Gå til innhold

Han velger andre venner og venninner, hver gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er jeg som er sjalu og kravstor, eller om jeg har grunn til å reagere på dette. Vi datet det første året, men ble enige om å fortsette som venner da vi så at det ikke gikk. Jeg ville helst avslutte fullstendig, men han insisterte på vennskap (med sex) og jeg aksepterte det etterhvert. 

Problemet mitt er at denne relasjonen er såpass omfattende at den tar over store deler av hverdagen min, hvilket er både hyggelig og mindre hyggelig. Men det er en del ting som mangler. Vi kan snakke i timesvis hver dag på telefonen, sender hyppige snapper gjennom dagen og treffes som regel ukentlig for "Netflix og chill". Men vi gjør aldri noe sammen som venner. Hver gang jeg foreslår noe har han tusen unnskyldninger hvor hvorfor det ikke passer akkurat da, eller hvorfor han ikke kan gjøre det med meg på generelt grunnlag (jeg er for godt trent, for dårlig trent, aktiviteten tar mye tid, aktiviteten er en belastning for han, han gjør heller nevnte aktivitet med mannlige venner for å slippe at noen spør om han har fått seg dame, han vil være god på det før han gjør det med meg så han kan imponere, +++). Samtidig gjør han disse tingene med andre venner og venninner (som han har mange av). Jeg har ikke behov for å finne på ting med han superofte, men en gang i blant (månedlig, feks) burde være mulig å få til, synes jeg. Han har jo alltid tid og overskudd til å treffes for sex. Han beskriver seg selv som ekstremt lite sosial, men treffer andre 3-5 ganger i uka.

Jeg har tatt opp problemet med han og forklart at jeg ikke ser behovet for så ekstremt mye kontakt eller sex når jeg føler meg nedprioritert i relasjonen ellers. Det er mange eksempler på konkrete ting jeg har foreslått å gjøre med han, som han har vært for "sliten" til. Så har han gjort det med andre dagen etter. Eller hvordan han forventer at jeg er der for han og ikke maser om å finne på ting i perioder hvor han ikke har overskudd, men så fort dette overskuddet kommer er jeg glemt. Når jeg sier at dette ikke er vennskap og at jeg blir såret av handlingene hans, peker han på de lange telefonsamtalene, at jeg er hans beste venn og at jeg bare er sjalu på vennene/venninnene hans.  

Er så lei av å føle meg nedprioritert, brukt, at det er noe galt med meg, og at jeg gir mer enn jeg får tilbake. Men samtidig hadde det vært hyggelig å ha han som en venn, ihvertfall i teorien. Det har vært mye frem og tilbake, og det har vært perioder der han faktisk VIL forsøke, men da har jeg ofte vært så lei at jeg har brutt kontakten og blokkert. Så føler jeg ikke har gitt han en sjanse, heller. Samtidig kan det fort ta et halvt år uten at vi treffes for annet enn sex om jeg skal "gi han en sjanse", og da treffer han jo andre venner og venninner ukentlig. Han snakker om at jeg er sjalu, men alt jeg kan om sjalusi har jeg lært av han. Det har ikke vært rom for at jeg treffer andre menn tidligere. Derfor synes jeg det blir skjevt når det viser seg at han har så mange kvinner i livet sitt. For å være ærlig er det ikke sååå interessant å finne på ting med han, men det har nesten blitt en prinsippsak. Jeg vil ikke legge ned så mye tid og energi på han når jeg føler meg så nedprioritert. Og han gjør virkelig ingenting for å rette opp det inntrykket. 

Innspill?

Anonymkode: d2213...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han vil bare ha deg til sex. 

Anonymkode: 9b98a...435

• Liker 6
  • Nyttig 11
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Kanskje tenke over hva du egentlig får ut av denne relasjonen? Og hva du vil ha?

Hvis dere bare er venner,med fordeler, forstår jeg godt at han ikke vil "bli sett" med deg. Da ødelegger han jo for andre sjanser til å få en kjæreste, som er det han egentlig leter etter, eller? Og nå får han jo i pose og sekk: du er tilgjengelig for en god prat, sex og selskap - men bare når det passer ham? Han kan bortprioritere deg, og lyve til deg, men du er der fortsatt. 

Hva ønsker du TS? En kjæreste? En venn - som vil finne på ting sammen med deg - offentlig? 

Han har jo friheten til å treffe andre kvinner, men du kan ikke treffe andre menn? Hvorfor ikke? Dere er jo ikke kjærester? 

Skrevet

Denne mannen vil bare bruke deg for å få sex. Dette er ikke en mann som er hyggelig å ha som venn, som du skriver, for han utnytter det bare. Ikke finn deg i det lengre, stå opp for deg selv❤️ Kutt han ut, du fortjener så mye bedre. Og det finner du ikke så lenge han er i livet ditt. 

Anonymkode: da089...cfe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

DU bestemmer over ditt liv. At HAN insisterte på å fortsette å være "venner" (eller ha sex med deg) betyr ikke at du må gjøre som han sier. 

Er det dette du vil ha? Da fortsetter du. Er det ikke? Neivel, da avslutter du. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde et sånt «vennskap» jeg og.. han og sa jeg var hans bestevenn osv.. men vi fant aldri på noe bare vi to, og skulle han på fest osv så var jeg aldri invitert, alltid mange unnskyldninger.. men jeg var jo hans beste venn 🙄. men når jeg sa jeg ikke ville ha sex mer så hørte jeg ikke noe mer fra han. Så mye for det vennskapet.. dersom du ikke vil ha det slik du har det så avbryt.. du bestemmer selv hvem du vil ha i og hvordan du vil ha livet ditt. 

Anonymkode: 5db76...43c

• Liker 2
Skrevet

Han bruker deg for sex. Det er det han anser deg som god nok for, ikke for å tilbringe tid med eller ha med til venner.

Se på det han gjør, ikke det han sier. Han sier du er hans beste venn, men oppfører seg ikke sånn.

Dropp ham og gå videre, du fortjener bedre! 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Still deg selv spørsmålet: hvis du virkelig, innerst inne, mente at du fortjente kjærlighet, ville du vært i den relasjonen du er i nå? Utenfra ser det ut som at du lar deg selv bli brukt for sex og telefonsamtaler når han kjeder seg. Det virker som at du forsøker å uttrykke hva du trenger og hvor du trenger endring i relasjonen, men at han ikke bryr seg. Da må du selv vise at du bryr deg om deg selv å finne en som kan gi deg det du ønsker. For det fortjener du!! Ikke la deg bruke på denne måten. 

• Nyttig 3
Skrevet

Dette er som å lese om min relasjon..men vi er kjærsten. Og jeg kjenner meg 100,%igjen i det du skriver. Den utrolig vonde følelsen av å bli valgt bort men at han kan gjøre ting med alle andre. 

Jeg kan ikke gi deg gode svar for jeg også sliter med å gå. Men jeg vet også min selvtilitt er litt ræva og ønske om å bli sett og være i et forhold er såklart at jeg godtar dårlig behandling. 

Jeg vet relasjonen du er i er usunn for din følelse av egenverdi... du bryterdeg selv ned sakte... jeg gjør det samme men d er så vansklig å gi slipp på denne personen også...

Anonymkode: 28b45...882

Skrevet

Tusen takk for klare ord, direktehet, men også vennlighet og forståelse. Hadde forventet masse "Er du dum? Om du ikke ser at han bruker deg for sex og distraksjon når han kjeder seg, så fortjener du ikke bedre"😅 For joda, jeg ser jo når jeg skriver at det er en god beskrivelse av relasjonen, ihvertfall sett med mine øyne. Men det har vært så mye frem og tilbake, så enormt mange samtaler, og han ER en så stor del av livet mitt nå, at det er vanskelig å se klart. Argumentet hans er ofte at jeg kjenner han bedre enn noen andre, at han ikke hadde giddet å ha så mye kontakt om det bare var sex, osv. Men jeg tror det i stor grad handler om at han vil ha "noen" der, og da helt uten forventninger eller forpliktelser tilbake. En kjæreste når det passer han, en som masserer og har sex med han, en han kan ringe når han kjeder seg eller vil fortelle om noe spennende/trist/vanskelig/morsomt, osv. Men ikke noe mer. Andre menn jeg har møtt gjennom livet har alltid hatt LYST til å gjøre ting med meg, de har tatt initiativ til ting og tenkt på meg om de feks fikk lyst til å besøke en ny restaurant eller teste ut vannski. Med han her er det helt motsatt, og det er vanskelig å forstå med tanke på hvor mye kontakt vi har, og hans beskrivelse av relasjonen vår. 

Hva jeg har lyst til? Først og fremst en kjæreste som også er min beste venn. Jeg er hundre prosent sikker på at det ikke er han. Men likevel er det vanskelig å se det klart iblant, for han er der hele tiden. Utover det vil jeg gjerne ha venner som jeg kan finne på ting og ha det gøy med iblant (uten sex). Jeg har andre i livet mitt (både kvinner og menn) som gjerne finner på ting med meg og som ofte tar initiativ. Og det finnes andre menn jeg vet er interesserte i noe mer, men som jeg har holdt på avstand pga han her. Det har vært noen litt heftige episoder. Han sier nå at jeg må gjøre som jeg vil, og jeg tenker at det egentlig er en selvfølge. Men det er vanskelig likevel, jeg har liksom ikke samvittighet til det. Prøver å tenke at han uansett avviser mine forsøk, og at jeg da må kunne gjøre som jeg vil. Og at han aldri har tenkt på samme måte. Men ja.. Det føles som om jeg sitter fast i dette vennskapet. 

Anonym bruker ..882, hvilke konkrete råd ville du gitt meg? Hvorfor er det vanskelig for deg å gå? Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om at man blir nedbrutt. Og jeg tror verken din eller min kommer til å endre seg med det første. De tenker ikke på samme måte som oss. Derfor er det opp til deg og meg å gjøre noe med situasjonen. Vi ser at vi mistrives og at dette er skadelig. Tenk så bitre vi kommer til å være når vi er 80 for at vi kastet bort tid på disse folka? Vi går glipp av glede, kjærlighet, samhold og føler isteden at det er noe galt med oss, at vi er lite verdt, osv. osv. Han kommer ikke til å forstå eller bry seg om hvilken effekt relasjonen har på den han sier han er glad i. Han har det komfortabelt og kommer til å fortsette i samme spor, gjerne strekke strikken lengre og lengre etterhvert som tiden går. 

Takk igjen for innspill, alle sammen. Det har hjulpet å se dette litt utenfra. Spørsmålet nå er om jeg bør blokkere han (igjen), eller bare "slutte å bry meg"? Det er alltid mye mas i periodene han er blokkert, og han finner stadig nye måter å kontakte meg på. Å bare slutte å ha sex med han og ikke gi han makten til å påvirke meg hadde vært ekstremt tilfredsstillende, men jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer. De gangene jeg har forsøkt ender det med sex etter noen uker, og da kan han gjerne slå i bordet med at han faktisk har forsøkt hardt, men siden jeg var så fraværende så har andre kvinner måttet ta plassen min i mellomtiden (haha ikke akkurat de ordene da, men omtrent sånn)

• Hjerte 1
Skrevet

Han er en stor del av ditt liv, men du er en liten del av hans.

Han får oppmerksomhet og fast sex, og det holder.

Han er ikke vennen din.

Slutter du ha sex med han, vil du se og høre lite fra han.

Anonymkode: c9a6a...07f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanskelig for deg å gå, fordi du ønsker deg kjæreste, og det blir ett tomrom der.

Du blir ensom uten han.

Han får bare ikke tømt seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er en stor del av ditt liv, men du er en liten del av hans.

Han får oppmerksomhet og fast sex, og det holder.

Han er ikke vennen din.

Slutter du ha sex med han, vil du se og høre lite fra han.

Dette👏👏 slutt å ha sex med han en stund da. Og se hvordan det går.

Anonymkode: 8587f...ec7

Skrevet

Er det en del av deg som synes det er komfortabelt å ikke være 100% kjæreste? Har du noe skam? Tanker om at du ikke fortjener en som er 100% klar for deg? Eller er du ikke helt klar for den type forpliktelse selv? 

For å gå videre kan det være lurt å tenke på denne 80 år gamle versjonen av deg. Ta valg for denne damen. Gjør henne stolt. 

Han har dekket noen av behovene dine underveis. Sex kan du klare deg uten en stund. Behov for nærhet, kommunikasjon, omsorg, noen å henge med må du forsøke å finne hos andre. Bruk mer tid med venner og hobbyer. 

Anbefaler å avslutte helt med ham. Og blokkere. Slett alt. Blokker ham på vipps, epost og Spotify. Ikke gå de plassene du risikerer å møte ham. Gi gjerne beskjed om at du trenger null kommunikasjon i minst et år. Gi beskjed til venner om at ingen skal snakke om ham til deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De gangene jeg har forsøkt ender det med sex etter noen uker, og da kan han gjerne slå i bordet med at han faktisk har forsøkt hardt, men siden jeg var så fraværende så har andre kvinner måttet ta plassen min i mellomtiden (haha ikke akkurat de ordene da, men omtrent sånn

Forteller han disse kvinnene om deg? Eller er disse også faste ff? Hvorfor ikke slutte å ha sex med han? Tenk på eventuelle kjønnssykdommer (regner med dere ikke bruker beskyttelse under oralsex). 

Anonymkode: 2f958...c31

• Nyttig 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Forteller han disse kvinnene om deg? Eller er disse også faste ff? Hvorfor ikke slutte å ha sex med han? Tenk på eventuelle kjønnssykdommer (regner med dere ikke bruker beskyttelse under oralsex). 

Anonymkode: 2f958...c31

Han sier at han ikke har sex med noen andre enn meg. Om det stemmer vet jeg ikke. Men det kommer også kommentarer om at han må begynne å lete etter noen andre dersom det går for lenge mellom hver gang vi har sex. Så jeg vet ikke. Og tenker i utgangspunktet at det ikke har noe å si, dersom vi faktisk bare er "venner". Men risikoen for kjønnssykdommer er jo der, såklart. 

Nå har vi nettopp hatt en diskusjon, og han har faktisk foreslått at vi blokkerer. Han mener det er til mitt eget beste siden jeg er altfor opptatt av å treffes for å finne på ting sett i sammenheng med hva han gjør med andre. Begge deler stemmer. Jeg er altfor opptatt av å treffe han for noe annet enn sex, det har nesten blitt en besettelse. Jo mindre interessert han er i det selv om han ser at det sårer meg, jo viktigere blir det for meg, dersom vi skal fortsette relasjonen. Hvilket medfører at han ser på meg som desperat, og får enda mindre lyst. Og sånn går no dagan. Tror jeg må slutte å fokusere på disse konkrete tingene og heller forsøke å se han og relasjonen i et større perspektiv. Er dette en person jeg vil ha i livet mitt? Når han vet at jeg er såret, men likevel ikke kan ofre noen timer av en ettermiddag for å ha det gøy med hun han kaller sin beste venn? Jeg har gitt han to måneder nå i denne omgang, det har ikke skjedd enda. Likevel har jeg fortsatt å ha sex med han hver uke. For det første sier det noe om han som person - han er lite empatisk. For det andre sier det noe om interessen han har for meg - den er ikke spesielt stor. Og det må jo være greit, ikke alle er en like god match, verken som venner eller kjærester. Jeg VET disse tingene. Og må slutte å høre på hva han sier. At jeg er bestevennen hans, at han er utrolig glad i meg og bryr seg enormt mye om meg, at jeg er en viktig del av livet hans og at han vil være der for meg gjennom tykt og tynt. Jeg er helt sikker på at han hadde stilt opp i en krise, men det er hverdager det er flest av. 

Skrevet

Han trenger ikke kua når melken er gratis. Du blir brukt av han. Han får alt han ønsker, all moro og ingen forpliktelser eller ansvar. 

Ganske avtennende spør du meg. 

Anonymkode: 63ada...52e

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan si følgende: 

Jeg ser at denne relasjonen vår ikke er sunn for meg, så velger å avbryte og gå videre. Ønsker ikke mer kontakt med deg.

Og så står du i det, blokkerer han og får han ut av systemet. Du har blitt for hekta pga hans stadige avvisninger. 

• Nyttig 1
Skrevet

Sex og vennskap er dårlig deal.

Skal du ha sex med noen så hold det til sexen...møtes kun for det :) Enkelt og greit, maks 1 gang i uken..

Anonymkode: 7927b...266

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...