Laina Skrevet 19. desember 2005 #1 Skrevet 19. desember 2005 Datteren min har hatt store problemer med hoste i ganske mange år. Inntil nylig har hun bodd hos sin far, og han har hatt hovedansvaret ift lege og sykdom. Han har i flere år tatt henne med til lege, kjempet hardt for å få henne sjekket av spesialist osv. Et år ble hun satt på penicillin-kur 3 eller 4 ganger, grunnet lungebetennelse. Hun har vært hos spesialist som har konkludert med at hun har ømfintlige luftveier. Han har gitt henne astmamedisin, hvilket ikke fungerer. Hun har også prøvd diverse reseptfrie medisiner, som hostesaft, og tabeletter som skal virke slimløsende. Hun har bodd hos meg i relativt kort tid nå, men jeg har allerede konstatert at disse reseptfrie medisinene ikke fungerer. Det er forferdelig å høre på henne når hun hoster om natten. Hun sover dårlig fordi hun hoster, og det har hendt at jeg har måttet sette en bøtte ved siden av sengen hennes fordi hun hoster så fælt og er redd for å kaste opp. Noen ganger begynner hun nesten å gråte, og sier "Jeg blir aldri kvitt denne hosten." Jeg har bestemt meg for å prøve alternativ medisin, da legene ikke har klart å finne noen løsning på dette. Er det noen av dere som har erfaringer med alternativ medisin på liknende plager? Jeg vurderer akupunktur, men er usikker på om hun tør, da hun er veldig redd for smerter. (Tanken på å bli stukket med nåler kan være nok til at hun nekter slik behandling.) Homeopati og soneterapi er andre ting jeg har vurdert. Men jeg har ingen erfaring med slikt selv. Dersom dere har noen terapeuter å anbefale, hadde det vært fint. Jeg bor i Oslo-området.
Iceglow Skrevet 19. desember 2005 #2 Skrevet 19. desember 2005 Hva er alderen hennes? Jeg gikk og hostet og harket i flere år før jeg fikk tatt mandlene, mulig det er noe å vurdere? Ellers kan melk utløse slimdanning i kroppen, noe mange merker når de drikker melk under forkjølelse. Husker blant annet at jeg fikk forbud fra legen mot å drikke melk en periode etter jeg tok mandlene pga at det øket slimdanningen, og føre til hoste, noe som ikke er bra rett etter mandeloperasjon. Det er en del urter som skal virke slimløsnende brukt i te og dampbad, og en del eteriske oljer som kan brukes i dampbad og smurt på kroppen. Jeg kjenner ikke til akupunktur selv, men det skal visstnok være forholdsvis smertefritt, og med tanke på at nålene er utrolig tynne i forhold til vanlige sprøytenåler, så høres det logisk ut. Akupressur kan kanskje være et alternativ? Det er i hovedsak det samme som akupunktur, men med press i stedet for nåler. Soneterapi skal og være bra mot slimdannelse, men kan være noe smertefullt i starten. Homøopati har jeg vært borti, men kan ikke si det hjalp meg noe særlig, har allikevel litt tro på det om en får brukt rett middel. En link du kan vurdere å se litt nøyere på er http://www.abchomeopathy.com/ som har et eget oppslagsverk over homøopatiske midler og selvdiagnostisering, om ikke annet er det interessant lesestoff
Laina Skrevet 19. desember 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2005 Hun er 6 år. Hosten kommer ofte uavhengig av forkjølelse. Om hun har vært forkjølet hoster hun kraftig i flere uker etterpå, men kan også hoste i flere uker uten å være forkjølet. Jeg har også vært bevisst på å ikke la henne drikke for mye melk, da jeg også har hørt at dette kan danne mye slim.
Iceglow Skrevet 20. desember 2005 #4 Skrevet 20. desember 2005 6 år ja, da blir det litt annerledes enn om det er en eldre person (tenker på smak på enkelte midler osv). Om hun har mye slim som må opp, hjelper det IKKE å dempe hosten, det hindrer kroppen i å kvitte seg med det den vil ha ut. Men på den annen side, kan hoste i seg selv forårsake slim pga den stadige irritasjonen? Dette er jeg ikke sikker på, håper det er noen her som kan svare. Om det er slimløsnende effekt som er ønsket så kan te og inhalasjonsdampbad av marianøkkelblomrot, lakrisrot, eukalyptus, timian, fennikkelfrø, anis, peppemynte osv fungere til en viss grad. Generelt skal varmende urter virke positivt, tenk krydder. Liker hun chili, hvitløk osv på maten, pøs på, skader iverfall ikke. http://www.milofo.dk/pages/Influenza.htm (kort, to skjermlengder, skum gjennom og se om det rimer) http://www.balder-klinikken.no/urtete/artikler.html (kort og grei artikkel om “harke-te”) Jeg har kun tatt et raskt googlesøk her og der, jeg kan se om jeg finner mer når jeg har litt bedre tid, det er mye å lese gjennom her ser jeg
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #5 Skrevet 20. desember 2005 Cellesalt kan kanskje være et alternativ. Kan evt. ta en online evaluering her; www.biochemics.info
Gjest Dalwhinnie Skrevet 20. desember 2005 #6 Skrevet 20. desember 2005 Tips: Heggeli helhetsmedisin i Oslo. Her har de homeopater, akupuktører, kinesiologer, leger, fysioterapeuter etc, og mange av dem har faktisk en bekgrunn i to disipliner. I tillegg er de flinke til å dra inn en kollega eller to med en annen bakgrunn hvis de føler de kan hente noe i det, så du får en veldig helhetlig behandling.
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2005 #7 Skrevet 20. desember 2005 Homeopat Solhatt. Hvitløk. 1000-1500 mg c-vitaminer (kan reduseres) Omega 3 og 6 Oliven rosenrot urtete (camille) med honning Biologisk dyrket grønnsaker Lite sukker Kutt ut melk (yougert går men har sukkerinnhold pluss)
Gjest Olga i.i. Skrevet 20. desember 2005 #8 Skrevet 20. desember 2005 Vanlig grovt havsalt som du får i alle matbutikker er like bra i badevannet som "parfymerte produkter" og langt billigere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå