Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han får MME et par ganger i døgnet, når jeg er på jobb på kveld eller natt, siden han kun sovner med pupp eller flaske rett før leggetid, og når han våkner på kvelden/natta. Nå bikker han snart året, hva er anbefalingen ift mme da? Det jeg finner ved googling gjelder de som kun har fått mme, ikke mme som tilskudd ved siden av pupp kun ved behov. 

Anonymkode: ad2b3...de5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det behov, da fortsetter du. Ved ett år er variasjonen så stor at det ikke er noen anbefalinger 

Anonymkode: 690d4...40f

Skrevet

Har en på ett. Vi gir normalt en flaske om dagen, på natt/sen kveld. Han sover fra 18 til 6:30 og holder ikke gjennom hele natta uten påfyll enda. Han får den enten 23 eller 4, varierer litt når han våkner. Er sjeldent han drikker opp hele. Vil bare ha mat på dagtid, men hender han bytter ut litt av maten med MME når han er syk.

Barnelegen som følger han opp på sykehuset har anbefalt at han får så lenge han ønsker det selv, også på natt, og at vi også kan bruke det som drikkemelk frem til 3 års alder hvis han godtar det. Er for å sikre inntak av vitaminer og mineraler pga. allergi.

Anonymkode: 90403...3e9

Skrevet

Bare gå over til vanlig melk

Anonymkode: 28465...aba

Skrevet

Det eneste jeg har lest,er at det anbefales til minimum et år.

med første ga vi til han var nesten to år.men bare på kvelden.

Anonymkode: 51c4d...9de

• Liker 1
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å ta opp dette med helsesøster, hva de anbefaler er jo basert på barnets vekstkurve. 

Ett barn på 1år skal normalt ikke ha behov for mat på natten, og for både barnets og foreldrenes nattesøvn så bør barnet heller lære seg å sovne uten flaske om det våkner på natten. Det vil også ha positiv innvirkning på tenner og tannhelse, men noen kan så klart fortsatt ha ett stort sugebehov og det er lettere å avvennes fra flaske og smokk enn tommeltott. 

Skrevet
Mt3 skrev (36 minutter siden):

Det beste du kan gjøre er å ta opp dette med helsesøster, hva de anbefaler er jo basert på barnets vekstkurve. 

Ett barn på 1år skal normalt ikke ha behov for mat på natten, og for både barnets og foreldrenes nattesøvn så bør barnet heller lære seg å sovne uten flaske om det våkner på natten. Det vil også ha positiv innvirkning på tenner og tannhelse, men noen kan så klart fortsatt ha ett stort sugebehov og det er lettere å avvennes fra flaske og smokk enn tommeltott. 

Jeg opplever helsesykepleier som litt "løs" i anbefalingene, og lar det være mye opp til meg. Fint i enkelte settinger, men litt dumt når det kommer til ting jeg oppriktig trenger råd og erfaringer rundt. 

Vi sliter veldig med å avvenne nattammingen (og/eller flaske), det blir hysterisk gråt som kun stoppes av pupp/flaske, eller å gå ut av rommet, og det hjelper jo i hvertfall ikke på søvnen. Jeg er der hvor jeg vurderer å kutte ammingen totalt i håp om at det også hjelper på natten, men anbefalingen er jo til 2 år så jeg sliter litt med det valget. Nå skal jeg kanskje begynne på medisiner som gjør at jeg slutte, men også det er jo litt opp til meg, så det hele er egentlig veldig vanskelig. 

Kurven er fin, men det er en hel del promping på natt og dette + den hysteriske gråten gjør meg usikker på at det er riktig å fjerne det eneste som oppriktig roer han. Har han magevondt? Er det allergier? Han er i fint humør på dagtid og sover godt til dupp, det er kun natten som gjør det vanskelig. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg opplever helsesykepleier som litt "løs" i anbefalingene, og lar det være mye opp til meg. Fint i enkelte settinger, men litt dumt når det kommer til ting jeg oppriktig trenger råd og erfaringer rundt. 

Vi sliter veldig med å avvenne nattammingen (og/eller flaske), det blir hysterisk gråt som kun stoppes av pupp/flaske, eller å gå ut av rommet, og det hjelper jo i hvertfall ikke på søvnen. Jeg er der hvor jeg vurderer å kutte ammingen totalt i håp om at det også hjelper på natten, men anbefalingen er jo til 2 år så jeg sliter litt med det valget. Nå skal jeg kanskje begynne på medisiner som gjør at jeg slutte, men også det er jo litt opp til meg, så det hele er egentlig veldig vanskelig. 

Kurven er fin, men det er en hel del promping på natt og dette + den hysteriske gråten gjør meg usikker på at det er riktig å fjerne det eneste som oppriktig roer han. Har han magevondt? Er det allergier? Han er i fint humør på dagtid og sover godt til dupp, det er kun natten som gjør det vanskelig. 

Hva med å gradvis gå over til vann? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å gradvis gå over til vann? 

Vi forsøkte det også, han godtar det helt fint men det hjelper ikke på å sovne igjen. Med en skikkelig flaske sovner han nesten umiddelbart når vi legger han i senga igjen. 

Skrevet

Barnet vårt vil ikke ha kumelk, så vi fortsatte med MME til han var nesten 2,5 år. Byttet til velling, for det aksepterte han. Han var  på grensen til undervektig så han trengte de natteflaskene. Kanskje velling kunne fungert for dere også? Litt mer mat enn bare MME.

Skrevet

Du burde prøve å kutte den flasken på natten, men ellers kan du bare fortsette 

Skrevet
Hønemor91 skrev (2 minutter siden):

Du burde prøve å kutte den flasken på natten, men ellers kan du bare fortsette 

Takk for svar 😊 

Veggdyret skrev (5 minutter siden):

Barnet vårt vil ikke ha kumelk, så vi fortsatte med MME til han var nesten 2,5 år. Byttet til velling, for det aksepterte han. Han var  på grensen til undervektig så han trengte de natteflaskene. Kanskje velling kunne fungert for dere også? Litt mer mat enn bare MME.

Det var et godt tips, kanskje vi skulle prøve det. Han følger kurven sin, men det føles jo likevel ut som han ikke blir mett siden han våkner så ofte om natten enda... 

Skrevet

Vi fikk beskjed om å kutte all mme da vår ble 12 måneder. Hun spiste ikke nok fast føde på dagen, så vi endte opp med å være oppe flere ganger på nettene for å gi melk. Vi valgte heller å gi mme etter hvert måltid på dagen og en stor flaske etter kveldsen. Da hadde hun ikke lenger behov for nattmat. Etterhvert begynte hun å spise større posjoner med mat og mme ble faset ut. Hun sluttet helt med mme da hun var rundt 14 måneder.  

Anonymkode: 3b791...0d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...