AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Vi har to barn sammen, det ble brudd før yngste ble født. Barnefar er svært ustabil i samværet. Han har kun dagssamvær. En mnd er han her kanskje 1-2 ganger i uka, forså at vi ikke ser han på en mnd eller to. Han egner seg ikke til å ha faste samvær over tid med overnatting pga. Bla Psykiske utfordringer. Dette har ført til at eldstebarnet, som snart fyller 6 opplever en svært ustabil far, vet aldri når han kommer. Yngste på 2 kjenner knapt faren sin og de sees kun når han er innom. Faren sitt fokus er uten tvil rundt det eldste barnet, har aldri vært snakk om at han skal ta h*n med seg ut eller finne på noe. Far forklaret det med at yngste fortsatt et så liten, vil bli bedre når h*n blir eldre. Altså.. hva gjør man her? Jeg kan ikke nekte far samvær, samtidig som jeg ser at dette er ekstremt uheldig for barna. Eldste blir uttrygg, er ekstremt glad i sin far, men kan ikke stole på han. Yngste vokser opp med en far h*n egentlig ikke kjenner, han blir ikke tiltalt med "pappa" fra barnet. Far gir yngste oppmerksomhet når han er ber, men dette går ikke. Jeg vil ikke se på at det er så tydelig forskjell på hvordan barna blir møtt, det er jo helt grusomt. Da foretrekker jeg heller at far trekker seg fullstendig ut, men dette kan jeg vel heller ikke kreve. Har noen vært borti lignende? Anonymkode: 29ee9...a16
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Jeg hadde faktisk nektet samvær inntil han er stabil og forutsigbar. Det ødelegger barna slik som det er nå og din jobb er å forhindre at det skjer. Anonymkode: 72250...2c0 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg hadde faktisk nektet samvær inntil han er stabil og forutsigbar. Det ødelegger barna slik som det er nå og din jobb er å forhindre at det skjer. Anonymkode: 72250...2c0 Men hva slags rett har jeg til dette? Jeg har tidligere vært i kontakt med barnevern for veiledning og forsikre meg om at jeg ikke gjør noe feil ift samværssabotasje eller andre juridiske feil. Svaret jeg får er at jeg gjør det rette, jeg må vurdere far i forhold til samvær uten tilsyn, men ar de har rett til å møte faren sin. Syns dette er vanskelig. Kan jeg faktisk nekte han å møte barna før han er eventuelt blir seg selv igjen? Det skal jo mye til før man kan ta det steget. Anonymkode: 29ee9...a16 2
Hengebuksvinet Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Her må du stille noen forventninger: Jeg er opptatt av at du og barna skal få bygge et godt forhold, men for at det skal fungere må vi få på plass noen bedre rammer. Det skader barna at avtaler blir brutt, og nå jeg tydelig at ... blir preget av denne utryggheten. Du kan selv være med å bestemme dager, men fra nå av vil jeg ha faste tider for samvær. Ved forandringer/ avlysning må jeg få beskjed i god tid. 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 Hvorfor kan du ikke nekte far samvær når han skader mere enn han er til nytte? Hvorfor er du så redd for å beskytte barna dine? Hvem er det du frykter ? Det er faktisk jobben vår som foreldre å ta avgjørelser for barna våre som sørger for at de har det bra og trygt. Hva om barna utvikler stress og tilknytningsvansker til andre i nærmiljøet ? Anonymkode: ebf74...f27 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Hengebuksvinet skrev (3 timer siden): Her må du stille noen forventninger: Jeg er opptatt av at du og barna skal få bygge et godt forhold, men for at det skal fungere må vi få på plass noen bedre rammer. Det skader barna at avtaler blir brutt, og nå jeg tydelig at ... blir preget av denne utryggheten. Du kan selv være med å bestemme dager, men fra nå av vil jeg ha faste tider for samvær. Ved forandringer/ avlysning må jeg få beskjed i god tid. Har forsøkt dette, Han hadde faste dager tidligere. For han gjør det ingenting å avlyse avtaler, eller ikke møte opp. Er umulig pdd å ha fast samvær. Og til f27. Jeg er ikke redd for å beskytte barna, utfordringen her er hva man faktisk har juridisk mulighet for å gjøre. Jeg har lite juridisk grunnlag for å nekte han å se barna som jeg ser det. Jeg ser også at dette er helt feil. Utfordringen her er vel hva eller om det faktisk er noe å gjøre med dette. Jeg har vel faktisk ingen rett til å nekte han å se barna? Det skal vel svært nye til? Anonymkode: 29ee9...a16
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har forsøkt dette, Han hadde faste dager tidligere. For han gjør det ingenting å avlyse avtaler, eller ikke møte opp. Er umulig pdd å ha fast samvær. Og til f27. Jeg er ikke redd for å beskytte barna, utfordringen her er hva man faktisk har juridisk mulighet for å gjøre. Jeg har lite juridisk grunnlag for å nekte han å se barna som jeg ser det. Jeg ser også at dette er helt feil. Utfordringen her er vel hva eller om det faktisk er noe å gjøre med dette. Jeg har vel faktisk ingen rett til å nekte han å se barna? Det skal vel svært nye til? Anonymkode: 29ee9...a16 Anonymkode: ebf74...f27
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Som du ser så er det fullt mulig å sette ned foten for å ta bare på barna og trygge dem Anonymkode: ebf74...f27
Mt3 Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Det er vel ikke så rart at far favoriserer eldstebarnet, når det er kun det barnet han kjenner fra før de psykiske problemene han har satte en stopper for familielivet. Det gjør det så klart ikke rett, men en kan skjønne det da tilknytningen til yngste mangler. Det mest skadelige er vel neppe at far ikke kommer fast hver mandag, men heller den veldige variasjonen fra besøk hver uke til borte i 2 måneder. Har barnefar noe hjelp fra psykolog? Eller mener han at han skal klare å fikse livet sitt helt på egenhånd? Klarer du TS å skjule din frustrasjon ovenfor barna? Har barna besteforeldre som fungerer på farssiden?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Mt3 skrev (2 timer siden): Det er vel ikke så rart at far favoriserer eldstebarnet, når det er kun det barnet han kjenner fra før de psykiske problemene han har satte en stopper for familielivet. Det gjør det så klart ikke rett, men en kan skjønne det da tilknytningen til yngste mangler. Det mest skadelige er vel neppe at far ikke kommer fast hver mandag, men heller den veldige variasjonen fra besøk hver uke til borte i 2 måneder. Har barnefar noe hjelp fra psykolog? Eller mener han at han skal klare å fikse livet sitt helt på egenhånd? Klarer du TS å skjule din frustrasjon ovenfor barna? Har barna besteforeldre som fungerer på farssiden? Nei, det er ikke rart sånnsett. Men jeg kan ikke se på at det skal være sånn her i lengden. Har gått "greit" når minste har vært så liten, men vil jo komme til ett punkt der h*n vil forstå hva som foregår. Han har hatt noen runder med psykolog, men ender fort tilbake til at ingen kan hjelpe han. Han mener han må fikse det selv, typisk at ingen kan hjelpe han. Er ppd ute av jobb. Jeg skjuler frustrasjonen godt, det påvirker ikke min hverdag. Er uansett lettere når han holder seg unna, dessverre, selvom jeg så gjerne skulle ønske han kunne vært ett bedre forbilde. Nja, han har en litt typisk trøblete oppvekst. Vi har kontakt med begge foreldrene hans og de er velkommen når de er i området, ingen av de bor her. Har mest kontakt med mor, men de er vel ikke sånn superengasjert. Jeg har heldigvis ett godt nettverk med en stabil familie hvor barna også får gode rollemodeller. Anonymkode: 29ee9...a16
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har forsøkt dette, Han hadde faste dager tidligere. For han gjør det ingenting å avlyse avtaler, eller ikke møte opp. Er umulig pdd å ha fast samvær. Og til f27. Jeg er ikke redd for å beskytte barna, utfordringen her er hva man faktisk har juridisk mulighet for å gjøre. Jeg har lite juridisk grunnlag for å nekte han å se barna som jeg ser det. Jeg ser også at dette er helt feil. Utfordringen her er vel hva eller om det faktisk er noe å gjøre med dette. Jeg har vel faktisk ingen rett til å nekte han å se barna? Det skal vel svært nye til? Anonymkode: 29ee9...a16 Du tilbyr avtale der han tar med begge barna ut for å leke i hagen feks en time hver mandag og torsdag. Avlyser han blir det ikke samvær. Avtalen kan si noe om at hvis et samvær blir avlyst to ganger på rad utgår det fra avtalen, og er ikke medregnet som fast avtale før ny avtale er skrevet på familievernkontoret. Det er ikke å nekte samvær, men sette rammer og grenser. Anonymkode: 6e11f...d82
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Og du forteller selvsagt ikke barna om avtalt samvær på forhånd, slik at det ikke blir noen skuffelse. Anonymkode: 6e11f...d82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå