke er kjent for å være kosete? Erfaringer?

Takk på forhånd!!!

Skal du ha kattunge må du kunne ha hjemmekontor fremover, husk det, og katten kan ikke være ute før hen er 1 år. Er det hankatt vil han være territoriell, og sloss en del. Jeg har en hankatt på 1,5 år som nå kan være ute. De er herlige dyr, men mye ansvar, så det er viktig at dere bor landlig til om dere skal ha utekatt. Man kan heller ikke reise bort fra katten i helger, og man må til dyrelegen og gi katten vaksiner, flåttmiddel, ormmiddel, og tannrens. Disse vil koste. Du trenger forsikring for å få uhell katten har dekket. Feks ved slåsskamper. 

Det er også mange folk som driter i å kastrere sine katter, så du må huske på kastrering slik at din katt ikke blir uønsket drektig / eller veldig territoriell. Og passe på at katten har ly og tilgang til ly om det er utekatt. 

Anonymkode: 04d87...887

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (9 timer siden):

Hvilken mat kjøper du for 200kr i måneden?

Eukanuba Adult tørrfor, Applaws våtfor

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 11.59):

Kloklipp annenhver måned

Klipper man klør på katter?

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skal du ha kattunge må du kunne ha hjemmekontor fremover

Selv om man får to katter? 

Vet man bør det med valper, men aldri hørt om noen som gjør det med katter.

Anonymkode: 3683a...eff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Klipper man klør på katter?

Selv om man får to katter? 

Vet man bør det med valper, men aldri hørt om noen som gjør det med katter.

Anonymkode: 3683a...eff

Selvfølgelig klipper man klør på katter når de må være inne, og TS kan ikke slippe de ut før de er minst ett år. Men helst oftere en annenhver måned da. Og man gjør det selv.

Anonymkode: c8b83...2b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...