Gå til innhold

Attachment style - hvilken har du ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er du secure, anxious-ambivalent, disorganised eller avoidant?

Anonymkode: 28319...4a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke på den teorien

Anonymkode: 5792d...622

Skrevet

TS her, jeg er tydeligvis anxious. Sliter med å sette grenser og overfokuserer på andre, og glemmer meg selv og mine følelser. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke på den teorien

Anonymkode: 5792d...622

Er du seriøs? Det er seriøs forskning og hyppig brukt i psykologien 

Anonymkode: 0c219...840

• Liker 3
Skrevet

Jeg er fearful avoidant/disorganized. Er bedre etter å ha jobbet mye med meg selv, men sliter fremdeles med sterk forpliktelsesangst samtidig som jeg dagdrømmer og lengter etter forhold som er en kjip kombinasjon 

• Hjerte 5
Skrevet

Hva er dette for noen kategorier? Hvor kan man lese om dem, og hvordan finner man ut av hvilke man "er"? 

Anonymkode: 63631...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er fearful avoidant/disorganized. Er bedre etter å ha jobbet mye med meg selv, men sliter fremdeles med sterk forpliktelsesangst samtidig som jeg dagdrømmer og lengter etter forhold som er en kjip kombinasjon 

Håper sårene vil gro slik at du kan oppleve ekte kjærlighet med noen som forstår såra dine og respekterer dine grenser. Er selv sammen med en som har avoidant og prøver å støtte han, men vi trigger jo hverandre da. Synes det er spennende å ta del i de utfordringene han har, og ser også på det som en erfaring. Men vet ikke om det blir meg som er rett for han, dessverre. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har, takket være gode foreldre og fantastisk barndom, en secure attachment style. 

Anonymkode: 9bf5c...252

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Håper sårene vil gro slik at du kan oppleve ekte kjærlighet med noen som forstår såra dine og respekterer dine grenser. Er selv sammen med en som har avoidant og prøver å støtte han, men vi trigger jo hverandre da. Synes det er spennende å ta del i de utfordringene han har, og ser også på det som en erfaring. Men vet ikke om det blir meg som er rett for han, dessverre. 

Takk for det ❤️ Har lenge vært forelsket i en dismissiv avoidant og han er langt mer unnvikende og lukket enn meg så drømmer om å treffe en som er trygg og stødig, har stort sett erfaring med menn som gjør meg utrygg og som ikke har taklet at jeg har blitt trigget og svinget mellom varm og kald i prosessen. Ikke tenk om du er rett for han, tenk om han er rett for deg. Det er veldig viktig. Typisk for anxious å tenke at den andre er av større verdi/viktighet dessverre 😕 Han har ingen mer verdi enn deg bare fordi han er den unnvikende parten. Er han villig til å prøve terapi?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en engstelig tilknytnings stil etter en uforutsigbar barndom. 

Det er ikke sånn at den gjør seg veldig gjeldende hele tiden, men det bobler gjerne opp i forbindelse med pms for min del🙈😅

Heldigvis har jeg en mann som tåler denne delen av meg veldig godt og jeg får jobbet med det jeg sliter med uten å føle meg utrygg. Det er utrolig deilig at han aldri får meg til å føle meg slitsom fordi jeg trenger ekstra bekreftelse og nærhet noen dager. 

Jeg har vert til psykolog pga barndoms traumene mine, men kan nok innrømme at jeg har blitt mye bedre etter jeg traff mannen min enn hva jeg ble av hvilken som helst psykolog. 

Det å være trygg på at han elsker meg, ubetinget, akkurat som jeg er, det har gitt meg akkurat den tryggheten jeg trengte for å jobbe med meg selv på en helt annen måte. 

Jeg vet at man liksom skal elske seg selv først, men for meg så var det enklere å elske meg selv etter jeg følte meg virkelig elsket av ett annet menneske. Det var som at jeg klarte å gi slipp på den «jeg er ikke verdt å elske» og «jeg er ikke god nok» følelsen jeg alltid har bært med meg. 

Anonymkode: 2efb4...0c3

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har, takket være gode foreldre og fantastisk barndom, en secure attachment style. 

Anonymkode: 9bf5c...252

Jeg har også gode foreldre og de har gitt meg en god og trygg oppvekst, men ble mobbet nesten hele grunnskolen. Var den stille, skoleflinke som fikk gjennomgå og det har påvirket meg en del, dessverre. 

Anonymkode: 32fcc...894

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Avoidant...bleh

Anonymkode: 08d09...fea

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Avoidant...bleh

Fearful altså.

Skrevet

Må folk begynne å bruke oversetter her på sida? Tilknytningsstil, og alt som har med det å gjøre, har helt ok norske betegnelser. 

Anonymkode: 016f4...179

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde fearful-avoidant. Nå er jeg 90% trygg etter syv år med intens arbeid.

Jeg ble tidligere veldig påvirket av andre, noe jeg tror de fleste blir og kan gjøre teorien litt komplisert. I relasjon med foreldrene mine har jeg vært mest avoidant, i relasjoner med menn mest anxious og i vennerelasjoner mest trygg men noe unnvikende. 

Skrevet

Jeg har vel i bunn engstelig tilknytningsstil men oppfører meg litt som avvisende unnvikende som et forsvar.
Jeg har hatt veldig  mye annet å jobbe med enn akkurat tilknytningsstilen, som angst og OCD, så det har ikke vært et fokus- men jeg mener selv at jeg har automatisk blitt sterkere likevel etter mange år med terapi. Jeg fikk også riktig terapi for meg, det skjønner jeg mer og mer har enormt mye å si. 
Vokste opp med en forelder med alvorlig psykriatisk diagnose (schizofren) og mobbing. 

Anonymkode: ab203...dee

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
9 hours ago, ESFP said:

Jeg hadde fearful-avoidant. Nå er jeg 90% trygg etter syv år med intens arbeid.

Jeg ble tidligere veldig påvirket av andre, noe jeg tror de fleste blir og kan gjøre teorien litt komplisert. I relasjon med foreldrene mine har jeg vært mest avoidant, i relasjoner med menn mest anxious og i vennerelasjoner mest trygg men noe unnvikende. 

Ja, jeg er også annerledes avhengig av hvem jeg er med. Er fearful avoidant med menn og fremmede, men føler meg trygg og stabil med kvinner, venner og familie. Så en psykolog sa dette var normalt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for det ❤️ Har lenge vært forelsket i en dismissiv avoidant og han er langt mer unnvikende og lukket enn meg så drømmer om å treffe en som er trygg og stødig, har stort sett erfaring med menn som gjør meg utrygg og som ikke har taklet at jeg har blitt trigget og svinget mellom varm og kald i prosessen. Ikke tenk om du er rett for han, tenk om han er rett for deg. Det er veldig viktig. Typisk for anxious å tenke at den andre er av større verdi/viktighet dessverre 😕 Han har ingen mer verdi enn deg bare fordi han er den unnvikende parten. Er han villig til å prøve terapi?

Jeg vet ikke, men jeg tror det. Har tar jo terapi fra før av. Nå prøver jeg å lære meg å gi han space og ikke virke klengete, men samtidig gjøre det klart at jeg vil ha han. Vanskelig. 🙈

Skrevet

Jeg har "preoccupied" i de aller fleste testene som jeg har tatt. 

Jeg opplever ofte folk som har en falsk oppførsel. De sier en ting, men gjør noe annet. Noen ganger så stikker de bare av eller kutter all kontakt, uten å gi beskjed eller forklare årsaken. Dessuten er det vanlig at jeg opplever at folk er snille og engasjerte noen ganger, mens andre ganger er de plutselig helt motsatt igjen. Jeg synes det er vanskelig å vite ståstedet til folk når de er veldig av/på. I tillegg er det som regel jeg som tar kontakt med folk og som holder samtalen i gang, noe som fort blir veldig ensformig. 

Selvfølgelig er det trist når folk oppfører seg på en falsk måte. Men jeg kan ikke endre på deres oppførsel. 

Utenom dette har jeg opplevd flere som prøver å utnytte meg, men heldigvis har jeg blitt bedre på å sette grenser oppigjennom livet mitt. Særlig i politiske partier har jeg opplevd forsøk på utnyttelse stadig vekk. 

Anonymkode: e93d3...b58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...