AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #1 Skrevet 28. januar 2023 Jeg har god økonomi men ikke lappen. Samboeren min har tidligere hatt firmabil men mister den goden nå med bytte av jobb. Han har en betalingsanmerkning han ikke vil bli kvitt før ca oktober/november i år så han får ikke kjøpt eller leaset bil. Jeg har hatt ekstremt nytte av firmabilen hans fordi vi har samkjørt til og fra jobb og jeg har sluppet kollektivt. Kan jeg lease en bil til hans bruk uten førerkort? Må den som betaler forsikringen på bilen ha førerkort? Hvordan kan vi løse det når jeg skal stå som ansvarlig men han kommer til å bruke den mest? Planlegger å ta lappen Ila sommeren. Anonymkode: d5b83...910
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #2 Skrevet 28. januar 2023 Tviler på at du får leaset en bil i ditt navn uten gyldig førerkort. Men du kan jo alltids kjøpe en bil. Nei den som betaler forsikring trenger verken være eier eller ha førerkort. Anonymkode: 69bfa...697
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #3 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tviler på at du får leaset en bil i ditt navn uten gyldig førerkort. Men du kan jo alltids kjøpe en bil. Nei den som betaler forsikring trenger verken være eier eller ha førerkort. Anonymkode: 69bfa...697 Takk for svar. Har lest litt og skjønner at bilkjøp går bra. Men leasing er mer aktuelt da det er for en kortere periode og korte avstander, jeg ønsker heller ikke å ta opp et stort billån.. Hadde vi leaset kunne samboeren min betalt innskudd også hadde vi delt på månedsprisen. Anonymkode: d5b83...910
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #4 Skrevet 28. januar 2023 Kjøp en billig bil til han kan lease eller ta lån i sitt egne navn. Anonymkode: a34e8...5cc 2 2
Schmuhu Skrevet 28. januar 2023 #5 Skrevet 28. januar 2023 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har god økonomi (...) Men leasing er mer aktuelt da det er for en kortere periode og korte avstander, jeg ønsker heller ikke å ta opp et stort billån. Vel .. .. da er jo du veldig klar over at leasing er MYE DYRERE i forhold til kjøp, sant? .. og da vet du også at du alltid kan selge bilen igjen etter en kortere periode, sant? Schmuhu Endret 28. januar 2023 av Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #6 Skrevet 28. januar 2023 Husk at du er ansvarlig ved å eie bilen osv. Så da må du stole på ham og at han oppfører seg deretter. Det samme med forsikring. Du er ansvarlig. Anonymkode: 9380f...f05 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #7 Skrevet 28. januar 2023 Schmuhu skrev (10 minutter siden): Vel .. .. da er jo du veldig klar over at leasing er MYE DYRERE i forhold til kjøp, sant? .. og da vet du også at du alltid kan selge bilen igjen etter en kortere periode, sant? Schmuhu Ja, er klar over dette, men det er for en kortere periode. Det beste hadde vært å overta en leasingavtale som har et år igjen f.eks. Spørsmålet er fortsatt; kan man lease uten førerkort? Anonymkode: d5b83...910
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #8 Skrevet 29. januar 2023 Ville sjekke pris på bilabonnement, da slipper du innskudd, samt at det er typ 1mnd oppsigelse. Anonymkode: 11d57...ec6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #9 Skrevet 29. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, er klar over dette, men det er for en kortere periode. Det beste hadde vært å overta en leasingavtale som har et år igjen f.eks. Spørsmålet er fortsatt; kan man lease uten førerkort? Anonymkode: d5b83...910 Ja, trenger bare innskudd og god kredittscore Bilabbonemt og bildeling som folk snakker om, må ha det begrenset i topplokket hvis man tror man får leid bil uten førerkort Anonymkode: 97c99...e8d
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #10 Skrevet 29. januar 2023 Jeg har leid bil uten førerkort, men da var søsteren min med siden det var hun som skulle være sjåfør. Det var dog bare for en uke da. Anonymkode: a1606...eb3
Schmuhu Skrevet 29. januar 2023 #11 Skrevet 29. januar 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Ja, er klar over dette, men det er for en kortere periode. Det beste hadde vært å overta en leasingavtale som har et år igjen f.eks. Du er klar over at leasing er dyrere men samtidig sier du at du har god økonomi? Hvordan går det an? 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har god økonomi Jeg synes fortsatt at dette er et eksempel på dårlig økonomi. Det gir ikke mening å lease en bil privat. God økonomi betyr at du bruker så lite penger som mulig for å få så mye velferd som mulig. Leasing er den dyreste måten å skaffe seg bil på når vi ser bort fra taxi. Du har kanskje råd til. Men det alene utgjør ikke en god økonomi. Tror det kalles sløsing på norsk. Litt usikker. La oss reflektere av det som står. Hvorfor trenger du / dere bilen kun i ett år? Er det virkelig gjennomtenkt? Hva kommer til å forandre seg om ett år som gjør at du / dere ikke trenger bil lenger selv om du tar lappen til sommeren? Hvorfor er ikke kjøp og salg av en bil en løsning? Det sparer jo penger i forhold til leasing. Du hadde brukt pengene dine mer økonomisk. Hvorfor er det et problem? Jeg skjønner det ikke. Det er jo mer stress med leasing. Det koster mer tid med leasing. Hva er fordelen for spesifikt deg ved leasing fremfor å kjøpe? 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har hatt ekstremt nytte av firmabilen hans fordi vi har samkjørt til og fra jobb og jeg har sluppet kollektivt Når du trenger en bil for å komme deg på jobb fordi du ikke har kollektiv tilgjengelig, så er bilen nyttig. Når du kun "slipper" kollektiv så snakker vi bare luksus. Det er en viktig forskjell. Du sier at du er bortskjemt og at det ikke er nødvendig med en bil for deg. Det bør også reflekteres. Hvorfor er ikke "ingen bil" en løsning? Det sparer jo sykt masse penger? Både innskuddet og de månedlige leasing-avdrag kan spares. Som skrevet før så sier du at du kun ønsker bilen i ett år. Hva skjer etter det året? Hva forandrer seg? Godt mulig at ingen bil er den beste løsningen. Har du vurdert det selv om det er utenfor komfortsonen din? 14 hours ago, AnonymBruker said: Planlegger å ta lappen Ila sommeren. Dette her tyder på at du faktisk ønsker å kjøre mer om ett år. Spesielt som en nybegynner bak rattet er det enormt viktig med mye kjøring. Det stopper ikke når du har tatt lappen. De første tre årene etter at du har tatt lappen bør brukes til mye kjøring. Det bør du planlegge for. I tillegg kommer det at du ønsker å ha en slik bil-luksus uansett og at du har råd til det. Det argumenterer for kjøp av en bil. Et langsiktig bilkjøp kan gjøres i dag og er det mest økonomiske valget ditt. Det øker velferden din enormt. Hvorfor er det så mye dårligere enn leasing? Jeg spurte om det allerede men spør om det på nytt: Hva vinner du på leasing i forhold til kjøp? Schmuhu 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2023 #12 Skrevet 29. januar 2023 Schmuhu skrev (1 time siden): Du er klar over at leasing er dyrere men samtidig sier du at du har god økonomi? Hvordan går det an? Jeg synes fortsatt at dette er et eksempel på dårlig økonomi. Det gir ikke mening å lease en bil privat. God økonomi betyr at du bruker så lite penger som mulig for å få så mye velferd som mulig. Leasing er den dyreste måten å skaffe seg bil på når vi ser bort fra taxi. Du har kanskje råd til. Men det alene utgjør ikke en god økonomi. Tror det kalles sløsing på norsk. Litt usikker. La oss reflektere av det som står. Hvorfor trenger du / dere bilen kun i ett år? Er det virkelig gjennomtenkt? Hva kommer til å forandre seg om ett år som gjør at du / dere ikke trenger bil lenger selv om du tar lappen til sommeren? Hvorfor er ikke kjøp og salg av en bil en løsning? Det sparer jo penger i forhold til leasing. Du hadde brukt pengene dine mer økonomisk. Hvorfor er det et problem? Jeg skjønner det ikke. Det er jo mer stress med leasing. Det koster mer tid med leasing. Hva er fordelen for spesifikt deg ved leasing fremfor å kjøpe? Når du trenger en bil for å komme deg på jobb fordi du ikke har kollektiv tilgjengelig, så er bilen nyttig. Når du kun "slipper" kollektiv så snakker vi bare luksus. Det er en viktig forskjell. Du sier at du er bortskjemt og at det ikke er nødvendig med en bil for deg. Det bør også reflekteres. Hvorfor er ikke "ingen bil" en løsning? Det sparer jo sykt masse penger? Både innskuddet og de månedlige leasing-avdrag kan spares. Som skrevet før så sier du at du kun ønsker bilen i ett år. Hva skjer etter det året? Hva forandrer seg? Godt mulig at ingen bil er den beste løsningen. Har du vurdert det selv om det er utenfor komfortsonen din? Dette her tyder på at du faktisk ønsker å kjøre mer om ett år. Spesielt som en nybegynner bak rattet er det enormt viktig med mye kjøring. Det stopper ikke når du har tatt lappen. De første tre årene etter at du har tatt lappen bør brukes til mye kjøring. Det bør du planlegge for. I tillegg kommer det at du ønsker å ha en slik bil-luksus uansett og at du har råd til det. Det argumenterer for kjøp av en bil. Et langsiktig bilkjøp kan gjøres i dag og er det mest økonomiske valget ditt. Det øker velferden din enormt. Hvorfor er det så mye dårligere enn leasing? Jeg spurte om det allerede men spør om det på nytt: Hva vinner du på leasing i forhold til kjøp? Schmuhu Men herregud 😂 Jeg trenger da ikke å forsvare det ene eller andre eller utdype økonomen min ovenfor deg, jeg spør kun om det er mulig å lease bil uten førerkort. Vi trenger en bil fort fordi samboer mister firmabilen sin - jeg har ikke lappen og ønsker ikke et dyrt billån før jeg får førerkort eller har tatt stilling til hva slags bil jeg ønsker å kjøre i fremtiden - samboeren min ser etter ny jobb med firmabilløsning så vi trenger derfor en kjapp midlertidig løsning. At det totalt sett blir dyrere er helt greit, det viktigste er å kunne disponere en bil for en kortere periode, som f.eks å kunne overta en allerede eksisterende leasingavtale. Anonymkode: d5b83...910 1
Schmuhu Skrevet 29. januar 2023 #13 Skrevet 29. januar 2023 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker said: Men herregud 😂 Jeg trenger da ikke å forsvare det ene eller andre eller utdype økonomen min ovenfor deg, jeg spør kun om det er mulig å lease bil uten førerkort. Den er veldig grei. Spørsmålene var mer tenkt til å få deg til å reflektere over det selv. Om du tror du har kontroll og tenkt på alle eventualiteter og at leasing er det beste for deg, så er det bare å prøve seg. Jeg vet ikke svaret om det er mulig. Det ser heller ikke ut som om de andre her har oversikt. Jeg vil nok tro at leasing-selskapet ønsker å vite hvem som er bak rattet. Det kan godt være at du og kjæresten din kan lease sammen. Jeg tror det håndteres individuelt. Forslag til aksjonspunkt: Tar telefonen din å ring en forhandler du kan tenke deg. Hør hva de sier i saken. Ikke verre enn det. Gjerne fortell utfallet, er jo spennende det. 16 minutter siden, AnonymBruker said: Vi trenger en bil fort fordi samboer mister firmabilen sin - jeg har ikke lappen og ønsker ikke et dyrt billån før jeg får førerkort eller har tatt stilling til hva slags bil jeg ønsker å kjøre i fremtiden - samboeren min ser etter ny jobb med firmabilløsning så vi trenger derfor en kjapp midlertidig løsning. At det totalt sett blir dyrere er helt greit, det viktigste er å kunne disponere en bil for en kortere periode, som f.eks å kunne overta en allerede eksisterende leasingavtale. Og så utdyper du likevel ? Da får jeg gjøre det samme, have fun 🍻 ! https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/forbrukerradets-store-privatleasing-guide/ Schmuhu Endret 29. januar 2023 av Schmuhu 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå