AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg skal kjøpe leilighet i Oslo, og prisene skremmer meg. Har gjennomsnittlig inntekt, er singel i 30-årene, får littegrann hjelp av foreldre. Absolutt maks budsjett på 4,3 mill. Da makser jeg lånet, og bruker alle sparepengene mine. Etter å ha fulgt med boligmarkedet en liten stund, ser jeg at potensielle leiligheter er på rundt 35 kvm, lite soverom, liten balkong. Det er forsåvidt greit nok i seg selv til én person. Men vil leilighetene ha noen prisstigning om noen år? Vil folk i f.eks 2028 betale mer enn 4,3 for en liten leilighet i Oslo? Jeg kjøper for å bo, absolutt. Men med tiden ønsker jeg kanskje noe litt større. Og økonomien bekymrer meg litt. Anonymkode: 33f7f...a70 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 29. januar 2023 #2 Del Skrevet 29. januar 2023 Hvorfor ikke kjøpe leilighet med dobbel størrelse i en nabokommune? Ikke gjør tabben å kjøpe bare fordi du regner med prisstigning. Kjøp fordi du ser for deg å bo der i noen år. Det blir kjipt å havne i en situasjon hvor bøttekottet er blitt for trangt og du ikke har råd til noe større. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Del Skrevet 29. januar 2023 Drizzt skrev (1 minutt siden): Hvorfor ikke kjøpe leilighet med dobbel størrelse i en nabokommune? Ikke gjør tabben å kjøpe bare fordi du regner med prisstigning. Kjøp fordi du ser for deg å bo der i noen år. Det blir kjipt å havne i en situasjon hvor bøttekottet er blitt for trangt og du ikke har råd til noe større. 35 kvm er jo ok, men ellers enig. TS, kjøp heller 50-70 kvm i Lørenskog eller Lillestrøm Anonymkode: dadcb...8eb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Del Skrevet 29. januar 2023 Det er kanskje ikke den beste tiden å «makse ut» lånet på? Mtp dagens økonomi. Anonymkode: 5f2e2...4f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 29. januar 2023 #5 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): 35 kvm er jo ok, men ellers enig. TS, kjøp heller 50-70 kvm i Lørenskog eller Lillestrøm Anonymkode: dadcb...8eb 35 kvm er ikke OK. Ikke for 1 person, ikke når de blir 2 eller 3. Man får det dobbelte av størrelse i nabokommunene. Da kan man leie 1 soverom til en venn mens man er fortsatt alene og få inntekt å hjelpe med lånet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #6 Del Skrevet 29. januar 2023 Må du bo i sentrum? Jeg ser stadig ting i Oslo til rundt den prisen du nevner, men da litt utenfor selve sentrum. Det er da snakk om både 3 - og 4-roms. Anonymkode: bfbc2...fdf 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg tror du kan gjøre en god deal i dagens marked. Du bør kjøpe mens det er på bunn, men det vet vi ikke når er😝 Anonymkode: ff9cf...836 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk Midnattsol Skrevet 29. januar 2023 #8 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg bor i t-baneavstand til sentrum, og har en 3-roms på litt over 70 kvm. Ser at disse nå går for ca 4 mill. Da er det i tillegg nært til marka og bor i et veldig hyggelig nabolag. Stille og rolig i en lavblokk som ble bygget på ca 70- tallet, så det er godt med grøntområder rundt, altså store plenområder både foran og bak blokken (og vaktmester). Synes det er deilig med såpass stor leilighet alene, og har gjesterom/kontor så jeg kan ha overnattingsbesøk av venner/familie, samtidig som jeg slipper å ha pc, bøker, papirer osv i stuen. Har også stort godt kjøkken og boder. Hvis jeg skulle få en samboer, så er det ikke noe problem å bo to der, så slipper å måtte ta utgiftene med å kjøpe/selge/flytte. Hvis du er i midten av 30-årene, så tror jeg at jeg hadde vurdert noe større en 35 kvm i sentrum og heller sett litt utenfor Ring 1 og 2 🙂 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 35 kvm er jo ok, men ellers enig. TS, kjøp heller 50-70 kvm i Lørenskog eller Lillestrøm Anonymkode: dadcb...8eb Man får 50-70 kvm til 4,3 mill i Oslo. Men ikke midt på Majorstua/Grunerløkka. Anonymkode: 4b8ac...89a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Del Skrevet 29. januar 2023 Takk for svar Dette er utenfor sentrum, hovedsakelig Sogn og Nydalen. Jeg ønsker ikke å bo lenger østover, heller ikke Lørenskog eller Lillestrøm. Jeg må i så fall sørover mot Bærum, men det er det også dyrt, samt at jeg får lengre reisevei. Men jeg er helt enig i at det er sjukt å betale 4,3 for 35 kvm. Anonymkode: 33f7f...a70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Takk for svar Dette er utenfor sentrum, hovedsakelig Sogn og Nydalen. Jeg ønsker ikke å bo lenger østover, heller ikke Lørenskog eller Lillestrøm. Jeg må i så fall sørover mot Bærum, men det er det også dyrt, samt at jeg får lengre reisevei. Men jeg er helt enig i at det er sjukt å betale 4,3 for 35 kvm. Anonymkode: 33f7f...a70 Du kommer til og stortrives! Så deilig følelse å eie egen leilighet i Oslo☺️ Anonymkode: ff9cf...836 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Takk for svar Dette er utenfor sentrum, hovedsakelig Sogn og Nydalen. Jeg ønsker ikke å bo lenger østover, heller ikke Lørenskog eller Lillestrøm. Jeg må i så fall sørover mot Bærum, men det er det også dyrt, samt at jeg får lengre reisevei. Men jeg er helt enig i at det er sjukt å betale 4,3 for 35 kvm. Anonymkode: 33f7f...a70 Hvorfor vil du ikke bo lenge østover? Toget fra Lillestrøm tar 11 min. inn til Oslo S, fra Lørenskog sentrum tar det 20 min. med buss. Du har lengre reisevei fra Sogn og Nydalen. Bare nysgjerrig Anonymkode: 5d63e...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 29. januar 2023 #13 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skal kjøpe leilighet i Oslo, og prisene skremmer meg. Har gjennomsnittlig inntekt, er singel i 30-årene, får littegrann hjelp av foreldre. Absolutt maks budsjett på 4,3 mill. Da makser jeg lånet, og bruker alle sparepengene mine. Etter å ha fulgt med boligmarkedet en liten stund, ser jeg at potensielle leiligheter er på rundt 35 kvm, lite soverom, liten balkong. Det er forsåvidt greit nok i seg selv til én person. Men vil leilighetene ha noen prisstigning om noen år? Vil folk i f.eks 2028 betale mer enn 4,3 for en liten leilighet i Oslo? Jeg kjøper for å bo, absolutt. Men med tiden ønsker jeg kanskje noe litt større. Og økonomien bekymrer meg litt. Anonymkode: 33f7f...a70 Det er umulig å forutse boligprisene 5 år fram i tid. Men nå om dagen hvor mange må senke prisene for å få solgt, er det definitivt kjøpers marked for førstegangskjøpere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor vil du ikke bo lenge østover? Toget fra Lillestrøm tar 11 min. inn til Oslo S, fra Lørenskog sentrum tar det 20 min. med buss. Du har lengre reisevei fra Sogn og Nydalen. Bare nysgjerrig Anonymkode: 5d63e...ae9 Sikkert fordi ts har hørt at Lørenskog og Lillestrøm er noen skumle områder 😁 ts, har du maks budsjett på 4,3 kan du ikke være kravstor Anonymkode: dadcb...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor vil du ikke bo lenge østover? Toget fra Lillestrøm tar 11 min. inn til Oslo S, fra Lørenskog sentrum tar det 20 min. med buss. Du har lengre reisevei fra Sogn og Nydalen. Bare nysgjerrig Anonymkode: 5d63e...ae9 Er det avganger hvert 7. minutt derfra da? Anonymkode: 4b8ac...89a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Del Skrevet 29. januar 2023 Grüner skrev (1 time siden): Det er umulig å forutse boligprisene 5 år fram i tid. Men nå om dagen hvor mange må senke prisene for å få solgt, er det definitivt kjøpers marked for førstegangskjøpere. Det tenker jeg også. Jeg hadde kjøpt, og hvis du ønsker å bo i Oslo, så kjøp der. Ingen vet hvordan boligmarkedet vil være om fem eller ti år. Men tilgangen på leiligheter i Oslo er begrenset, og folk vil ønske å bo i Oslo om ti år også. Det er likevel viktig at du ikke kjøper en leilighet du ikke kan bo i om ti år, i tilfelle det tar tid før markedet stiger. Jeg ville bare kjøpt nå, ikke prøv å time bunnen. Anonymkode: 8120b...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Del Skrevet 29. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er kanskje ikke den beste tiden å «makse ut» lånet på? Mtp dagens økonomi. Anonymkode: 5f2e2...4f1 "Time in the market beats timing the market" er det noe som heter. Anonymkode: d7b9f...df6 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Del Skrevet 29. januar 2023 Drizzt skrev (3 timer siden): 35 kvm er ikke OK. Ikke for 1 person, ikke når de blir 2 eller 3. Man får det dobbelte av størrelse i nabokommunene. Da kan man leie 1 soverom til en venn mens man er fortsatt alene og få inntekt å hjelpe med lånet. Hvis TS synes 35 kvm er ok, så er et ok for henne. Anonymkode: 47aad...9b7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor vil du ikke bo lenge østover? Toget fra Lillestrøm tar 11 min. inn til Oslo S, fra Lørenskog sentrum tar det 20 min. med buss. Du har lengre reisevei fra Sogn og Nydalen. Bare nysgjerrig Anonymkode: 5d63e...ae9 Jeg har både bodd i Lillestrøm og på Storo. Trivdes mye bedre på Storo. Storo har kortere vei til marka. Lillestrøm og områdene rundt har ekstremt mye mygg om sommeren. Det er mye lettere å komme seg på jobb fra Storo, om man fks jobber på Nydalen, enn å reise kollektivt fra Lillestrøm. Skal man bo i Lillestrøm, bør man i så fall være helt sikker på at man kommer til å jobbe i nærheten av Oslo S/Nationaltheatret. Ellers blir det vesentlig lengre reisevei. Fra Lillestrøm må man betale for 2 soner med toget. Samtidig som det ikke er spesielt billig å bo hverken i Lillestrøm eller Fetsund. Det må også med i regnestykket. Men man får nok mer enn 35 kvm Anonymkode: 68e83...d2f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Del Skrevet 29. januar 2023 Når man bor i Lillestrøm og ønsker å dra på byen eller være sent oppe i Oslo i helgene, så må man også passe på at siste tog går relativt tidlig. Til Nydalen går det nattbuss. Eventuelt så er det ikke en formue med taxi. I alle fall ikke i forhold til Lillestrøm. For min del er det alle disse smø tingene som påvirker min trivsel. Anonymkode: 68e83...d2f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå