Gå til innhold

Betale ned ekstra på boliglån - litt hver måned eller en slump en gang i året?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dette noe å si? 

Anonymkode: e1c87...4e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva du har råd med...la oss si lånet er på 7000 i( si 1,6 mil) mnd...om du har råd og kan betale 8000 i mnd så vil jo lånet gå ned kjappere...eller om du eventuelt kan betale 600.00 på et år (en slump) vil lånet være mindre og dere kan korte ned på nedbetaling tiden.

Skrevet

Du sparer vel mer på å betale inn litt hver mnd. enn å spare opp og betale inn en gang i året (hvis det er alternativene). Det er nok ikke store forskjellen, men litt, fordi beløpet som renter seg blir litt lavere for hver innbetaling. Det er jo uansett ikke større jobb å føre fast over på lånet en gang i mnd. enn å føre over på sparekonto. 

Anonymkode: 5ebd2...003

• Liker 1
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Om du har råd til «en slump» med en gang vil du i teorien spare renter på det, fremfor å ta det etter hvert.

På samme måte vil det lønne seg å betale inn ekstra etter hvert, fremfor å spare frem til du har en slump.

Husk å sjekke vilkår for ekstra-innbetaling, det er blant annet noe med tidspunkt i Statens pensjonskasse om du har lån der.

Hvis du nærmer deg å få ned belåningsgraden til et nivå som gir god sjanse for lavere rente, kan det være vel verdt å få betalt inn så mye som mulig en kortere periode, og forhandle ny rente eller bytte bank etter det.

Skrevet

Jo fortere du betaler det inn, jo mer renter sparer du.

Anonymkode: 708b2...562

• Liker 1
Skrevet

Jeg betalte en slump en eller to ganger i året. Men det var bl.a fordi ekstrainnbetalinger skulle merkes særskilt hos SPK (slik jeg skjønte av info på nettsiden).

Anonymkode: 9aa67...c8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg betalte en slump en eller to ganger i året. Men det var bl.a fordi ekstrainnbetalinger skulle merkes særskilt hos SPK (slik jeg skjønte av info på nettsiden).

Hva mener du med merkes særskilt hos spk? Har bare sett at de oppgir at ekstra innbetalinger betales til kontonr for lån.

Anonymkode: b0d4f...2d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med merkes særskilt hos spk? Har bare sett at de oppgir at ekstra innbetalinger betales til kontonr for lån.

Det skulle stå i merknadsfeltet "Ekstrabetaling lån xx." Dette kan ha endret seg siden jeg var ferdig med lånet.

Skrevet

Jeg synes det beste er å redusere nedbetalingstiden 

Anonymkode: 8bf8c...e27

Skrevet

Jeg har lest at det er vanlig/lurt å gjøre for hver gang man betaler store summer, for eksempel 150k. Da ringer man banken og ber om at terminbeløpet forblir det samme, og at nedbetalingstiden reduseres. Men jeg har lurt på om dette er best, mtp at jeg må spare opp midler mellom hver gang. Har akkurat kjøpt bolig, og har lite penger igjen 😅 ca 80k som vil være buffer.

Skrevet

Ja, det er jo det som skjer automatisk i de aller aller fleste tilfeller. Å redusere mndbeløp vil ikke være det mest lønnsomme, jeg antar at det er derfor bankene automatisk korter nedbetalingstiden ved ekstra innbetaling.. har hatt lån i flere banker og aldri opplevd noe annet. 

Skrevet

Vi har kortet ned nedbetalingstiden, og betaler mer hver måned. For oss passer det best. Har ikke finregnet på det, men vi sparer jo mye på det totalt sett ved å betale ned på 11 år i stedet for 27.

Anonymkode: ca97c...c2a

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest at det er vanlig/lurt å gjøre for hver gang man betaler store summer, for eksempel 150k. Da ringer man banken og ber om at terminbeløpet forblir det samme, og at nedbetalingstiden reduseres. Men jeg har lurt på om dette er best, mtp at jeg må spare opp midler mellom hver gang. Har akkurat kjøpt bolig, og har lite penger igjen 😅 ca 80k som vil være buffer.

Hvilket år er dette? I 2023 fikser du dette raskt og enkelt i nettbanken selv. 

Anonymkode: 827ad...688

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilket år er dette? I 2023 fikser du dette raskt og enkelt i nettbanken selv. 

Anonymkode: 827ad...688

Jeg leste det bare på nett. Men veldig ålreit å kunne fikse dette selv 👍🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...