Gå til innhold

Attachment style - hvilken har du ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trygg/secure stil.

Jeg ble en del mobbet på skolen men jeg har alltid følt meg trygg som forelsket, kanskje fordi jeg forelsket meg dypt første gang da jeg var veldig ung (4 år) og lærte meg å leve med sånt lenge før mobbing og pubertet. Og har hatt snille foreldre som elsket hverandre. Jeg har aldri vært særlig redd for avvisning eller å åpne meg, har gitt "alt", og samtidig kommet greit over brudd (de som dumpet meg har blitt forvirret fordi jeg ikke har prøvd å få dem tilbake enda jeg var så forelsket). 

Etter det siste bruddet mitt, fikk jeg en liten knekk eller hva vi skal si. Jeg slet med å åpne meg med nye kjæresten på måter jeg ikke hadde opplevd før, jeg var litt kald. Savnet ikke eksen men savnet gløden jeg hadde før. Kanskje delvis pga han nye ikke akkurat var lyset og roligheten selv 😄 Han jeg er med nå, er nemlig definitivt preoccupied. Krevende det første året ilag. De siste årene har han blitt mye tryggere på meg. Og da klarer jeg å tilpasse meg til ham også. Han sier han alltid har vært mistenksom av seg, og er fortsatt litt bitter fordi ei jente avviste ham da de begge to var 7 😄 Jeg hadde vel ikke sjans på den som jeg ville ha da jeg var 7 men bare hang rundt og var forelsket og glad 😁

Anonymkode: a0906...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Trygg/secure stil.

Jeg ble en del mobbet på skolen men jeg har alltid følt meg trygg som forelsket, kanskje fordi jeg forelsket meg dypt første gang da jeg var veldig ung (4 år) og lærte meg å leve med sånt lenge før mobbing og pubertet. Og har hatt snille foreldre som elsket hverandre. Jeg har aldri vært særlig redd for avvisning eller å åpne meg, har gitt "alt", og samtidig kommet greit over brudd (de som dumpet meg har blitt forvirret fordi jeg ikke har prøvd å få dem tilbake enda jeg var så forelsket). 

Etter det siste bruddet mitt, fikk jeg en liten knekk eller hva vi skal si. Jeg slet med å åpne meg med nye kjæresten på måter jeg ikke hadde opplevd før, jeg var litt kald. Savnet ikke eksen men savnet gløden jeg hadde før. Kanskje delvis pga han nye ikke akkurat var lyset og roligheten selv 😄 Han jeg er med nå, er nemlig definitivt preoccupied. Krevende det første året ilag. De siste årene har han blitt mye tryggere på meg. Og da klarer jeg å tilpasse meg til ham også. Han sier han alltid har vært mistenksom av seg, og er fortsatt litt bitter fordi ei jente avviste ham da de begge to var 7 😄 Jeg hadde vel ikke sjans på den som jeg ville ha da jeg var 7 men bare hang rundt og var forelsket og glad 😁

Anonymkode: a0906...246

4 og 7 år? Er ikke dette litt tidlig til å bli dypt forelsket og føle seg avvist og bitter over det? Min første dype forelskelse kom først da jeg var 16 år, alt før den tid anser jeg som barnlige greier. Men hva vet jeg, folk er litt forskjellige

Anonymkode: ab203...dee

• Liker 3
Skrevet

Og på NORSK heter de:

Trygg, engstelig, overopptatt  og avvisende.

Eller som Sissel Gran opererer med:

Unnvikende, balansert og pågående tilknytningsstil. Anbefaler alle å lese eller lytte til Sissel Grans bok "Kjærlighetens tre porter". Utrolig lærerik, om tilknytningsstiler og hvordan leve sammen med noen med ulike tilknytningsstil. Og generelt om kjærlighetsforhold med sine utfordringer.

Jeg er ganske balansert, men litt over mot pågående på dårlige dager.. Oversatt til de andre er vel det Trygg, men mot overopptatt. Tror jeg.

Tilknytningsstilene blir vi tillært som barn i veldig stor grad. Hvordan vi har blitt møtt som barn har mye (alt) å si her.

Anonymkode: f8f34...c9e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Your attachment style is

Disorganized /
Fearful-Avoidant

Men det er nok fordi jeg er en veldig introvert og privat person, som ikke er særlig glad i å prate om meg selv og helst vil løse problemene mine på egenhånd. For jeg har hatt en god oppvekst med gode foreldre (hjemmeværende mor, stabil økonomi, gode søskenforhold, fint hus i en småby, foreldre som fulgte meg på fritidsaktiviteter, etc), og er i et 100% stabilt og langvarig forhold. Jeg har null traumer og minimal erfaring med folk som ikke har villet meg noe godt - men man må da vel ikke ha behov for å legge ut i det vide og brede om "problemene sine" selv om man ikke har blitt misbrukt? 

Konklusjon: synes den testen var elendig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er secure best? 🤷‍♀️

Tok testen, og landa på dette. 
Ikke overraskende slik jeg husker oppveksten min. Mine foreldre er døde nå, men fant nylig en håndskrevet liste ført i pennen av min far. 
De hadde veid og målt  meg ukentlig hele mitt første halvår, og den raskt stigende kurven var som sagt sirlig ført av pappa 💙

Ikke noe overlatt til tilfeldigheter der i gården. Fant også oppskrift på middag til baby Bacteria, med hvor mange milliliter grønnsakskraft som skulle tilsettes mosen. 🤯

Endret av Bacteria
Skrevet
4 hours ago, Veggdyret said:

Your attachment style is

Disorganized /
Fearful-Avoidant

Men det er nok fordi jeg er en veldig introvert og privat person, som ikke er særlig glad i å prate om meg selv og helst vil løse problemene mine på egenhånd. For jeg har hatt en god oppvekst med gode foreldre (hjemmeværende mor, stabil økonomi, gode søskenforhold, fint hus i en småby, foreldre som fulgte meg på fritidsaktiviteter, etc), og er i et 100% stabilt og langvarig forhold. Jeg har null traumer og minimal erfaring med folk som ikke har villet meg noe godt - men man må da vel ikke ha behov for å legge ut i det vide og brede om "problemene sine" selv om man ikke har blitt misbrukt? 

Konklusjon: synes den testen var elendig. 

Denne testen er fin

https://attachment.personaldevelopmentschool.com/quiz/?utm_source=google&utm_medium=cpc-lead&utm_campaign=18071034901&utm_term=&gc_id=18071034901&h_ad_id=616821772728&utm_content=attachment style quiz personal development school&gclid=Cj0KCQiA8t2eBhDeARIsAAVEga0HQnc_imE_29XkpMWYXBGdKea6Hby8wnq2AUvm-KcQz3lyjD9Vs1gaAjA2EALw_wcB

Anonymkode: 0c219...840

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.1.2023 den 22.50):

Er du secure, anxious-ambivalent, disorganised eller avoidant?

Anonymkode: 28319...4a5

tok en test nå jeg er litt av alle... ikke rart det er vanskelig.. ha ha ha

Anonymkode: 9098b...475

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 0.20):

Må folk begynne å bruke oversetter her på sida? Tilknytningsstil, og alt som har med det å gjøre, har helt ok norske betegnelser. 

Anonymkode: 016f4...179

Enig. Slitsomt.

Anonymkode: d5016...196

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...