AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #1 Del Skrevet 29. januar 2023 Hva er deres argumenter for å ta ut ammefri i starten og slutten av arbeidsdagen vs dra hjem midt på dagen for å amme og så tilbake på jobb? Anonymkode: 74917...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #2 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva er deres argumenter for å ta ut ammefri i starten og slutten av arbeidsdagen vs dra hjem midt på dagen for å amme og så tilbake på jobb? Anonymkode: 74917...d7d Du skal vel mate når babyen trenger det? Eller pumpe når du trenger det. Stort sett har man mer behov etter en stund, midt på dagen, men det varierer. Midt på dagen kan du også kombinere med pause Anonymkode: 3ccea...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #3 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg tok kun ut ammefri ved leggetid på kveldsvakt, siden det var da behovet var der. Om du ikke rekker å amme før jobb og derfor trenger å komme senere så kan du jo det? Anonymkode: 5b9ca...509 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #4 Del Skrevet 29. januar 2023 I utgangspunktet skal man vel ikke trenge å argumentere for det, men skjønner at man fort må de allikevel. Med yngste tok jeg ut ammefri på slutten av dagen, da jeg anså det som verre for barnet som gikk i barnehagen at jeg Dukket opp, for så å dra igjen. Da var det bedre med en kortere dag. Med eldste ønsket jeg også å ta ut på slutte av vakta, spesielt på kveldstid da jeg jobbet turnus og behovet var størst da. Arbeidsgiver var ikke enig i dette og jeg var helt ny i jobben. Turte derfor ikke stå i det, selvom jeg vet jeg hadde loven på min side. Da løste jeg det ved å dra hjem I lunsjen, eller en tur hjem i 6 tiden før legging. Da var barnet hjemme med far i permisjon, så gikk hvertfall lettere for barnet at jeg kom, forså å dra igjen. Anonymkode: 3d185...eef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blingblingtahei Skrevet 29. januar 2023 #5 Del Skrevet 29. januar 2023 Tok ut ammefri midt på dagen. Dro hjem når barnet skulle legge seg på kveldsvakt, og samme på dagvakt, før naptime.. det ble rundt 3,5 time etter vaktstart. Det er slitsomt, og måtte fram og tilbake, men det var da babyen min trengte pupp, og da puppen trengte å tømmes.. og det er det ammefri er til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 29. januar 2023 #6 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg tok ut ammefri på det tidspunktet som passet for barnet. For oss var det på slutten av arbeidsdagen. På morgenen ammet jeg før jobb, trengte ikke ammefri. Midt på dag spiste barnet fast føde og tok flaske, så trengte ikke amme. Sener på dagen var baby mer sliten og ville ikke ta flaske, hadde behov for meg da. Tok ammefri i ca 1,5 mnd. Da gikk vi over til kun morgen- og kveldsamming. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #7 Del Skrevet 29. januar 2023 Morgen og ettermiddag, samt at far kom innom i lunsjen ved behov. Har dog en veldig fleksibel kontorjobb 8-16. Anonymkode: 6f985...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Del Skrevet 29. januar 2023 Betingelsen for ammefri er at det er barnets behov som skal være styrende for når/hvordan denne tas ut. Om alle alternativ passer like godt/dårlig for amming så er det vanlig å se på helheten for hva som blir best for familien og arbeidsplassen. Jeg tok ut på slutten av dagen fordi det var det eneste tidspunktet hvor jeg fikk inn en ekstra runde med amming, da rakk vi to matinger på ettermiddagen i stedet for bare kveldsamming. Skulle jeg kommet på jobb en time senere ville baby fortsatt vært mett fra "frokostamming", og midt på dagen egnet seg ikke pga. reisevei og at jeg uansett hadde tid til å pumpe i lunsjen. Anonymkode: 91df8...c7d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Del Skrevet 29. januar 2023 Hvordan gjør man det med ammefri når man jobber natt? 😊 Anonymkode: 993ef...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du skal vel mate når babyen trenger det? Eller pumpe når du trenger det. Stort sett har man mer behov etter en stund, midt på dagen, men det varierer. Midt på dagen kan du også kombinere med pause Anonymkode: 3ccea...f3a Ammefri styres av arbeidstakerens behov for å amme. Anonymkode: 5c769...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #11 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg pumper midt på dagen. Anonymkode: df3b5...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ammefri styres av arbeidstakerens behov for å amme. Anonymkode: 5c769...965 Ja, nettopp, det var det jeg skrev. Anonymkode: 3ccea...f3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #13 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvordan gjør man det med ammefri når man jobber natt? 😊 Anonymkode: 993ef...fe3 Slik du legger opp til det. Jeg jobber alene, så arbeidsgiver hadde måttet steppe inn selv for ammefri hvis jeg skulle tatt ammefri kl 03. Jeg byttet derfor vaktene mine i dagvakter i stedet den første perioden når jeg fikk eldste, og gikk etterhvert over til natt hvor samboeren kom kjørende hvis behovet oppsto. Nattammingen avtok fort etter det. Denne gangen har vi jo et eldre barn, så han kan ikke bare komme kjørende. Babyen får derfor erstatning på natt ved behov, og så er jeg ferdig 1 time tidligere i stedet. Jeg ammer så fort jeg kommer hjem og sovner sammen med barnet, så sover han to timer til. Jeg ammer i tillegg rett før jeg drar på jobb, ca kl 22.30 Anonymkode: 5c769...965 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #14 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg dro litt senere på jobb og kom hjem litt tidligere. På den måten fikk jeg ammet mens far leverte i bhg. Samme når jeg kom hjem. Det var rett og slett en ypperlig løsning for oss, hverdagen ble så inderlig mye enklere for alle utenom arbeidsgiver 😬 Anonymkode: 34644...66a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Del Skrevet 29. januar 2023 Tok ut mudt på vakten, 11.30 på dagvakt og 18.30 på kveldsvakt. Det var jo ikke behov for å amme i arbeidstiden på starten og slutten av vakta, da ammet jeg jo heller før og etter vakt. Det er ikke rare forskjellen på om barnet er 7 eller 8 timer uten pupp. Da handler det mer om å få kortere arbeodsdager enn et behov for amming. Anonymkode: 6ef2e...5eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg dro litt senere på jobb og kom hjem litt tidligere. På den måten fikk jeg ammet mens far leverte i bhg. Samme når jeg kom hjem. Det var rett og slett en ypperlig løsning for oss, hverdagen ble så inderlig mye enklere for alle utenom arbeidsgiver 😬 Anonymkode: 34644...66a Skjønner egentlig ikke hva det har å si for arbeidsgiver, må vel være mindre gunstig for dem at man er borte midt på dagen med bruddstykker, en sammenhengende litt kortere dager? Anonymkode: 74917...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Del Skrevet 29. januar 2023 Det stresset med å skulle kjøre hjem midt på dagen, særlig på vinteren fungerte dårlig for oss med lang kjørevei. Så her begynte jeg på jobb en time senere og sluttet en time før. På morgenen var dette helt supert, særlig med barn 2 og 3 fordi de andre barna ble sendt på skole og bhg også ammet jeg. Anonymkode: 37965...ee7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tok ut mudt på vakten, 11.30 på dagvakt og 18.30 på kveldsvakt. Det var jo ikke behov for å amme i arbeidstiden på starten og slutten av vakta, da ammet jeg jo heller før og etter vakt. Det er ikke rare forskjellen på om barnet er 7 eller 8 timer uten pupp. Da handler det mer om å få kortere arbeodsdager enn et behov for amming. Anonymkode: 6ef2e...5eb Fikk du ikke tette melkeganger når du brått måtte slutte med det da? Har to timer ammefri og derfor akkurat, skulle jeg vært på jobb de to timene blir det værre.greit å trappe opptimene istedefor bråstopp. Anonymkode: 74917...d7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Del Skrevet 29. januar 2023 Jeg hadde 1 times betalt ammefri, og 30 min kjøring hver vei. Min løsning ble da å amme i sengen før jeg dro tidlig på jobb (vi samsov, så baby ammet masse om natten). Lunsjen på jobb brukte jeg på do til å pumpe (hadde med matpakke som jeg spiste på plassen min foran PC-en). Melken jeg pumpet fikk han av pappen før lur neste dag. Så tok jeg ammefri på slutten av dagen og dro tidlig hjem (siden jeg var tidlig på jobb i utgangspunktet, så ble jo hjemreise ekstra tidlig). Da hadde baby savnet mammaen så han lå evigheter på puppen når jeg kom hjem. Baby var 8 mnd og vi hadde trappet opp med grøt og brødskive til jeg skulle begynne å jobbe, noe som heldigvis gikk greit. Så den løsningen fungerte bra for oss. Anonymkode: 162ff...aaf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Del Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slik du legger opp til det. Jeg jobber alene, så arbeidsgiver hadde måttet steppe inn selv for ammefri hvis jeg skulle tatt ammefri kl 03. Jeg byttet derfor vaktene mine i dagvakter i stedet den første perioden når jeg fikk eldste, og gikk etterhvert over til natt hvor samboeren kom kjørende hvis behovet oppsto. Nattammingen avtok fort etter det. Denne gangen har vi jo et eldre barn, så han kan ikke bare komme kjørende. Babyen får derfor erstatning på natt ved behov, og så er jeg ferdig 1 time tidligere i stedet. Jeg ammer så fort jeg kommer hjem og sovner sammen med barnet, så sover han to timer til. Jeg ammer i tillegg rett før jeg drar på jobb, ca kl 22.30 Anonymkode: 5c769...965 Jeg jobber heldigvis ikke alene, men kan ikke dra hjem midt på natta. Tenker å be om å få gå hjem tidligere, men da kan man jo risikere at det ikke er sykepleier tilgjengelig på jobb før dagvakt kommer.. Å jobbe dag en periode er ikke aktuelt for meg da jeg taper mye lønn på det. Anonymkode: 993ef...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå