AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 Ja… Da sitter jeg i den situasjonen jeg aldri trodde jeg ville havne i. Jeg er kvinne på 28 år, og straks vært gift med mannen i 2 år. Kan starte med å si at mannen min er nok for mange "drømmemannen". Og jeg har også syntes det helt til nå. I 2018 gikk jeg ut fra et 6 års langt forhold, og kort tid etterpå møtte jeg mannen jeg er gift med nå. Han tok meg helt med storm og kunne ikke tro jeg var så heldig at jeg møtte han! Han var liksom en drøm. Ting gikk fort og vi giftet oss i 2021! Men alt føltes helt rett ut når vi tok valgene vi gjorde. Men jeg er ikke forelsket lengre…. Han er en person jeg virkelig har det bra med! Men ikke i en kjærlighets/initimitet/ekteskaps måte lengre. Jeg føler meg så slem, men det er sannheten jeg har kommet frem til nå etter ca. 8mnd siden disse følelsene kom over meg. Jeg har prøvd å si ifra og snakke med han om dette, men han vil ikke… "Det er nok bare en periode, du er sliten" er svarer jeg får. Og forrige uke møtte jeg på eksen min på butikken, vi ble stående å prate om familie og generelle hverdagsting. Og etterpå opplevde jeg en sikkelig sorg? Jeg hadde vel egentlig aldri kjærlighets sorg når vi gjorde det slutt, men følelsene jeg sitter med nå ligner så veldig på dette? Dette innlegget ble langt og jeg vet ikke hva jeg vil med dette… og jeg vet ikke heller hva jeg skal gjøre. Dette er jo ikke rettferdig over for min mann eller meg selv at jeg har disse tankene og følelsene. Er det noen som har erfaringer med dette jeg går igjennom eller er jeg en sikkelig idiot… Anonymkode: 4b84c...5a3 1
ESFP Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Du har gjort noen vanlige feil på veien, men det er ikke så enkelt å rette opp i. Uansett lurt å reflektere litt rundt dette. Først gikk du alt for raskt inn i et nytt forhold. Istedenfor å sørge forholdet og finne deg selv igjen, skjøv du følelsene til side og distraherte deg med en ny. Følelsene dukker alltid opp igjen på et tidspunkt og det er visst nå. Så satte du din nye partner på en pidestall. Det er ikke lurt. Du så på ham som en eller annen form for redning? Så kommer vi til det naturlige med kjærlighet. Forelskelsen går alltid over. Du ser ham nå som en vanlig person og han er ikke lenger på pidestallen. Dette handler om deg og ikke han. Enten må du lære deg å leve med den rolige formen for kjærlighet. Terapi kan være lurt. Sette pris på samholdet, se hans fine sider, målene dere har for fremtiden osv. Ellers kommer du nok til å jakte på fantasier og forelskelsesfølelsen gjennom andre menn. 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Skrevet 29. januar 2023 Kjærlighet og ekteskap kan ikke baseres på følelser, da ville familier hatt et veldig utrygt grunnlag, og vi ville alle hatt veldig utrygge liv. Forelskelse forsvinner som regel etter 1-3 år. Derfor er kjærlighet et valg, ikke en følelse. Du er ganske normal. Anonymkode: 1655f...7de 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja… Da sitter jeg i den situasjonen jeg aldri trodde jeg ville havne i. Jeg er kvinne på 28 år, og straks vært gift med mannen i 2 år. Kan starte med å si at mannen min er nok for mange "drømmemannen". Og jeg har også syntes det helt til nå. I 2018 gikk jeg ut fra et 6 års langt forhold, og kort tid etterpå møtte jeg mannen jeg er gift med nå. Han tok meg helt med storm og kunne ikke tro jeg var så heldig at jeg møtte han! Han var liksom en drøm. Ting gikk fort og vi giftet oss i 2021! Men alt føltes helt rett ut når vi tok valgene vi gjorde. Men jeg er ikke forelsket lengre…. Han er en person jeg virkelig har det bra med! Men ikke i en kjærlighets/initimitet/ekteskaps måte lengre. Jeg føler meg så slem, men det er sannheten jeg har kommet frem til nå etter ca. 8mnd siden disse følelsene kom over meg. Jeg har prøvd å si ifra og snakke med han om dette, men han vil ikke… "Det er nok bare en periode, du er sliten" er svarer jeg får. Og forrige uke møtte jeg på eksen min på butikken, vi ble stående å prate om familie og generelle hverdagsting. Og etterpå opplevde jeg en sikkelig sorg? Jeg hadde vel egentlig aldri kjærlighets sorg når vi gjorde det slutt, men følelsene jeg sitter med nå ligner så veldig på dette? Dette innlegget ble langt og jeg vet ikke hva jeg vil med dette… og jeg vet ikke heller hva jeg skal gjøre. Dette er jo ikke rettferdig over for min mann eller meg selv at jeg har disse tankene og følelsene. Er det noen som har erfaringer med dette jeg går igjennom eller er jeg en sikkelig idiot… Anonymkode: 4b84c...5a3 Man er ikke forelsket i årevis. Det går over til være glad i og ville hverandre vel. Din ex glorifiserer du nå og glemmer alt det som ikke var greit. Kanskje du og din mann bruker for mye tid sammen? Har dere egne venner og hobbyer? Anonymkode: 9adbf...a4d 6 1
Gidavmeg Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kjærlighet og ekteskap kan ikke baseres på følelser, da ville familier hatt et veldig utrygt grunnlag, og vi ville alle hatt veldig utrygge liv. Forelskelse forsvinner som regel etter 1-3 år. Derfor er kjærlighet et valg, ikke en følelse. Du er ganske normal. Anonymkode: 1655f...7de Dette! Et godt ekteskap kommer ikke av seg selv. Du må legge inn en innsats. Forelskelser varer ikke evig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 Forelskelsen er bare en start og går over. Den dypere kjærligheten, samarbeidende partner, en man er glad i og vil vel er det som det gjerne utvikler seg til over tid. Et ekteskap handler om å gi og å få. Det må innsats til fra begge parter. Du er helt normal! Anonymkode: e1f0b...0a1 2 1
Isambard Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 Ja, jeg har erfaring i at et forhold kan være dårlig og bli bra igjen. Det går i bølger. man er ikke like forelsket hele tiden. Det kan være noe der som du ikke har klart å sette fingeren på. Hvis det har vært veldig intenst trenger du kanskje litt pusterom en periode. Kanske du ikke har bearbeidet forrige forhold helt. Jeg er av den oppfatning at mennesker ikke er perfekte og at du kan ha litt følelser både for eksen og andre uten at det er full katastrofealarm. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Forelskelse går jo over.. den helt intense typen i all fall. Det er bare naturlig. Og takk og lov for det - når man er superforelsket så klarer man jo knapt tenke på annet eller fungere i hverdagen. Den intense spenningen og kåtskapen skal erstattes av en følelse av trygghet. Men med trygghet så blir det også litt kjedelig. Men det er jo ikke sånn at all romantiske følelser skal dø helt da.. Men du må bare kjenne litt på om du bare savner denne spenningen, eller om du faktisk tok et litt feil valg i forelskelsens rus og merker det først nå. Anonymkode: d3f17...422 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 Det er forskjell på tanker og handlinger, så din mann trenger faktisk ikke å vite om alle tankene dine hele tiden. Men du velger selv hvilke følelser du vil dyrke. Jeg så en gang et gammelt ektepar som ble spurt om hva som var hemmeligheten med et langt ekteskap. Svaret var at de ikke måtte miste følelsene samtidig. De virket lykkelige, selv om de anerkjente at det ikke hadde vært lett alltid. Anonymkode: 179db...9e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå