GrønnNellik68 Skrevet 29. januar 2023 #1 Skrevet 29. januar 2023 https://inyheter.no/24/01/2023/na-kommer-korrupsjonen-til-overflaten-i-ukraina-flere-topper-avsatt-eller-trekker-seg/ Blir midlene som blir sendt dit virkelig brukt til det de skal? Ukraina er ett av om ikke det mest korrupte landet i europa på like linje med Russland. Jeg vet ikke hvor jeg så det men ett sted skrev noen om at våpen som blir sendt dit blir solgt videre på det svarte markedet ti andre land. Er det veldig smart da og drive og fore med våpen og midler når en ikke vet om de blir brukt til det de skal nemlig forsvare seg mot russland? Vestlig media har jo fokuset sitt på en side og det er Ukraina. Så blir veldig ensidig alt i denne konflikten føler jeg da. Mulig jeg tar feil. 2
Hill83 Skrevet 29. januar 2023 #2 Skrevet 29. januar 2023 Det er krig. Selvsagt finnes det krigsprofitører, svartebørs og annet grums. Ingen har kontroll på alt men forhåpentligvis kommer mye frem. 4
GrønnNellik68 Skrevet 29. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2023 https://www.nrk.no/urix/derfor-blir-ukraina-neppe-eu-medlem-no-1.15947076 De har ikke så høy status til å bli medlem av Eu i hvertfall men det er jo uansett ikke noe å trakte etter da har vi jo erfart her i Norge. Bedre å være utenfor. 2
missbluebird Skrevet 29. januar 2023 #4 Skrevet 29. januar 2023 Kan også se på det som en fin måte for land å bli kvitt sine gamle våpen ved å få god status som "hjelpende" til land i nød. Når du da har mindre våpen, så må jo landet ruste opp igjen for de har jo gitt fra seg mye. Forsvarsbudsjettet går dermed opp og nye våpen anskaffes. Nesten litt hjelp til selvhjelp. Budsjettet må jo brukes opp slik at du får mer til neste år, er jo en evig dårlig sirkel. 2
Gjest GP950mAh Skrevet 29. januar 2023 #5 Skrevet 29. januar 2023 GrønnNellik68 skrev (9 timer siden): https://www.nrk.no/urix/derfor-blir-ukraina-neppe-eu-medlem-no-1.15947076 De har ikke så høy status til å bli medlem av Eu i hvertfall men det er jo uansett ikke noe å trakte etter da har vi jo erfart her i Norge. Bedre å være utenfor. De er kandidatland og på vei inn i EU. De må oppfylle en rekke kriterier først, blant annet å få ned korrupsjonen og det arbeidet er det godt igang med. At Zelensky sparker korrupte ledere viser jo at de faktisk forsøker å gjøre noe med problemet. For andre øst-europeiske land tok det rundt 10 år fra de ble kandidat til de fikk fullt medlemskap, så det er en lang prosess, og ingen har seriøst trodd de ville bli medlemmer med en gang. Når det gjelder våpnene vi sender vet vi at de har havnet på rett sted, det ser man fra bildene fra slagmarken hvor ukrainerne nå bruker de nye, avanserte våpnene vi har sendt.
LeveMannen Skrevet 29. januar 2023 #6 Skrevet 29. januar 2023 GP950mAh skrev (23 minutter siden): Når det gjelder våpnene vi sender vet vi at de har havnet på rett sted, det ser man fra bildene fra slagmarken hvor ukrainerne nå bruker de nye, avanserte våpnene vi har sendt. Tror du virkelig Norge kontrollerer at alle M72, ol. som vi sender dit kommer fram til dit de skal? Vi er et land som sender 40 milliarder til "u-hjelp" hvert år, og ikke kan dokumentere at det har ført til noe som helst bedring der hvor det er blitt sendt, annet enn for de korrupte myndighetene som får mer penger å bruke på luksus skip og eiendommer til seg selv. 3
Gjest GP950mAh Skrevet 29. januar 2023 #7 Skrevet 29. januar 2023 LeveMannen skrev (Akkurat nå): Tror du virkelig Norge kontrollerer at alle M72, ol. som vi sender dit kommer fram til dit de skal? Vi er et land som sender 40 milliarder til "u-hjelp" hvert år, og ikke kan dokumentere at det har ført til noe som helst bedring der hvor det er blitt sendt, annet enn for de korrupte myndighetene som får mer penger å bruke på luksus skip og eiendommer til seg selv. Det er noe annet når vi sender våpen, da er det egne regler og vi må sikre at de kommer frem.
I Grosny Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Det er sannsynlig at mange av de ukrainske våpnene som havner på det svarte markedet er krigsbytte som russiske soldater eller folk som finner våpen prøver å tjene litt penger på. 5
LeveMannen Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 GP950mAh skrev (19 minutter siden): Det er noe annet når vi sender våpen, da er det egne regler og vi må sikre at de kommer frem. Ja vel du får vise til hva slags kontrollmekanismer vi har med våpnene vi sender til Ukraina da. 2
Gjest GP950mAh Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 LeveMannen skrev (4 minutter siden): Ja vel du får vise til hva slags kontrollmekanismer vi har med våpnene vi sender til Ukraina da. Norge er med i ikkespredningssamarbeidet internasjonalt og har itillegg egne reguleringer for å hindre at våpen havner i gale hender.
LeveMannen Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 GP950mAh skrev (4 minutter siden): Norge er med i ikkespredningssamarbeidet internasjonalt og har itillegg egne reguleringer for å hindre at våpen havner i gale hender. Vi hadde også regler om å ikke gi våpen til land i krig... Og du svarte ikke på spørsmålet. Hvilke kontroller har vi med at våpnene går dit de skal i Ukraina? Vær spesifikk nå. 3
Apis Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 GrønnNellik68 skrev (18 timer siden): https://inyheter.no/24/01/2023/na-kommer-korrupsjonen-til-overflaten-i-ukraina-flere-topper-avsatt-eller-trekker-seg/ Blir midlene som blir sendt dit virkelig brukt til det de skal? Ukraina er ett av om ikke det mest korrupte landet i europa på like linje med Russland. Jeg vet ikke hvor jeg så det men ett sted skrev noen om at våpen som blir sendt dit blir solgt videre på det svarte markedet ti andre land. Er det veldig smart da og drive og fore med våpen og midler når en ikke vet om de blir brukt til det de skal nemlig forsvare seg mot russland? Vestlig media har jo fokuset sitt på en side og det er Ukraina. Så blir veldig ensidig alt i denne konflikten føler jeg da. Mulig jeg tar feil. At korrupte folk blir avsatt eller "trekker" seg, kan også tolkes som at ting som korrupsjon begynner å bli transparent og komme seg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå