AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Vi har to barn. Det er 6 år mellom dem. Minste er bare noen måneder. De to vil ikke ha så mye til felles før de blir eldre. Vi føler vi har to enebarn. Nå lurer vi på om vi skal prøve å få en til, sånn at vi får to tette + hun på 6 år. Jeg elsker barn og lever for barna mine. Mannen min er utrolig flink med barna, og han bidrar like mye som meg hjemme. Jeg har på en måte lyst på flere barn. Vi har stort hus, og plass og rom til et tredje barn. Minuset med et tredje barn føler jeg er; - Økonomi. Vi er to lærere, ikke rike på noen måter. - Tid til å følge opp aktiviteter og lekser med 3 barn. - Få 3 barn ut av huset om morgenen. - 2 bleiebarn - Må vi ha ny bil? - Ferier, får vi råd til å reise med 3 barn. - Vi blir ikke nok voksne. Nå kan far ta seksåringen på dans, og jeg tar meg av babyen. - Vil 6 åringen føle seg utenfor hvis vi får to tette som leker mye sammen? - Jeg syns det er heftig med graviditet. Blir hardt å være gravid når jeg må ta meg av en liten + seksåringen. - Krangling. Kan jo være at det bare blir krangling mellom dem. Bør alt dette få meg til å innse at vi ikke burde få et tredje barn? Hadde jo vært så koselig for minsten å få et søsken å leke med, som er litt mer på samme nivå. Men, blir det for heftig? Så ja.. Hva tenker dere? Slutte mens leken er god, eller kjøre på å gjøre flokken større? Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Og glemte en siste ting på nei listen. Vi har ikke besteforeldre som bor på samme plass som oss. Så vi har ikke mye hjelp utenfra. - ts Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 Det er det ingen andre enn dere som kan bestemme. Anonymkode: cf085...c51 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Jeg har en 7 og 9 åring. Pluss en nyfødt. Har litt dårlig samvittighet for at han nesten blir som et enebarn. Hadde fått en til hadde det ikke vært for alderen min. Og at jeg ikke orker tanken på ny graviditet. samme far på alle barna våre gå for en til du! Anonymkode: b1a11...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 Har 8,5 år mellom mine 2 første. Skulle ikke ha flere, men lysten og overskuddet kom når minste rundet 3 år. Nå venter vi nr 3 og minste er 4 år. For min del var det veldig viktig å klare å håndtere de barna jeg har som gravid og med nyfødt. Jeg har veldig tunge svangerskap, så det var riktig å vente til minste var så stor at det gikk an å kommunisere med henne og at hun får til å gjøre en del selv. Forøvrig er ikke økonomi et stort tema hos oss, men hadde det vært et tema så hadde det nok satt en stopper for et siste barn. Vi ønsker ikke å "leve bakpå" eller å snu på krona eller å være veldig sårbare økonomisk. Det hadde vært et absolutt nei. Ang bil så beholder vi den vi har. Vi har en stasjonsvogn. Det blir ikke raust med plass i midten bak, og heller ikke veldig behagelig, men mer behagelig enn å kjøpe ny bil. Ønsker ikke å ha billån nå som vi skal øke andre utgifter med barnehage osv etter hvert. Anonymkode: 6ac21...d13
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er det ingen andre enn dere som kan bestemme. Anonymkode: cf085...c51 Ja, jeg er bare så utrolig usikker. Usikker på hvor heftig det blir, og usikker på om vi vil gjøre livet vårt vanskeligere og hardere enn det trenger å være. Men, så er det jo litt avlastning når barna har noen å leke med og. Kanskje noen har noen erfaringer? Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Mine to på syv og ni holder hverandre med selskap. Utrolig deilig. Konflikter innimellom, men mest selskap i hverandre Anonymkode: b1a11...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg er bare så utrolig usikker. Usikker på hvor heftig det blir, og usikker på om vi vil gjøre livet vårt vanskeligere og hardere enn det trenger å være. Men, så er det jo litt avlastning når barna har noen å leke med og. Kanskje noen har noen erfaringer? Anonymkode: 3cc5a...5bd Jeg tenker at med en baby på 2 mnd så er det ikke noe du trenger å ta stilling til nå om du er usikker 😊 du kan fortsatt vente både 1 og 2 år og fortsatt få barn som er tette nok i alder til å leke sammen. La skuldrene synke litt i den nye situasjonen og vet til hverdagen starter igjen med barnehage og jobb osv. Det er da du faktisk kan klare å kjenne på om det er en situasjon du ønsker et til barn i eller ikke. Også mtp det økonomiske og praktiske med bil osv. Anonymkode: 6ac21...d13 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at med en baby på 2 mnd så er det ikke noe du trenger å ta stilling til nå om du er usikker 😊 du kan fortsatt vente både 1 og 2 år og fortsatt få barn som er tette nok i alder til å leke sammen. La skuldrene synke litt i den nye situasjonen og vet til hverdagen starter igjen med barnehage og jobb osv. Det er da du faktisk kan klare å kjenne på om det er en situasjon du ønsker et til barn i eller ikke. Også mtp det økonomiske og praktiske med bil osv. Anonymkode: 6ac21...d13 Helt enig, hadde jeg bare kunnet. Jeg må nesten gå for det ganske raskt på grunn av alderen min. Er bare derfor jeg tenker på det nå. Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mine to på syv og ni holder hverandre med selskap. Utrolig deilig. Konflikter innimellom, men mest selskap i hverandre Anonymkode: b1a11...8f8 Det virker så koselig å ha to tette! Koselig og grusomt slitsomt 😆 Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #11 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): slutte mens leken er god, vi er for mange på denne planeten, legg egoet til side, dere har allerede 2 barn Anonymkode: 9ece7...f4b Ja, vi har jo det. Er evig takknemlig for dem. Syns det er vanskelig å tenke på planeten når det kommer til sånn spørsmål, men du har absolutt et poeng. Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 Våre barn er 19,12, og 2 år. Og vi venter sistemann om 2 mnder. Slå den du😂 Anonymkode: 986f1...aff 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 Vær sikker på at det er noe begge ønsker og har overskudd til. Vi har to med stor spredning og kunne virkelig ikke tenke meg flere, har ikke som eneste mål i livet å kjøre rundt på barn til aktiviteter. Og ja vanlig stasjonsvogn blir fort trangt, men er dere små så er det mange som får det til. Anonymkode: 02000...2bd
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #14 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har 8,5 år mellom mine 2 første. Skulle ikke ha flere, men lysten og overskuddet kom når minste rundet 3 år. Nå venter vi nr 3 og minste er 4 år. For min del var det veldig viktig å klare å håndtere de barna jeg har som gravid og med nyfødt. Jeg har veldig tunge svangerskap, så det var riktig å vente til minste var så stor at det gikk an å kommunisere med henne og at hun får til å gjøre en del selv. Forøvrig er ikke økonomi et stort tema hos oss, men hadde det vært et tema så hadde det nok satt en stopper for et siste barn. Vi ønsker ikke å "leve bakpå" eller å snu på krona eller å være veldig sårbare økonomisk. Det hadde vært et absolutt nei. Ang bil så beholder vi den vi har. Vi har en stasjonsvogn. Det blir ikke raust med plass i midten bak, og heller ikke veldig behagelig, men mer behagelig enn å kjøpe ny bil. Ønsker ikke å ha billån nå som vi skal øke andre utgifter med barnehage osv etter hvert. Anonymkode: 6ac21...d13 Hadde nok gjort som deg, og ventet til jeg var klar. Det er alderen min som gjør at jeg må tenke på det nå. Må nesten prøve å bli gravid når minsten er 1 år, dersom jeg ikke skal bli for gammel. Ja, økonomien blir jo ikke akkurat bedre av en til.. Hmmm, så vanskelig valg! Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #15 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vær sikker på at det er noe begge ønsker og har overskudd til. Vi har to med stor spredning og kunne virkelig ikke tenke meg flere, har ikke som eneste mål i livet å kjøre rundt på barn til aktiviteter. Og ja vanlig stasjonsvogn blir fort trangt, men er dere små så er det mange som får det til. Anonymkode: 02000...2bd Ja, jeg er usikker. Jeg elsker å være mamma, og tilbringe tid med barna mine. Men, jeg vil være der for dem, vil jeg få tid til det med 3? Jeg vet ikke Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #16 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Våre barn er 19,12, og 2 år. Og vi venter sistemann om 2 mnder. Slå den du😂 Anonymkode: 986f1...aff Vi valgte å gå for 2 tette av samme grunn som deg. Da har de 2 minste hverandre og vokser opp sammen. Slitsomt de første årene men tenker det er verdt det når de blir større. Da har de også hverandre leke med. Synes også det er greit å tenke på at når minste bli voksen så har han et søsken tett i alder også,så han blir ikke så alene som han ville blitt ellers.. Altså med 2 søsken som er mye eldre og med halvgamle foreldre. Så for vår del når vi vurderte nr 3,så fant vi ut at da må vi lage 2 tette istedet for å ha 3 "enebarn". Anonymkode: 986f1...aff
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #17 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi valgte å gå for 2 tette av samme grunn som deg. Da har de 2 minste hverandre og vokser opp sammen. Slitsomt de første årene men tenker det er verdt det når de blir større. Da har de også hverandre leke med. Synes også det er greit å tenke på at når minste bli voksen så har han et søsken tett i alder også,så han blir ikke så alene som han ville blitt ellers.. Altså med 2 søsken som er mye eldre og med halvgamle foreldre. Så for vår del når vi vurderte nr 3,så fant vi ut at da må vi lage 2 tette istedet for å ha 3 "enebarn". Anonymkode: 986f1...aff Ja, ikke sant. Da vet du hvordan jeg tenker. Tenker mye på hvordan det blir for barna når de er voksne, siden vi ikke er så unge foreldre og. At det er fint om de har en flokk. Anonymkode: 3cc5a...5bd
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #18 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, ikke sant. Da vet du hvordan jeg tenker. Tenker mye på hvordan det blir for barna når de er voksne, siden vi ikke er så unge foreldre og. At det er fint om de har en flokk. Anonymkode: 3cc5a...5bd Sånn tenker jeg og. Og man angrer ikke på et barn man har fått. Men klart det blir nok slitsomt noen år. Men samtidig kan det gjøre ting enklere også med at de blir 2 som har hverandre.Hvor gamle er dere? Anonymkode: 986f1...aff
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #19 Skrevet 29. januar 2023 Man blir ikke enebarn pga aldersforskjell. Man blir det pga personlighet. Om man flest har søsken. Kjenner flere med mer enn 5 års aldersforskjell som både har utrolig sterke forhold, og flere med 2 års forskjell som har ingenting med hverandre å gjøre. Aldri få barn for barnas skyld. Kan være de aldri leker sammen. Kan være de blir gode venner. Du listet opp veldig få fordeler med en til, annet enn at dere liker barn og det ee koselig for den minste å få søsken. Jeg ville venter basert på hva du skrev, men det er kun dere som ver hva som er best Anonymkode: 15f34...b4b
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #20 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man blir ikke enebarn pga aldersforskjell. Man blir det pga personlighet. Om man flest har søsken. Kjenner flere med mer enn 5 års aldersforskjell som både har utrolig sterke forhold, og flere med 2 års forskjell som har ingenting med hverandre å gjøre. Aldri få barn for barnas skyld. Kan være de aldri leker sammen. Kan være de blir gode venner. Du listet opp veldig få fordeler med en til, annet enn at dere liker barn og det ee koselig for den minste å få søsken. Jeg ville venter basert på hva du skrev, men det er kun dere som ver hva som er best Anonymkode: 15f34...b4b *flest = først Anonymkode: 15f34...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå